Roblox har förbättrat föräldrakontrollerna

Medlem
Roblox har förbättrat föräldrakontrollerna

Jag upptäckte idag att Roblox har gjort några riktigt bra förändringar i sina föräldrakontroller. Du kan äntligen ställa in skärmtid direkt i appen! Det kanske är en 2-3 månader gammal nyhet för många, men jag upptäckte det idag.

Så här gör du:

1. Skapa ett eget föräldrakonto (om du inte redan har ett).

2. Länka ditt konto till ditt barns:

3. Logga in på barnets konto.

4. Lägg till dig själv som förälder.

5. Bekräfta länkningen via mejlen.

När det är klart kan du styra flera viktiga inställningar:

• Ålders-/mognadsgräns: Vill du blockera 18+ innehåll?

• Skärmtid: Bestäm hur många timmar per dag som är okej.

• Köp: Ska de kunna köpa saker för riktiga pengar?

Min egen erfarenhet
Idag började det med efter att jag upptäckt att min sjuåring hittat väldigt olämpliga spel för hans ålder. Tänkte, men jag har ju satt åldersgräns? Så gick jag in på min dator och hittade att han hade fått inställningen ”Restricted” vilket tydligen är den grövsta inställningen som tillåter allt möjligt 17+ spel?! Märkligt namn på inställningen. Sen kan min grabb utan problem sitta i timmatal i Roblox. Så jag satte 1,5 timmar skärmtid istället, tror han hade ett genomsnitt på 3 h / dag!

På min stora grabb (12 år) gick jag in och satte en skärmtid på 3 timmar. Han hade Moderate på åldersgräns-inställningen, vet inte vilken ålder den är till för men verkade vettig.

Sen tog jag ”spara” och båda ungarna gör nu annat än att spela Roblox! Underbart!

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

1
Skriv svar