Obsidian: "Vi var så nära att göra Baldur's Gate 3"
Kontrakten var redo att undertecknas men i sista stund hände något.
#obsidian-entertainment, #baldurs-gate-3, #atari, #neverwinter-nights-2, #bioware, #namco-bandai, #beamdog, #baldurs-gate-ii-shadows-of-amn
Hoppas verkligen inte Beamdog får göra Baldur's Gate 3. Det skulle vara spiken i kistan, inte bara för serien utan även för många fans.
Deras "Enhanced Edition" var okej, men designmässigt (dvs de val de gjorde) är oerhört långt efter originalet (och då talar vi inte ens om mästerverket Baldur's Gate 2, utan Black Isles/BioWares "prototyp" Baldur's Gate 1). Obsidian däremot, de hade kunnat göra något riktigt bra med en hög budget. Det finns riktigt vettiga människor där som vet vad de håller på med. Men ännu bättre - CD Projekt någon?
Have a good time!
Har verkligen försökt att komma in i hela Dungeons and Dragons världen med Planescape: Torment och Baldurs Gate 1 (inte enhanced). Det är något som stoppar mig dock även om jag så gärna vill uppleva storyn.
Det förstår jag. Är man van vid dagens mer intensiva och linjära spel så blir man lätt lite chockad i början i de här spelen. Man hade ju dessutom betydligt mer tålamod förr.
Men jag råder dig verkligen att kämpa på. När du väl kommit in i spelen så kommer du belönas rejält.
Cptn BaseballBatBoy!
Har verkligen försökt att komma in i hela Dungeons and Dragons världen med Planescape: Torment och Baldurs Gate 1 (inte enhanced). Det är något som stoppar mig dock även om jag så gärna vill uppleva storyn.
Det förstår jag. Är man van vid dagens mer intensiva och linjära spel så blir man lätt lite chockad i början i de här spelen. Man hade ju dessutom betydligt mer tålamod förr.
Men jag råder dig verkligen att kämpa på. När du väl kommit in i spelen så kommer du belönas rejält.
Tja antar jag blivit skadad av moderna spel.
Har kommit till de dödas rike (eller vad det kallas, efter buried village) i planescape: torment. Minns bara inte hur jag kom dit, känns som jag missat mycket från stället där man börjar.
Kan inte komma över hela stridssystemet dock. Hade det funnits en väg att utforska spelets story och det enbart hade jag troligen tagit den.
Dirty casuals huh?
Det är bara bra att spela gamla godingar då och då, så blir man påmind om hur bra spel ska se ut.
Har verkligen försökt att komma in i hela Dungeons and Dragons världen med Planescape: Torment och Baldurs Gate 1 (inte enhanced). Det är något som stoppar mig dock även om jag så gärna vill uppleva storyn.
Jag har också ett antal gånger försökt mig på Planescape: Torment. Tidigare har jag vart för ung för att förstå all dialog. Och senast jag försökte gick jag in med förväntan att det skulle vara rätt likt Fallout, men det blev ju lite galet. Men nu efter att ha tagit mig igenom Baldur's Gate ska jag banne mig ta mig igenom Planescape också, med förväntningen om att få uppleva en hejdundrande jeffla bok ^^
Körde PS:Torment för något år sedan för första gången. Med lite high-res moddar var det fullt spelbart. Och visade sig vara ett av de bästa RPGs jag någonsin spelat.
Kanske t.o.m. bättre än Fallout 2 och Baldurs Gate 2.
Men som sagt, det är lite tungt i början dessvärre, särskillt om man inte är van.
Tja antar jag blivit skadad av moderna spel.
Har kommit till de dödas rike (eller vad det kallas, efter buried village) i planescape: torment. Minns bara inte hur jag kom dit, känns som jag missat mycket från stället där man börjar.
Kan inte komma över hela stridssystemet dock. Hade det funnits en väg att utforska spelets story och det enbart hade jag troligen tagit den.
Dirty casuals huh?
Haha hajar läget.
T ex Baldur's Gate II (Shadows of Amn) var ju en timesink utan dess like. Jag låg i lumpen när det kom, och försökte hålla igång allt när jag hade permis. Det var t o m svårt att minnas detaljerna från en helg till nästa, men vilka minnen!
Cptn BaseballBatBoy!
Har verkligen försökt att komma in i hela Dungeons and Dragons världen med Planescape: Torment och Baldurs Gate 1 (inte enhanced). Det är något som stoppar mig dock även om jag så gärna vill uppleva storyn.
Det förstår jag. Är man van vid dagens mer intensiva och linjära spel så blir man lätt lite chockad i början i de här spelen. Man hade ju dessutom betydligt mer tålamod förr.
Men jag råder dig verkligen att kämpa på. När du väl kommit in i spelen så kommer du belönas rejält.
Tja antar jag blivit skadad av moderna spel.
Har kommit till de dödas rike (eller vad det kallas, efter buried village) i planescape: torment. Minns bara inte hur jag kom dit, känns som jag missat mycket från stället där man börjar.
Kan inte komma över hela stridssystemet dock. Hade det funnits en väg att utforska spelets story och det enbart hade jag troligen tagit den.
Dirty casuals huh?
Själv var jag inte någon fan av AD&D-reglerna när det begav sig men tvingade mig igenom BG1&2 i alla fall. Planescape Torment fuskade egentligen ganska mycket med AD&D reglerna, man ska t.ex inte kunna öka sina stats så ofta, men där uppslukades jag helt av miljöbeskrivningarna och alla de historier man hörde/läste. Man bör tycka om att läsa mycket för få ut det bästa av Ps:T.
Stridsystemet bygger på flitigt användade av paus-knappen för att se till att gubbarna följer den rätta strategin. Fientliga magiker måste dö först. Formeln "Silence" är bra att ta till.
I BG1 så kunde man hitta "Boots of Speed" i början av spelet vilket gjorde stor skillnad eftersom man då kunde springa ifrån motståndarna om de blev för svåra.
PS: I Ps:T så kommer man tillbaka flera gånger till huvudstaden.
PPS: Mycket Dex är också bra för att få låg AC.
Har verkligen försökt att komma in i hela Dungeons and Dragons världen med Planescape: Torment och Baldurs Gate 1 (inte enhanced). Det är något som stoppar mig dock även om jag så gärna vill uppleva storyn.
Det är svårt, helt enkelt för att stridssystemet är så tråkigt, och det har alltid varit tråkigt även när spelen var nya. D&D reglerna har alltid varit tråkiga i datorspel då dom är mer anpassade för P&P.
Det är synd, för förutom striderna så är det riktigt bra spel.
Jag var nära att bli President en gång. Nära skjuter ingen hamster.
med tanke på hur obalanserat NVN2 var så tycker ja det är tur att dem inte fick göra det.
Kan inte säga att bg2 eller nwn 1 var mycket bättre balanserat.
*looks at nahal/limited wish abuse & timestop*
Så sjukt många föremål&magier i bg1/2/nwn som är sjukt obalanserade.
med tanke på hur obalanserat NVN2 var så tycker ja det är tur att dem inte fick göra det.
Kan inte säga att bg2 eller nwn 1 var mycket bättre balanserat.
*looks at nahal/limited wish abuse & timestop*
Så sjukt många föremål&magier i bg1/2/nwn som är sjukt obalanserade.
oja glömde nämna det i texten också. fast ogillade många saker med NVN2. gillade 1an ganska mycket mera, fast det hade ju sin charm också.
En Gång Pc Alltid Pc.
hur fan kan det kosta 25 miljoner att i nådens år 2007 göra ett baldurs gate 3?!?
Måste va Ad&D licensen som kostar i så fall...det verkar ju sjukt annars. Det är ju ett färdigt regelverk (dessutom testat i flera andra spel tidigare). Jobbet kan ju "endast" bestå i story, kodning och grafik samt audio och inte heller där kan det vara så banbrytande (såvida de inte tänkte göra något helt annorlunda med titeln, byta genre eller liknande).
Här ligger en gravad hund....
hur fan kan det kosta 25 miljoner att i nådens år 2007 göra ett baldurs gate 3?!?
Måste va Ad&D licensen som kostar i så fall...det verkar ju sjukt annars. Det är ju ett färdigt regelverk (dessutom testat i flera andra spel tidigare). Jobbet kan ju "endast" bestå i story, kodning och grafik samt audio och inte heller där kan det vara så banbrytande (såvida de inte tänkte göra något helt annorlunda med titeln, byta genre eller liknande).
Här ligger en gravad hund....
Jag antar att du har inte en aning om hur pass mycket jobb som krävs för en spelvärd i 3d. SPECIELLT en så pass stor som baldurs gate spelen använder sig av. Tom en i 2d kräver sjukt mycket jobb.
hur fan kan det kosta 25 miljoner att i nådens år 2007 göra ett baldurs gate 3?!?
Måste va Ad&D licensen som kostar i så fall...det verkar ju sjukt annars. Det är ju ett färdigt regelverk (dessutom testat i flera andra spel tidigare). Jobbet kan ju "endast" bestå i story, kodning och grafik samt audio och inte heller där kan det vara så banbrytande (såvida de inte tänkte göra något helt annorlunda med titeln, byta genre eller liknande).
Här ligger en gravad hund....
Jag antar att du har inte en aning om hur pass mycket jobb som krävs för en spelvärd i 3d. SPECIELLT en så pass stor som baldurs gate spelen använder sig av. Tom en i 2d kräver sjukt mycket jobb.
OK, bra. Vi har tydligen någon som vet något om något. Då undrar jag, min gode herr Xermalk - i egenskap av "expert" i ämnet - vad skulle du anse vara en rimlig summa pengar för en produktion av typen "Baldurs Gate 3" år 2007? Motivera gärna vart slantarna i din budget tar vägen...
Fattar inte riktigt hur Brian Fargo och inXile landade på en kickstarterbudget där de äskade 900.000 dollar (ca 6 miljoner) för att starta projektet Wasteland 2.
Är då Wasteland 2, 2013, produktionsmässigt jämförbart med Baldurs Gate 3, 2007, undrar du min bäste herr Xermalk?
Googla lite på det och återkom när du bildat dig en uppfattning. Märk väl att jag gör en tydlig distinktion mellan årtalen...det kan vara en ledtråd för dig för att komma fram till rätt konklusion. Lyckat till!