Grattis Quake - 15 år
Rocket Arena! <3
Självklart körde man inverted mouse, eller negativ m_yaw var det väl? Flygsimulator var ju det som var mest likt 3d-shooter vad gällande orientering, och där styr man ju inverterat.
FOV 115 kör man ju också Hade svårt för andra FPS-spel efter man hade kört med så hög FOV, det tilläts ju inte på senare spel... Det kändes som om man sprang runt och stirrade inzoomat in i väggar.
Hög FPS och en CRT som verkligen kirrade de där 72 (?) framesen. 120hz körde man väl på slutet genom att tumma på cl_maxfps, men blev kickad pga för låg ping? Har fortfarande väldigt svårt för att lira FPS-spel på en 60hz-lcd.
//Dani
Härliga minnen. Det snodde många timmar för mig i skolan då vi tankade hem demot i datasalen och körde mot varandra Datorläraren måste blitt smått tokig då han rensade bort det efter varje gång vi varit där , men han sa inget hehe
Heh, vi hade lösenordet till en lärares konto, vi lade installationsfilerna där så man slapp tanka ner varje lunch.
Nice, så 1337 var inte vi hehe
MVH Milky
AMD Ryzen 7 7800X3D, AMD 7900XTX, 2 x 16 GB DDR5 6000 MHz
Lirade quake 1 demot på datalektionerna i högstadiet!
Men jag var inte helt såld på quake förrens jag hade en egen dator och testade quake2 threewave CTF...
Våra lan på den tiden gick endast ut på att stjäla flaggor av varandra. 30 pers som alla ALLA satt och spelade quake2 i tre dagar.
Stronghold opposition!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Quake är fortfarade det bästa spelet genom tiderna för mig. Kommer ihåg hur jag började spela NetQuake med ett 14.4K modem innan jag uppgraderade till 28.8 och slutligen 56K, men det gav ändå den bästa onlineupplevelsen. Sen var ju spelarna på den tiden oerhört mycket trevligare och socialare än idag, det bidrog ju en hel del.
Grattis Quake!
Härliga minnen. Det snodde många timmar för mig i skolan då vi tankade hem demot i datasalen och körde mot varandra Datorläraren måste blitt smått tokig då han rensade bort det efter varje gång vi varit där , men han sa inget hehe
Heh, vi hade lösenordet till en lärares konto, vi lade installationsfilerna där så man slapp tanka ner varje lunch.
^^. det där gjorde vi med, eller var en som listade ut admin, och skapade ett fake konto med installationen på, behövde inte göra annat än att köra om jag minns rätt.
Tror nog att många går efter nostalgi när ni säger att quake är det bästa FPS som finns. Om ni skulle testat det idag skulle det nog varit en besvikelse.
Men aja, grattis.
Självklart, hur skall man annars se det? 15 år är lång tid, men för 15 år sedan var det det bästa som fanns (enligt mig) och den känsla och spelglädje jag fick ut av det då är fortfarande oslagbart - inget har gett mid den glädjen. Idagskulle detsjälklart kännas hemskt att spela då man blivit så bortskämd med bra spel. Men ta Quake - jag har säkert flera hundra timmar spelade med det - Modern Warfare 2 har fått 7 timmar enligt STEAM...
P.S Glömde - ett nostalgiskt grattis! D.S
A badly drawn wolf
Quake, tidernas bästa fps. Fan så många timmar man lagt ner på det, spelar det fortfarande men inte lika mycket längre. Men jag kommer alltid tillbaka till det. Finns inget spel som har så jävla härlig fysik och vapen balans.
http://www.quakeworld.nu bra sida med forum/länkar dock ganska inaktiv nu på sommaren.
Tror nog att många går efter nostalgi när ni säger att quake är det bästa FPS som finns. Om ni skulle testat det idag skulle det nog varit en besvikelse.
Men aja, grattis.
Knappast. Anser man att det är det bästa FPS-spelet som finns så spelar man det också med största sannolikhet fortfarande. Vi kanske inte är så många kvar som spelar men vi finns och turneringarna körs fortfarande både online och på LAN.
http://www.nquake.com
http://www.quakeworld.nu
För dom som nu skulle vara intresserade.
You must construct additional pylons.
“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”
Ja Quake minns man, strömförande coaxial nätverk som alltid strulade och grym 3D grafik genom Matrox Millennium G400 och Orchid Righteous 3D i fantastisk harmoni
Vilken lyx, själv körde jag med ett Matrox Mystique 2Mb och senare fick det bli ett Matrox Millennium G400med dualhead och ett Orchid Righteous 3D. Vilken skillnad det blev!
Måste flika in att inverted är det självklart som gäller här med :).
Ah... Quake... Spelade det mot bottar när jag var väldigt ung (modem var för dyrt!). Ibland, när jag hade tråkigt, brukade jag leka att jag spelade Quake mot osynliga fiender. Mina föräldrar trodde att jag var knäpp när jag var ute och lekte med hunden och kastade mig i snön hela tiden.
Minnen.
Jag kommer aldrig glömma hur man satt i skolans datasalar och spelade Quake med klasskamrater... Vi var då 5 vänner som ansåg att vi var snäppet vassare än de andra i klassen som spelade.
Vi bestämde oss för att skapa en Quake klan. Sagt och gjort Fox Force fieve föddes, eller [Fox].
Vi var då helt säkra på att vi skulle "äga" på nätet eftersom vi var så duktiga bland klasskompisar. Första liret online var Quake 2 på q2dm1, vi mötte en spelare som var på den tiden ganska duktig "Dogm3at". Vi kände varken till strafe hopp eller rocket jump... och höra vad andra spelare var... det trodde vi inte gick. Vi blev så jä*la ägda så hälften vore nog... i Dogm3at's ögon måste vi ha stått stilla och sett ut som yra höns innan han satte railen i oss
Grattis på 15 årsdagen Quake, jag kan bara instämma med vad flera säger... Quake är tidernas bästa FPS spel.
Fragzone ala 1998 - http://web.archive.org/web/19980117185148/http://www.fragzone...
Nostalgi nostalgi nostalgi. Fortfarande det bästa FPS jag spelat vad gäller spelkänsla. Instant weapon switch och en härligt overpowered RL. Underbar community som var samlade runt spelet. Inte som idag där det finns massor av olika spel men ingen riktig gemensam community. Det skulle vara här då, på gamla "Fragzone" eller "Flagzone" som det också hette ett tag. Var med o spelade SM i Quake sept-1997 på Clan 9 internet café med gamla finingar som Capten, Doomer, Sniket, Mr Kill mfl. Har tom kvar min gamla t-shirt Shit! Det var tider det!