Internetleverantören Bahnhof inför integritetsskydd
Vänta här nu.
Är det bara jag som tänker "blir detta inte sämre nu?". Som det är nu, så lämnar inte ISP ut IP ens om det är lagbrott pga att straffet inte ger fängelse. Om detta går igenom, så lämnas informationen ut så fort någon gör något som kan ge en ynkaste liten dagsböter.
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Vänta här nu.
Är det bara jag som tänker "blir detta inte sämre nu?". Som det är nu, så lämnar inte ISP ut IP ens om det är lagbrott pga att straffet inte ger fängelse. Om detta går igenom, så lämnas informationen ut så fort någon gör något som kan ge en ynkaste liten dagsböter.
Tänkte precis så när jag läste det.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
...hur tänker du då? om polisen har lagen med sig så kan de tvinga ISP att lämna uppgifter, däremot bemödar sig inte polisen att göra det om det inte ger fängelse.
Det är inte polisens beslut, det är åklagare som bestämmer det. Och böter är nog, för att sätta lite exempel.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Det är inte polisens beslut, det är åklagare som bestämmer det. Och böter är nog, för att sätta lite exempel.
jag förstår.
Tror knappast att en sådan grej i stadgarna innebär en _försämring_ av integriteten. Jag menar, om lagen säger att de måste ge ut uppgifter så måste de. Eller välja att vara kriminella. Däremot så lär de väl inte stänga av hemsidor eller annat bara för att någon ringer och tycker att det är olämpligt innehåll.
"Fem punkter ska garantera att kundernas integritet respekteras så länge den håller sig inom svensk lagstiftning och de hoppas att fler ska följa deras exempel."
Då räcker det väl med att man sparar en bild från någon annans websida för att man ska ha brutit mot upphovsrättslagen och sen är integriteten åt h-e?
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
Detta är ju motsatsen till integritetsskydd:
"...alla internetleverantörer måste långtidslagra all e-post och även registrera vilka hemsidor som besöks."
Jag tror att detta leder till något gott iaf. Jag fattar det som att dom kommer att bli motsträvigare med att lämna ut personuppgifter ifall det inte leder till fängelse för kunden.
Endast lämna ut kunduppgifter på officiell begäran av polis eller åklagare, och då endast om operatören enligt lag är skyldig att lämna ut dessa.
Med andra ord, så kommer de inte att ge ut uppgifter om t.ex. folk som tankar musik, då det uppenbarligen inte ger fängelse.
Åklagare får inte begära ut uppgifter om åtalet endast kan ge böter. Och han kan inte ge böter som statuerande exempel, helt enkelt för att han inte har uppgifter nog om vem det är han skall bötfälla.
Om jag har uppfattat saken rätt..är ju inte alltid så
Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005
ööööhm svensk lagstiftning är ju problemet. Inte hur ISP:er beter sig här. ISP:er vill inte lägga ner arbetstid på sånnahär grejer om inte de just tvingas till det. Extrakostnader. Bodström jobbar hårt för det. Men smart marknadsföring i dessa tider då muslimparanoida EU politker är avvundsjuka på jänkarnas Echelon. Får väl hoppas banhof inte råkar anställa fler fattiga pundare som säljer sin själ för apb. Är de fortfarande grannar med dom förresten ?
Alla sådana här lagförslag gör att de bara skjuter sig själv i foten. Det som händer i praktiken är att snabba, bra lösningar på kryptering kommer att hamna i var mans hem och sedan så kommer de inte kunna lyssna lyssna av något på Internet alls.
Än så länge så är inte sådan kryptering (vad jag vet) så vida spridd bland privatpersoner eller för den delen kriminella vilket gör att polisen har möjligheter. Det är ju bättre att man låter folk tro att Internet är safe. Det här är ju bara som att varna folk.....
Lär ju stå i dom flesta tidningar om det går igenom
"IDAG BRINNER VÄRLDEN"
Lagen om datalagring har praktiskt taget satt världen i brand. Kravaller över hela Europa. Pest, kolera, kall gröt och döden härjar fritt!
Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran
Lär ju stå i dom flesta tidningar om det går igenom
"IDAG BRINNER VÄRLDEN"
Lagen om datalagring har praktiskt taget satt världen i brand. Kravaller över hela Europa. Pest, kolera, kall gröt och döden härjar fritt!
DÖD!!! FÖRINTELSE!!!
Shit Bodström, vad har du gjort?
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Bodis sitter i sin domedagsbunker och sjunger -
Klappa händerna när du är riktigt glad!
*klapp* *klapp*
Nä, men ärligt talat så tror jag inte att integritetsskyddet kommer vara till någon nytta. Vill de ha fram information så grävs det fram på ett eller annat sätt.
edit: Var kanske lite snabb med att avfärda det här initiativet. Det här kan i.o.f.s vara bra på ett sätt. Om många visar sitt missnöja över det framväxande kontrollsamhället kan det leda till att "någon" kanske fattar vinken och inser att utvecklingen går åt fel håll.
Quote : "Operatören får aldrig stänga av en hemsida, ta bort eller ändra information så länge innehållet inte strider mot svensk lag."
Okej, hur blir det då med musiksidor som erbjuder laglig musik-nedladdning?
Hur ska ISP:n kunna skilja på Lagliga och olagliga musik-hemsidor?
För nedladdning av musik är olagligt och bör i stor omfattning ger strängare straff än böter?
Eller har jag fått allt om bakfoten?
Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer
Quote : "Operatören får aldrig stänga av en hemsida, ta bort eller ändra information så länge innehållet inte strider mot svensk lag."
Okej, hur blir det då med musiksidor som erbjuder laglig musik-nedladdning?
Hur ska ISP:n kunna skilja på Lagliga och olagliga musik-hemsidor?
För nedladdning av musik är olagligt och bör i stor omfattning ger strängare straff än böter?
Eller har jag fått allt om bakfoten?
det finns skräck fall där det är bättre att våldta barn än att ladda ner en låt om man tänker straffskalan.
Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram