Liv efter döden?

Inaktiv
Skrivet av Fairfax:

Idén om ett liv efter detta är resultatet av rädslan för döden. Rädslan över att den korta tid vi har här på jorden är den enda vi får och att, i det stora hela, våra liv inte har någon mening annan än vad vi själva ger dem. I stället för att möta denna rädsla och acceptera det till synes grymma faktum att vi bara är en obetydlig del i ett enormt universum väljer många att fantisera ihop idéer om att döden inte är slutet och vi på något sätt lever vidare trots avsaknad av bevis för detta.

Skrivet av Mjauv:

Du tror inte på en skapare. Har universum ingen skapare så har det heller inget syfte då ett syfte förutsätter en medveten handling. Finns inget syfte så återstår slump. Med andra ord: du tror på slump.

Man skulle kunna ta detta ett steg längre och fråga sig vad syftet med skaparen är. Hur kom denne till och vem eller vad stod bakom? Om skaparen själv inte skapades så finns det inte heller något syfte med denne och därmed borde slumpen vara den yttersta orsaken även i det fallet.

1: tro på Gud innebär inte per automatik en garanti för en fortsatt existens efter döden.

2: ditt "steg längre" förutsätter att Gud, skaparen, lyder under samma lagar som skapelsen. DET har vi ingen anledning alls att tro. Gud har ingen skapare, ingen början och inget slut. Gud är allsmäktig, allvetande och evig. Och ja, jag tror att den som dyrkar Gud kommer belönas, såväl i detta liv som i nästa.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Gud har ingen skapare, ingen början och inget slut. Gud är allsmäktig, allvetande och evig.

Vad har ni för anledning att tro det?

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Fairfax:

Idén om ett liv efter detta är resultatet av rädslan för döden. Rädslan över att den korta tid vi har här på jorden är den enda vi får och att, i det stora hela, våra liv inte har någon mening annan än vad vi själva ger dem. I stället för att möta denna rädsla och acceptera det till synes grymma faktum att vi bara är en obetydlig del i ett enormt universum väljer många att fantisera ihop idéer om att döden inte är slutet och vi på något sätt lever vidare trots avsaknad av bevis för detta.

Skrivet av anon_98854:

Du tror inte på en skapare. Har universum ingen skapare så har det heller inget syfte då ett syfte förutsätter en medveten handling. Finns inget syfte så återstår slump. Med andra ord: du tror på slump.

Man skulle kunna ta detta ett steg längre och fråga sig vad syftet med skaparen är. Hur kom denne till och vem eller vad stod bakom? Om skaparen själv inte skapades så finns det inte heller något syfte med denne och därmed borde slumpen vara den yttersta orsaken även i det fallet.

1: tro på Gud innebär inte per automatik en garanti för en fortsatt existens efter döden.

2: ditt "steg längre" förutsätter att Gud, skaparen, lyder under samma lagar som skapelsen. DET har vi ingen anledning alls att tro. Gud har ingen skapare, ingen början och inget slut. Gud är allsmäktig, allvetande och evig. Och ja, jag tror att den som dyrkar Gud kommer belönas, såväl i detta liv som i nästa.

1: Det har du rätt i. Första delen av mitt inlägg var dock allmänt menad för tråden och inte ett svar till dig. Jag ber om ursäkt om det var otydligt.

2: Det är förvisso en möjlighet men då måste man också fråga sig, som 73mpl4R gjorde här ovan, hur kan man veta att den gud som diskuteras har dessa attribut? Och om evig existens är möjlig vore det inte då mer troligt att universum är evigt och därmed inte skapat?

Avstängd

Jag vet inte med säkerhet, jag kan gissa. Det kan finnas ett liv efter döden. Det livet är att man kommer till helvetet och nej jag tror inte att himlen finns. Ingen kommer till himlen eftersom himlen inte finns. Jag vet inte hur det är i helvetet. Dom här spelen om Doom ger en ganska detaljerad bild av helvetet. Därför tror jag att helvetet är ungefär eller lite som i spelen om Doom. Fast första spelet i serien och andra delen i serien har en handling som hör ihop med varandra. Tredje delen har inte en handling som hör ihop med första och andra delen i serien. Därför är dom separata. Därför tror jag att helvetet är som i en, vissa eller alla delar av spelserien Doom. Om man kombinerar alla spelen med varandra i serien får man en ganska bra förklaring på hur helvetet är. Om det inte går kan man få en förklaring på hur helvetet är genom att kolla på enskilda spel. Om det inte går kan man få en förklaring på hur helvetet är genom att kolla på flera spel men inte alla. Man kan kanske få en förklaring på hur helvetet är genom att kolla på alla spel.

signatur

Neuropsyk i Bollnäs AB

Medlem

Haha, så är det

Skrivet av david_dellblom:

ja som sagt tror ni på liv efter döden?
själv gör jag det eftersom jag tror när man dör så kan det väl iinte bara vara slut på allt! eller vad säger ni

Hur vet du att du lever?

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vem återupplivade den här tråden?
JAG KRÄVER ATT DEN ANSVARIGE TRÄDER FRAM!

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Den här tråden är bevis på att det finns ett liv efter döden (iaf för forumtrådar).

OT:
Jag önskar att det finns ett liv efter döden. Gör det inte det så gör det inte mig så mycket heller ... ty jag kommer då inte att vara medveten om det.

signatur

Have a good time!

Medlem

Man kan väl hoppas, men så otroligt sannolikt är det ju inte direkt...

signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

CLASS DISMISSED!

signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Vem återupplivade den här tråden?
JAG KRÄVER ATT DEN ANSVARIGE TRÄDER FRAM!

Psst... det var Mjav! *Träder bort från Bjosarns krävande versaler*

signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Ish
Medlem

Jag föredrar att jobba med fakta, men det känns högst osannolikt.

signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Tror som många andra, Nada.
Kmr vara som innan man började skapas, alltså inte vara någonting

signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av amphix:
Skrivet av anon_98854:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut

...och dessa kloka ord kommer alltså från samma användare som författade det här fina inlägget: http://www.fz.se/forum/allmant-snack/gah-cravings-160523

Om du använder dig själv som måttstock när du talar om "normalbegåvade barn" så får jag erkänna att jag har väldigt svårt att platsa in i mallen.

Så bara för att man är Barslig så är man inte normalbegåvad" lr vadå?
Personligen tyckte ja det var en rolig lässning

personligen tror jag inte på gud, då jag inte brukar tro på ad en 94 årig psykisk störd gubbe hör i sit huvud, Alternativt en Genial snubbe som viste hur man fick folk att tro på sina historer och är teknisk sätt ansvarig för dödandet av Minjoner, Miljarder (då tänker jag på folk som döda i religösa krig)

Ganska roligt igentligen hur så olika människor kan ha skapat samma sak

Men kom gärna med ngn form av bevis till att gud fins om du känner för det?

signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Fektit:

Jag vet inte med säkerhet, jag kan gissa. Det kan finnas ett liv efter döden. Det livet är att man kommer till helvetet och nej jag tror inte att himlen finns. Ingen kommer till himlen eftersom himlen inte finns. Jag vet inte hur det är i helvetet. Dom här spelen om Doom ger en ganska detaljerad bild av helvetet. Därför tror jag att helvetet är ungefär eller lite som i spelen om Doom. Fast första spelet i serien och andra delen i serien har en handling som hör ihop med varandra. Tredje delen har inte en handling som hör ihop med första och andra delen i serien. Därför är dom separata. Därför tror jag att helvetet är som i en, vissa eller alla delar av spelserien Doom. Om man kombinerar alla spelen med varandra i serien får man en ganska bra förklaring på hur helvetet är. Om det inte går kan man få en förklaring på hur helvetet är genom att kolla på enskilda spel. Om det inte går kan man få en förklaring på hur helvetet är genom att kolla på flera spel men inte alla. Man kan kanske få en förklaring på hur helvetet är genom att kolla på alla spel.

WTF!? HAHA, din kommentar nomineras till årets AWSM CAKE

signatur

Rwa?

Inaktiv
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:

"låtsaskompis" - just den sortens kommentar man kunde förvänta sig från en gudsförnekare och ytterligare ett av många skäl till varför man som troende inte ska gå in i diskussion med sådana mentala komposthögar som er.

Jag ser på religiösa fundamentalister ungefär som med barn. Ni ligger ungefär samma nivå mentalt sett eftersom att barn brukar ha låtsaskompisar och oerhört livlig fantasi. Skillnaden mellan barn och er är att normalbegåvade barn växer upp och börjar tänka mer logiskt och rationellt medan ni ligger kvar på samma nivå livet ut

...och dessa kloka ord kommer alltså från samma användare som författade det här fina inlägget: http://www.fz.se/forum/allmant-snack/gah-cravings-160523

Om du använder dig själv som måttstock när du talar om "normalbegåvade barn" så får jag erkänna att jag har väldigt svårt att platsa in i mallen.

personligen tror jag inte på gud, då jag inte brukar tro på ad en 94 årig psykisk störd gubbe hör i sit huvud, Alternativt en Genial snubbe som viste hur man fick folk att tro på sina historer och är teknisk sätt ansvarig för dödandet av Minjoner, Miljarder (då tänker jag på folk som döda i religösa krig)

Jag kan inte påstå att jag känner för att debattera med dig när du skriver som du gör men det här är god läsning för den som är intresserad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quinque_viae
...och för att undvika missförstånd: nej, varken Dawkins eller någon annan har lyckats motbevisa teorin om Prima Causa.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av amphix:
Skrivet av anon_98854:

Jag kan inte påstå att jag känner för att debattera med dig när du skriver som du gör men det här är god läsning för den som är intresserad:
...och för att undvika missförstånd: nej, varken Dawkins eller någon annan har lyckats motbevisa teorin om Prima Causa.

Väldigt intressant. Men det är ett dött lopp.

Medlem

Jag anser att ingenting kan skapas ur ingenting, och ingenting är evigt. Därför finner jag mig ständigt i en förvirrad tankeloop på hur universum kom till, för om Gud skapade universum så måste ju han ha skapats ur någonting han med. Men "Big Bang" måste ju ha skapats ur någonting det med? (Ja, massa väte, men vars kom vätet ifrån?)

Med detta vill jag säga; jag har ingen aning om vad jag ska tro. Antingen så försvinner vi och vårat medvetande med det då vi dör, eller så hamnar vi i himmel/helvete. Jag hoppas själv på förstnämnda, eftersom jag är säker på en livstid i helvetet annars. Men samtidigt så blir jag stressad av att ha så lite tid att göra så mycket innan jag dör och aldrig mer kommer tillbaka till medvetandet.

Eller så kanske det blir som Platon ansåg; själen kanske virvlar runt i världsrymden i resten av all tid. Jag har ingen aning. Men det låter väldigt trist och ensamt.

Nä, jag håller mig till att inte spekulera kring det för mycket och hoppas på det bästa! Länge leve livet!

Inaktiv
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Annanaz:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av amphix:
Skrivet av Mjauv:

På vilket sätt är det ett dött lopp?

Inaktiv
Skrivet av Starshiip:

Jag anser att ingenting kan skapas ur ingenting, och ingenting är evigt. Därför finner jag mig ständigt i en förvirrad tankeloop på hur universum kom till, för om Gud skapade universum så måste ju han ha skapats ur någonting han med. Men "Big Bang" måste ju ha skapats ur någonting det med? (Ja, massa väte, men vars kom vätet ifrån?)

Felet du gör är att du tillskriver skaparen samma egenskaper som skapelsen. En skapelse måste ha ett ursprung, det måste inte skaparen. Skaparen är allsmäktig och sålunda också evig. Annars vore "hans" makt begränsad av tid.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Starshiip:

Felet du gör är att du tillskriver skaparen samma egenskaper som skapelsen. En skapelse måste ha ett ursprung, det måste inte skaparen. Skaparen är allsmäktig och sålunda också evig. Annars vore "hans" makt begränsad av tid.

Hur kan det vara ett fel, att jag inte tror på att någonting kan vara evigt? Jag tror på en Gud som är allsmäktig, men jag tror även på att han en gång måste ha kommit till. Människan är en avbild av Gud, men ändå ständigt föränderlig från unga barnsben till gammal och skröplig. Alltså måste även Gud vara evigt föränderlig.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av 73mpl4R:

På vilket sätt är det ett dött lopp?

På vilket sätt är det inte ett dött lopp? Alla tror på olika saker, vissa tror inte på något alls. Den som dör får veta. Det är många som är övertygade att sin religion är den sanna, den rätta, men vem vet egentligen? Bara teorier, men det är kul att resonera kring. Det som jag tyckte var bra med din länk, var att de fem argumenten skulle kunna passa in på flera monoteistiska religioner. Dessvärre tror jag inte på någon utav dom, finner de inte relevanta alls, och är inne lite på samma spår som Starshiip. När den tiden kommer, så får vi se vad som stämmer.

Medlem

Ja, det är som att diskutera vad som finns "utanför" vårt universum. Rätt meningslöst.

signatur

Medlem

Har funderat lite på skapelsen om vår värld som har ju såklart en koppling till döden.

Om materia skapades vid big bang och medvetandet skapades utifrån materian så måste universum ha varit medvetet om sin egen skapelse?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Har funderat lite på skapelsen om vår värld som har ju såklart en koppling till döden.

Om materia skapades vid big bang och medvetandet skapades utifrån materian så måste universum ha varit medvetet om sin egen skapelse?

Nej.......
.....
......
.......

signatur

Everybody needs help.

MFC
Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Det ena implicerar inte det andra.

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Lolflakes:

Nej.......
.....
......
.......

*facepalm* lol

signatur

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Länken fixad!
Den här serien sammanfattar ditt resonemang riktigt bra:

http://img694.imageshack.us/img694/2875/barlogic.png

signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Fektit:

Hahahaha årets kommentar, alla kategorier! You don't get out much, do you?

signatur

Imperator

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Lolflakes:

Den här serien sammanfattar ditt resonemang riktigt bra:
http://bilder.egmont.se/bildcache/g/gsoeuhbtrwnh7s0oi5mdb06cj...

Får låg resolutiont tyvärr, oläslig.

signatur

Imperator

Skriv svar