Company of Heroes
Ärligt talat, har vi inte fått nog av andra världskriget snart? Efter otaliga FPS- och RTS-varianter på detta tema är det inte utan viss skepsis som man tar emot nästa spel som utspelar sig i och runt Tyskland på 1940-talet. Jag hade förvisso läst en hel del väldigt positiva förhandstittar på Company of Heroes, men en gnutta tvekan låg envist kvar i bakhuvudet och lurade.
Köpte spelet dagen innan release och jag måste säga att det har aldrig släppts ett så välgjort RTS på väldigt länge. Det jag är mest imponerad över är hur Relic lyckats förmedla en så underbar närvaro känsla. Allt i världen påverkas av det du gör vilket är en helt otrolig spelkänsla.
Relic är kungen bland RTS, tycker jag iaf.
- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.
CoH är ett grymt bra spel och konkurrerar med DoW med sin, snart sina två, expansion(er) om andraplatsen som bästa (RTS-)spel. Etta är nog fortfarande StarCraft (+ exp). Hur kan jag säga det då? Jag ser det som så här att; det finns inget spel som har varit så bra som SC var när det kom ut. Visst, dagens spel har mkt bättre grafik, bättre ljud etc, men de har inte haft det där speciella som SC hade när SC hade sin topp.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Vill bara informera herren om att det går att få sina tanks att backa om man bara klickar nära bakom dem istället för långt bak ^^
Jo, fast då blir det många, många klick om det är en längre sträcka man vill att dom ska backa..
Anledningen till varför de beter sig som så är ganska enkel; de kör snabbare framåt, och eftersom datorn alltid väljer den snabbaste vägen dit du valt att den ska åka, så vänder den sig först om.
Därför klickar man korta sträckor om man vill backa. Lite micro kan man väl ändå kräva av spelarna
Det är ett grymt spel, men jag stör mig rejält på att det alltid västfronten, vill ha Sovjet i en expansion eller nåt.
Jo, den succe CoH innebär, lär ju inte lämna Relic med något annat val än att pumpa ut expansioner till spelet
Själv störde jag mig desto mer på AI:n än vad ni verkar ha gjort. När man exempelvis placerat ut sin AT-kanon eller kulspruta att titta i sina 30 graders synfält, så är det urbota dumt att dumjävlarna inte vrider om kanonen/kulsprutan själv när fienderna lyckas komma 2 grader utanför skottfältet och skjuter dom sakta till smulor, medan de står som fån och tittar ut mot fjärran.
Stort plus för att några uppdrag faktiskt gav en hel del problem (dock en hel del pga AI:n). Uppdraget där man ska bråka med tyskarna om 3 strategic points runt en kulle höll på att driva mig till vansinne.
Om det här spelet haft lite mer psykologi för trupperna á la Close Combat och något smartare enheter hade det varit perfekt.
Jo, den succe CoH innebär, lär ju inte lämna Relic med något annat val än att pumpa ut expansioner till spelet
Det är warhammer 40k - ~38k, en fristående expansion. Är det nummer tre eller nummer fyra?
Vi kommer garanterat se mer av den här motorn. Jag hoppas på en nutida kampanj.
"I buy virtual gold all the time"
Richard "Lord British" Garriott, developer of the Ultima series.
Ni som kört både CoH och FoW, vad är era jämförelser?
Bara hunnit testa den senare men är intresserad av den föregående, då jag gillade WH40K:DoW.
" En annan sak som kanske inte tyder på att AI:n har jättehög självbevarelsedrift är när dina engineers bygger taggtråd och till slut hamnar på fel sida när den är färdigbyggd "
haha
Det är ju fixxat i patchen, sen om man spelar 1.0 pga. vissa anledningar får man skylla sig själv.
Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.