Artikelarkiv
88726 artiklar i arkivet.
88726 artiklar i arkivet.
Ända sedan Half Life släpptes, så har bra action singelplayerspel lyst med sin frånvaro. Efter att Duke Nukem Forever flera gånger blivit försenat så står vårt hopp till Raven och deras Soldier of Fortune. För att ge oss ett smakprov på vad som komma skall har de släppt ett demo ifrån spelet och vi har givetvis lagt vantarna på det och hårdtestat.
Mark Larsen slog igenom under namnet Wombat när han rätt lätt vann Frag 2 Ground Zero. Det fortsatte senare med en andra placering Frag 3 och nu fjärdeplats i XSi.
Efter att ha slagit Makaveli två gånger på Tourney 2 så stod Fatality som slutlig segrare. Han var överlägsen de andra och visade upp ett imponerande spel på alla banor.
Makaveli var mannen på XSi som gjorde saker som ingen förväntade sig. Hans stil utanför spelet blev omtyckt av många och han var en av de absolut största favoriterna bland publiken. Vi lyckades få några kommentarer av Makaveli efter finalmatchen.
Denna "guide" fick jag i mailen häromdagen, via en mailinglista för UT Server admins, skriven av {DC}Whisper - själv kör jag ju ingen UT Server för tillfället, men den här texten är så rolig att jag kände mig manad att publicera den. Jag översätter den inte heller, av förklarliga skäl. Läs och njut
"Världens bäste skall koras". Det är ett begrepp direkt hämtat från sportens värld och idag används det flitigt inom datorspelens allt fler uppmärksammade turneringar. Men hur lämplig är egentligen liknelsen mellan datorspel och sport? Nog är det lång väg kvar att gå alltid...
Efter att ha släppt ett antal testversioner och ett demo så är Quake 3 Arena äntligen här i fullversionen. Spelet hann precis ut lagom till den värsta julrushen, frågan är dock om id Software släppte spelet halvklart för att hinna klart med det innan julen? Är spelet tillräckligt bra för att ta över från Quake1 och Quake2 och även slå Epics Unreal Tournament. Vi har lagt vantarna på ett exemplar och hårdtestat.
Runt år 1900 dog den ryska Tsaren Peter i en parallell värld skapad genom tidsresor. Hans son, Pietre, tog över Ryssland och förvandlade landets järnindustri till en enorm krigsmaskin vilket ledde till att rysslands vetenskapsmän utvecklade vapen vars like aldrig förr skådats. Den unga Tsaren var otroligt stridlysten, höll landet i en järnhand och ledde själv sina styrkor ut i krig. FragZone har tagit en titt på Codename Eagle, ett spel där det gäller att med alla möjliga medel krossa det ryska imperiet och sätta stopp för det blodiga kriget.
Till skillnad från många andra uppföljare så är inte SWAT3 en förbättring av SWAT2 bara, utan ett helt från grunden nytt spel, som inte ens är i samma genre. SWAT1 var uppföljaren till police quest och var en sorts interaktiv film där man följde med ett SWAT förband på olika uppdrag. SWAT2 däremot blev ett topografiskt strategispel. Man satte ut krypskyttar, patrullerade med hundar och försökte anfalla terroristerna i en starcraft liknande vy. Nu verkar Sierra dock förståt det bästa sättet att lösa problemet på, nämligen med ett 3D-Action Strategi spel.
Spel baserade på filmer och böcker brukar antingen vara fullkomligt kassa, eller riktigt bra (AvP). Wheel of Time har varit i produktion ett bra tag, någon gjorde något liknande som quakepatch, men stoppades pga. rättigheter, här kommer nu en ny version, baserad på motorn från Unreal.
Ända sedan aporna hoppade ner från träden och började leva på marken så har det utkämpats strider mellan olika människor. Maktlystenheten existerade redan från början och drev familjer till att bruka våld för att kunna få mer makt. Spelet Age of Empires 2 (Aoe2) utspelar sig från 1000-talet och framåt. Det går ut på att göra sitt folk till det vinnande och mest välmående genom att krossa sina motståndare.
Den gamer som aldrig har befattat sig med en piratkopia skulle nog inte klara sig länge i en lögndetektor. Vilken inverkan har piratkopieringen egentligen? Är det verkligen den som driver upp priset på spelen eller är det bara en bortförklaring för att kunna ha höga priser? Varför piratkopierar folk och vad kan göras för att minska det?
Quake III Arena har mött blandade känslor enda sedan den första test-builden släpptes i våras. Jämfört med tidigare Quake-versioner har det hänt en hel del; en helt ny spelmotor, vapenbalansen har förändrats - och kanske framför allt har de olika vapnen blivit vekare. Detta är säkert ett medvetet val från id:s sida. Det ska helt enkelt inte räcka med att smälla iväg en raket och få en frag bara den råkar träffa i samma rum som motståndaren. Å andra sidan är det just detta som många gamla inbitna QW-lirare saknar, att det inte finns någon rejäl "punch" i vapnen.
För något år sedan så släppte Novalogic ett krigsspel som skulle revolutionera genren; med en ny motor, ultrarealistiskt stridsystem och extrem atmosfär. Jag snackar Delta Force, och jag spelade det som en inbiten galning, och nu var det dags för uppföljaren.
Poliser har funnits ända sedan urminnes tider. Många är väl vi som fantiserat oss in i deras ställe någon gång. Att arbeta som en lagens väktare kan vara lika stressande och farligt som tråkigt och tålamodskrävande. För de som inte har vad som krävs för att bli en polis så finns det en modifikation till Half-Life som är just detta: Tjuv- och polislek i ett nötskal.
Det är kaos i världen. Planeter fulla av krig och oro överallt. Det mest inflytelsefulla yrket är att vara deltagare i stridsturneringar, då otroligt mycket pengar pumpas in i denna sport. Du är en utbildad soldat som deltar i just en sådan turnering. Stundvis kan du råka möta rätt så starkt motstånd, och i den här guiden ska vi tillsammans försöka få dig att bli en bättre UT-spelare.
Det finns spel där man arbetar ensam och det finns spel där gruppen är det viktigaste. Half-Life: Team Fortress Classic tillhör den senare kategorin - gruppens samlade agerande gäller för hur många poäng man ska få. Laget måste bestå av en defensiv och en offensiv del. Men, hur ska man egentligen göra för att ens lagkamrater ska bli nöjda med en? Det du just nu läser är en introduktion till TFC, som förhoppningsvis får dig att bli bättre.
Etniska och politiska konflikter blomstrar upp, terrorn i den tredje världen sprider sig, och militära diktaturer och syndikat hyr vilka vapenbärande hyrsvärd somhelst; för att uträtta deras smutsiga dåd. Du blir ivägskickad till Afrika, och hamnar mitt i smeten; tillsammans med några kamrater. Döden följer dina spår; vänder du dig om, så är du förlorad.
Biltjuvarnas dröm är tillbaka med mer crash, boom, bang än någonsin. FragZones Quasarius har kört så det ryker i den kontroversiella uppföljaren Grand Theft Auto 2.
Jag måste varit en av de som absolut inte hängt med i UT hysterin. Jag visste knappt att det skulle komma ett demo förrän det väl vare ute. Anledningen till denna ignorans berodde främst på två orsaker.
System Shock 2 skulle kunna vara uppföljaren till en storfilm i hederlig amerikansk sci-fi action. Nu är det istället ett datorspel och det kanske är bättre ändå. Det är ju Du som spelar ju huvudrollen.
För tre år sedan, när den här guiden publicerades första gången, var det ett himla hallå att komma ut på Internet och spela Quake. Idag har väl inte ens de allra största blåbären några större problem med att koppla upp sig och hitta servrar att spela på, men vi tycker ändå vissa av tipsen har någon typ av musealt värde, och har därför behållit dem. Och vem vet, det kanske finns någon än idag som behöver dem...