Rockstar tar strid mot piraterna

Medlem

Rockstars äger. Spelindustrin har nåt att lära från dom.

Medlem

Såja, då var det crackat helt. Tog en timmes googling & torrent-letning för att komma runt Rockstars anti-piracy skämt, men det gick till slut Spelet är väldigt skoj, men som många säger så är det sjukt dåligt optimerat. Blir förmodligen ett köp enbart på grund av multiplayer delen då jag är ett stort fan av MTA:SA & SA-MP

Medlem
Skrivet av Tomzi:

Som sagt gör jag som dig MEN de är inget argument, stöld är stöld..

"jag vill ha en ferrari men fan lever bara på 30 k i månaden, skit samma jag tar en endå för att jag inte har råd."

Nu vill inte jag diskutera detta därför att de finns ingen mot argument till varför dem som gör spel,musik,film ska få ha rätten att vilja ta betalt.

Jag håller med dig, stöld är stöld. Piratkopiering är inte stöld det är upphovsrättsbrott.

Jämförelsen med bilen är gammal, korkad och inte ens relevant då det enda gemensamma den har är att det är olagligt.

Medlem
Skrivet av Orbek:

Ett annat steg man kan ta är att sänka priset, musiker klarar sig med runt 100:- per kopia.

Fast musiker består inte av team på uppåt 100-200 personer I'm guessing.

ptr
Medlem

inte undra på att spelet fungerar dåligt utav helvete när man slänger in fulcrackar gjorde av skumma polacker. Den smarta väntar på en ordentlig scenerelease eller spelar det på xbox360/ps3 ;).

Medlem
Skrivet av Wingu:
Skrivet av Orbek:

Ett annat steg man kan ta är att sänka priset, musiker klarar sig med runt 100:- per kopia.

Fast det är knappast bara musikerna som ska ha av kakan, du får räkna in skivbolagsfolk, marknadsföringsfolk, de som gör CDkonvult, producenter, tekniker osv.. kan lugnt röra sig om ett hundratal eller fler.

signatur
Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av Tomzi:

"jag vill ha en ferrari men fan lever bara på 30 k i månaden, skit samma jag tar en endå för att jag inte har råd."

Nu vill inte jag diskutera detta därför att de finns ingen mot argument till varför dem som gör spel,musik,film ska få ha rätten att vilja ta betalt.

Jag håller med dig, stöld är stöld. Piratkopiering är inte stöld det är upphovsrättsbrott.

Jämförelsen med bilen är gammal, korkad och inte ens relevant då det enda gemensamma den har är att det är olagligt.

så det är okej bara för att de är upphovsrättsbrott så är det rätt ?

Så fort du laddar ner spelet så stjäl du det, punkt.

signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av Fargo:

Nahh, industrin har att lära ifrån Valve.

Medlem
Skrivet av Tomzi:

...stöld är stöld..

Ja, precis - Stöld är stöld.
KOPIERING är INTE stöld.

Jag kan bara tala för mig själv nu, men anledningen till att jag ser så många filmer, lyssnar på så mycket musik och spelar så många spel gratis - är för att det är just det, gratis.

Hade det inte funnits en möjlighet att ladda ner spel, film och musik gratis hade jag aldrig sett filmerna, lyssnat på musiken eller spelat spelen.

Alltså förlorar dom inte ett enda öre.

Skrivet av Tomzi:

Det där har ju ingenting med det här ämnet att göra?

Tänk dig följande istället (använd fantasin):
I framtiden finns det en bil-kopierings-kamera, när man fotar en bil så lagras den i kameran, och man kan "skriva ut" en kopia helt utan kostnad, ingen förlorar någonting.

Om man sedan tycker om bilen man kopierade, och vill se en ny modell i framtiden - då betalar man, annat vore dumt.

Men märker man efter en vecka att inredningen i bilen luktar ägg och radion bara tjuter, ja då kör man den hem och låter den stå i garaget.
Man betalar inte för den, men ingen förlorade någonting på kopieringen.
Och varför skall man betala för någonting som står i garaget och luktar ägg?

Hade denna bil-kopierings-kamera inte funnits, då hade mannen som kopierade bilen tagit sig en promenad istället.

Skrivet av Tomzi:

Dom får ha viljan att ta betalt bäst dom vill, men dom skall inte kräva pengar för värdelös smörja.

Vill dom ha betalt kan dom väl iallafall försöka.

Förövrigt är det väldigt onödigt att ta in musik i frågan, då väldigt liten del av inkomsterna för sålda skivor går till artisterna.

Ladda ner musiken gratis på internet och donera pengar direkt till artisten istället.

signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av GooGeL:
Skrivet av Fargo:

Nahh, industrin har att lära ifrån Valve.

Exakt...valve kan det här med pc marknaden

Medlem
Skrivet av Sacrilege:
Skrivet av Tomzi:

...stöld är stöld..

Ja, precis - Stöld är stöld.
KOPIERING är INTE stöld.

Jag kan bara tala för mig själv nu, men anledningen till att jag ser så många filmer, lyssnar på så mycket musik och spelar så många spel gratis - är för att det är just det, gratis.

Hade det inte funnits en möjlighet att ladda ner spel, film och musik gratis hade jag aldrig sett filmerna, lyssnat på musiken eller spelat spelen.

Alltså förlorar dom inte ett enda öre.

Skrivet av Tomzi:

Det där har ju ingenting med det här ämnet att göra?

Tänk dig följande istället (använd fantasin):
I framtiden finns det en bil-kopierings-kamera, när man fotar en bil så lagras den i kameran, och man kan "skriva ut" en kopia helt utan kostnad, ingen förlorar någonting.

Om man sedan tycker om bilen man kopierade, och vill se en ny modell i framtiden - då betalar man, annat vore dumt.

Men märker man efter en vecka att inredningen i bilen luktar ägg och radion bara tjuter, ja då kör man den hem och låter den stå i garaget.
Man betalar inte för den, men ingen förlorade någonting på kopieringen.
Och varför skall man betala för någonting som står i garaget och luktar ägg?

Hade denna bil-kopierings-kamera inte funnits, då hade mannen som kopierade bilen tagit sig en promenad istället.

Skrivet av Tomzi:

Dom får ha viljan att ta betalt bäst dom vill, men dom skall inte kräva pengar för värdelös smörja.

Vill dom ha betalt kan dom väl iallafall försöka.

Förövrigt är det väldigt onödigt att ta in musik i frågan, då väldigt liten del av inkomsterna för sålda skivor går till artisterna.

Ladda ner musiken gratis på internet och donera pengar direkt till artisten istället.

Jag vet inte om du har märkt men man kan ta betalt for nästan precis vad man vill, det är konsumenten som är så korkad och dum som tror på vad dem säger, så vadå ska bantnings piller bli gratis ? skiten funkar inte helr, så då borde dem inte ta betalt. Så funkar de inte, världen är full av besvikelse, köpt spelet ? funkar de inte ? cool känn dig lurad så mycket mer än de kan man inte säga(finns ingen krav på hur spelet ska funka, tycker folk borde sats på the gamers bil of rights), hela jävla media industrin går nästan ut på att lura in folk på nästan allt.

signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av Sacrilege:

Du menar att vi som tankar helt enkelt skulle skita i att te.x lyssna på musik eftersom vi skulle vara tvungna att betala? Det där argumentet är så pinsamt sämst att det finns inte!

Jag kan ta mig och ett 10 tal kompisar som exempel, när vi var 15-25 (ungefär) så köpte varje person c:a 200-500 LP's/CD's totalt per person. När man plötsligt kunde tanka allt så köpte varje person från att vi var 25-35 år (ungefär) c:a 0-1 CD. Men det kanske bara är en slump

Man skulle självklart inte köpt ALLT man tankat, men säkerligen betydligt mer än vad man gjort. Den som säger något annat fetljuger bara för sig själv.

signatur
Inaktiv

Haha, aja där ser man.
Men fan, ville pröva movie maker grejen. Har ju spelet på 360. Skitbra, men kan inte med att lägga ut pengar på ett till. Känns lite onödigt. Hoppas funkionen kommer med på DLC.

Medlem
Skrivet av Tomzi:

så det är okej bara för att de är upphovsrättsbrott så är det rätt ?

Så fort du laddar ner spelet så stjäl du det, punkt.

Nu yrar du allt i nattmössan.

Jag har ingenstans skrivit att jag tycker att upphovsrättsbrott är okej, jag skrev att det är olagligt. Vet inte hur du tolkar det men för mig är inte olagligt samma sak som okej.

Och nej, återigen, att ladda ner spel är inte stöld. Det är ett brott mot upphovsrätten. Båda är olagliga men de är inte samma sak.

Medlem
Skrivet av Tomzi:
Skrivet av Mahone:

Tycker de är bra att dom gör så här, men samtidigt så kan detta ge en negativ syn för dom som vill testa före köp, hur många tror ni vet om att detta beror på ett kopieringsskydd? Tycker de skriker bugg om de hela.

Skyddet kommer utan tvekan knäckas, och då har Rockstar slängt ut onödiga resurser på de.

Och sen alla som gnäller på "snorungar", hur seriös är ni? Nerladdning har inget med att vara snorunge att göra, de handlar nog mest med osäkerhet och dålig ekonomi. Jag laddar ner spel pga osäkerhet, spel som jag inte vet något om och gärna vill testa innan så jag inte bränner iväg flera hundra på skit, och är de bra så blir de ett köp. Ungdomar idag lever på studiebidrag, vissa barn får inte en krona, vad ska dom göra? Bättre att dom laddar ner spel än att dom är ute på super sig full och vandaliserar.

Sånt här skitsnack kommer oftast upp när de gäller spel som för många är givna köp. Nu har ni varit så duktiga och köpt ett spel för en gångs skull och klagar därför på folk som laddar ner de för att få bättre samvete, men majoriteten av er har ändå nerladdade spel, filmer och/eller musik på datorn, tror ni mig inte så kolla här http://www.fz.se/omrostningar/results.fz?id=11&dupe=1

So shut your pie hole!

Det är dock stor skillnad på stöld och att kopiera, stjäl du något så betyder de att någon förlorar de, kopierar du så finns originalet kvar.

Piratkopiering tror jag bara är ett nålstick av förlusterna, alla lyckade spel idag har multiplayer, och som alla vet så kräver multiplayer en giltig cd-key, gör bra multiplayer och voila så rullar de in pengar i plånboken.

Piratkopiering är nog garanterat även en räddning för barn som har de tufft också. Många idag är mobbade, har inga vänner, och har alkoholiserade föräldrar som super upp barnbidraget, är de då inte bättre att dom flyr undan sina bekymmer genom att kopiera ett spel än att dom kopierar sina föräldrars beteende?

Ingen som undrat varför de finns väldigt få och kanske tom inga a-lagare i våran generation? Finns de ingen möjlighet att piratkopiering får oss att välja en nerladdad filmkväll före flaskan?

Medlem

Jag tycker det var en cool idé =)...LOL åt alla som laddat hem spelet och klagar på skyddet också.
Dom enda som har rätt att klaga på detta är dom som köpt spelet.

Däremot så känns det ju självklart att förr eller senare så kommer en crack ut som fungerar.

Medlem

haha vet inte om det har kommit upp innan men det är snuskigt simpelt att kring gå deras "hinder" bara att starta spelet i Windows 2000 mode xD liksom lite väl lätt att få det att funka utan att behöva vara orolig över deras försök att stoppa pirater...

Dock så ska det köpas så fort jag fått pengar men klarade inte av att vänta xD

Medlem

Jag har tankat några spel i mina dar, men köper oftast de jag tycker är värda mina korvören. Hur som helst kan jag respektera att Rockstar m fl gör vad de kan för att göra livet surt för piraterna.

Men, det är för jävligt att kunder (jag själv t ex...) som KÖPT spelet inte kan få igång det pga det förbannade kopieringsskydd, onlineaktivering och annat junk!!!

Visst, jag fick igång GTA IV till sist när jag hittade nåt på nätet om att skippa routern och jacka rakt in i den dator jag installerat det på. Långsökt...

Skrivet av Wingu:
Skrivet av Orbek:

Och tar inte 2-3-4 år att göra en skiva...

signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Äsch det här knäcker nog grabbarna snart, löjligt att dom lägger ner tid på ett skydd när dom kunde gjort spelet bättre istället.

signatur

R.I.P Fragzone 2006

Medlem
Skrivet av ravingbear:

Äsch det här knäcker nog grabbarna snart, löjligt att dom lägger ner tid på ett skydd när dom kunde gjort spelet bättre istället.

Det är redan knäckt...en polare till mig har lirat det hela dagen utan problem...crackat dvs.

Medlem

Hade dom ägnat mindre tid åt skyddet, deras "social club"-skit, inspelningsmanicken för filmer hade spelet kanske varit värt att köra på PC, just nu är 360-versionen faktiskt både snyggare och bättre (smidigare framförallt).

signatur
Medlem
Skrivet av KoP:

Haha! Helrätt. Piratj*vlar.

Skrivet av sm90caen:

För övrigt måste jag säga att jag tycker spelet är otroligt välgjort. Älskar karaktärerna, dialogerna; Rockstars sexistiskt sköna humor och små detaljer. Tycker det är synd att de gör så många förbannade genom att agera idiotiskt och släppa spelet halv-optimerat.

Och hur lätt tror du det är att optimera ett spel som ska fungera på femtielva olika uppsättningar av hårdvara? :S

Tja, i princip alla andra företag klara av det. R* har ju dock klarat av att INTE optimera sitt spel att funka på en enda hårdvaru uppsättning

Medlem
Skrivet av Jarulf:
Skrivet av Hero_Swe:
Skrivet av klossen:
Skrivet av Hero_Swe:

Har hört från källor att deras anti-pirat kod är wrappad i ungefär 50% av spelet och om det inte hade funnits så hade man haft just precis 50% performance increase!

Menar du att det flytit bättre utan anti-pirat koden.:|

Jepp, exakt vad det betyder.

Tänk på det så här, Du har en människa, en björn kramar ungefär 50% av människan väldigt hårt. vad händer om man tar bort björnen?

Du kan inte på allvar påstå att spelet skulle flyta på dubbelt så fort om dom hade skippat kopieringsskyddet.

Jag menar, 50%!? Hade du haft en liten känsla för programmering och hur klockcykler hanteras hade du nog tänkt lite annars. Om hälften av resurserna ska gå till kopieringsskydd måste alla gånger större delen av kodraderna anropa kopieringsskyddet. Även om fallet vore så så vågar jag ändå sätta större delen av mina ägodelar på att det är helt magiskt mycket tyngre att exempelvis uppdatera en frame på skärmen än att utföra detta.

Grafikberäkningar är bland det tyngsta man kan göra på en dator. Kopieringsskydd är knappt en fis i rymden jämfört med det. Jag kan lova att din bakgrundsbild håller på mer resurser än det.

Sluta sprida FUD helt utan belägg.

Nu kommer det bli en stor quote rad men vi får tåla det

Först, notera att det är från många olika källor men alla säger i principen samma sak, anti-pirat koden har en effekt. Alla av dom säger det, jag tror nog inte heller det först, men eftersom alla människor som har köpt spelet tycker att det är ooptimerat så låter det ju inte så knasigt ändå

Och visst, jag kanske överdrev när jag sa 50 procent. Men en sak är säker. Hade dom spenderat 200k på att optimera spelet istället för att anti-pirat skydda det...tja, vem vet. Kanske folk hade haft mindre problem?

Medlem
Skrivet av norrby89:

haha vet inte om det har kommit upp innan men det är snuskigt simpelt att kring gå deras "hinder" bara att starta spelet i Windows 2000 mode xD liksom lite väl lätt att få det att funka utan att behöva vara orolig över deras försök att stoppa pirater...

Dock så ska det köpas så fort jag fått pengar men klarade inte av att vänta xD

Har du testat det själv? Med win 2000 mode alltså? Tycker nog det låter väldigt konstigt. ungefär som När man målade ytterkanten på 90 talets cd skivor för att det skulle bli bättre ljud. Inte fan funkade det.

signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av Sacrilege:

Man skulle självklart inte köpt ALLT man tankat, men säkerligen betydligt mer än vad man gjort. Den som säger något annat fetljuger bara för sig själv.

Ja, men där finns ett till problem.

Om möjligheten att piratkopiera aldrig hade funnits, då hade jag lyssnat på helt annan musik.

Alltså hade jag aldrig betalat för den musiken jag lyssnar på idag, utan för annan musik.

Så artisterna förlorar egentligen ingenting på det, däremot har deras musik spridits till en större publik.

Självklart skulle jag kunna betala för den musiken jag lyssnar på idag, problemet är bara att utan möjligheten att olagligt ladda ner musiken hade jag aldrig kommit i kontakt med den.

Visst kan man donera pengar direkt till artisterna som jag skrev tidigare, men om den möjligheten inte finns - varför skall jag då betala för musiken?

Sedan finns det ju alltid alternativet att endast lyssna på musik som faktist är gratis.

signatur

Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die.
Except the man who killed for God.

Medlem
Skrivet av Hero_Swe:

Har hört från källor att deras anti-pirat kod är wrappad i ungefär 50% av spelet och om det inte hade funnits så hade man haft just precis 50% performance increase!

Hört från källor...
Från andra 13åriga finniga datornördar som tror att dom vet allt?
Hur räknar du att en kod är "wrappad" i ungefär 50% av spelet? Vadå av spelet, fysikmotorn? Grafikmotorn? Så hälften av all kod som skrivits till spelet är bara antipirat-kod? GET REAL.
Gäller att tänka efter lite själv, trots att man kanske bara sprider vidare det man läst på nått forum.

Medlem

Flejm

Nae. Inte precis. Jag skulle nog kalla dom gamla gubbar, eller kodmästare

Medlem

Det enda problemet jag hört skulle vara att skärmen går igång som om man var berusad även när man är "nykter". det låter för mig bara som ett misstag och det skulle visst botas av att man restartade med mindre upplösning. jag vet inte, köpte det till 360 och kommer nog bara ladda ner det om det kommer massa hemmagjorda moddar som till dom gamla spelen

Medlem

Deras försök att stoppa vi pirates är skrattretande alla stora crack grupper håller på med att rensa bort alla dom här iritationsmomenten därför har dom inte släppt sina versjoner ännu. Rockstar Games är epic fail dom spenderade 200 000 dollar på ett jävla kopierings skydd men glömde optimera spelet dålig portning är vad det är nej min respekt för Rockstar Games är borta nu jävla sellouts

signatur

I got a Goldenshower.

Skriv svar