Medlem
Skrivet av Wardancer:

Rädda eller döda rachni (den stora insektsgrejjen på isplaneten om jag minns rätt?) hade ju noll och ingen påverkan på spelet i sig. Förutom lite text där det stor att den var glad och hitta en ny planet. Woopiedoo. Rädda eller döda rådet, samma sak egentligen. Även om det påverkade lite i 2:an iaf, men där är det svårt att se exakt vad det påverkar för det är rätt omständigt att få uppleva båda sakerna.

Men för att ta ett simpel exempel i Witcher 2

Stora spoilers om witcher 2!

I slutet på act 1 så väljer man mellan att stöda Roche(människa) eller Alverna (rebeller). (detta dessutom mitt i en fight mellan dom så man har inte massa betänke tid utan man får göra vad som faller en naturligt). Detta har som effekt att om du väljer att stöda alverna så bränns hela flotsam ner och man får fly genom dess brinnande gator för att ta sig norrut till en stad med rebeller (dvärgar,alver etc). Väljer du Roche, så avrättas alvernas ledare, det är fest i staden och man åker norrut till armé som är påväg att anfalla staden med rebeller och får på så sätt en helt annan story, helt andra val, andra quests och till slut en helt annan anledning till att du åker vidare sen i act 3. Man missar t.ex. all information om draken som dykit upp under prolog och sen i slutet på spelet

Och det är bara ett exempel, men förmodligen även det största, sen i act 2 av spelet finns fler små val som gör stor skillnad senare i spelet.

Men där har du skillnaden mellan ett val som "påverkar" saker (i.e. någon dör eller någon överlever, men det spelar ingen roll, netto resultat, du får lite exp och märker sen aldrig av det igen) och saker som påverkar hela storyn och gör drastiska saker med hur spelet fortlöper.

Det är ju det som gör Mass Effects val större. De har inga omedelbara effekter men importerar du sparfilen till nästa spel så har de effekter och importerar du den vidare till 3:an så kommer de ha enorma effekter(rachni, geth och hela citadellets flotta hjälper en mot reapers om man räddade dem, Cerberus och reapers är starkare om man gav dem basen osv). Sådana stora effekter har inte valen i The Witcher 2

Medlem

Gillar inte att ni spoila att ungen dör. =/

Från och med nu blir det att hålla sig undan allting med Mass Effect 3 relaterat förns jag har klarat ut ME3 minst en gång.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Inaktiv

Ett av få spel som jag faktiskt ser fram emot. Givet köp.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Spelet är gjort för Björn, 37 från klagsam som har 3 barn och kopplar av med lite häftig pangpang på kvällen när frun lagt sig, han bryr sig inte värst om story eller rollspel bara det ser häftigt ut...

Nä tack serien dog med 2an.

Medlem

Visste om att 2:an inte skulle vara speciellt bra eller kul, men såg det på rea-hyllorna hos Elgiganten Megastore 3-4 månader efter det kom och tänkte vafan, 49 kronor kan det ju vara värt. Hade dock fel. Det var ruskigt tråkigt.

Medlem

kommer ta med ungen nu!

Medlem

Hm, jag spelade ettan några timmar men fastnade inte för det. Kanske skall ge det en chans till någongång.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Älskade Mass Effect 1 och älskade Mass Effect 2 ännu mer! Mass Effect 3 kommer nästan garanterat inte göra mig besviken! De har för övrigt sagt att det kommer vara mer rollspelselement med än i tvåan, vilekt funkar för mig. Bara tacka och ta emot allt det underbara dem skickar vår väg!

Medlem

hoppas man slipper spela det då 2an var en stor besvikelse då allt fokus låg i princip på lojalty missions ...

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Wardancer:

Rädda eller döda rachni (den stora insektsgrejjen på isplaneten om jag minns rätt?) hade ju noll och ingen påverkan på spelet i sig. Förutom lite text där det stor att den var glad och hitta en ny planet. Woopiedoo. Rädda eller döda rådet, samma sak egentligen. Även om det påverkade lite i 2:an iaf, men där är det svårt att se exakt vad det påverkar för det är rätt omständigt att få uppleva båda sakerna.

Men för att ta ett simpel exempel i Witcher 2

Stora spoilers om witcher 2!

I slutet på act 1 så väljer man mellan att stöda Roche(människa) eller Alverna (rebeller). (detta dessutom mitt i en fight mellan dom så man har inte massa betänke tid utan man får göra vad som faller en naturligt). Detta har som effekt att om du väljer att stöda alverna så bränns hela flotsam ner och man får fly genom dess brinnande gator för att ta sig norrut till en stad med rebeller (dvärgar,alver etc). Väljer du Roche, så avrättas alvernas ledare, det är fest i staden och man åker norrut till armé som är påväg att anfalla staden med rebeller och får på så sätt en helt annan story, helt andra val, andra quests och till slut en helt annan anledning till att du åker vidare sen i act 3. Man missar t.ex. all information om draken som dykit upp under prolog och sen i slutet på spelet

Och det är bara ett exempel, men förmodligen även det största, sen i act 2 av spelet finns fler små val som gör stor skillnad senare i spelet.

Men där har du skillnaden mellan ett val som "påverkar" saker (i.e. någon dör eller någon överlever, men det spelar ingen roll, netto resultat, du får lite exp och märker sen aldrig av det igen) och saker som påverkar hela storyn och gör drastiska saker med hur spelet fortlöper.

Det är ju det som gör Mass Effects val större. De har inga omedelbara effekter men importerar du sparfilen till nästa spel så har de effekter och importerar du den vidare till 3:an så kommer de ha enorma effekter(rachni, geth och hela citadellets flotta hjälper en mot reapers om man räddade dem, Cerberus och reapers är starkare om man gav dem basen osv). Sådana stora effekter har inte valen i The Witcher 2

Effekterna av valen har hitills varit kosmetiska och inte gjort någon större skillnad, ungefär som Dragon Age: Origins, visst man kunde välja att skita i alverna, men skilnaden var noll och ingen det enda som påverkades var att det var varulvar som hjälpte till i slutet istället för alver... men skillnaden story mässigt eller content mässigt var minimal.

Men det återstår att se om det har någon effekt att man har geth, eller citadellets flotta med sig. Kommer det göra striden enklare? Svårare? Eller är det en ren kosmetisk effekt som leder till exakt samma utgång, story och uppdrag?

Kommer valet att skydda Rachni göra att storyn tar en helt annan vändning för man vinner ett slag istället för att förlora det och hamna någon helt annan stans med andra karaktärer och andra story element som för spelet vidare? Knappast.

Edit: Sen har ju Bioware fastnat i sin cookiecutter mission/kampanj design som de följt slaviskt sedan Kotor 1 vilket inte gör att man förväntar sig underverk direkt.

Blir som sagt säkert ett helt ok action lir med lite flashiga strider, förhoppningsvis har de inte dummat ner den biten DA2 style utan bättrat på den så det faktiskt är ännu mer skillnad på de olika vapnena och taktikerna man kan använda.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

YRILHHU123KHJ123H12H3B.D-F,ÄSADFLJAKR23,.MFG.Hskdlfj

Snälla nu tack!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av jiwn:

Detta kommer inte vara det sista Mass Effect spelet.
Det kommer säkert komma ett Mass Effect: The Journey eller Mass Effect: Begins.

Ni vet vart ni läste det först!

Glöm inte Mass Effect: Redemption

Fast det finns ju redan:D doh! Slänger fram ett ME: Chronicles då


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av ThinBoi:
Skrivet av jiwn:

Detta kommer inte vara det sista Mass Effect spelet.
Det kommer säkert komma ett Mass Effect: The Journey eller Mass Effect: Begins.

Ni vet vart ni läste det först!

Glöm inte Mass Effect: Redemption

Fast det finns ju redan:D doh! Slänger fram ett ME: Chronicles då

Sålänge de blir bra så


signatur

Everybody needs help.

Inaktiv

Kinect styra? naah..
MASS EFFECT 3 är ett (orginal) PC scifi action/combat spel, det har sitt ursprung för datorer.
Playstation och xbox är bara tillägg utöver PC versionen.


signatur

The Year was 2027..

12
Skriv svar