Typ: Artikel
2593 artiklar i arkivet.
2593 artiklar i arkivet.
De som varit med sedan Doom var det fräckaste spelet som fanns (och multiplayer endast uppnåddes efter en timmes krångel med nollmodemkablar) höjer oftast spelsättet cooperative (förkortat co-op eller coop) till skyarna. Visst, det var fragsen i deathmatch som först vann våra hjärtan men att ränna igenom helvetet med en polare vid sin sida är en upplevelse som alltid kommer att ha en egen vrå i blodpumpen. Många sena LAN-timmar har flutit förbi när reflexerna varit för trötta för seriöst spelande och de gamla coop-trotjänarna har dragits fram.
Svensk speltillverkning mår bra. Efter succén med Battlefield 1942 är Digital Illusions på en hel spelvärlds läppar, men det har också släppts bra spel från Paradox Entertainment (Hearts of Iron, Victoria) och Starbreeze Studios (Enclave, Chronicles of Riddick). Vid sidan av dessa kompetenta utvecklingsföretag är nykomlingen SimBin Development Team måhända också på väg att göra sig ett namn.
FZ:s frilansade korrespondent Aware Mustafa fanns på plats i Texas, USA när den årliga spelmässan QuakeCon 2004 gick av stapeln. Läs hans berättelse från platsen och hans intervju med id Softwares alldeles egna Fred Nilsson.
The next game in the Battlefield series is called Battlefield: Vietnam and on Thursday night it was time for the official show off to the press. The setting was the café Nexuz in Stockholm and producer AJ Marini was present. We sat down with him for a while, had a good laugh and talked about airborne tanks, among other things.
Just nu på Ownage i Stockholm pågår en turnering med en stor skillnad från vanliga nightgibbs. Deltagarna skriker inte könsord, skanderar inte udda nätslang och kastar inte möss i väggarna. FZ har letat rätt på Maddog, en av arrangörerna till denna turnering för den äldre och mognare Day of Defeat-scenen.
Ground Control från svenska Massive Entertainment blev när det släpptes oerhört populärt och kritiker runt om i världen hyllade det för dess innovativitet och skönhet. Det var utan tvekan det första spelet av sitt slag där terrängen inte bara blev ett hinder utan en del av strategin. Nu är Ground Control II: Operation Exodus på väg och vi fick chansen att ställa ett par frågor till Henrik Sebring som bär titeln "Lead Game Designer" hos Massive.
På fredag släpps BF1942-modden SilentHeroes publikt och intresset kring den är stort, mycket för att det är svenskar som producerar modden. Jag letade reda på kodaren Johan "Zarkow" Munkestam och hade en pratstund med honom.
Här är ett litet test för dig som har några minuter att slösa. För varje fråga, välj det alternativ du tycker stämmer mest in på dig själv.
Fredagen den 1 november var Lars Gustavsson, producent för Battlefield 1942 hos Digital Illusions, chattgäst i Mediteves SMS-soffa i den pågående Esport-veckan. ESPorten, som satsningen kallas, är producerad av Namni Group för TV4 och sänds i den digitala kanalen Mediteve (kan tas emot av dem som har digital-TV från Com Hem, Canal Digital eller Boxer).
Creative Assembly släppte nyligen det andra spelet i sin Total War serie. Ettan, Shogun - Total War, och uppföljaren Medieval - Total War räknas som de kanske mest verklighetstrogna strategispelen med medeltida slag. FragZone har fått en intervju med Mike Simpson som står bakom spelet.
Battlefield 1942 är ett storstilat försök att göra FPS-spel av Andra världskriget. Och svenska Digital Illusions är på god väg att lyckas med sitt uppdrag. FZ kom på besök till DICE under de hektiska sista dagarna före releasen av BF 1942 och fick en pratstund med spelets producent Lars Gustavsson.
Ensemble Studios Bruce Shelley var på besök i Stockholm och vi passade på att fråga lite saker om deras kommande realtidsstrategispel Age of Mythology. Vi passade även på att snacka lite spel generellt.
Efter en lång och plågsam väntan hade tiden äntligen kommit. Det var dags för världsmästerskapen i Quake3 Team Deathmatch...
Ikväll kl 21:00 ska semifinalen i Counter-Strike-turneringen Microsoft Intellimouse Explorer Challenge 2002 mellan de två svenska topp-klanerna USEC och matrix spelas, och jag fick tag på USEC\Achide samt matrix|legenden för en liten intervju om CS-scenen i allmänhet.
I helgen gick Birdie upplaga 12 av stapeln i Uppsala. Jag och min kära Q3-klan QPO var där och vi ångrar oss bittert.
Har du någonsin funderat på varför vissa spelare blir bra så fort? Nå, läs vidare för en inblick i hur en av universums orättvisor fungerar.
Louis Castle är en av Westwood Studios grundare och idag ett stort namn inom spelindustrin. Han började sin bana inom branchen som grafiker, då han ansåg att datorgrafik var ett relativt outforskat område där man faktiskt kunde komma med nyheter. 1985 startade Louis och Brett Sperry företaget Westwood Associates i Louis garage.
Jag fick ett tillfälle att fråga Kulspruta från Nordic Division ett par frågor om livet, universum och allting. Nordic Division är aktuella med att just ha tagit andraplatsen i Eurocup 4 CS. Inte helt illa.
När Microsoft först hamnade i domstol - ett historiskt mål mellan världens mest framgångsrika mjukvarutillverkare och en rejäl portion av USAs delstater (för att inte nämna självaste justitiedepartementet) - var det många som jublade. "Wow, stora eleka Microsoft kommer att splittras, snart kommer Linux att ta över världen!" skrek man hela vägen från Slashdot till HardOCP. Nu närmar sig rättegången sitt slut (kanske) och en sak är säker: Det blev inte riktigt vad Microsofts fiender hade hoppats på.
FZ fick tag på Christopher Holmberg från Daydream för en kort pratstund.
The Nations Deathmatch League, Quake 2 Death Match 4on4, startade för Sveriges del idag den 4 september kl 20.00 med en match mot Norge. Jag fick tag i [lnt]PuRRi efter matchen för att höra hans version av slakten samt lite mer om killen som ensam stod för över 100 frags på 2 maps.
Klanen Ice Climbers vann Quake 3 Arena finalen i ELSA CPL Europe i London och jag träffade på ic-HOUSE på irc.
Camilla Jonsson är en av de mer kända spelarna i Sverige. Men de flesta känner henne inte till hennes riktiga namn utan till hennes smeknamn reloo. FragZone tog reloo åt sidan en stund för att ställa ett par frågor.
Turneringarna i id Softwares numer halvgamla spel Quake 3 dyker upp med allt mindre mellanrum. De få spelare som lyckas nå "proffsnivå" träffas ofta och flockas kring de stora datorcaféernas klaner. Av dessa klaner är nog Nine den som fått mest uppmärksamhet i media. Nu för tiden är själva klanen döpt till team9, och jag lyckades få tag på team9-wretep för en pratstund. Trevlig läsning!
Varför spelar folk fortfarande Counter-Strike? Med ständigt nya fusk/buggar, ett utvecklarteam som enligt egen utsago börjar tröttna och en grafikmotor som känns ungefär lika fräsch som mina strumpor efter ett långt LAN ser framtiden inte så värst ljus ut för allas favoritmod till Half-Life.