Staten Israel rätt eller fel?

Medlem
Skrivet av Diodd:
Skrivet av CastorFiber:

Hur är det motsägelsefullt? Att beundra någon eller något betyder inte att man tar ställning åt ena hållet eller andra. Eller hur menar du?

Om du inte har förstått det jag redan skrivit så vet jag faktiskt inte vad jag ska skriva för att du ska förså.

Vi släpper det, du orkar inte förklara dig, jag orkar inte läsa om dina inlägg.

Skrivet av Krayze:

Förklara lite mer om hur Israelkritisk jag är.

...Du påstår att vet vad en smiley innebär men envisas med att demostrera att du faktiskt inte vet?
Försök glömma mitt inlägg är du snäll, gudarna skall veta att jag försöker.

(notera smileyn)

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

CastorFiber: ännu en gång så kommer du med en hopplös mening med ingen relevant svar och riktar ett ämne åt motsatta håll, du borde förstå vad du läser. Tror inte du förstår det jag skriver.

signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av Krayze:

CastorFiber: ännu en gång så kommer du med en hopplös mening med ingen relevant svar och riktar ett ämne åt motsatta håll, du borde förstå vad du läser. Tror inte du förstår det jag skriver.

Njae.. jag skall erkänna att jag fick läsa inlägget ovan 4 gånger innan jag fattade vad du menar. Att jag skall tycka till om dig är inte "relevant".

signatur

Medlem

Krayze: nu börjar jag bli irriterad, sluta läsa in fan i mina inlägg.

Medlem

Palestina har rätt till att finnas, Det är bara den där ***** Goerge BUsh i Usa Som sitter på sin Rika *** och är beroende av olja.
Han vill bara ha olja och makt!
Jag hoppas att Barrack Obama vinner valet, han verkar schyst.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Krayze:

Njae.. jag skall erkänna att jag fick läsa inlägget ovan 4 gånger innan jag fattade vad du menar. Att jag skall tycka till om dig är inte "relevant".

Så relevant av dig då:)

signatur

Don't pull the thang out, unless you plan to bang, Don't even bang unless you plan to hit something!

Medlem
Skrivet av boneless:

Krayze: nu börjar jag bli irriterad, sluta läsa in fan i mina inlägg.

Ta det lugnt, jag svara på det du skrev bara. Har jag sagt nåt fel så får du rätta mig, eller?

signatur

Medlem
Skrivet av Zefisu95:

Palestina har rätt till att finnas, Det är bara den där ***** Goerge BUsh i Usa Som sitter på sin Rika *** och är beroende av olja.
Han vill bara ha olja och makt!
Jag hoppas att Barrack Obama vinner valet, han verkar schyst.

Det har aldrig handlat om presidenten själv egentligen, utan det handlar om den personen som viskar i presidentens öron, säger vad han ska göra. Bush är bara bilden man kritiserar men besluten fattas av dom som är bakom scenerna egentligen, bedömmer det med de tidigare presidenter att alla har haft samma mål, ingen slump!

signatur

Medlem

Krayze:

"Du är ute och cyklar nu, att hela världen ska ansluta sig till Islam är då när jordens undergång sker och alla ansluter sig då för att folk har fått bevis genom jesus kommer tillbaka ca 30 år innan jordens undergång. Det är vad som sägs inom Islam(ingen våld)."

Jag går hellre än cyklar.

"Sen som du upprepa det jag sa om att Syrien och Iran kämpar fortfarande är ingen nyhet, men när jag sa att folk har släppt "drömmen" då pratar jag om majoriteten av folket har gjort det, man har accepterat "läget" om du förstår vad jag menar."

Möjligt att det är sant, jag utgår bara från hur staterna agerar (som på något sätt har legitimitet hos stora delar folket). Kul att du agerar språkrör åt många miljoner människor.

"Angående sinaikriget är jag inte så påläst om just det kriget, men jag tycker att just det kriget är ganska överskattad av egypiska sidan vilket jag irreterar mig på för inget hände då. Men ingen förberedde "terrorism" vad snackar du om? När du säger att arabländerna matas med antisemitism så matas DU samtidigt med arab/muslim+nån sorts försvar eller resistance= Terrorist."

Överskattat av egyptisk sida? förstår inte formuleringen? och berätta inte för mig vart jag står i konflikten. Jag önskar fredsarbetet all framgång och är främst intresserad av sanningen. Vart matas jag ifrån? från forskningen? från media (som känns mer pro-palestina i mina ögon)?

"Hamas valdes av Palestinierna i valet för ett par år sedan för att regera i "Palestina", men vad hände med det? fick dom positionen? nee för Israel ville inte, jag personligen ser Israel och USA som diktatur länder åt andra länder, för det är det det hela handlar om? för att bekämpa diktatur/terrorism, du står på deras sida men märker inte av det bara för att du har ansiktet riktat mot bara ett enda linje."

Du har ingen aning om vart jag står. Var det inte jag som sa att Israel borde avträda områden och ge utrymme för en palestinsk stat?

"Jag säger inte att araberna inte gjort nåt ont, men just i denna konflikt så har arabländerna tvingats kriga mot den olagliga staten som byggs upp i deras länder men dom kallas för terrorister, sen så slutar alla länder att kriga mot Israel men folket i länderna är inte nöjda vilket i sin tur skapar egna rörelser för att försvara sig och sitt folk, men nee dom är också terrorister. Tänk igenom konflikten utan namnet "terrorism" så kanske du kan skapa en verkligare väg.:up:"

Snälla förstå att det inte existerar några olagliga stater. Vi lever i en värld som i stora delar utgörs av internationell anarki. jag seriösa källor till mina åsikter. Att skapa en "verkligare väg" är något jag jobbar med varje dag. Håller med om att terrorism är ett subjekt begrepp. Men som jag tidigare sagt är jag inte pro-israel. Känner inget behov av att välja sida.

"btw, så har alla arabländer judar som invånare mer än vad du tror, det som matas på median i mellanöstern är anti-sionism."

Nu är du där igen och berättar vad jag tror. Jag vet inte vad du kallar Zion vises protokoll men jag kallar det antisemitism.

Medlem
Skrivet av Polish:

SorbP din avatar får mig att må illa

tror det finns en regel mot personangrepp, det är faktiskt jag på bilden :/:heart:

signatur

P.L.U.R

Youtube-proffs
Skrivet av SorbP:
Skrivet av Polish:

SorbP din avatar får mig att må illa

tror det finns en regel mot personangrepp, det är faktiskt jag på bilden :/:heart:

Handlar inte om personangrepp. Jag tror säkerligen inte du ser ut så hela tiden om det nu är du.
Men du ser ju ut att spy när som helst, och ser ut att ha en huvudvärk, och två blåtiror och någon har ju trampat dig på läppen, samt så har någon hållt dig borta från solen ett tag isf.

Tycker bara det ser misserabelt ut, mår lite illa för jag känner mig bakis när jag ser på bilden för jag har också sett ut så ibland

On TOPIC.

Jag håller mig till att de Israel gjorde var fel, och man skall inte ta över något som inte är ens eget längre.

Om jag var kung över en sandlåda när jag var 4 år , och vart jagad av skator från sandlådan när jag var 6, så betyder det inte att jag skall springa tillbaka till sandlådan när jag är 45 och dropkicka sketungen i huvudet som leker i den efter det.
Klart som fan att någon kommer att ta över stället och göra det till sitt eget om jag är borta för länge.

signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Alldeles för mycket aggro i denna tråden, mot USA, Israel, Terrorism, Palestina. För att citera en gammal legend. "Man skall inte hata det andra laget, man skall älska sitt eget"

Medlem

Wow, så istället för "du har fel" så är det "jag har rätt" Benhard. Imo så tycker jag det är bättre att älska det andra laget också. Tyvärr så måste man dock acceptera att människor är idioter som gärna sitter och tror att man är bättre än någon annan. D

et är dags att glömma gammalt pais och kramas istället. KJAM PÅ ER ALLA. Palestinierna borde dock förstå att de inte vinner något på att självmordsbomba etc, kommer aldrig att uppnå sina mål. Får dra en indienrepris och övervinna utan våld.

signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

En sak är säker och det är att svensk media visar upp en ganska vinklad bild i denna fråga.

ISRAEL bedriver dagligen terror mot den palestinska befolkningen. Om detta säga mycket lite, istället får man höra om galna självmordsbombare som gått på de stackars israelerna.

Visst är det fel med självmordsdåd mot oskyldiga men om man ställer det i proportion mot stadsterrorn som Israel bedriver så äör det ingenting.

ISRAEL har dessutom okuperat palestinskt territorium. Ett okuperat land har all rätt att försvara sig mot angriparen.

Nu är det dock inte lag och rätt som styr värden utan vapenmakt varpå Israel (som alltid uppbackade av USA, utan hjälpen skulle de inte existera) får fortsätta.

signatur
Medlem

Helt rett Iceguppi, min lojtnant hade varit ute med IKS'en i Libanon, och han hade inte mycket gott att sega om israelernas uppforande, forutom att dom var skickliga soldater/sjomenn.

signatur

P.L.U.R

Medlem

Ojå, Israel är starkare än Palestina även utan USA, så om USA skulle sluta lägga sig i Mellanöstern skulle Israel fortfarande dominera i konflikten.
F.ö. tycker jag illa om både Israel och Palestina.

signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem

tråden är lika lång dragen som konflikten som behandlas.

Medlem
Skrivet av boneless:

signatur

Medlem
Skrivet av boneless:

par år kvar

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Tror nog att vi hinner snurra många varv i ekorrhjulet innan detta är över. så länge det finns människor som inte läser finns det hopp!

Youtube-proffs

Israelerna e roliga.

De beställde ett par fartyg från Frankrike.
När fartygen var färdiga och fransmännen skulle ha pröjs, så gjorde Israelerna ett attentat mot Palestina och fransmännen sa nono, ni får inga skepp.

Vad gör Israelerna?
En kupp och snor fartygen. GG!

signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Handlar detta om vad som är bäst för de flesta inblandade, eller mer troligt om vad som känns rättvist om man ser till staten Israel som en individ?

För staten Israel är inte en individ. Det är inte en person som för 60 år sedan gjorde sig ansvarig för ett visst dåd, och borde ställas inför rätta. Staten Israel består av individer, precis som du och jag, som inte har något med landets varken dåtida eller nutida beslut att göra utan som har växt upp där och lever sina oskyldiga liv, precis som vi.

Föreställ er att världens supermakter skulle gå ihop och bestämma sig för att evakuera Israel från judar, och ge landet tillbaks till palestinierna. Det låter väl rättvist efter allt som har hänt?

Föreställ er nu att världens supermakter skulle gå ihop för att evakuera skåne från svenskar, och ge landet tillbaks till danskarna, det har inte samma klang, eller hur?

Båda dessa scenarion hade resulterat i enormt mycket lidande, varav många hade ansett att folk i det förstnämnda scenariot hade förtjänat det, för att de har åsamkat så många andra lidande. Men har de verkligen det? Det är här man får ha i åtanke att det faktiskt är individer det handlar om. Mödrar, farbröder, söner, gammelfarmödrar etcetera som inte har något med dess lands politik att göra stämplas av tredje partens hobbyåsikter som inhumana monster.

Det hjälper ingenting till att hävda att invånarna i Israel inte har rätt till att vara där, för det har de i precis samma utsträckning som svenskar i skåne, ryssar i kalininngrad, islänningar på Island, amerikaner i new york, kanadensare i montréal, japaner i kyoto, mexikaner i Mexiko, polacker i stettin och så vidare. Vad som spelar roll här hur man kan förbättra den befintliga situationen för så många som möjligt, och i en sådan tankegång har hat och förakt och åsikter om vad som tillhörde vem för flertalet decennier sedan ingen funktion.

Sen att det i självaste verket var Storbritannien som upprättade den judiska staten från sitt protektariat, och inte judarna själva är ju också en poäng att ta i beakning i fall man fortfarande känner för att stämpla länder med dess invånare som individer och dra dem alla över en kant.

Medlem

Trevligt med ett inlägg som inte sparkar på någon av parterna. britterna var ganska bra på att pilla i getingbon som inte satt på deras tomt.

Inaktiv

Ozmonatov: Enligt min åsikt så är varje vuxen Israel medskyldig till det förtryck som pågår. Genom att bo kvar i Israel har man gjort ett ställningstagande att man tycker att det är ok.

signatur
Medlem

iceguppi:
så du står bakom allt som sker i sverige?
du står alltså bakom allt som den svenska regeringen gör?
Att säga att alla israeler på något sätt är medskyldiga är så oerhört korkat.

Inaktiv

Boneless: Läs igen vad jag skrev. Jag skrev inte att Israelerna är medskyldiga/står för allt som pågår. Vad jag däremot skrev var att de är medskyldiga till förtrycket mot palestinierna. Jag skrev dessutom inte alla israeler utan alla vuxna israeler.

Du borde inte kalla mig för korkad för den delen heller då det är 99.9% chans att jag har en högre IQ än dig, något jag kan påstå med säkerhet utan att veta något om dig.

signatur
Medlem

"...något jag kan påstå med säkerhet utan att veta något om dig. " Och motbevisa genom att ens öppna munnen... Please... bättre kan du ;|

signatur

Godchaser

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Ozmonatov: Enligt min åsikt så är varje vuxen Israel medskyldig till det förtryck som pågår. Genom att bo kvar i Israel har man gjort ett ställningstagande att man tycker att det är ok.

Så vart skall alla Israeler flytta då?

signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Medlem
Skrivet av Iceguppi:

Du borde inte kalla mig för korkad för den delen heller då det är 99.9% chans att jag har en högre IQ än dig, något jag kan påstå med säkerhet utan att veta något om dig.

Haha... Jag sätter mina pengar på boneless.

signatur

Medlem

Jag kallar inte dig korkad bara för att du beter dig som om du vore. däremot fann jag ditt inlägg både naivt och rent provocerande. Menar du på fullaste allvar att alla vuxna israeler, även de som kämpar för palestiniernas rättigheter, är delaktiga i förtrycket?

Jag skiter i din IQ och kritiserar snarare din svart-vita världsbild. Varje "vuxen" israel blir på något sätt en liten djävul oavsett hur denne handlar. Du har bestämt att det är så. Det låter nästan rasistiskt. Att du dessutom försvarar dit beteende med hög IQ gör att jag undrar vart det hela är påväg. Mäta skallar eller?

Skriv svar