1,7 miljoner spelar The Old Republic

Robot

Den galaktiska mmo-satsningen från EA och Bioware närmar sig 2 miljoner spelare, men är fortfarande långt ifrån World of Warcrafts siffror.

#nyhetstips, #star-wars-the-old-republic, #ea, #world-of-warcraft, #bioware

Medlem

Spelet får betyget 4 av 5, från mig. Det är ett mycket bra spel, men det finns utrymme för förbättringar inom vissa områden. Områden som dessutom redan uttalats från Bioware, att dom ämnar att fixa inom närmaste framtiden.

Ser fram emot patchen (1.2) som kommer i Mars, med bl.a UI customization, Guild Banks m.m.

signatur

Life's a giant party, and I'm not invited...

Medlem

Den har sina brister men jag tycker om det, kändes så mycket som vanilla WoW men end-game är det som jag är orolig över att dom ska misslyckas med. Nåja med tur släpps D3 snart och då behöver man inget mmo alls;)

Medlem

Väldigt välgjort spel. Men det får bara 3/5 från mig. Inga, eller väldigt få patcher. Inget "endgame content". Det sista är kanske mer genrens fel än spelets. Att bara springa i samma instanser varje dag är inte vad jag kan kalla "content". Jag kanske är girig, men jag förväntar mig mer än "farming" i ett MMO år 2012.

Medlem

Det har klar potential, som sagt. Mycket nytt content lovas i kommande patchar så att gnälla om dålig end-game nån månad efter release känns fattigt.

Medlem

Fick 3/5 av mig. Spelet är väldigt roligt att lvl:a i, 1-50. Class story är riktigt välgjort. Dock så är jag väldigt besviken på end-game. Open PVP (Ilum) är riktigt tråkigt och det känns inte alls som om de har lagt ner någon energi på det. Även PVE i end-game är ganska tråkigt, köra om samma flashpoints som man redan gjort under 1-50 är inget nyskapande. Tycker storyn för sin karaktär kunde fortsatt in till PVP eller något liknande. Alla börjar nästa om på en alt. bara för att end-game är så segt.

Medlem
Skrivet av 6shooter:

Det har klar potential, som sagt. Mycket nytt content lovas i kommande patchar så att gnälla om dålig end-game nån månad efter release känns fattigt.

Vad har de sagt om "nytt endgame" som inte bara är mer av samma? Jag har bara hört fler flashpoints och en ny planet för level 50 med daily quests.

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Väldigt välgjort spel. Men det får bara 3/5 från mig. Inga, eller väldigt få patcher. Inget "endgame content". Det sista är kanske mer genrens fel än spelets. Att bara springa i samma instanser varje dag är inte vad jag kan kalla "content". Jag kanske är girig, men jag förväntar mig mer än "farming" i ett MMO år 2012.

"Inga, eller väldigt få patcher" - Stämmer inte alls. Patchas varje vecka, 1 content patch hittills (runt 1 månad efter launch). Fler "content updates" utlovat. Nästa kommer i Mars.

"Inget endgame content" - Stämmer inte alls. Du har både Eternity Vault och Karagga's Palace (som blev utökad i och med första content patchen). Bägge av dessa ställen går att köra igenom på olika svårighetsgrader, och i grupper om 8 eller 16 personer. Mer endgame content utlovat i framtida "content updates". Nästa kommer i Mars.

"Att bara springa i samma instanser varje dag" - Antar att du menar "Flashpoints" som är motsvarigheten till Dungeons i andra MMO:s. Inte meningen att du ska köra igenom Flashpoints dagligen, utan snarare meningen att du ska bygga upp din karaktär med bättre gear, för att sedan gå över till Operations (aka Raids). Och fler Operations är utlovat i framtida "content updates". Nästa kommer i Mars.

TL;DR: Spelet verkar inte vara mycket för dig, kanske borde byta till något annat? Har hört att WoW har allt av det som du verkar "sakna" i SWTOR

signatur

Life's a giant party, and I'm not invited...

Medlem

synd bara att det inte finns någor roligt på max level ...

Medlem

De skriver att de sålt mer än 2 miljoner. Enligt VGACHARTZ har de sålt 2 miljoner fysiska kopior och EA säger att 40% av deras försäljning varit digital. Så de har gissningsvis sålt runt 2.5 miljoner kopior i alla fall. Av dessa har de för närvarande 1.7 miljoner subs varav mer än hälften har betalat för för minst en extra månad utöver de 30 gratisdagarna.

De skriver 2mil+ för att de 1.7mil spelare, som kan logga in och spela oavsett om de har cancellat eller inte, ska se ut som en väldigt hög rentention rate och låta mycket bättre än det mest troligt är. Man måste läsa mellan raderna på företags uttalanden, de gör allt för att låta så bra som möjligt till aktieägarna.

Medlem

Fick en 3:a... Hade inte PvP varit helt förstört så hade det fått ett bättre betyg, men när det enda som spelar någon roll inte fungerar så går det inte att ge ett högre betyg.

signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Väldigt få eller inga patcher? Tror du har lite fel på den punkten. Patchades i förrgår och servrarna är för närvarande nere för patchning igen. Väldigt få patcher? Njae, snarare tvärtom =P

Medlem
Skrivet av altair4:

De skriver att de sålt mer än 2 miljoner. Enligt VGACHARTZ har de sålt 2 miljoner fysiska kopior och EA säger att 40% av deras försäljning varit digital. Så de har gissningsvis sålt runt 2.5 miljoner kopior i alla fall. Av dessa har de för närvarande 1.7 miljoner subs varav mer än hälften har betalat för för minst en extra månad utöver de 30 gratisdagarna.

De skriver 2mil+ för att de 1.7mil spelare, som kan logga in och spela oavsett om de har cancellat eller inte, ska se ut som en väldigt hög rentention rate och låta mycket bättre än det mest troligt är. Man måste läsa mellan raderna på företags uttalanden, de gör allt för att låta så bra som möjligt till aktieägarna.

Kolla aldrig VgaChartz..

Inaktiv

Har spelat en jävla massa mmo's i mina dagar och aldrig någonsin har jag haft så kul med polarna i ett spel som i SW:TOR. Det får en stark 5:a av mig då storyn är i fokus och röstskådespeleriet är top notch. Striderna känns roliga och även fast det är samma standard som andra mmorpg så kändes det mer belönande. Potentialet för expansioner är ju oändligt. Finns ju hur mycket som helst att göra i det här universumet.

signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Ook
Bibliotekarie (UU)

Petitess.

Ni borde märka ut skalans olika värden även om det är underförstått att 1 - dåligt och 5 = jättebra. I vissa enkäter (framförallt som kontroll) brukar det förekomma omvänd skala. Om alternativen annars nu är märkta så kanske det är något konstigt med nya FF version 10...

Inaktiv

WoW har runt 5 miljoner i EU/NA om man ska jämföra med SWTORs 1,7 i samma områden. Sen är det väl tveksamt om SWTOR kan bli en succe i asien. Jag har ingen koll på om de gillar SW där eller inte. Det viktiga för EA/Bioware nu är att behålla och gärna öka antalet prenumeranter.

Medlem
Skrivet av darkthunder:

"Inga, eller väldigt få patcher" - Stämmer inte alls. Patchas varje vecka, 1 content patch hittills (runt 1 månad efter launch). Fler "content updates" utlovat. Nästa kommer i Mars.

Sant, det kommer patchar varje vecka. Men de gör inte mycket värt att nämna för mig då jag inte haft problem med stabilitet i spelet.
Det mesta de gjort är hotfixes för att fixa stabilitet. Och det är bra, folk som vill ska kunna spela det. Men de har inte gjort väldigt mycket mer än så.

Skrivet av darkthunder:

"Inget endgame content" - Stämmer inte alls. Du har både Eternity Vault och Karagga's Palace (som blev utökad i och med första content patchen). Bägge av dessa ställen går att köra igenom på olika svårighetsgrader, och i grupper om 8 eller 16 personer. Mer endgame content utlovat i framtida "content updates". Nästa kommer i Mars.

I grunden är det fortfarande samma sak om och om igen. Att det går att köra Operations på olika svårighetsgrader gör inte mycket då det mesta handlar om mer skada och mer HP i de svårare versionerna. Och innan du frågar, nej, vi har inte kört genom dem på nightmare än. Bara normal och hard mode.

Skrivet av darkthunder:

"Att bara springa i samma instanser varje dag" - Antar att du menar "Flashpoints" som är motsvarigheten till Dungeons i andra MMO:s. Inte meningen att du ska köra igenom Flashpoints dagligen, utan snarare meningen att du ska bygga upp din karaktär med bättre gear, för att sedan gå över till Operations (aka Raids). Och fler Operations är utlovat i framtida "content updates". Nästa kommer i Mars.

Flashpoints ÄR instanser. Det är områden separerade från resten av spelarna. Att BW har valt att kalla det "flashpoints" betyder inte att det inte är instanser. Åter igen, jag förväntar mig mer än bara farming i ett MMO. Hade hoppats att vi var klara med det.

Skrivet av darkthunder:

TL;DR: Spelet verkar inte vara mycket för dig, kanske borde byta till något annat? Har hört att WoW har allt av det som du verkar "sakna" i SWTOR

Du har rätt, spelet (eller rent av themepark mmo-genren) är kanske inte för mig men har du ens tänkt genom vad du läst och skrivit i ditt inlägg? Om jag tycker att SWTOR känns svagt endgame pga att det är farming, och inte erbjuder mycket mer än det, så kommer jag väl inte att gilla WoW heller då hela konceptet är det samma. Hur tänkte du där?

Detta är bara mitt sätt att se på genren och stämmer inte överens med hur de flesta andra ser på det (baserat på spelarantalet i både WoW och SWTOR). Kanske blev jag bortskämd av sandbox mmo när jag började spela mmo.

Level 1-50 var hur kul som helst (troligen den bästa leveling upplevelse hittills), men när jag var klar med hela storyn så tyckte jag att spelet tunnades ut avsevärt.

Medlem

Under levlandet: 4/5, @50: 2-3/5

Detta pga deras oförmåga att fixa buggar, dålig customer service, för hård instancering med väldigt få spelare i en och samma instans (menar zon instanser som ilum(1) & ilum(2). Känns tomt. Och detta är på Bloodworthy.

Tyvärr, hade hoppats på mer och inte så mkt themepark

Märk väl att det hålls tyst om att denna rapporten är från december knappt en vecka efter att spelet släppts.

Medlem

4 av 5 ger jag spelet.

Minus på det icke existerande world pvpn.

Får hoppas att dom kommer fram till en lösning på Illum. zerg vs zerg är inte pvp.

Utöver det är det ett mycket bra spel.

Medlem

Same same som alla andra mmo's post-wow. Otroligt urvattnade rpg-element där valen spelar noll roll. Jag gillar inte themeparks.

Medlem

Jag fullkomligt älskar Old Republic, nästan på en Fanboy-nivå. Trots det måste jag erkänna att det finns tillräckligt många buggar kvar efter lansering för att lägga fotspår i betygsättningen.

Jag är redan grymt imponerad med all content i spelet. Operations (Raids) är extremt kreativa och svåra när man krämar upp svårighetsgraden. PvP kräver lagsammarbete och är intressant redan tidigt i spelet. Questandet är ju en särklass för sig som inget MMO med liknande spelmekanik kan mäta sig med.

4/5 från mig - När buggarna är borta och vi får lite bättre valfrihet i UI-moddning så är det en solklar fullpott i poängsättningen. På önskelistan finns också något verktyg för att lättare hitta folk till grupp-innehåll.

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av darkthunder:

Sant, det kommer patchar varje vecka. Men de gör inte mycket värt att nämna för mig då jag inte haft problem med stabilitet i spelet.
Det mesta de gjort är hotfixes för att fixa stabilitet. Och det är bra, folk som vill ska kunna spela det. Men de har inte gjort väldigt mycket mer än så.

Skrivet av darkthunder:

I grunden är det fortfarande samma sak om och om igen. Att det går att köra Operations på olika svårighetsgrader gör inte mycket då det mesta handlar om mer skada och mer HP i de svårare versionerna. Och innan du frågar, nej, vi har inte kört genom dem på nightmare än. Bara normal och hard mode.

Skrivet av darkthunder:

Flashpoints ÄR instanser. Det är områden separerade från resten av spelarna. Att BW har valt att kalla det "flashpoints" betyder inte att det inte är instanser. Åter igen, jag förväntar mig mer än bara farming i ett MMO. Hade hoppats att vi var klara med det.

Skrivet av darkthunder:

Du har rätt, spelet (eller rent av themepark mmo-genren) är kanske inte för mig men har du ens tänkt genom vad du läst och skrivit i ditt inlägg? Om jag tycker att SWTOR känns svagt endgame pga att det är farming, och inte erbjuder mycket mer än det, så kommer jag väl inte att gilla WoW heller då hela konceptet är det samma. Hur tänkte du där?

Detta är bara mitt sätt att se på genren och stämmer inte överens med hur de flesta andra ser på det (baserat på spelarantalet i både WoW och SWTOR). Kanske blev jag bortskämd av sandbox mmo när jag började spela mmo.

Level 1-50 var hur kul som helst (troligen den bästa leveling upplevelse hittills), men när jag var klar med hela storyn så tyckte jag att spelet tunnades ut avsevärt.

Det låter som att du inte bör spela något MMO alls, alla MMO's har "farming" på något sätt, det är omöjligt att ha ny content varje dag du loggar in och ska göra någonting och samtidigt så måste folk ha någonting att göra varje dag annars slutar dom spela. Respekterar din åsikt om att farming är tråkigt men hade gärna höra ett exempel på ett MMO som fyller din standard.

Spelet får 4/5 av mig, riktigt kul 1-50 och rolig content efteråt, dock så finns det en del buggar som borde åtgärdas men stannar patch efter patch, en trasig flashpoint bör fixas innan en ny läggs in (Directive 7)

Medlem

Inte illa, wow hade bara 500k efter 3 månader

signatur

Meep!

Medlem

En fyra av mig till PvE som är fruktansvärt välgjort och framförallt KUL(trodde aldrig jag skulle gilla pve) , en trea för PvPn behövs verkligen nya kartor och det är där mitt betyg bygger på.

Medlem
Skrivet av Benreparn:

Respekterar din åsikt om att farming är tråkigt men hade gärna höra ett exempel på ett MMO som fyller din standard.

SWG pre-CU och EVE är väl de som jag anser har erbjudit mig mest i form av "content" och omväxling. SWG är dock nedlagt, men EVE står fortfarande kvar.

Självklart kommer farming alltid att vara en del av MMOG. Det accepterar jag. Men jag tycker inte att det behöver göras till den primära delen av endgame. Våga ge spelarna lite friare händer att skapa sin egen underhållning och samtidigt bli belönad för det.
Som sagt, bara mina åsikter och de delas uppenbart inte av majoriteten. Och tur är väl det, annars hade vi inte haft någon omväxling alls.

Medlem

Intressant o se hur många som betalar för nästa månad.

Medlem

3/5 av mig.
Flera industristandarder saknas rent funktionsmässigt..
Att inte ens kunna ändra färg på gränssnittet, t.ex.

Noll sandbox.. absolut noll. Finns ingen som helst anledning att bara traska iväg åt ett håll för att upptäcka saker, då du vet att allt som finns i spelet är sådant du måste igenom senare.

Pvp... Katastrof.. Finns ingen pvp i spelet.. Gearbaserad pvp som går ut på... att skaffa mer gear..
nej tack, då ser jag hellre att alla slåss nakna, men slåss över något som spelar roll för hela faktionen.
WAR hade lite rätt där. swg var också på rätt spår, EVE är brutalt som vanligt.

Kommer att köra färdigt storyn på mina favoritklasser, sedan kommer jag att vänta på The secret world och planetside 2 för mer givande saker.

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Benreparn:

Respekterar din åsikt om att farming är tråkigt men hade gärna höra ett exempel på ett MMO som fyller din standard.

SWG pre-CU och EVE är väl de som jag anser har erbjudit mig mest i form av "content" och omväxling. SWG är dock nedlagt, men EVE står fortfarande kvar.

Självklart kommer farming alltid att vara en del av MMOG. Det accepterar jag. Men jag tycker inte att det behöver göras till den primära delen av endgame. Våga ge spelarna lite friare händer att skapa sin egen underhållning och samtidigt bli belönad för det.
Som sagt, bara mina åsikter och de delas uppenbart inte av majoriteten. Och tur är väl det, annars hade vi inte haft någon omväxling alls.

Det vill säga du gillar sandbox, det gör jag med Pre-CU SWG var underbart, gillade EVE när jag spelade det dock så fann jag mig ofta med inget att göra trots att det fanns mycket att göra, då man måste hitta på sina egna äventyr, och det är väl en del av charmen, till skilnad från ett themepark MMO som TOR, nu passar båda typer av spel mig, men jag förstår va du menar.

Inaktiv
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av Benreparn:

Jag är helt på din sida. Alla spel är så fördummade (om man får säga så) nuförtiden. I zelda lyser det runt allt som är viktigt. Så kallade RPG spel är "korridor shooters" med rpg element i. MMOn är farma farma farma. Men det är väl innebörden av casual, du behöver inte tänka själv bara följa med så löser sig allt.

Men vi som gillar spel som ger spelaren lite friare händer, som t.ex. EvE, vi är i minoritet. Folk i allmänhet vill inte spela spel där man straffas för sina misstag och där man får använda hjärnan lite

12
Skriv svar