Det finns en hel del saker jag inte fattar med spelindustrin, både stort och smått. En av de måhända mindre, men ändå tämligen irriterande sakerna är hur ord används i marknadsföringen ibland, hur framför allt de stora drakarna väljer att säga och vad det får för effekter.

Låt mig ta ett exempel: Kommer ni ihåg när #EA fick den käcka idén att släppa ett "indie bundle" på Steam till nedsatt pris 2012? Det var förvisso ett helt okej paket med fem spel till 70 procents reapris. Det var ju bara den detaljen att EA valde att kalla spelen för indie – just i en tid när hela indievågen var mitt i sitt stora genombrott. Just då var begreppet indie något som diskuterades mycket och beskyddades frenetiskt av både spelare och just indieutvecklare; indie var ju nästan en slags befrielserörelse just från storförlagens tunga trippel-A-värld. Många reagerade, mest av alla kanske Notch som tweetade till sin då dryga miljonen följare:

Det blev så klart en jättenyhet i världens spelmedia och både artiklar och kommentarer kring det hela finns i stor samling på nätet (en googling på "Notch angry EA indie" ger till exempel 4,5 miljoner träffar idag). Förutom att händelsen i sig var intressant – att en ensam indieutvecklare både gick till attack mot ett stort spelförlag på det sättet, och att han fick ungefär alla med sig – så var den ju allt annat än bra för avsändaren EA. Snacket om att alla rubriker är bra rubriker och så vidare tror jag inte värst mycket på; det där var reklam som inte gjorde EA något bra, utan tvärt om bara befäste bilden av dem som ett okänsligt megaförlag med svårigheter att lyssna på sina konsumenter.

Deathspank var ett av spelen i EA:s indie bundle.

Grejen är följande: EA borde väl ha kunnat räkna ut med rumpan och en kritbit (för att nu citera min farmor mitt i allt) hur det skulle gå? Att man inte kunde sno ett ord som indie och klistra på ett gäng spel i jätteförlagets utbud, oavsett hur små team som än gjort dem? Minns dessutom att Steam år 2012 var mindre ännu nu och än mer riktat till hardcore-spelare, det vill säga en extremt väl påläst, röststark och allmänt överkänslig samling människor. Om någon grupp konsumenter visste att EA inte kan kunde prestera något som helst värt att kallas indie så var det dem. Ändå tyckte alltså EA att det var bra att testa. För det krävdes både rejäl tondövhet och en stor portion högmod.

"För det krävdes både rejäl tondövhet och en stor portion högmod."

Men det fortsätter att hända, och tyvärr kommer de undan med det ibland. Ett litet exempel från Gamescom härom veckan: Jag blev insmugglad – ja, insmugglad – av Activisions pressansvariga på ett #Call of Duty: Advanced Warfare-event för Youtube-personligheter. Vanliga gammeljournalister som jag var inte inbjudna, vilket möjligen var begripligt. Jag var dock hemskt nyfiken på att beskåda hur flera hundra av Europas mest kända youtubare skulle bete sig när de var tillsammans, en upplevelse som jag kanske får anledning att återkomma till. Men under den hajpade pressvisningen, som också gick att följa på nätet, berättades det att den som förbeställde spelet skulle få det ett dygn tidigare än alla andra. Well, inga problem med det för min del, förbeställningskampanjer hör ju till. Men det var vad Activision kallade det: Early access.