Spelande är inte skadligt för barn
Och imorgon släpps en ny studie som visar motsatsen, eller så blir denna studie fördömd av några som säger sig veta bättre. Samma visa varje gång när det här kommer upp.
Precis min tanke, det är fram och tillbaka när det gäller denna fråga. Börjar bli ganska tröttsamt.
Allt handlar om hur psykiskt stabil och instabil man är innanför pannbenet.. Somliga blir mer eller mindre påverkade utav våld i spel, filmer m.m. Själv blir jag tex ko-lugn utav skrikig hårdrock och vrålirriterad utav radiopop.
Rätt intressant studie, inte minst då den är så stor och långtgående! Jag tycker dock att det är tråkigt att folk ska bli så aggressiva mot de som forskat ur annorlunda vinklar och liknande, ni tror väl inte på allvar att någon av dem som hållit på med någon av studierna vill någon illa? De vill säkerligen få folk att må bra, ja, utifrån deras perspektiv. Det är såklart så att folk kommer se saker på olika sätt, och vi kommer bada i nya sätt att se världen på allt eftersom det kommer nya människor.
Jag tycker det är spännande att det är över 13 000 familjer som deltagit, samt att den pågått så länge som den gjort! De "nya findings" som studien uppgav sig finna är följande.
"▸ Watching TV for 3 h or more daily at 5 years
predicted increasing conduct problems between
the ages of 5 years and 7 years.
▸ No effects of TV at 5 years were found on
hyperactivity/inattention, emotional symptoms,
peer relationship problems or prosocial
behaviour.
▸ Playing electronic games at 5 years was not
associated with increased risk of problems."
Det var inte heller någon skillnad mellan tjejer och killar, för den som tycker det är intressant info!
Läs gärna hela studien här. Det är faktiskt väldigt viktigt att förstå att det inte finns ett svar på frågan huruvida det är skadligt, utan att det är en stark multifaktoriell fråga. Jag gillar slutdiskussionen i huvudartikeln och då framförallt det fetstilta.
Our findings do not demonstrate that interventions to reduce screen exposure will improve psychosocial adjustment. Indeed, they suggest that interventions in respect of family and child characteristics, rather than a narrow focus on screen exposure, are more likely to improve outcomes. However, the study suggests that a cautionary approach to the heavy use of screen entertainment in young children is justifiable in terms of potential effects on mental wellbeing, particularly conduct problems, in addition to effects on physical health and academic progress shown elsewhere.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Rätt intressant studie, inte minst då den är så stor och långtgående! Jag tycker dock att det är tråkigt att folk ska bli så aggressiva mot de som forskat ur annorlunda vinklar och liknande, ni tror väl inte på allvar att någon av dem som hållit på med någon av studierna vill någon illa? De vill säkerligen få folk att må bra, ja, utifrån deras perspektiv. Det är såklart så att folk kommer se saker på olika sätt, och vi kommer bada i nya sätt att se världen på allt eftersom det kommer nya människor.
Jag tycker det är spännande att det är över 13 000 familjer som deltagit, samt att den pågått så länge som den gjort! De "nya findings" som studien uppgav sig finna är följande.
"▸ Watching TV for 3 h or more daily at 5 years
predicted increasing conduct problems between
the ages of 5 years and 7 years.
▸ No effects of TV at 5 years were found on
hyperactivity/inattention, emotional symptoms,
peer relationship problems or prosocial
behaviour.
▸ Playing electronic games at 5 years was not
associated with increased risk of problems."
Det var inte heller någon skillnad mellan tjejer och killar, för den som tycker det är intressant info!
Läs gärna hela studien här. Det är faktiskt väldigt viktigt att förstå att det inte finns ett svar på frågan huruvida det är skadligt, utan att det är en stark multifaktoriell fråga. Jag gillar slutdiskussionen i huvudartikeln och då framförallt det fetstilta.
Our findings do not demonstrate that interventions to reduce screen exposure will improve psychosocial adjustment. Indeed, they suggest that interventions in respect of family and child characteristics, rather than a narrow focus on screen exposure, are more likely to improve outcomes. However, the study suggests that a cautionary approach to the heavy use of screen entertainment in young children is justifiable in terms of potential effects on mental wellbeing, particularly conduct problems, in addition to effects on physical health and academic progress shown elsewhere.
"Jag tycker dock att det är tråkigt att folk ska bli så aggressiva mot de som forskat ur annorlunda vinklar och liknande, ni tror väl inte på allvar att någon av dem som hållit på med någon av studierna vill någon illa? De vill säkerligen få folk att må bra, ja, utifrån deras perspektiv."
Det händer att undersökningar och forskning är köpta av företag. Typ Tobaksbolagen anställer forskare som försöker belysa det positiva med rökning och dölja det negativa.. Ungefär så: )
Rätt intressant studie, inte minst då den är så stor och långtgående! Jag tycker dock att det är tråkigt att folk ska bli så aggressiva mot de som forskat ur annorlunda vinklar och liknande, ni tror väl inte på allvar att någon av dem som hållit på med någon av studierna vill någon illa? De vill säkerligen få folk att må bra, ja, utifrån deras perspektiv. Det är såklart så att folk kommer se saker på olika sätt, och vi kommer bada i nya sätt att se världen på allt eftersom det kommer nya människor.
Jag tycker det är spännande att det är över 13 000 familjer som deltagit, samt att den pågått så länge som den gjort! De "nya findings" som studien uppgav sig finna är följande.
"▸ Watching TV for 3 h or more daily at 5 years
predicted increasing conduct problems between
the ages of 5 years and 7 years.
▸ No effects of TV at 5 years were found on
hyperactivity/inattention, emotional symptoms,
peer relationship problems or prosocial
behaviour.
▸ Playing electronic games at 5 years was not
associated with increased risk of problems."
Det var inte heller någon skillnad mellan tjejer och killar, för den som tycker det är intressant info!
Läs gärna hela studien här. Det är faktiskt väldigt viktigt att förstå att det inte finns ett svar på frågan huruvida det är skadligt, utan att det är en stark multifaktoriell fråga. Jag gillar slutdiskussionen i huvudartikeln och då framförallt det fetstilta.
Our findings do not demonstrate that interventions to reduce screen exposure will improve psychosocial adjustment. Indeed, they suggest that interventions in respect of family and child characteristics, rather than a narrow focus on screen exposure, are more likely to improve outcomes. However, the study suggests that a cautionary approach to the heavy use of screen entertainment in young children is justifiable in terms of potential effects on mental wellbeing, particularly conduct problems, in addition to effects on physical health and academic progress shown elsewhere.
"Jag tycker dock att det är tråkigt att folk ska bli så aggressiva mot de som forskat ur annorlunda vinklar och liknande, ni tror väl inte på allvar att någon av dem som hållit på med någon av studierna vill någon illa? De vill säkerligen få folk att må bra, ja, utifrån deras perspektiv."
Det händer att undersökningar och forskning är köpta av företag. Typ Tobaksbolagen anställer forskare som försöker belysa det positiva med rökning och dölja det negativa.. Ungefär så: )
Hah, ja, lobbyister och dylikt finns ju såklart. Det mest spännande är enligt mig antagligen hur människor generellt automatiskt tar till sig forskning som stämmer överens med deras världsbild mycket lättare än motsatt - närmast oberoende av hur god argumentation de två "lägren" har.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Och imorgon släpps en ny studie som visar motsatsen, eller så blir denna studie fördömd av några som säger sig veta bättre. Samma visa varje gång när det här kommer upp.
Jag håller med dig om att man inte kan lita på studierna som görs. Det jag tror är att spel inte har någon skadlig påverkan på människor i den graden att folk vill börja med att bruka mer våld i det verkliga livet, men att ett intresse för t.ex. våld kan byggs upp. Vi kan t.ex. ta spelen COD- och BF-serierna och konstatera att intresset för vapen, armén, flygplan, helikoptrar och att man vill bli en hjälte har påverkat många spelare till att t.ex. vilja söka in till försvarsmakten.
Det här gäller också i form av andra medier som visar upp mycket av t.ex. försvarsmaktens utrustning och samhällsbilden i stort. Om man t.ex. kör mycket bilspel i antingen unga år eller äldre så är det klart att de flesta bygger upp ett större intresse för bilar och kanske vill man bli bilförsäljare, mekaniker eller rallyförare i ens framtida yrkesliv.
Det enda skadliga som jag kan se inom film- och spelindustrin är väl att vissa sjuka människor kan få tips på hur man kan begå t.ex. tortyr eller våldsbrott via spel och utöva dem i verkligheten.
Det som dock är störst chans att människor kan bli drabbade av via för mycket spelande och spel är ett beroende, samt att man kan tappa sin verklighetsbild. Slutsatsen man kan dra från det här är att man då riskerar att få sämre med vänner, dåliga betyg, missar det sociala livet utanför hemmet och att man kan få svårare för att få ett arbete i framtiden.
Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"
Strax kommer studien som visar att sexism i spel inte heller är skadligt.
Jag skulle gissa att det vore så i alla andra länder än i Sverige. Om en undersökning om sexism i spels påverkan gjordes i Sverige skulle slutsatsen vara att all porträttering av kvinnor som kvinnliga är dödssexism och förvandlar alla pojkar och män som spelar till kvinnohatande våldtäktsmän. Samt att kvinnor och tjejer som spelar spel blir självhatande vrak som känner sig tvungna att klä sig i sexiga kläder och skaffa silikonbröst.
Och samma undersökning skulle troligtvis visa att pojkar och mäns självbild inte blir påverkad överhuvudtaget av att 99% av alla spel framstället ALLA män som psykopater med kroppar som grekiska gudar.
En forskning från Sverige i ett nötskal. Följderna av detta skulle naturligtvis bli att alla journalister fördömde spelbranschen som sexistisk och kvinnoförnedrande samt ett unisont krav på att alla spel ska vara feministmärkta.
Vi lever i ett vrickat land.
blabla.
HEJ HAMPUS! Länge sedan jag såg dig
Strax kommer studien som visar att sexism i spel inte heller är skadligt.
Jag skulle gissa att det vore så i alla andra länder än i Sverige. Om en undersökning om sexism i spels påverkan gjordes i Sverige skulle slutsatsen vara att all porträttering av kvinnor som kvinnliga är dödssexism och förvandlar alla pojkar och män som spelar till kvinnohatande våldtäktsmän. Samt att kvinnor och tjejer som spelar spel blir självhatande vrak som känner sig tvungna att klä sig i sexiga kläder och skaffa silikonbröst.
Och samma undersökning skulle troligtvis visa att pojkar och mäns självbild inte blir påverkad överhuvudtaget av att 99% av alla spel framstället ALLA män som psykopater med kroppar som grekiska gudar.
En forskning från Sverige i ett nötskal. Följderna av detta skulle naturligtvis bli att alla journalister fördömde spelbranschen som sexistisk och kvinnoförnedrande samt ett unisont krav på att alla spel ska vara feministmärkta.
Vi lever i ett vrickat land.
Du verkar lite defensiv. Om nu spelbranschen är så fri från sexism som du menar att den är, så borde du ju lugnt kunna luta dig tillbaka och låta folk skrika sig hesa.
Strax kommer studien som visar att sexism i spel inte heller är skadligt.
Jag skulle gissa att det vore så i alla andra länder än i Sverige. Om en undersökning om sexism i spels påverkan gjordes i Sverige skulle slutsatsen vara att all porträttering av kvinnor som kvinnliga är dödssexism och förvandlar alla pojkar och män som spelar till kvinnohatande våldtäktsmän. Samt att kvinnor och tjejer som spelar spel blir självhatande vrak som känner sig tvungna att klä sig i sexiga kläder och skaffa silikonbröst.
Och samma undersökning skulle troligtvis visa att pojkar och mäns självbild inte blir påverkad överhuvudtaget av att 99% av alla spel framstället ALLA män som psykopater med kroppar som grekiska gudar.
En forskning från Sverige i ett nötskal. Följderna av detta skulle naturligtvis bli att alla journalister fördömde spelbranschen som sexistisk och kvinnoförnedrande samt ett unisont krav på att alla spel ska vara feministmärkta.
Vi lever i ett vrickat land.
Du verkar lite defensiv. Om nu spelbranschen är så fri från sexism som du menar att den är, så borde du ju lugnt kunna luta dig tillbaka och låta folk skrika sig hesa.
Vissa grupper i samhället är rätt bra på kvotering och smått fascistiskt förbjuda saker de inte tycker är moraliska. Sånt är alltid farligt.,
Strax kommer studien som visar att sexism i spel inte heller är skadligt.
Jag skulle gissa att det vore så i alla andra länder än i Sverige. Om en undersökning om sexism i spels påverkan gjordes i Sverige skulle slutsatsen vara att all porträttering av kvinnor som kvinnliga är dödssexism och förvandlar alla pojkar och män som spelar till kvinnohatande våldtäktsmän. Samt att kvinnor och tjejer som spelar spel blir självhatande vrak som känner sig tvungna att klä sig i sexiga kläder och skaffa silikonbröst.
Och samma undersökning skulle troligtvis visa att pojkar och mäns självbild inte blir påverkad överhuvudtaget av att 99% av alla spel framstället ALLA män som psykopater med kroppar som grekiska gudar.
En forskning från Sverige i ett nötskal. Följderna av detta skulle naturligtvis bli att alla journalister fördömde spelbranschen som sexistisk och kvinnoförnedrande samt ett unisont krav på att alla spel ska vara feministmärkta.
Vi lever i ett vrickat land.
Du verkar lite defensiv. Om nu spelbranschen är så fri från sexism som du menar att den är, så borde du ju lugnt kunna luta dig tillbaka och låta folk skrika sig hesa.
Jag har inte påstått att spelbranschen är fri från sexism, däremot så ifrågasätter jag från vilka vinklar man bedömer sexism ifrån. Och ja, jag lutar mig väldigt lugnt tillbaka eftersom jag vet att spelbranschen är en ''buyer's market'' och om dom börjar böja sig för alla galna feminister så kommer dom gå under. Ingen vill spela spel där vi har en ''hen'' som går omkring och är PK.
Jag är luuuuuugn
Edit: Om du läser igenom mitt inlägg igen så bör du se att det jag är emot är PÅVERKAN av sexism i spel. Om man har den tesen att barn blir påverkade av könsroller i spel så måste man samtidigt utgå från att barn blir påverkade av våld också. det finns inget antingen eller i det fallet. Antingen så påverkar miljön, eller så påverkar den inte.