Piratkopiering innebär slutet för Eastside Hockey Manager
Jävligt många i sverige är olagliga Carolus Rex, du ska bara vet hur många som spelat in kassetter, vhs, anställt svart jobbare, kör för fort, kör för stopp osv. Massa moralbögar här är btw. Som jag sa innan ser ingen skillnad på att ladda ner ett spel gentemot att låna ett spel från en kompis.
Moralbögar...
Vart någonstans passar dem in? Mellan "piraterna" och de som följer svensk lag?
Jag tror för övrigt att man kan se en skillnad mellan att låna ett spel från en kompis och att ladda ner spelet. Som jag ser det har kompisen betalat för spelen, och han låter någon spela det. Laddar denna någon ner spelet, uteblir inkomsten totalt. Jag vet inte hur lagligt det är att låna ut någon till en kompis, men jag vet att det är olagligt att ladda ner samma spel.
Det finns inga ursäkter för piratkopering.
the wookiee så om ens kompis köper spelet och man sen lånar det och klarar det är det okej för att hans köp ger företaget pengar? Tycker det är lite dubbelmoral där då det samma går in på en pirat kopia där är ju annat folk som köper spelen alltså får utvecklarna sina pengar. Kan ju helt ärligt säga att jag provar allt innan jag köper det. Gillar jag det inte så köper jag det inte. Har gått på alldeles för många nitar när jag varit ung för att köpa ett spel och sen inse att det var skit. Nej de dåliga utvecklarna får dö ut och starka får fortsätta så funkar det i verkligheten.
/_\_/_\
/_\
the wookiee så om ens kompis köper spelet och man sen lånar det och klarar det är det okej för att hans köp ger företaget pengar? Tycker det är lite dubbelmoral där då det samma går in på en pirat kopia där är ju annat folk som köper spelen alltså får utvecklarna sina pengar.
Kanske... Som sagt, jag är ingen expert på lag, jag vet inte riktigt exakt hur ett lån fungerar. Men det finns fortfarande ingen ursäkt för piratkopiering.
Bra, hatar sportspel!
Nä dom är såå fattiga på ID, Blizzard, Epic, 3D realms, Dice, EA, Crytek etc kan nog räkna upp hur många som helst. Visst finns det små utvecklare som sliter och som åxå kan göra bra spel som kanske inte tjänar lika mycket. men "Eastside Hockey Manager" som det faktiskt handlar om gick ju knappast under pga piraterna.
Jag vet inte vem jag ska tro... Utvecklarna bakom spelet, eller en person som ursäktar sin stöld av spel med att spelutvecklarna är rika och giriga idioter/spelen är för dyra?
Utvecklarna för ett spel som iaf Få känner till, som varit igång sen 2004 och Nu går omkull- skyller på piratkopiering. _Utan belägg._
Personen du menar att du inte litar på _ger belägg_ på att framgångsrika, välbetalda och marknadsstarka utvecklare finns i mångfald. Det är hans poäng. Du pratar om nåt helt annat för att inte behöva bemöta en stenhårt stark poäng- att spelets undergång skylls på ogrundade anledningar(all empiri som finns Är motsägelsefull, och i detta specifika fall- obefintlig) och att iaf Majoriteten av fallen så innebär bra spel också bra försäljning.
Jag har hittills inte hört talas om "spelet gick under pga piratkopiering" för något spel som är nyskapande, välgjort eller bra prissatt. Däremot har jag hört talas om flera fall av undermålig marknadsföring och övermättad marknad.
Jävligt många i sverige är olagliga Carolus Rex, du ska bara vet hur många som spelat in kassetter, vhs, anställt svart jobbare, kör för fort, kör för stopp osv. Massa moralbögar här är btw. Som jag sa innan ser ingen skillnad på att ladda ner ett spel gentemot att låna ett spel från en kompis.
Det är inte ett lagbrott att låna ett spel.
Jag skrev väl för övrigt inget om moral?????
Piratkopiering är ett brott mot Sveriges Rikes Lag. Så enkelt är det. Vidare är det ett betydligt grövre brott än att köra mott en stopp-skylt etc enligt de straffskalor som finns.
Skall man följa lagen eller inte? Det är upp till var och en själv att bestämma hur man tycker om det. Fortfarande inget moralisk ställningstagande i detta inlägg för den som undrar, endast två frågor.
Jag kan ha fel här, e osäker, men jag tror att de flesta spel funkar som operativsystem. Du köper en licens, den licensen får endast användas av köparen, dvs du får inte låna ut det. Kan inte säga att det verkligen e så, orkar inte leta info om det, mest bara att jag har för mej det...
Att de skyller på piratkopiering förstår jag för vem vill erkänna att man har mislykats?
Att de har mislykats kan man enkelt se om man skaffar spelet att de sedan valde att inte marknadsföra spelet i butik var också ett mistag då många människor faktiskt inte känner till något annat sätt att få reda på vad som finns på marknaden.
att enbart sälja spel över nätet är svårt för du skall först få personerna till din sida sedan att vilja skriva in sitt konto och sedan vänta i 1 - 14 dagar på att spelet skall anlända till posten Och detta blir bara svårare och svårare dästo mindre företaget är.
så att de besluta att dra in destributionen av spelet på grund av låg försäljning förstår jag. Den enda kundkrets de hadde var den på sitt egna forum och föresätter man att minst 30% av dem aldrig köper saker över nätet så är kundkretsen ännu mindre. Så vist piratkopieringens fel i all ära ni praktiskt taget tvingade de personer som ville ha spelet till piratkopiering.
Piratkopiering är stöld. Dock så är det inte sagt att företag kan tjäna på detta, tex. Id (hur många tror ni köpte alla Doom och Quake episoderna?).
Men, kvalite säljer ALLTID. Problemet idag är att man kan inte provspela ett lir innan. Köper man ett lir idag och det inte är som förväntat så känner man sig blåst på en par hundra. Vilket gör att många laddar ner, och sen så blir det aldrig att man köper pga. en massa orsaker.
Så om företagen kunde gå tillbaka till shareware så skulle alla tjäna på detta. Och nej, det är ingen extra börda att dela upp ett lir i delar.
imo så kan man se piratkopiering som att "låna ett spel av en kompis". Antar att ni med den höga moralen tycker det är lika olagligt att låna ett spel av en polare och klara det för att sen lämna igen spelet och inte köpa det. Som det är om man skulle ladda hem spelet kasta det/klara det om det nu inte är skit vilket de flesta spel idag är.
Fy fan vilken skitanekdot! Vem är polaren som köpt spelet i de fall då du piratkopierar spelet då? Du är ju nästan så smart att du kan bli politiker...
I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder
imo så kan man se piratkopiering som att "låna ett spel av en kompis". Antar att ni med den höga moralen tycker det är lika olagligt att låna ett spel av en polare och klara det för att sen lämna igen spelet och inte köpa det. Som det är om man skulle ladda hem spelet kasta det/klara det om det nu inte är skit vilket de flesta spel idag är.
Fy fan vilken skitanekdot! Vem är polaren som köpt spelet i de fall då du piratkopierar spelet då? Du är ju nästan så smart att du kan bli politiker...
Tänk efter själv, Langos.
Spelar det egentligen någon roll? Det kan vara en avlägsen släkting som snigelpostat en bränd kopia av spelet eller en skitbra polare som lånar ut det över helgen. Eller så kan det vara en främling som ger dig spelet då han tröttnat på det. De som argumenterar emot detta förstår jag mig inte på, faktiskt. Om man nu inte hävdar att även detta är stöld, precis som snyft sa.
"When corporations create the music we all lose."