Fumito Ueda har gett världen legendariska verk som Ico och Shadow of the Colossus, och slutligen evighetsprojektet The Last Guardian. Skälet till varför han började med spel? Pengar.
På Reboot Develop i Kroatien berättade han via en tolk (och via VG247) att han drömde om att bli konstnär, men för att få medel till sin dröm valde han att göra spel. Han tänkte ge det ett par år.
Ueda-san himself never planned to be in games. He liked playing games as a young man but he planned to be in the art world. When he graduated from college, from university, he said "I don’t know if that’s going to pay. I don’t know if that’s a realistic dream to have, doing art."
Han tänkte hela tiden att det skulle bli ett par år, och då han trodde att det första spelet, Ico, också skulle bli det sista vågade han ge allt. När allt kommer omkring hade han inget att förlora. Han tänkte att både Shadow of the Colossus och The Last Guardian också skulle bli svanesånger (och i det senare fallet såg spelet ut att inte ens bli färdigsjunget), men Ueda har blivit kvar.
Först på senare år har han förlikat sig med tanken på att designa spel för resten av sitt liv. Och visst kan man ju påstå att han ändå blivit en konstnär, men i en annan form än den tänkta.
Vi vet ytterst lite om nästa spel från Fumito Ueda. Det ska bli "något annorlunda", men han kan aldrig vara riktigt säker. En förmodad första bild vittnar om att den visuella stilen blir bekant.