Diablo IV ser ut att backa från "pay to win"-mentaliteten i Immortal

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Det är ju Diablo i ett nötskal Försökte du nånsin nå level 99 i Diablo 2?

Har för mig att jag bara orkade till 85 men farsan maxxade (98 lr 99) 🎉

Medlem
Skrivet av Gurkburk92:

Korkat svar.

Det är olika avdelningar & olika folk som producerar spelen. Så bara för att ett av deras spel är helt värdelöst så betyder inte det att nästa är.

Dessutom har Diablo immortal inget med D4 att göra. Diablo immortal skapandet var uthyrt till ett kinesiskt företag känt för sjuk p2w prey vilket skiner starkt i Diablo immortal. Alltså ett mobilspel företag skapade DI.

Edit: med det ovan sagt är jag försiktigt optimistiskt till D4. Diablo 3 ska *tydligen* vara mycket bra idag efter alla år, men har inte själv provat det. Man kanske borde..

Japp, men det är ingen som var med när Blizzard gjorde bra spel som jobbar på någon av de avdelningar du nämner.

Det är bara att inse att Blizzard inte är samma företag som gav oss Warcraft 2 och 3, de första expansionerna av WoW, Starcraft och Diablo 2. Inget av kompetensen och idéerna som var delaktiga i det finns kvar i företaget.

Precis som Bioware gjorde ett riktigt magplask när alla nyckelpersoner slutade 😢

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad vackert skrivet. Då förstår jag fullständigt.

Men du kan ju också få samma upplevelse genom att inte betala för den, det skulle jag nästan säga är en bättre upplevelse?

Kommer ju betala för det iaf, då kan jag ju lika gärna betala för den innan då jag vet att upplevelsen är lika Nice varje gång. Spamma Connect knappen i 3 dagar, lyckas bli inloggad för att bli utskickad en stund senare. Bästa känslan när man preordrar ju. Kan hur som helst knappt vänta på D4


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Karmak:

De backar inte, det är två helt olika spel till 2 helt olika kundgrupper.

Fattar inte att det är så svårt att förstå för folk

Vad vet du om det annat än den obligatoriska killgissningen? De kan mycket väl ha haft planer på en större butik än vad de nu hintar med kommer att släppas...å andra sidan tänker jag inte argumentera för eller emot ett simpelt uttryck. De "backar" från deras senaste två spels betalmodell i alla fall. Vad spelar det för roll att det är "olika kundgrupper"? Båda är ju ett Diablo-spel, men för olika plattformar (i huvudsak).
Immortal är så löjligt likt D3 att det i princip är samma spel...de ville uppenbarligen bara se hur långt de kunde pusha deras in-game butik som de lanserade redan till WoW för flera år sedan.

Tror du på riktigt inte att Diablo IV varit fullständigt nedlusat med p2w och mikrotransaktioner ifall det hade mottagits med jubel och fanfarer i Diablo Immortal? Det är klart att de testar sig fram för att se hur långt de kan gå.

Medlem
Skrivet av robbis:

Älskar alla neggo kommentarer här. Kosmetiska prylar har ju inget med statsen att göra och kommer inte hjälpa dig. Jag tror iaf D4 kommer bli grymt och det blir lätt en preorder.

Jag tycker absolut att du ska "preordra", då riskerar du inte att spelet är slut på internet sen när det släpps, och du kommer garanterat att få vad du förtjänar

Medlem
Skrivet av Ender:

Vad vet du om det annat än den obligatoriska killgissningen? De kan mycket väl ha haft planer på en större butik än vad de nu hintar med kommer att släppas...å andra sidan tänker jag inte argumentera för eller emot ett simpelt uttryck. De "backar" från deras senaste två spels betalmodell i alla fall. Vad spelar det för roll att det är "olika kundgrupper"? Båda är ju ett Diablo-spel, men för olika plattformar (i huvudsak).
Immortal är så löjligt likt D3 att det i princip är samma spel...de ville uppenbarligen bara se hur långt de kunde pusha deras in-game butik som de lanserade redan till WoW för flera år sedan.

Tror du på riktigt inte att Diablo IV varit fullständigt nedlusat med p2w och mikrotransaktioner ifall det hade mottagits med jubel och fanfarer i Diablo Immortal? Det är klart att de testar sig fram för att se hur långt de kan gå.

För man skapar spelen till olika kundgrupper. Ne diablo 4 skulle aldrig varit nedlusat med p2w eftersom det skulle vara köpesspel från början.
Skulle de sagt att d4 skulle vara ett f2p spel så ja då kan man tänka sig att de ska ha gått lite åt deb vägen men inte på samma sätt som immortal.
Man skapar saker efter kundkretsen som ska ha det. Ett p2w diablo 4 till pc skulle gått åt helvete. Ett p2w f2p diablo mobilspel tjänar dom massor med pengar som alla andra mobilspel

Har du någon som helst fakta bakom dina påstående? Har de sagt någon gång att d4 skulle ha p2w saker i affären?

Medlem
Skrivet av Evilof:

Mjae.
Hearthstone och D: Immortal kanske.
Overwatch är det inte. Tycker overwatch var perfekt. Man köpte spelet. Och man fick både lootboxes och guld man kunde köpa skins för. Hade alla skins jag ville ha, men spenderade aldrig en spänn på loot-lådor.
Men deras RTS är väl knappast det?
Hur är det med WoW?

Det närmaste P2W man kommer i Wow är diverse store-mounts man kan köpa sig. Eller det faktum att man kan sälja Wow-tokens (Subscriptions) på AH. Inte direkt något som ger en fördelar på något sätt.

Skrivet av Dunder:

Tror inte en sekund på det
När deras andra spel är pay2win så ser jag ingen anledning till att inte detta också blir det.

Immortal (Outsourcat) absolut. Hearthstone? Visst. Men vilka andra spel?

Skrivet av Ralf:

En del skriver att det är lugnt om det är microtransaktioner som i Path of exile. Och jag håller med OM spelet vore gratis som Path of exile, men det lär ju kosta full pris.

So? Gjorde CS-Go också. Det är helt enkelt så att MT är väldigt populärt och om man frågar mig så är det okej att ha MT i ett spel även om det kostar fullpris så länge som det är 100% cosmetics och inget annat.

Skrivet av Stelefan:

Fatta att det finns folk som faktiskt kommer köpa ett Blizzard spel.. Hahahaha!
Vilka jäkla clowner alltså.

Ja. Hur vågar folk ha andra åsikter än en själv? Vilka clowner liksom.

Skrivet av TwiZtah:

"anchored around optional cosmetic items"

Det här är nyckelorden. Du kommer alltså behöva betala för att få din skrikrosa rustning i svart istället. Och såklart är det i någon sorts "demonic tokens" eller något för att dölja den egentliga kostnaden.

Skit var det med det.

Om systemet liknar det som fanns i D3 så är detta direkt felaktigt.

Skrivet av Foolwolf:

Problemet är att det kommer se ut som Doom Eternal eller så - varje gång man loggar in så skall det vara nya jippon, nya kampanjer, nya sätt att försöka få dig att spendera pengar - ALLA in game marknader med riktiga pengar påverkar spelet. Sedan görs det olika bra.
Tänker på skiten i Dragon Age när man gick och pratade med en karaktär i ditt läger och så skickades du rätt ut i butiken för att "låsa" upp något. Sådan skit kan jag lätt vara utan då det pockar på uppmärksamhet och stör upplevelsen. Visst, vi är alla olika känsliga för det - men jag ogillar det.

Är det så? Låt mig berätta för dig om något som kallas internet..

Skrivet av OAKTHYR:

Jag har aldrig sett Path of Exile eller Warframe som p2w innan, men jag antar att du har rätt.

I begreppets sanna definition är det ju inte det. Du får egentligen ingen fördel (gentemot andra spelare) av att ha fler tabs. Det hjälper en hel del om man sitter och farmar.. men detta går ju att komma runt genom att ha fler gubbar. Typ som man gjorde i D2 "back in the day". Däremot den största fördelen är inte storleken utan sättet man kan organisera sin kista som gör att man "behöver" köpa det. Vilket inte alls faller in i P2W (ett begrepp som många här inne inte verkar riktigt förstå vad det är för något).

Skrivet av McRaoul:

Vi är realistiskt. Dom kommer ta betalt för allt det som ser extra coolt ut. Finns ingen mening med att spela då i mitt tycke.
Du är som en groda som blivit långsamt kokad till döds,
du tycker att det är ok att betala för kosmetiska saker bara för att det är iallafall inte pay to win, eller hur?🙄
Näe, jag tror jag skippar blizzard denna gång. Någon måste sätta ner foten.
Det är inte ok med mikrotransaktioner i ett fullprisat spel, punkt slut.

Nej. Ni är negativa. En realist hade avvaktat eftersom historiskt sett så har Blizzard inte direkt släppt en drös med spel (framförallt spel som inte varit F2P) där det bokstavligen är P2W.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Det närmaste P2W man kommer i Wow är diverse store-mounts man kan köpa sig. Eller det faktum att man kan sälja Wow-tokens (Subscriptions) på AH. Inte direkt något som ger en fördelar på något sätt.

Immortal (Outsourcat) absolut. Hearthstone? Visst. Men vilka andra spel?

Sälja tokens ger dig guld, en direkt fördel mot andra spelare, alltså p2w.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Sälja tokens ger dig guld, en direkt fördel mot andra spelare, alltså p2w.

Du vet uppenbarligen inte vad P2W innebär så denna diskussion är onödig. Tokens är som mest Pay 2 progress. Man skyndar på samma process man även kan göra utan att betala ett öre. D:I säljer dock gems som inte går att ens få i spelet normalt sett. Alltså P2W per definition.

Skrivet av Ender:

Vad vet du om det annat än den obligatoriska killgissningen? De kan mycket väl ha haft planer på en större butik än vad de nu hintar med kommer att släppas...å andra sidan tänker jag inte argumentera för eller emot ett simpelt uttryck. De "backar" från deras senaste två spels betalmodell i alla fall. Vad spelar det för roll att det är "olika kundgrupper"? Båda är ju ett Diablo-spel, men för olika plattformar (i huvudsak).
Immortal är så löjligt likt D3 att det i princip är samma spel...de ville uppenbarligen bara se hur långt de kunde pusha deras in-game butik som de lanserade redan till WoW för flera år sedan.

Tror du på riktigt inte att Diablo IV varit fullständigt nedlusat med p2w och mikrotransaktioner ifall det hade mottagits med jubel och fanfarer i Diablo Immortal? Det är klart att de testar sig fram för att se hur långt de kan gå.

Well. Han har ju en poäng? D:I är ursprungligen menat som ett mobilspel medan huvudserien är menad för PC/konsol-marknaden. Och jämför man dessa två marknader och dess applikationer med varandra så ser man fort en trend. Mobilspel tenderar att ha någon form av MT i sig per default och många till den grad att det kan påstås vara P2W. Samma trend finns inte hos många PC spel även om undantag självfallet existerar. Och då är det nästan alltid F2P. Finns tom. spel på mobilsidan som kostar (relativt) mycket men ändå har P2W i sig.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Är det så? Låt mig berätta för dig om något som kallas internet..

Låt mig berätta om självbelåtenhet - eller det verkar du kunna en hel del om.


signatur

A badly drawn wolf

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Du vet uppenbarligen inte vad P2W innebär så denna diskussion är onödig. Tokens är som mest Pay 2 progress. Man skyndar på samma process man även kan göra utan att betala ett öre. D:I säljer dock gems som inte går att ens få i spelet normalt sett. Alltså P2W per definition.

Du kan ha en mer förlåtande definition om du vill. För många klassas alla köpta fördelar som p2w, och där går WoW in, precis som i princip alla MMO:s idag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Du kan ha en mer förlåtande definition om du vill. För många klassas alla köpta fördelar som p2w, och där går WoW in, precis som i princip alla MMO:s idag.

"För många" (Läs. dig själv) var det ja.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

"För många" (Läs. dig själv) var det ja.

Okej
Oklart varför man ska försvara utvecklare/spel som lägger till p2w eller kassa mikrotransaktioner.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej
Oklart varför man ska försvara utvecklare/spel som lägger till p2w eller kassa mikrotransaktioner.

Gör jag inte?

Jag sitter och framhäver att din definition av P2W är felaktig. Det ena innebär inte det andra per automatik.

Medlem
Skrivet av Dizzz:

Gör jag inte?

Jag sitter och framhäver att din definition av P2W är felaktig. Det ena innebär inte det andra per automatik.

Felaktig enligt dig, ska sägas. Det är viktigt att tillägga.

Alla köpta fördelar är att klassa som p2w.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Fast nu är ju inte PoE bara cosmetics som tycks vara den allmänna åsikten.

Du kommer ganska snart behöva fler "Stash Tabs"... och längre in i spelet ännu fler och andra sorters tabs.
Och dom kostar en del...

Det påverkar inte droprates men det påverkar definitivt spelmekaniken.

Stash tabsen stör mig lite också. Jag vill "berättiga" det med att dem har rea på dem väldigt ofta och det kostar då typ 20 spänn eller nåt för 10st om jag kommer ihåg rätt.
Det är lite pay to play men inte i närheten av lika smutsigt som den stora majoriteten av spel med liknande monetära teman.
Men det är fortfarande inte helt ok i mina ögon.
Bara mitt sätt att inte känna mig lika skitig över att jag köpt hundra eller så av dem under dem åren jag spelat PoE.


signatur

"Det var bättre förr!"

123
Skriv svar