Bungies Marathon går nu att ladda hem på Steam helt gratis

Robot
Bungies Marathon går nu att ladda hem på Steam helt gratis

Spring marathon med Bungie!

#Bungie, #Marathon


Medlem

Jag kommer ihåg när det först släpptes 1994 på Macintosh. Vi hade en LC 630, och det tillbringades många timmar med detta spel.
Good times!

Edit: Det här blev en solklar nedladdning!

Skribent
Skrivet av Ilovechris:

Jag kommer ihåg när det först släpptes 1994 på Macintosh. Vi hade en LC 630, och det tillbringades många timmar med detta spel.
Good times!

Edit: Det här blev en solklar nedladdning!

Jag själv har faktiskt aldrig spelat det så ska ta och prova.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag själv har faktiskt aldrig spelat det så ska ta och prova.

Det får du ta och göra, tycker jag. Marathon är trots allt någon typ av spirituell förfader till Halo och Destiny.
Jag spelade uteslutande med tangentbord när det begav sig, men jag tycker att det känns rätt schysst att lira med mus i den här versionen.

Fragtjuv

Jag får väl ladda hem det nu när det är gratis! Faktum är att jag inte hade hört talas om serien innan de utannonserade en reboot.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skribent
Skrivet av Ilovechris:

Det får du ta och göra, tycker jag. Marathon är trots allt någon typ av spirituell förfader till Halo och Destiny.
Jag spelade uteslutande med tangentbord när det begav sig, men jag tycker att det känns rätt schysst att lira med mus i den här versionen.

Kollade lite på youtube. Är detta först spelet som har en reload-animation för vapnen? Såg att gubben laddar om efter några skott...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det gick hårt på gymnasiet gamla macintoshar för typ snart 30år sedan... Fan vad gammal man är


signatur

1# FZ Troll

KoP
Medlem

Laddade ned det under Xbox 360 eran och testade vill jag minnas. Var någon special console edition dom släppte.

Spelade ett tag men var väl inte superimponerad.

Så vad är "hypen" med Marathon? Nån som vet? 🙂

Skrivet av KoP:

Laddade ned det under Xbox 360 eran och testade vill jag minnas. Var någon special console edition dom släppte.

Spelade ett tag men var väl inte superimponerad.

Så vad är "hypen" med Marathon? Nån som vet? 🙂

"Hypen" låg väl lite i att det var ett hyfsat FPS-alternativ som fanns tillgängligt för svältfödda Mac-ägare. Sen har väl mystiken ökat på senare år då Bungie senare blev superstora med Halo och många då kallat Matathon-serien för "spirituella föregångare", osv. Men Marathon är helt OK spel. Kul att det inte är bortglömt som så många andra experimentella och intressanta FPS som släpptes efter Doom. Många testade på mycket kul då när genren fortf var så färsk, genre-formen hade inte stelnat eller mognat än. Men spel som Cyclones m fl är typ helt bortglömda idag.

KoP
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

"Hypen" låg väl lite i att det var ett hyfsat FPS-alternativ som fanns tillgängligt för svältfödda Mac-ägare. Sen har väl mystiken ökat på senare år då Bungie senare blev superstora med Halo och många då kallat Matathon-serien för "spirituella föregångare", osv. Men Marathon är helt OK spel. Kul att det inte är bortglömt som så många andra experimentella och intressanta FPS som släpptes efter Doom. Många testade på mycket kul då när genren fortf var så färsk, genre-formen hade inte stelnat eller mognat än. Men spel som Cyclones m fl är typ helt bortglömda idag.

Aha, då förstår jag det hela lite bättre. 🙂 Jo alltid kul när något får leva kvar i folks minnen, oavsett vad det är. Det är ju om något en bekräftelse att man har lämnat avtryck efter sig.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det gick hårt på gymnasiet gamla macintoshar för typ snart 30år sedan... Fan vad gammal man är

Haha ja det var ett tag sen man lirade det. Sjuk kul i multiplayer. Det gick varmt på familjens macintosh Performa. Tvivlar på att kampanjen är kul att spela idag (grymma ljudeffekter dock). Men lär fortfarande kunna vara kul i mp. Kul att tvåan och infinite kanske ska släppas också. Sen väntar jag bara på Myth the fallen lords remaken 🤠

Releasehästryttare

Rekommenderar att ni skippar detta!

Spelet har extremt dålig bandesign, ni kommer behöva kolla upp guider hur man klarar banor..

Consider yourself warned!

Medlem
Skrivet av Devan:

Rekommenderar att ni skippar detta!

Spelet har extremt dålig bandesign, ni kommer behöva kolla upp guider hur man klarar banor..

Consider yourself warned!

Jag tror det beror lite på vad man är uppväxt med.
Jag var 10 år gammal när detta kom, jag är van vid att man måste prova alla nycklar i alla dörrar, för 1994 fanns det ingen som höll dig i handen genom hela spelet.
Tror folk idag har blivit väldigt bortskämda, pilar och upplysta område överallt som berättar var du ska gå och vad du ska göra.
Det var bättre förr!!

Medlem

Verkligen skitkul att detta släpps på Steam gratis nu!
Var själv med i teamet som konverterade Marathon 1 till Aleph One (eftersom det använde ursprungligen en tidigare version av samma spelmotor som blev Marathon 2 & Marathon Infinity och senare fick källkoden frisläppt och resulterade i Aleph One).
Så ett par av banorna i spelet har jag konverterat (+ fixade några texturer som på den tiden inte ville funka som dom skulle med sin begränsade 256 färgers palett).
G4 Sunbathing (del av kampanjen) och Waldo World Arena (multiplayer-bana) är dom jag kan minnas direkt att jag konverterade


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Releasehästryttare
Skrivet av svartlock:

Jag tror det beror lite på vad man är uppväxt med.
Jag var 10 år gammal när detta kom, jag är van vid att man måste prova alla nycklar i alla dörrar, för 1994 fanns det ingen som höll dig i handen genom hela spelet.
Tror folk idag har blivit väldigt bortskämda, pilar och upplysta område överallt som berättar var du ska gå och vad du ska göra.
Det var bättre förr!!

Nej!

Ja, jag spelade det när det kom ut, men varför jag säger detta är för att jag kollade på en lets play på spelet nyligen och man kommer inte ihåg hur dåligt det va, det finns en bra anleding varför Doom är älskat och folk fortfarande spelar det och inte Marathon..

Medlem
Skrivet av Devan:

Nej!

Ja, jag spelade det när det kom ut, men varför jag säger detta är för att jag kollade på en lets play på spelet nyligen och man kommer inte ihåg hur dåligt det va, det finns en bra anleding varför Doom är älskat och folk fortfarande spelar det och inte Marathon..

Minns också att det var väldigt svårt att hitta på banorna i samtliga Marathon spel samt att storyn var svår att hänga med i (dock bra, har jag för mig). Vapendesignen var överlägsen det mesta på den tiden inkl Doom.

Medlem

Hehe kommer ihåg att min kompis spelade det mycket då han var den enda som hade Mac och blev ständigt mobbad för det av oss PC ägare^^

Medlem

Marathon spelades en hel del på jobbets dator vill jag minnas


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Devan:

Rekommenderar att ni skippar detta!

Spelet har extremt dålig bandesign, ni kommer behöva kolla upp guider hur man klarar banor..

Consider yourself warned!

Jag vill inte minnas att jag personligen tyckte nivå-designen var värre än många andra spel vid den tiden. Dessutom är ju nivå-design endast *en* aspekt av ett spel.
Jag älskade Marathon, Doom, Quake och flera av uppföljarna i respektive serier, och jag tycker inte att Marathon utmärker sig nämnvärt i det avseendet.

Även nyare spel kan ju bitvis lida av bristfällig nivå-design - eller åtminstone frustrerande/oinspirerad nivå-design. Library i Halo finner jag inte särskilt inspirerande. Ej heller till exempel Shrine of Amana i DS2. Jag skulle dock aldrig rekommendera att någon skippar spelen för den sakens skull.

Sci-fi, aliens och goa vapen kommer man långt med vettu.

Medlem
Skrivet av Ilovechris:

Jag vill inte minnas att jag personligen tyckte nivå-designen var värre än många andra spel vid den tiden. Dessutom är ju nivå-design endast *en* aspekt av ett spel.
Jag älskade Marathon, Doom, Quake och flera av uppföljarna i respektive serier, och jag tycker inte att Marathon utmärker sig nämnvärt i det avseendet.

Även nyare spel kan ju bitvis lida av bristfällig nivå-design - eller åtminstone frustrerande/oinspirerad nivå-design. Library i Halo finner jag inte särskilt inspirerande. Ej heller till exempel Shrine of Amana i DS2. Jag skulle dock aldrig rekommendera att någon skippar spelen för den sakens skull.

Sci-fi, aliens och goa vapen kommer man långt med vettu.

Marathon hade långt mycket mer story på sin tid än t.ex. Doom hade också (mycket som man tar del av i Terminalerna man pratar med dom olika A.I.'s ombord skeppet Marathon.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Marathon är starka minen sen tonåren och en liten del av tiden som ung vuxen för mig.

Spelade jättemycket multi-player hos min kompis då dennes föräldrar tidig hade Mac-datorer i hemmet där de körde egen verksamhet. Fick spela med pytteliten ruta på skärmen för att maskinerna skulle orka med. Men det var ändå kul. Och enbart styrning med tangentbord (styrkulemössen var väl inte tillräckligt pålitliga), vilket känns ovant även i det spelet nu.

Minns att jag gillade den tydliga träffkänslan i Marathon och hur det till skillnad från Doom gick att titta upp och ned och ingen konstig auto-aim som Doom hade för att kunna träffa ett monster på en höjd, fastän ens karaktär siktade rakt fram. Tyckte också Doom kändes väl "floaty" jämför med Marathon.

Men inget ont om Doom annars.

Skrivet av Lauchen:

Kul att tvåan och infinite kanske ska släppas också.

Finns redan här (sen en tid) om du inte orkar vänta:

https://alephone.lhowon.org/

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Finns redan här (sen en tid) om du inte orkar vänta:

https://alephone.lhowon.org/

Coolt, hade missat det. Tack för tipset!

Medlem

Alla är så begeistrade och laddar ner, men hur många spelar? Shooters är en genre som inte anses åldras väl.


signatur

Memento Mori

Medlem

För nostalgins skull så kommer jag definitivt ladda ner alla tre, var helt hooked i hela spelserien och lyxen att kunna bygga egna banor.

Medlem

Rekommenderar att gå in i Preferences -> Plugins och slå på ”Enhanced HUD 1.2 XBLA-style HUD for Marathon” och även in på Preferecnces -> Graphics och dra upp ”frame rate target”.

1
Skriv svar