Chet Faliszek gick från att utgöra Valves manusförfattargäng till att bli deras frontman för virtual reality. I slutet av förra året slutade han dock på Valve för att istället leda en ny spelstudio i Seattle. I en lång utläggning på Twitter riktar han mycket stark kritik till Oculus Rift och hur ägarna Facebook samlar in data från användarna och hur detta inte bara är en fara för utvecklingen av både augmented och virtual reality men också samhället i stort.
I recently posted about Oculus/Facebook and their data collection. Let me go more in depth and this isn’t just about today this is about the future of XR. At the heart of the matter are these points where their privacy policy and actions differ from other XR companies. 1/many
— Chet Faliszek (@chetfaliszek) 2 april 2018
Som exempel skriver han att Facebook spårar alla rörelser och platser för utrustning, exempelvis Android-telefoners samtalslistor som det varit snack om senaste tiden. Det kanske inte är ett problem för VR/AR-produkter i dagsläget men dessa produkter kommer med största sannolikhet bli en allt större del av vår vardag, vilket innebär ytterligare mikrofoner och kameror som kan samla på sig personlig data.
Why should you care that Facebook collects all this data?
— Chet Faliszek (@chetfaliszek) 2 april 2018
They have already sold ads excluding POC. So what about the next set of political ads? Sell them only to people who haven’t seen a POC in the last 7 days. Oh, wait they have, let’s change the message…
5/
Han menar att de nuvarande användaravtalen, som lovar att inte använda denna data på ett otillbörligt sätt inte räcker då Facebook gång på gång brustit i detta förtroende. Och varför ha sådana löften från första början istället för att helt enkelt inte samla in datan.
Until then, when they say they are serious about privacy? They clearly aren’t. A privacy policy itself is just a list of privacy violations. Really caring means not collecting the data in the first place. As users or employees of FB – request they change this policy now.
— Chet Faliszek (@chetfaliszek) 2 april 2018
15/
Han går så långt som att kalla Facebook (och därmed Oculus) ett dataspårningsföretag, inte ett social mediaföretag. Han pekar också på det intressanta faktum att chefen för Oculus-avdelningen tidigare ledde reklam- och affärsavdelningen på företaget. Andrew Bosworth, som han heter, hamnade nyligen i blåsväder efter att han i ett två år gammalt internt läckt dokument kallat alla former medlemstillväxt goda, oavsett vad personerna vill använda Facebook till.