För mycket spel!
Jahopp, då va jag lite bloggsugen om allt möjligt sådär innan min lektion i "Discourse Analysis" börjar...
Ibland undrar jag om jag har ett problem men typ allt. Jag köper en massa spel på Steam som jag tycker verkar intressanta/roliga. Vissa spelar jag inte ens och andra spelar jag kanske en timme eller 2 för att sedan inte spela mer. Dom är roliga men jag vill hela tiden ha något nytt. Just nu har jag 216 spel i mitt bibliotek Sitter o spelar WoW & Terraria nu medan jag väntar på Xcom: Enemy Within & Assassin's Creed 4. Jag trodde jag hade lämnat WoW för gott men efter att ha spelat Mists of Pandaria så måste jag säga att det är änna skoj igen, behöver bara hitta en stabil grupp att spela med också. Min guild jag är med i nu är ett gäng gubbar som inte är så sociala
Efter 1½ år börjar jag nu känna att min lärarutbildning är allmänt dålig. Otrolig brist på didaktik och vi har inte haft några lektioner i pedagogik. 1½ år av bara lingvistik köttande som vi dessutom inte kommer att kunna använda i den årsgrupp som jag hade planerat att vara lärare i. Har sökt in till Japanska och hoppas att jag kommer in på det istället, läste ju ändå japanska i Kyoto i ett år och det va ju änna skoj som fan.
Men detta får ju mig att börja reflektera över vad jag sysslar med i mitt liv... Jobbar jag på samma ställe för länge så blir jag rastlös, Jag trodde läraryrket va något för mig men utbildningen har gjort mig nedstämd. Spel är ju mitt intresse som jag brinner för men jag är inte bra på att skriva och jag kan inte programmera o sånt, va fan gör man då? Är jag bara ett drägg som driver runt eller behöver jag bara prata av mig, kanske professionellt?
Lämna gärna ett inlägg om något låter intressant
/Dan
Man behöver inte arbeta med programmering eller journalistik för att vara i spelbranschen. Det finns flera andra alternativ. Ett spleföretag behöver marknadsförare, PR-folk, säljare, ekonomer, logistiker, receptionister etc.
Är själv hängiven spleare och hamnade i branschen utan programmeringskunskaper.
Känner verkligen igen mig i detta dilemma. Blev klar med min utbildning till Grafisk Formgivare i våras, och fastän det var kul och är ett kreativt yrke så drar tankarna iväg till spelbranschen titt som tätt, som att det egentligen är min riktiga "passion".
Själv har jag haft 3D-modellering som intresse ett par år nu, samt att jag tecknar och illustrerar mycket. Det skulle väl kunna vara min väg in, så det kanske gäller för dig att kolla vad som behövs inom branschen och se om det finns något som du tror passar dig?
Som Takachimaya skrev här ovanför finns det ju massvis med yrken inblandade i spelbranschen, så det bästa vore väl att börja där någonstans.
Till Takachimaya, får man fråga vad du jobbar med?
Oj, spännande med svar
@Takachimaya Det har du ju iof en poäng med, kanske något som jag borde ta en titt på. I all ödmjukhet så har jag bra kundkontakt men är inte kunnig alls i ekonomi o sånt... Jag ska hur man kan gå till väga, tack!
@Xzander Du har också en bra poäng! Jag är väldigt duktig på att inte lyfta fram dom få egenskaper som jag har som kanske faktiskt är bra. Som jag svarade till Takachimaya så får jag helt enkelt kolla upp vad det finns för alternativ och försöka bli bra på något
Jag gillar att spela spel, prata om spel och allmänt kolla/lyssna när andra pratar om spel och spelvärlden i allmänhet, har alltid haft detta intresset och lär nog alltid ha det
Jag är ekonom på en av de större utvecklarna. Trivs strålande.
Gött att höra! Får hoppas på att en själv kommer in i spelbranschen, det verkar vara en spännande bransch och det är alltid peppande att höra från andra att de trivs!
Oj, spännande med svar
@Takachimaya Det har du ju iof en poäng med, kanske något som jag borde ta en titt på. I all ödmjukhet så har jag bra kundkontakt men är inte kunnig alls i ekonomi o sånt... Jag ska hur man kan gå till väga, tack!
@Xzander Du har också en bra poäng! Jag är väldigt duktig på att inte lyfta fram dom få egenskaper som jag har som kanske faktiskt är bra. Som jag svarade till Takachimaya så får jag helt enkelt kolla upp vad det finns för alternativ och försöka bli bra på något
Jag gillar att spela spel, prata om spel och allmänt kolla/lyssna när andra pratar om spel och spelvärlden i allmänhet, har alltid haft detta intresset och lär nog alltid ha det
Om jag får vara lite hobby-coach så låter det som att du skulle passa utmärkt inom sälj/marknadsföring av spel eller speljournalistik. Det finns en hel del bra journalist-utbildningar som inte behöver ta en evighet/leda till enorma studieskulder, kanske kan vara av intresse?
Nåja, ska inte procka på någon något eller försöka plantera idéer hos andra, men spelbranschen utvecklas och utvidgas i enormt rask takt, och då en själv har intresse för det ser man ju gärna att fler och fler söker sig dit!