I vanliga fall när en uppföljare släpps hela tolv år efter originalet brukar det röra sig om halvdana försök att håva in en säck pengar på gamla omtyckta licenser. #Starcraft är något helt annat. När #Blizzard räknade kassan förra året hade över elva miljoner spel sålts, varav en tredjedel i Sydkorea där kriget mellan zerg, terran och protoss blivit en nationell angelägenhet.
Så när Samwise Didier, en av företagets frontfigurer och lead art director, presenterar uppföljaren i en mörk lokal på anrika Berns Salonger märks det tydligt att han är förväntansfull. Efter åratal av retfulla skärmdumpar och filmade bataljer är släppet nära - den 27 juli trotsar ett par miljoner spelare allt vad solsken heter.
Om du spenderat de senaste veckorna med att leta efter fulkod i multiplayerbetan är du förmodligen typen som kommer att jaga listplaceringar och nöta byggordningar långt in på småtimmarna. Själv insåg jag att min tid som general bakom skärmen är förbi när jag förlorade fem matcher på ungefär lika många minuter. Jag ser istället fram mot kampanjen, inte minst för de ofta spektakulära mellansekvenserna som Blizzards egna studio lägger ner månader på att färdigställa.
Casual eller hardcore? Både och!
Jag frågar Samvise Didier, och hans vapendragare Bob Colayco från pr-avdelningen, om hur svårt det var att balansera kraven från den stora esport-communityn och samtidigt göra det lättillgängligt och underhållande för den stora massan.
- Det var mycket enkelt: vi gjorde två spel. Solokampanjen är för dig som vill veta hur konflikten mellan de tre raserna avslutas och multiplayer är för dig som vill visa att du är den bästa taktikern. Den här gången hade vi också mer fokus på att göra singeplayer till en mer varierad upplevelse genom att försöka ha unika moment i varje uppdrag. Du har också ett helt separat teknik- och forskningsträd och många enheter finns bara tillgängliga vid solospelande. Däremot finns de att tillgå för alla som tar sig an banverktyget så det ska bli spännande att se vad alla kreativa hjärnor hittar på. Redan under betatestet har vi sett ett gäng fantastiska skapelser.
När jag följer med den krigshärjade Jim Raynor på hans flaggskepp Hyperion upplever jag också den största förändringen sedan originalet. Mellan uppdragen befinner du dig på skeppet och kan besöka dess olika avdelningar, detta dels för att prata med besättningen, vilket kan leda till sidouppdrag, och dels forska på de protoss- och zerg-reliker du hittar under striderna. De erbjuder olika sorters uppgraderingar av dina enheter men du måste alltid välja en av två förbättringar, den som försakas förblir otillänglig. Du kan också köpa tekniska uppgraderingar för de pengar du tjänar på dina stridsstrapatser samt anställa legosoldater som är mer hårdbarkade än vanliga trupper. Det senare gör du i en skön bar där du hittar såväl hologram av dansande night elfs som arkadkabinett med #The Lost Vikings på. Blizzard vet hur de ska få sina fans hjärtan att smälta.