Den här typen av strategispel som sträcker sig över många olika epoker ger spelaren både en väldig frihet och en stor begränsning. Det är en utmaning för utvecklarna att samtidigt kunna trycka in så många olika tidsåldrar och samtidigt få dem att kännas olika. Det räcker inte bara med nya byggnader och enheter om striderna ser precis likadana ut. Även om mycket är sig likt mellan epokerna i Empire Earth 2 finns det liksom i ettan ändå en del milstolpar som ser till att på mindre eller större sätt förändra spelstilen. Några exempel är när krutet börjar användas, när stridsskeppen blir riktigt kraftfulla och när pansarvagnen tågar in på slagfältet. Men den största förändringen är ändå när flygplanet uppfinns inför första världskriget. Det ställer hela krigsapparaten på sin kant och tvingar spelaren till att tänka på ett helt nytt sätt.

Singplayer-storyn

När man då har så otroligt mycket material att arbeta med, 15 tidsepoker och 14 olika civilisationer, kan man tycka att följa tre olika nationer under ett fåtal olika uppdrag är på gränsen till snålt. De tre större uppdragen består nämligen av Koreas kamp att bli en nation, germanernas kamp under medeltiden och till sist följer man USA från inbördeskriget till en bra bit in i framtiden. Uppdragen har dock en imponerande variation och uppfinningsrikedom man sällan ser i liknande spel. Som exempel bestod ett uppdrag i att slå ner en förtryckarregim som tvingade ens folk att arbeta som slavar. Men samtidigt som man lät slavarna arbeta för förtryckarna skulle man bygga upp en rebellarmé i skymundan.

Diplomati och regioner

Men även om det är ett visst nöje i att ha avancerade scriptade uppdrag så är de fria banorna man kan skapa minst lika intressanta. Detta för att de infört ett antal nya element i Empire Earth 2 som ger lite mer övergripande strategi och taktik till spelet. Till en början med är kartan indelad i regioner, vilka inte ger några egentliga fördelar förutom att man kan ha fler byggnader och därmed i längden fler enheter och mer resurser. Regionsgränserna är ointressanta när det gäller krig men desto mer intressanta när det gäller diplomati och fred. Man kan nämligen sluta pakter med valfria medspelare och välja vad för enheter den andre skall få skicka över gränsen.

Förutom att man kan skicka resurser och enheter till andra spelare kan man även planera krigsstrategier med det inbyggda planeringsverktyget. Här kan enkelt rita upp krigsplaner för att sedan skicka dem till motståndarna och därmed samordna styrkorna på ett bättre sätt. Detta ger så klart en viss fördel när man spelar med andra människor, men det är faktiskt än viktigare när man spelar med och mot datorn. Här kommer vi nämligen in på Empire Earths AI.

Imponerande AI

Att datormotståndare har sina brister i strategispel är något vi troligtvis alltid kommer att få leva med. Men i Empire Earth 2 har utvecklarna lagt mycket arbete på att få den så människolik som möjligt. Allt från banala saker som att den skriver meddelanden i de fria uppdragen till att allierade datormotståndare samordnar sina attacker skrämmande väl. Det går inte längre att räkna med var ifrån anfallen kommer och sätta upp alla torn och murar där, då datorn istället kommer att leta upp den sämst försvarade punkten och slå till där. Att det dessutom går att använda allierade datormedspelare till något praktiskt hör inte till vanligheterna. Genom att skicka krigsplaner till de allierade kan man antingen se till att de uppehåller en motståndare medan man själv sysslar med annat, eller helt enkelt hjälper till att anfalla en väl skyddad fiende.

Stora men svårstyrda strider

Tyvärr känns det ändå som att striderna är svårhanterliga när de blir för stora. Spelet kräver nämligen att man har en välbalanserad armé då alla enheter är effektiv mot några enheter och har svagheter gentemot andra. Det går därför sällan att detaljstyra striderna och det känns mest som man skickar in en hög soldater och hoppas att det är ens egna mannar som skall stå kvar när det är avgjort.

Slutord

Empire Earth 2 är utan tvekan ett otroligt välgjort spel. Singleplayerdelen är kanske inte förhållandevis lång till spelets massiva innehåll, men är varierande och klart utmanande. Diplomatin och AI:n gör i sin tur att man kan spela många långa strider med och mot flera datormotståndare där man går igenom valfritt antal epoker. Multiplayer är minst lika lockande och kommer att erbjuda timslånga bataljer om man så vill. Striderna känns precis som i många andra spel i dag något svårhanterliga, men inte på något sätt sämre än i andra strategititlar på marknaden. Likaså är grafiken inte heller något att ståta med men ändå klart godkänd. Empire Earth 2 är en värdig uppföljare till ettan och ett klart rekommenderat köp för strategispelare och Age of Empire-fanatiker.

Testsystem

Pentium 4 2,4 GHz
512 MB RAM
Geforce FX 5900
Windows XP