Mac Walters var ingen gröngöling när han sent i utvecklingen fick ta över rollen som creative director för Mass Effect: Andromeda. Han hade jobbat som författare för samtliga tre tidigare spel och skrev dessutom serietidningen Mass Effect: Redemption. Men Andromeda blev som bekant inte riktigt den uppföljare som fansen önskat sig.
Enligt en intervju med Eurogamer hade dock spelet kunnat bli något helt annat, eftersom det fanns ambitioner att apa efter No Man's Sky genom att fylla galaxen med procedurellt genererade planeter. Walters och hans team insåg dock att de inte kunde använda sån teknik och samtidigt behålla svulstiga actionsekvenser och annat som gör Mass Effect till Mass Effect.
Samtidigt blev nog Andromeda lite för stort för sitt eget bästa, och enligt Walters var tanken att den höga kvantiteten skulle väga upp för bristerna i kvaliteten, eftersom just kvantitet och öppna spelvärldar var något av ett buzz word i dåtidens bransch. Spelarna höll inte med, men Walters önskar ändå att de hade fått göra en uppföljare till Andromeda, där de hade fått chansen att visa vad de lärt sig.