"Skyrim och Serious Sam visar att det finns en pc-marknad"
men det är ingen ekonomisk förlust för utgivaren när kunder som inte vill/kan betala för spelet laddar ner.
Denna kommentaren måste vara den mest korkade jag någonsin sett. Så det var bara att ignorera allt annan du skrivit. För tydligen så är distribution gratis.
men det är ingen ekonomisk förlust för utgivaren när kunder som inte vill/kan betala för spelet laddar ner.
Denna kommentaren måste vara den mest korkade jag någonsin sett. Så det var bara att ignorera allt annan du skrivit. För tydligen så är distribution gratis.
Självklart är inte distribution gratis, men en person som inte har råd att köpa, och istället laddar ner, är ändå ingen förlorad försäljning, han/hon/den/det hade ju inte köpt det ändå.
Med tanke på att jag och alla mina vänner maxxxar på Steam med grymma hastigheter så jo, felet är hos dig
Har du laddat ner Batman i veckan? Nej, problemet är inte hos mig när det fungerar perfekt ÖVERALLT, men inte när jag laddar ner Batman. Lär dig hur felsökning går till innan du yttrar dig.
PS. Att man till och med kan öka sin hastighet av att byta till typ Irland och få högre hastighet exempelvis - bra grejer.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
men det är ingen ekonomisk förlust för utgivaren när kunder som inte vill/kan betala för spelet laddar ner.
Denna kommentaren måste vara den mest korkade jag någonsin sett. Så det var bara att ignorera allt annan du skrivit. För tydligen så är distribution gratis.
Självklart är inte distribution gratis, men en person som inte har råd att köpa, och istället laddar ner, är ändå ingen förlorad försäljning, han/hon/den/det hade ju inte köpt det ändå.
Det var inte vad han sa, han sa ordagrant att om man inte "vill" betala så är det ingen fara för utgivarna förlorar inget på förlorade intäckter.
men det är ingen ekonomisk förlust för utgivaren när kunder som inte vill/kan betala för spelet laddar ner.
Denna kommentaren måste vara den mest korkade jag någonsin sett. Så det var bara att ignorera allt annan du skrivit. För tydligen så är distribution gratis.
Självklart är inte distribution gratis, men en person som inte har råd att köpa, och istället laddar ner, är ändå ingen förlorad försäljning, han/hon/den/det hade ju inte köpt det ändå.
Det var inte vad han sa, han sa ordagrant att om man inte "vill" betala så är det ingen fara för utgivarna förlorar inget på förlorade intäckter.
Jo, han sa det flertalet ggr. Du är bara en sån där forumsnubbe som man ser på forum överallt som älskar att argumentera för sin sak tills du blir blå i fingrarna, detta till trots att folk faktiskt ger bra argument från andra sidan. Du plockar ut ett citat från honom och sen skiter du i allt det andra vettiga han skriver.
Hur som helst. De får se till att ge oss konsumenter bättre alternativ, och inte kämpa emot utvecklingen. Ett lysande exempel på detta är Spotify som jag betalar för. Innan jag skaffade spotify hade jag inte köpt en skiva på många år.
MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Har lite svårt att få ihop dessa två axiom.
Säljer spelet dåligt till PC = piraters fel
Säljer spelet bra till PC = ööööhhh...för att det är ett bra spel? Borde det inte alltid vara detta som styr då?
Nu är det dags att spelindustrin sätter sig ner och diskuterar vad som gäller egentligen för var och varannan artikel påstår ju det motsatta. Pirater kommer alltid att finnas men BRA SPEL SÄLJER ALLTID BRA. vet man med sig att man kommer släppa en kass konsollport ska man inte tjuta sen.
Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.
Klart bättre inställning än att bara se allt som gnäll istället för att gå till botten med problemet och finna rätt lösning.
Kändes ett tag som man skulle få lägga spelandet på hyllan men nu ser det ut att finnas en gnutta hopp. Usla portningar till dyra priser kanske inte är det direkt mest sålda till PC heller...
Om fem år så ligger konsollerna fyra år efter PCn och vi är tillbaka på ruta ett. Hoppas inte allt är endast digital nedladdning, kräver konstant uppkoppling via Origin eller dyl. och konsoll är enda alternativet.
Konsolportar säljer fortfarande bättre till Pc än dedikerade spel med specialutvecklade PC-versioner, de försöker bara fiska lite kunder då de vet att konsolversionen kommer sälja långt bättre, om den håller måttet. Konsolspelare är inte svältfödda med att få spel utvecklade till deras plattform, tvärt om, och behöver därför inte falsk smicker från billiga utvecklare.
Bra spel säljer, men alltid bättre på konsol.
Konsolportar säljer fortfarande bättre till Pc än dedikerade spel med specialutvecklade PC-versioner, de försöker bara fiska lite kunder då de vet att konsolversionen kommer sälja långt bättre, om den håller måttet. Konsolspelare är inte svältfödda med att få spel utvecklade till deras plattform, tvärt om, och behöver därför inte falsk smicker från billiga utvecklare.
Bra spel säljer, men alltid bättre på konsol.
Haha, Grumbledock! Du ska alltid trolla oavsett när det gäller PC. Det finns mängder av PC-only spel som säljer som smör, bättre än konsolportar. "billiga utvecklare" är faktiskt något nytt, ganska lustig fras det. Truth hurts, eh?
men det är ingen ekonomisk förlust för utgivaren när kunder som inte vill/kan betala för spelet laddar ner.
Denna kommentaren måste vara den mest korkade jag någonsin sett. Så det var bara att ignorera allt annan du skrivit. För tydligen så är distribution gratis.
Scenario A:
En utgivare säljer 100.000 kopior av Spelet. Samtidigt laddas Y kopior av spelet ner av kunder som inte tänkte köpa spelet från början. Utgivaren får intäkter för 100.000 sålda exemplar.
Scenario B:
En utgivare säljer 100.000 kopior av Spelet. Det finns ingen tillgänglig kopia. Y antal människor avstår från att köpa och spela Spelet. Utgivaren får intäkter för 100.000 sålda exemplar.
I båda fallen säljs 100.000 exemplar som genererar intäkter, antalet kopior som piratkopieras är irrelevant.
Självfallet är det enkelt för utgivare att säga att piratkopieringen är boven i dramat. Men om det bara finns ett visst antal betalande kunder som bara kan köpa 2-3 spel per månad samtidigt som kanske 6 spel är för kunden intressanta säger det sig självt att 3-4 spel inte kommer att köpas. Om dessa 3-4 spel piratkopieras har detta ingen påverkan på resultatet - säljtillfället är redan förlorat
I de flesta branscher så går det inte att piratkopiera och då säljer de bästa produkterna mycket och sämre produkter mindre. Om Ubisoft har problem med försäljningen medan andra utgivare inte har det beror det kanske snarare på en försämrad produktportfölj i jämförelse med konkurrensen?
Det är en billig väg ut för Ubisoft att dra fram en siffra ur arslet och säga "Såhär många piratkopierar, piratkopiering förstör för oss".
Säljs det idag färre spel än vad det gjorde för fem år sedan? Det är ingenting jag har hört eller läst om. Spelas det mer spel idag än vad det gjorde för fem år sedan? Det kan jag sätta en större peng på. Om Ubisoft förlorar kunder när branschen i stort går framåt kanske det är Ubisofts spel som inte håller måttet.
edit: Med "vill betala" menar jag alltså en person som inte tänkt köpa spelet för det pris utgivaren begär. I det fallet är säljtillfället förlorat och ingen intäkt har gått förlorad.
Återigen: Jag försvarar inte fildelningen av upphovsrättsskyddat material.
Att du ignorerar resten av mitt inlägg och lyfter ut ett stycke som du ändå inte verkar förstå säger mer om din argumentationsförmåga. Försök bemöta de argument jag prestenterar istället. Om du nu är förmögen att göra det - något jag ställer mig rätt tveksam till att du klarar. Överbevisa mig gärna.
Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism
Skillnaden mellan PC spelare och konsol spelare är att PC spelare inte köper skitspel
Tror inte någon köper spel de inte är intreserade utav.
Skillnaden är att de som köper spel till PC läser på först. Recensioner, forum osv.
De som köper till konsol går in i spelbutiken och tittar på vad som finns. Tittar lite på framsidan och baksidan av spelet och köper nått som verkar intressant.
Har du någon fakta som stöder ditt påstående?
"Despite heavy Witcher 2 piracy, CD Projekt still rejects DRM"
http://venturebeat.com/2011/11/30/witcher-2-piracy/
Se och lär Ubisoft, ni är numera ett skämt företag som inte förtjänar att finnas kvar, ju tidigare ni går i graven ju bättre.
"Despite heavy Witcher 2 piracy, CD Projekt still rejects DRM"
http://venturebeat.com/2011/11/30/witcher-2-piracy/
Se och lär Ubisoft, ni är numera ett skämt företag som inte förtjänar att finnas kvar, ju tidigare ni går i graven ju bättre.
Steam är DRM och står för en hel del av försäljningen. GOG-tjänsten och liknande stod för ett par tio tusen exemplar i jämförelse med Steam som stod för 200.000 senast jag kollade.
Men visst är det kul att se PC-exklusiva spel som går bra, även med begränsat DRM. Witcher 2 såldes väl i någon miljon exemplar, vilket är rätt bra.
Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism
Fullt medveten om att Steam är DRM, var från en början väldigt emot Steam men i jämförelse med den typ av DRM som Ubisoft använder framstår Steam som rena gudagåvan.
När det kommer till The Witcher 2 så ska, enligt utvecklarna själva, den digitala versionen på GoG vara helt fri från DRM, anledningen till att de var tvungna att använda DRM i retail utgåvan i butik beror på Atari, återigen enligt utvecklarna själva.
Fullt medveten om att Steam är DRM, var från en början väldigt emot Steam men i jämförelse med den typ av DRM som Ubisoft använder framstår Steam som rena gudagåvan.
Det håller jag med om
När det kommer till The Witcher 2 så ska, enligt utvecklarna själva, den digitala versionen på GoG vara helt fri från DRM, anledningen till att de var tvungna att använda DRM i retail utgåvan i butik beror på Atari, återigen enligt utvecklarna själva.
Med tanke på att patch 1.1 tog bort DRM helt och hållet från retail-versionen så låter det rimligt att det är något i kontraktet med utgivaren som dikterade DRM vid release.
Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism