Det var stora bekymmer för Payday 3 när det släpptes för drygt ett år sedan. Först tekniska problem som ledde till att många inte kunde spela, sen ett spel som saknade en del funktioner som funnits sedan länge i föregångaren.
I samtal med Pcgamesn säger Andreas Penniger (lead producer) och Almir Listo (community-ansvarig) från Starbreeze att man tror Payday 3 har en framtid. Samtidigt reflekterar man rätt öppet kring vad som gick fel när det släpptes.
Penniger om premiären:
Vår energi var som att 'Vi är ett rockband, och vi kommer upp på scenen, och vi har ett nytt album.' Och hela scenen kollapsade och alla gick.
Listo fortsättter:
Vi led av stora tekniska problem, så spelet var mer eller mindre ospelbart i flera veckor. När du har en lansering som vår – en katastrofal lansering, där ingen kan spela spelet – finns ingenstans att gömma sig. Men det är viktigt att vi inte använder de tekniska problemen som en ursäkt eftersom vi tydligt missade målet sett till upplevelsen. Spelet kändes helt enkelt ofärdigt. Det var en dålig upplevelse för våra spelare.
Att det gick som det gick tror Listo har flera orsaker. Till att börja med att det är svårt att göra spel, och att varje projekt funkar olika. Sen var man inte tillräckligt förberedd och saknade en tydlig vision om vad trean skulle vara för spel, säger han. Det kan också ha funnits en övertro på sig själva efter framgångarna med Payday 2.
Användaromdömena på Steam har stigit sedan i somras, och på sistone ligger spelet på "Mestadels positiva" omdömen. Listo säger att man behöver göra tre saker för att trean ska landa hos spelarna: förbättra spelet löpande, återvinna spelarnas förtroende och bjuda på en suverän berättelse.
Payday 3 noterade 77 000 spelare samtidigt på Steam vid release. Den siffran har det aldrig varit nära igen. Hittills.