Var så god och överraska mig, 2024!

Robot
Var så god och överraska mig, 2024!

Spelåret ser svagare ut än det förra. I slutändan kan det vara bra.

#krönika


Medlem
....2024 verkar bli ljummet tyvärr....

Längtar till S.T.A.L.K.E.R. 2. Fan om de blir uppskjutet i år igen.

Annars ser jag verkligen fram emot Silent Hill 2: Remake, Metal Gear Solid 3: Remake och STAR WARS: Outlaws.
Men året verkar tyvärr inte vara nå speciellt.

Tycker att 2023 saknade spel men ser sen spel som Diablo 4, Baldurs Gate 3 och Zelda: Tears of the Kingdom. Inga spel för mig men nog var förra året tungt måste jag säga.

Spel jag lirade var STAR WARS Jedi: Survivor, Dead Space: Remake, Resident Evil 4: Remake och StarField. Lirar bara trippel A och AA-spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Releasehästryttare

Själv har jag inga tvivel på att 2024 kommer bli ett bra spelår med den smaken av spel jag gillar.

Är man enbart intresserad av AAA spel som tex @cartman ovan så förstår jag dock era farhågor!

Medlem

Finns några fina spel som kommer i år.
För mig blir det dock ”andningspaus” så man kan spela alla bra 2023 års spel (och peta i backlogen).


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Jag tycker tvärtom att det här spelåret blir bättre. De spelen som ska släppas i år passar mig mycket bättre. Silent Hill 2 Remake och STALKER 2 för att nämna några.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Starkare år iom Rebirth

Medlem

Jag är nyfiken på om Towers of Aghasba kommer att överraska mig. Verkar kul iaf.

Jag tror 2024 kan bli ett bra år ändå, särskilt om Switch 2 kommer. Det betyder ju ett mäktigt konsolsläpp + ett antal releasetitlar.

FM-guru
F.d. Sisyr

Nej, AAA ser onekligen svagare ut i år. Men de mest intressanta titlarna har ju ändå en tendens att dyka upp på indiescenen - och den tycker jag ser lovande ut även 2024. Några tips på mindre titlar jag personligen ser fram emot som släpps snart;

Sovereign Syndicate - 15:e januari.

Dominions 6 - 17:e januari.

The Thaumaturge - 20:e februari.

Några andra jag ser fram emot i år;

New Arc Line

Broken Roads

Skald

Songs of Syx (finns i Early Access, utvecklaren siktar på 1.0 i år)

Songs of Syx samt Dominions 6 är därtill utvecklade av ytterst små (SoS av en person och Dom 6 av två personer) svenska utvecklare.

Medlem

WoW: The war within
Granblue Fantasy: Relink
FF7: Rebirth

För mig personligen så finns det mer än jag kommer hinna spela haha

Medlem

2024 känns som ett mycket starkare år på pappret, där jag tycker att 2023 inte alls levde upp till alla kommentarer om ett fantastiskt spelår.

Medlem

Enda som intresserar mig lite är Earth Defense Force 6 som ska komma till PC i vår nångång... EDF! EDF! EDF!

hoppashoppashoppas dom fixar fordonskontrollerna från tidigare titlar, men är 99% säker på att dom kommer vara lika dåliga som i tidigare spel.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Kan hålla med om att det inte blir ett giganternas "AAA"-spelår i år. För mig är dock PC-lanseringen av "Horizon: Forbidden West" något jag ser fram emot då jag lirade igenom "Zero Dawn".

Jag ser dock främst fram emot de "mindre" (relativt sett) spelen som ligger på min önskelista.
Homeworld 3
Frostpunk 2
Suzerain: Kingdom of Rizia (expansion till "Suzerain")
Manor Lords (dock Early Acess...)

Ser till och med fram emot mycket mindre spel som "Crime Scene Cleaner", "War Hospital", "The Precinct" och annat.

Inaktiv

Håller med. Det kan bli spännande att se.
Sen är ju Nintendo duktiga på att överraska, så även om det inte blir en Switch 2 i år (något som jag tror med tanke på när Switch släpptes) så vet man aldrig vad dem kan överraska med för godbitar.

Medlem

Jag väntar och hoppas på något spel som kommer från ingenstans och släpar med alla och sätter trenden till ett ''nytt'' fenomen av genre.
Senaste vi hade detta var PUBG för battle royale.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Om 2024 ser tunn ut på spel så är det ju rätt tillfälle för Nintendo att slänga fram Nintendo Switch 2 och Mario Open World, kanske även lite Metroid Prime 2 remaster, Mario Galaxy 2 remaster och annat gott och blandat för att avsluta året med Metroid Prime 4.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vad exakt gör att detta år ser svagare ut än förra året? Var väl egentligen bara BG3 som låg i toppen, även fast remnant 2 och Wartales kom ut förra året också så tror jag inte dessa är så svårslagna detta året.

Medlem

2024 har vuxit lite allteftersom jag läst på om vilka spel som kommer. Nu tycker jag 2024 ser riktigt starkt ut.
Dragon's Dogma 2, Star Wars Outlaws, Avowed, Hellblade 2, Space Marine 2, Stalker 2, m.fl.

På pappret kanske 2024 inte riktigt kommer nå upp till Baldur's Gate 3-nivå, men potential finns. Sen blir jag också hellre överraskad än besviken.

Medlem

2023 blir svårt att slå känner jag, vi vet iofs inte vad Nintendo släpper tillsammans med nya Switch, det kan ju stärka året rejält. FF Rebirth samt Prince of Persia har jag höga förväntningar på, ska även bli kul med Princess Peach spelet som jag ser fram emot att spela med min 8-åring.

Medlem

Jag tror mer på 2024 faktiskt! För mig var nog inte 2023 ett lika fantastiskt spelår som för många andra.
2024 ser ut att bjuda på en mängd spel jag blivit intresserad av ganska nyligen och som jag inte hade en susning om innan. Sen är jag inte 100 på om alla dessa släpps i år eller till konsol överhuvudtaget eftersom det är där jag spelar men vafan, man kan ju hoppas!

Granblue Fantasy: Relink
Banishers: Ghosts of New Eden
Pacific Drive
Black Myth: Wukong
TLoU Part 2 Remastered
Death Stranding 2
Star Wars Outlaws
The First Berserker: Khazan
Tales of Kenzera: ZAU
No Rest For The Wicked
Towers of Aghasba
Europa

Medlem

Ett spel som jag hoppas kommer överraska många är Unforetold: Witchstone som släpps som Early Access på Steam om två veckor.

Medlem

Har ett antal spel jag ser jättemycket fram emot

Horizon Forbidden West (PC)
Star Wars Outlaws
Lost Records: Bloom & Rage (om det kommer 2024) Från skaparna av Life is Strange.
Diablo 4 Vessel of Hatred

Medlem

Utöver S.T.A.L.K.E.R 2 som jag ser fram emot (och hoppas att det blir bra) så kommer (förhoppningsvis) Manor Lords (även om det är i early access) i år.

Jag brukar för det mesta hålla mig undan trippel-A spel. Mindre studios brukar leverera roligare spel (enligt mig).

Skribent

Om jag får önska mig en sak av 2024 är det mer shadow drops. Det är kul. Det är spännande. Och det är tvärtom hur branschen funkar.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag tycker tvärtom att det här spelåret blir bättre. De spelen som ska släppas i år passar mig mycket bättre. Silent Hill 2 Remake och STALKER 2 för att nämna några.

passar även mig bättre! som grädde på moset blir säkert många spel från 2023 bättre under 2024 med patchar/expansioner (ex d4) samt att priserna blir mer överkomliga 🤓

Medlem

Its all about

Are you a appreciator or a hater.

Medlem

2023 var ett grymt år och även om jag inte hinner spela som förr (medelålders och barn) så var det kul att följa med på resan! Sedan får jag ju skylla mig själv när jag väljer spela Zelda Totk och Baldurs Gate 3... då hinner man inte med så många.
Med det sagt så kommer det mycket fantastiska spel i år också! Persona 3 remaken och Unicorn Overlord ser jag fram emot t.ex.

Medlem
Skrivet av Frenzer:

Kan hålla med om att det inte blir ett giganternas "AAA"-spelår i år. För mig är dock PC-lanseringen av "Horizon: Forbidden West" något jag ser fram emot då jag lirade igenom "Zero Dawn".

Jag ser dock främst fram emot de "mindre" (relativt sett) spelen som ligger på min önskelista.
Homeworld 3
Frostpunk 2
Suzerain: Kingdom of Rizia (expansion till "Suzerain")
Manor Lords (dock Early Acess...)

Ser till och med fram emot mycket mindre spel som "Crime Scene Cleaner", "War Hospital", "The Precinct" och annat.

Gillade du Horizon: Zero Dawn kommer du att ÄLSKA Horizon: Forbidden West. Utan tvekan. I envy you, att ta dig an detta gigantiska fantastiska äventyr för första gången. Utsökt grafik och enorm karta/bana att få utforska i din egna takt med olika sorters vegetationer i de olika områdena. Spännande historia. Hög speltid. I envy you som sagt. Ha så SKOJ..

Jag har dock inte lirat den nya DLC expansionen till Horizon: Forbidden West så kan tyvärr inte uttala mig om det. Planerar dock att köpa expansionen när priset sjunkit tillräkligt. Denna expansion ska tydligen inte vara speciellt lång. Visst, det kan vara riktigt bra ändå men personligen så föredrar jag långa spel. Matiga spel. Avvaktar till ca 50% rea..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

It's not a lake, it's an ocean

Det är så mycket vi inte vet om spelåret 2024 än vilket gör det svårt att säga om det blir ett kanonår eller "bara" ett bra år. Det beror förstås på hur de där utannonserade spelen levererar också. Under 2023 levererade många av de efterlängtade spelen plus att vi fick en drös med fina indieguldklimpar (Cocoon, Planet of Lana, Bramble, The Invincible etc). Jag hoppas indiescenen kan visar sig lika stark under 2024, jag behöver de där femtimmarsäventyren vid sidan om mastodontspelen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skribent

Det är bland de mindre spelen jag ofta hittar mina favoriter, men även där tycker jag överraskningarna blir allt färre – eller åtminstone svårare att hitta i floden av shovelware och mediokra titlar. Det mesta stelnar ju med tiden till förutsägbara genrer också, vilket gör det svårare och svårare att höja på folks ögonbryn.

Medlem

Håller inte med alls de som klagar, tycker själv 2024 ser helt fantastiskt ut.

12
Skriv svar