På E3 i somras avslöjade Microsoft att de köpt Obsidian Entertainment, som samtidigt var på plats för att visa upp sitt spel The Outer Worlds. Nu när det är släppt och väl mottaget vilar de inte innan nästa grej avslöjas, coop-spelet Grounded som blir deras första titel tillsammans med Microsoft.
Jocke Bennet fick chans att provspela Grounded timmarna innan det avtäcktes. Här följer hans första intryck:
Grounded är en udda pålle i Obsidian-stallet. Ett co-op-spel med hög gullighetsfaktor, vissa skulle nog kalla stilen barnslig men charmig. Mina 15 minuter med spelet (som jag dock körde solo) gick ut på att bygga ett litet fort av grässtrån, löv och annat inför det annalkande insektsanfallet. Den som spelat överlevnadsspel känner igen sig direkt: samla material, använd detta direkt eller bygg ihop saker utefter olika ritningar. Jag lyckades bygga hjälm och benskydd av ekollonskal, sätta upp väggar och lära mig hantera vapen innan anfallet kom. Det var inte svårt att överleva så här initialt, även om den stora spindeln som följde på myror, löss och annat fick in några smällar på mig.
Grafiken är rätt rudimentär, och det kändes ganska ödsligt där nere på marknivå. Förhoppningen är att mer fantastiska världar öppnar sig lite längre in i spelet, då jag saknar vyer och spektakulära inslag.
Det rör sig alltså om ett överlevnadsspel med fokus på samarbete, med twisten att spelarna är stora som myror och allt utspelar sig i en förortsträdgård. Samla, mecka ihop och bygg saker av alldagliga föremål du skulle kunna hitta i gräset på din egen bakgård. Du kan antingen lira själv eller tillsammans med tre kompisar och ni kommer stöta på såväl fredliga insikter och "massive hostile inhabitants", kanske en tvärsnorig bebis eller hungrig myrslok?
Grounded ska släppas redan nästa år genom Microsoft Store, Xbox Preview Program och Steam (gissningsvis under Early Access-stämpeln). Det blir också den första Xbox Preview-titeln att ingå i Xbox Game Pass.