Måste spel vara realistiska och skildra verkligheten och hur det är att vara människa?

Medlem
Måste spel vara realistiska och skildra verkligheten och hur det är att vara människa?

Såg två recensioner på raken och båda spelen fick kritik för att de inte var så djupa när det gällde t ex karaktärsutvecklingen.
Jag tycker inte att spel måste skildra verkligheten. Tänker på flera av mina favoritspel. Där är det inte fråga om nån djupare karaktärsutveckling. Det är mer fokus på atmosfären, miljöerna, och att det är spännande och kul att spela. Just nu spelar jag Super Mario Odyssey och har jättekul. Faktum är att jag spelat flera Nintendo-spel på sistone och det har varit kul. Jag blir glad av de spelen. Jag tyckte att spel som Red Dead Redemption 2 och The Last of Us 2 var bra, men jag mådde bitvis dåligt av de spelen.

Medlem

Nej det måste det inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Helldivers 2 är ju ett av dom mest framgångsrika spelen i år och det har 0% karaktärsutveckling och jag skulle inte heller säga att det är särskilt verklighetstroget. Förutom att man kan råka skjuta sina lagkamrater i huvudet i stressiga situationer.
Det är inlevelse det


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Nej men ofta påverkar realistiska skildringar oss känslomässigt starkare/djupare då vi kan relatera till hur det är att vara människa jämfört med en ”tecknad figur”.

Det har dock inget att göra med vad som är ett bra spel eller inte utan vad skaparen vill få oss att känna och uppleva. Vill man känna ren glädje så är t.ex. Mario ett bra val

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Nej men ofta påverkar realistiska skildringar oss känslomässigt starkare/djupare då vi kan relatera till hur det är att vara människa jämfört med en ”tecknad figur”.

Det har dock inget att göra med vad som är ett bra spel eller inte utan vad skaparen vill få oss att känna och uppleva. Vill man känna ren glädje så är t.ex. Mario ett bra val

Ja, recensionerna jag kollade där de gnällde lite på att karaktärerna saknar djup var Stellar Blade och Sand Land. Stellar Blade verkar vara ett actionspel och de flesta actionspel jag spelat hade inga djupa karaktärer. Sand Land är ett rollspel och där har jag också spelat flera som inte hade djupa karaktärer. Min favorit är nog Dragon Quest 8, som är kul och mysigt.
Mycket beror nog på hur man själv mår och vad man gillar. Jag är less på dystra och våldsamma spel. Försökt lite med Elden Ring igen, men det är både för svårt och har en deprimerande atmosfär.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Nej men ofta påverkar realistiska skildringar oss känslomässigt starkare/djupare då vi kan relatera till hur det är att vara människa jämfört med en ”tecknad figur”.

Det har dock inget att göra med vad som är ett bra spel eller inte utan vad skaparen vill få oss att känna och uppleva. Vill man känna ren glädje så är t.ex. Mario ett bra val

Apropå tecknat så hade Persona 4 en av de sorgligaste scenerna jag någonsin sett i ett spel.

Medlem

Tror det var meningen att RDR2 och TLOS2 skulle ge känslor något som kanske inte är meningen med Super Mario. Spel där karaktärer och story är i fokus behöver ha karaktärsutveckling för att driva storyn framåt, spel som Super Mario behöver inte det.

Medlem

Verkligen inte.
Tycker jakten på realism många ggr förstör spelupplevelsen. På tok föra många utveklare glömmer bort det absolut viktigate med ett spel i jakten på realism; att det ska vara kul att spela.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

It's not a lake, it's an ocean

Självfallet inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Apropå tecknat så hade Persona 4 en av de sorgligaste scenerna jag någonsin sett i ett spel.

Ja precis det är egentligen inte så enkelt som verkligt vs tecknat. Är det bra karaktärsutvecklingen så vi bryr oss om vad som händer och kan relatera till vad karaktärerna upplevs känna så ger det väl samma känslomässiga respons. Kanske någon som är bra på psykologi kan förklara

Medlem
Skrivet av Thane:

Tror det var meningen att RDR2 och TLOS2 skulle ge känslor något som kanske inte är meningen med Super Mario. Spel där karaktärer och story är i fokus behöver ha karaktärsutveckling för att driva storyn framåt, spel som Super Mario behöver inte det.

Ja, jag ändå känna att vissa spel drar det lite för långt. Att det blir för mycket helt enkelt. Vi har redan så mycket våld och tragedier i verkligheten. När man spelar spel, som är en verklighetsflykt och underhållning, vill man verkligen se saker som får en att må dåligt?

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, jag ändå känna att vissa spel drar det lite för långt. Att det blir för mycket helt enkelt. Vi har redan så mycket våld och tragedier i verkligheten. När man spelar spel, som är en verklighetsflykt och underhållning, vill man verkligen se saker som får en att må dåligt?

Nej det kanske man inte vill men då är det ju bara fortsätta spela super mario och liknande.
Du sa att elden ring är deprimerande.
Det är ju den dystra värdlen som gör det så bra bla


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Nej verkligen inte.

Men när det görs på ett bra sätt blir resultat ofta fantastiskt. Det är väl ett beslut man får göra när man skapar sina spel.

Ett spel med bara spelglädje är inget negativt!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det kanske man inte vill men då är det ju bara fortsätta spela super mario och liknande.
Du sa att elden ring är deprimerande.
Det är ju den dystra värdlen som gör det så bra bla

Ja, det är ju en smaksak förstås. Elden Ring ser imponerande ut och jag kan önska att det varit lättare, och så känns det lite som ett gatlopp i en dyster och mörk värld Tears of the Kingdom är ju också en öppen spelvärld, som också är imponerande. Där hade jag kul och kände inte att det var ett gatlopp, inte frustrerande svårt, och inte deprimerande. Men det är ju bra att man kan välja.
Jag får fortsätta på Odyssey och gulliga Princess Peach: Showtime istället

KoP
Medlem

Nej. Varken böcker, spel eller film behöver skildra realism.

Medlem

Det måste de inte men jag föredrar spel som i stor utsträckning simulerar verkligheten. Så fort magi, monster och annan skit dyker upp i spel drar jag en djup suck.

Kingdom Come visade att man kan skapa ett fantastiskt rollspel utan fantasy.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Det måste de inte men jag föredrar spel som i stor utsträckning simulerar verkligheten. Så fort magi, monster och annan skit dyker upp i spel drar jag en djup suck.

Kingdom Come visade att man kan skapa ett fantastiskt rollspel utan fantasy.

Jag kan faktiskt föredra det. Tycker många spel som ska skildra verkligheten ofta är dystra och deprimerande. GTA 5 kändes märkligt där karaktärsutvecklingen var framstressad, och så var det onödigt och osmakligt övervåld. Nu är ju GTA 5 överdrivet och tillspetsat, men spelvärlden och karaktärerna ser ju ganska realistiska ut. The Last of Us 2 var också deprimerande och för våldsamt. Vill inte spela nåt sånt igen. Jag förstår poängen med den storyn, men det var jobbigt. Var ju inte meningen att vara en solskenshistoria, men ibland blir man mätt. Känner samma efter serier som Game of Thrones, Breaking Bad, Ozark, Sons of Anarchy.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, jag ändå känna att vissa spel drar det lite för långt. Att det blir för mycket helt enkelt. Vi har redan så mycket våld och tragedier i verkligheten. När man spelar spel, som är en verklighetsflykt och underhållning, vill man verkligen se saker som får en att må dåligt?

Tänker att det är som vilket berättar-medium som helst. Finns filmer, böcker och teatrar som får en att må dåligt och så finns det de som får en att skratta. Allt behöver inte vara låst till en genre.

Medlem

Är inte spel realistiska är de inte värda mer än 1/10.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det beror såklart på spelet i sig. Ett Final Fantasy utan karaktärsutveckling kan vara både och. I t.ex. första FF så har karaktärerna ingen personlighet men spelet i sig är så bra att man kan förbise det.
Men ett spel som t.ex. FF X som har mycket story skulle vara döden utan någon särskild karaktärsutveckling för då skulle storyn bara varit blaha.

Allt beror på. I Pacman bryr jag mig inte men i Paper Mario är det väldigt viktigt.

Medlem

Det är ju helt subjektivt.
Jag myser när det är så nära verkligheten som möjligt (utan att det blir löjligt).
Red Dead, Arma, Fallujah, Ready or Not osv.. det är min smak.

Har svårt med inlevelsen om det är för cartoony.

1
Skriv svar