Rollspel är riskabla att utveckla då de krävs enorma resurser och speciellt mer klassiska top-down-rollspel är rätt nischade produkter. Owlcat Games grundare Oleg Shpilchevskiy berättare om problemen runt detta i en rysk podcast.

Om man ska hårdra det enligt honom så ligger en AAA-titel på en budget runt 50-70 miljoner dollar. En AA-titel på runda 5-15 miljoner och en A-titel på 1-2 miljoner.

Owlcats tidigare titlar som Pathfinder och Warhammer 40k: Rogue Trader räknas till AA-titlar och han tycker det är mer lukrativt att fortsätta på den linjen även om Larian har haft en gigantisk succé med Baldur’s Gate 3.

“— when you invest all your money in one shot and then wait to see if it hits or not. Good for them, they are brave people, and it is clear that they're not doing this in vain. But, again, we can't invest, say, $200 million to make BG3 — we don't have that kind of money yet. And I don't know of any company in the world that would invest so much money in a CRPG.”

Han säger även att det inte finns någon garanti att en hög budget kommer innebära att spelet säljer bra. Att lägga utvecklingspusslet när man investerat 50 miljoner dollar i ett spel är inte är någon lätt uppgift. Han fortsätter med att säga att alla studior behöver inte sträva efter högbudgetprojekt utan att det finns rum för att både tjäna pengar och skapa bra spel även med en mindre plånbok.

Tack @Fulci