Efter Shadowrun Returns kommer – Golem Arcana
Harebrained Schemes planerar redan nästa Kickstarter-projekt, och den här gången vill de kombinera brädspel med datorspel.
#shadowrun-returns, #harebrained-schemes
Var är FZ-recensionen av Shadowrun Returns då? Möjligen det första större Kickstarter-finansierade spelet och ingen recension? Borde finnas ett journalistiskt intresse av det tycker jag.
Kan redan säga nu att Fz kommer ge spelet 3/5.
Förövrigt är jag inte alls imponerad än så länge. Känns väldigt simpelt just nu och det saknas mycket grundläggande saker
Var är FZ-recensionen av Shadowrun Returns då? Möjligen det första större Kickstarter-finansierade spelet och ingen recension? Borde finnas ett journalistiskt intresse av det tycker jag.
Kan redan säga nu att Fz kommer ge spelet 3/5.
Förövrigt är jag inte alls imponerad än så länge. Känns väldigt simpelt just nu och det saknas mycket grundläggande saker
Eh?!
Vilka grundläggande saker då?
Om du nu skall klanka ner på något så kan du väl komma med något konkret.
Jag tycker det är troget originalet och är riktigt bra. Humorn, känslan och atmosfären är klockrena.
Dessutom lär det komma fler kampanjer, både från tillverkaren och spelarbasen vilket förlänger intresset för spelet.
Var är FZ-recensionen av Shadowrun Returns då? Möjligen det första större Kickstarter-finansierade spelet och ingen recension? Borde finnas ett journalistiskt intresse av det tycker jag.
Kan redan säga nu att Fz kommer ge spelet 3/5.
Förövrigt är jag inte alls imponerad än så länge. Känns väldigt simpelt just nu och det saknas mycket grundläggande saker
Eh?!
Vilka grundläggande saker då?
Om du nu skall klanka ner på något så kan du väl komma med något konkret.
Jag tycker det är troget originalet och är riktigt bra. Humorn, känslan och atmosfären är klockrena.
Dessutom lär det komma fler kampanjer, både från tillverkaren och spelarbasen vilket förlänger intresset för spelet.
- Inget save system
- Oändligt med ammo
- Extremt linjärt
- Osmidigt UI
- Simpelt och tråkigt combat
- Livlösa miljöer
- Få saker att påverka
- Dialoger med val som egentligen inte påverkar något
Notera också att jag backade kickstartern med 100$ och har varit sjukt taggad på spelet trots alla saker de skurit ner på.
Var är FZ-recensionen av Shadowrun Returns då? Möjligen det första större Kickstarter-finansierade spelet och ingen recension? Borde finnas ett journalistiskt intresse av det tycker jag.
Kan redan säga nu att Fz kommer ge spelet 3/5.
Förövrigt är jag inte alls imponerad än så länge. Känns väldigt simpelt just nu och det saknas mycket grundläggande saker
Eh?!
Vilka grundläggande saker då?
Om du nu skall klanka ner på något så kan du väl komma med något konkret.
Jag tycker det är troget originalet och är riktigt bra. Humorn, känslan och atmosfären är klockrena.
Dessutom lär det komma fler kampanjer, både från tillverkaren och spelarbasen vilket förlänger intresset för spelet.
- Inget save system
- Oändligt med ammo
- Extremt linjärt
- Osmidigt UI
- Simpelt och tråkigt combat
- Livlösa miljöer
- Få saker att påverka
- Dialoger med val som egentligen inte påverkar något
Notera också att jag backade kickstartern med 100$ och har varit sjukt taggad på spelet trots alla saker de skurit ner på.
Du spelade aldrig Shadowrun från 1993 märker jag eller har jag fel?!.
- Saves behövs inte, jag har inte dött en gång än, checkpoint saves räcker gott och väl.
- Ammo kan jag hålla med om att det är lite väl simpelt att ha oändligt av.
- Linjärt är inget problem då detta spel precis som föregångaren inte är open world utan ett äventyr man följer med i.
- UI är väldigt enkelt och jag förstår inte vad du har problem med eller upplever som osmidigt.
- Striderna är kanske något förenklade och jag kan nog hålla med om att de kunde dragit upp dem ett snäpp men de är långt ifrån tråkiga. AI:n på fienderna är något låg men det är väl för att merparten av spelarbasen inte klarar av för mycket motstånd för deras hjärnor
Jag kan dock tycka att lite olika svårighetsgrader på spelet hade varit på sin plats, det är lite magert och för enkelt just nu.
- Miljörna är okej, det är lite tecknat över dem och jag skulle nog velat ha dem lite mer skitiga och detaljerade.
- Få saker att påverka är sant men det behövs inte för att driva storyn framåt. Men det hade varit trevligt med lite mer faktorer att påverka.
- Dialogerna påverkar inte framåtskridandet av storyn något speciellt men de påverkar vad du kan tjäna i pengar, få i gear och dolda uppdrag osv. Sen påverkas dialogerna och val av hur du byggt din karaktär med.
Som sagt, det är troget Shadowrun och har samma stil vilket glädjer mig, jag vill inte ha ett nytt fiasko som versionen från 2007.
Sen är det ingen hemlighet att spelet anpassats för andra mer begränsade plattformar än PC vilket tyvärr drar ner vissa funktioner i spelet.
- Inget save system
- Osmidigt UI
- Livlösa miljöer
- Få saker att påverka
- Dialoger med val som egentligen inte påverkar något
- Blev lite småirriterad inatt pga att jag ville gå och lägga mig men jag var tvungen att spela 5 min extra för att komma till nästa checkpoint. Kändes som att världen höll på att gå under.
- Enda som stör mig med spelets UI är att dialogfönstret är så långt åt höger, hade hellre sett att det varit centrerat eftersom att det ändå inte används under strider etc. En petitess egentligen.
- Ser inte varför stridsmekaniken måste göras mer avancerad än vad den är. Den gör vad den ska utan att krångla till det.
- Hade gärna sett mer liv i miljöerna men jag har full förståelse för att man valt att bortse ifrån det med tanken på teamets storlek och deras deadline.
- Den punkten har mer att göra med hur storyn är upplagd och skriven än hur själva spelet är.
- Samma sak med denna punkten. Dialogerna och valen hör ihop med den linjära storyn.
Notera också att jag backade kickstartern med 100$ och har varit sjukt taggad på spelet trots alla saker de skurit ner på.
Igår var det $70 och idag $100, vad blir det imorgon? $150?
Jag backade också spelet med $100 och anser att jag har fått så gott som allt det jag ville ha. Styrkan i SR som jag ser det kommer att ligga i editorn och all content som andra kommer att skapa till spelet. Jag är övertygad om att vi kommer att få se kampanjer som innehåller fler valmöjligheter, en bättre illusion av ett "open world"-rollspel, svårare strider osv.
Jag ser SR mer som ett rollspel för communityn att skapa innehåll till. Precis som med penna och papper-rollspel som förser spelare med ett regelverk, ett speluniversum med platser, raser, klasser osv att sedan låta folk "go nuts" så att säga.
Det var alltså knappast för de ca tio timmarna av speltid i introduktionskampanjen till spelet och Shadowrun-universumet som jag backade spelet utan för potentialen att communityn kommer att ge spelet en lång livslängd.
Var är FZ-recensionen av Shadowrun Returns då? Möjligen det första större Kickstarter-finansierade spelet och ingen recension? Borde finnas ett journalistiskt intresse av det tycker jag.
Kan redan säga nu att Fz kommer ge spelet 3/5.
Förövrigt är jag inte alls imponerad än så länge. Känns väldigt simpelt just nu och det saknas mycket grundläggande saker
Eh?!
Vilka grundläggande saker då?
Om du nu skall klanka ner på något så kan du väl komma med något konkret.
Jag tycker det är troget originalet och är riktigt bra. Humorn, känslan och atmosfären är klockrena.
Dessutom lär det komma fler kampanjer, både från tillverkaren och spelarbasen vilket förlänger intresset för spelet.
- Inget save system
- Oändligt med ammo
- Extremt linjärt
- Osmidigt UI
- Simpelt och tråkigt combat
- Livlösa miljöer
- Få saker att påverka
- Dialoger med val som egentligen inte påverkar något
Notera också att jag backade kickstartern med 100$ och har varit sjukt taggad på spelet trots alla saker de skurit ner på.
Du spelade aldrig Shadowrun från 1993 märker jag eller har jag fel?!.
- Saves behövs inte, jag har inte dött en gång än, checkpoint saves räcker gott och väl.
- Ammo kan jag hålla med om att det är lite väl simpelt att ha oändligt av.
- Linjärt är inget problem då detta spel precis som föregångaren inte är open world utan ett äventyr man följer med i.
- UI är väldigt enkelt och jag förstår inte vad du har problem med eller upplever som osmidigt.
- Striderna är kanske något förenklade och jag kan nog hålla med om att de kunde dragit upp dem ett snäpp men de är långt ifrån tråkiga. AI:n på fienderna är något låg men det är väl för att merparten av spelarbasen inte klarar av för mycket motstånd för deras hjärnor
Jag kan dock tycka att lite olika svårighetsgrader på spelet hade varit på sin plats, det är lite magert och för enkelt just nu.
- Miljörna är okej, det är lite tecknat över dem och jag skulle nog velat ha dem lite mer skitiga och detaljerade.
- Få saker att påverka är sant men det behövs inte för att driva storyn framåt. Men det hade varit trevligt med lite mer faktorer att påverka.
- Dialogerna påverkar inte framåtskridandet av storyn något speciellt men de påverkar vad du kan tjäna i pengar, få i gear och dolda uppdrag osv. Sen påverkas dialogerna och val av hur du byggt din karaktär med.
Som sagt, det är troget Shadowrun och har samma stil vilket glädjer mig, jag vill inte ha ett nytt fiasko som versionen från 2007.
Sen är det ingen hemlighet att spelet anpassats för andra mer begränsade plattformar än PC vilket tyvärr drar ner vissa funktioner i spelet.
Om du syftar på Shadowrun till SNES så jo jag har klarat det spelet åtminstone två gånger. I det spelet kunde du fritt gå fram och tillbaks mellan olika ställen du redan varit på ( med vissa begränsningar), det fanns till och med redan där saker som var optional så som att fixa alla komponenter till maginerna.
Jag har också spelat en hel del PnP Shadowrun så jag vet precis vad jag vill ha utav spelet.
Var är FZ-recensionen av Shadowrun Returns då? Möjligen det första större Kickstarter-finansierade spelet och ingen recension? Borde finnas ett journalistiskt intresse av det tycker jag.
Kan redan säga nu att Fz kommer ge spelet 3/5.
Förövrigt är jag inte alls imponerad än så länge. Känns väldigt simpelt just nu och det saknas mycket grundläggande saker
Eh?!
Vilka grundläggande saker då?
Om du nu skall klanka ner på något så kan du väl komma med något konkret.
Jag tycker det är troget originalet och är riktigt bra. Humorn, känslan och atmosfären är klockrena.
Dessutom lär det komma fler kampanjer, både från tillverkaren och spelarbasen vilket förlänger intresset för spelet.
- Inget save system
- Oändligt med ammo
- Extremt linjärt
- Osmidigt UI
- Simpelt och tråkigt combat
- Livlösa miljöer
- Få saker att påverka
- Dialoger med val som egentligen inte påverkar något
Notera också att jag backade kickstartern med 100$ och har varit sjukt taggad på spelet trots alla saker de skurit ner på.
Du spelade aldrig Shadowrun från 1993 märker jag eller har jag fel?!.
- Saves behövs inte, jag har inte dött en gång än, checkpoint saves räcker gott och väl.
- Ammo kan jag hålla med om att det är lite väl simpelt att ha oändligt av.
- Linjärt är inget problem då detta spel precis som föregångaren inte är open world utan ett äventyr man följer med i.
- UI är väldigt enkelt och jag förstår inte vad du har problem med eller upplever som osmidigt.
- Striderna är kanske något förenklade och jag kan nog hålla med om att de kunde dragit upp dem ett snäpp men de är långt ifrån tråkiga. AI:n på fienderna är något låg men det är väl för att merparten av spelarbasen inte klarar av för mycket motstånd för deras hjärnor
Jag kan dock tycka att lite olika svårighetsgrader på spelet hade varit på sin plats, det är lite magert och för enkelt just nu.
- Miljörna är okej, det är lite tecknat över dem och jag skulle nog velat ha dem lite mer skitiga och detaljerade.
- Få saker att påverka är sant men det behövs inte för att driva storyn framåt. Men det hade varit trevligt med lite mer faktorer att påverka.
- Dialogerna påverkar inte framåtskridandet av storyn något speciellt men de påverkar vad du kan tjäna i pengar, få i gear och dolda uppdrag osv. Sen påverkas dialogerna och val av hur du byggt din karaktär med.
Som sagt, det är troget Shadowrun och har samma stil vilket glädjer mig, jag vill inte ha ett nytt fiasko som versionen från 2007.
Sen är det ingen hemlighet att spelet anpassats för andra mer begränsade plattformar än PC vilket tyvärr drar ner vissa funktioner i spelet.
Om du syftar på Shadowrun till SNES så jo jag har klarat det spelet åtminstone två gånger. I det spelet kunde du fritt gå fram och tillbaks mellan olika ställen du redan varit på ( med vissa begränsningar), det fanns till och med redan där saker som var optional så som att fixa alla komponenter till maginerna.
Jag har också spelat en hel del PnP Shadowrun så jag vet precis vad jag vill ha utav spelet.
Då kan jag inte göra annat än att beklaga sorgen, du får söka vidare i andra spel efter vad du nu söker.
För majoriteten av både spelare och kritiker håller inte med dig. Snittet ligger runt 7.5 - 8 i betyg, vilket är mer än klart godkänt.
Lycka till i ditt sökande på det perfekta spelet för DIG
Nu skall jag i alla fall köra mer Shadowrun Returns eftersom JAG gillar det skarpt.
Var är FZ-recensionen av Shadowrun Returns då? Möjligen det första större Kickstarter-finansierade spelet och ingen recension? Borde finnas ett journalistiskt intresse av det tycker jag.
Kan redan säga nu att Fz kommer ge spelet 3/5.
Förövrigt är jag inte alls imponerad än så länge. Känns väldigt simpelt just nu och det saknas mycket grundläggande saker
Eh?!
Vilka grundläggande saker då?
Om du nu skall klanka ner på något så kan du väl komma med något konkret.
Jag tycker det är troget originalet och är riktigt bra. Humorn, känslan och atmosfären är klockrena.
Dessutom lär det komma fler kampanjer, både från tillverkaren och spelarbasen vilket förlänger intresset för spelet.
- Inget save system
- Oändligt med ammo
- Extremt linjärt
- Osmidigt UI
- Simpelt och tråkigt combat
- Livlösa miljöer
- Få saker att påverka
- Dialoger med val som egentligen inte påverkar något
Notera också att jag backade kickstartern med 100$ och har varit sjukt taggad på spelet trots alla saker de skurit ner på.
Du spelade aldrig Shadowrun från 1993 märker jag eller har jag fel?!.
- Saves behövs inte, jag har inte dött en gång än, checkpoint saves räcker gott och väl.
- Ammo kan jag hålla med om att det är lite väl simpelt att ha oändligt av.
- Linjärt är inget problem då detta spel precis som föregångaren inte är open world utan ett äventyr man följer med i.
- UI är väldigt enkelt och jag förstår inte vad du har problem med eller upplever som osmidigt.
- Striderna är kanske något förenklade och jag kan nog hålla med om att de kunde dragit upp dem ett snäpp men de är långt ifrån tråkiga. AI:n på fienderna är något låg men det är väl för att merparten av spelarbasen inte klarar av för mycket motstånd för deras hjärnor
Jag kan dock tycka att lite olika svårighetsgrader på spelet hade varit på sin plats, det är lite magert och för enkelt just nu.
- Miljörna är okej, det är lite tecknat över dem och jag skulle nog velat ha dem lite mer skitiga och detaljerade.
- Få saker att påverka är sant men det behövs inte för att driva storyn framåt. Men det hade varit trevligt med lite mer faktorer att påverka.
- Dialogerna påverkar inte framåtskridandet av storyn något speciellt men de påverkar vad du kan tjäna i pengar, få i gear och dolda uppdrag osv. Sen påverkas dialogerna och val av hur du byggt din karaktär med.
Som sagt, det är troget Shadowrun och har samma stil vilket glädjer mig, jag vill inte ha ett nytt fiasko som versionen från 2007.
Sen är det ingen hemlighet att spelet anpassats för andra mer begränsade plattformar än PC vilket tyvärr drar ner vissa funktioner i spelet.
Om du syftar på Shadowrun till SNES så jo jag har klarat det spelet åtminstone två gånger. I det spelet kunde du fritt gå fram och tillbaks mellan olika ställen du redan varit på ( med vissa begränsningar), det fanns till och med redan där saker som var optional så som att fixa alla komponenter till maginerna.
Jag har också spelat en hel del PnP Shadowrun så jag vet precis vad jag vill ha utav spelet.
Fast att kunna springa fram och tillbaka mellan olika ställen är ingenting varken nödvändigt eller önskvärt i ett linjärt spel. SRR hade kunnat tvingat en att springa fram och tillbaka mellan zoner och på så vis lagt till ytterligare 3 timmar på speltiden, men skulle det göra spelet bättre? Nä, tvärtom. Shadowrun har aldrig varit open-world, så jag förstår inte varför det klagas på att spelet inte ger illusionen av det heller.
Edit: Spelet är definitivt ett solklart 4/5 för min del. Jag fick precis vad jag betalade för, ett linjärt och underbart singleplayer-äventyr genom en konkret och intressant story med roligt gameplay och oerhört fantastiskt skriven dialog, och dessutom tillgång till en oerhört potent editor som får en att bygga upp hopp inför att se ett permanent module-community där de spelardrivna kampanjerna hamnar i fokus i många år framåt, något jag inte sett på riktigt sedan det första Neverwinter Nights.
Efter att ha kört igenom spelet 2 gånger nu så har jag fått en rätt bra bild av spelet, i alla fall enligt min uppfattning.
Det är något begränsat spelmekaniskt, lite kort kampanj och att save-systemet är som det är.
Att spelet är lite linjärt störde inte mig nämnvärt, dock skulle jag gärna ha lite mer side-quests så man får en chans att bygga upp sin karaktär lite mer.
Det känns som om spelet tog slut precis när man börjat komma in i karaktärens uppbyggnad.
Men jag tror att det kommer bli mer framöver, bara editorn håller måttet så folk börjar skapa äventyr och kampanjer själva.
Frågan är om man måste skapa nya karaktärer i varje ny kampanj man kör eller om man kan köra vidare med samma karaktärer man kört tidigare?!
Well, well, vi får se vad som händer framöver, det var roligt så länge det varade (2 dagar) för mig.
Nu blir det att vänta in Wasteland 2