Recension: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning för Nintendo Switch

Medlem
Recension: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning för Nintendo Switch

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är en remaster av det klassiska actionrollspelet från 2012, och när det släpptes för Nintendo Switch fick det nytt liv i en portabel form. Spelet kombinerar en storslagen fantasyvärld, djup lore och ett beroendeframkallande stridssystem, och har ofta kallats ett "World of Warcraft för single-player". Jag har länge haft en liten önskan att ha ett spel likt World of Warcraft, fast single-player och jag har verkligen njutit av att spela det! Är förvånad att jag har missat det helt.

Min allra första recension av ett spel, så jag hoppas ni finner denna recension som läsvärd och som ger en bra övergripande bild av spelet.

Värld och Atmosfär
Spelets styrka ligger i dess massiva och vackra värld, Amalur, som är designad av fantasyikonen R.A. Salvatore, illustratören Todd McFarlane och speldesignern Ken Rolston (känd från The Elder Scrolls IV: Oblivion). Amalur är färgstark, fylld med frodiga skogar, mörka grottor och pulserande byar. Påminnelsen om World of Warcraft märks tydligt i estetik och miljödesign, med liknande cartoonliknande färger och stil. För de som gillar att utforska stora, öppna världar är Amalur fantastiskt bra.

Dock känns världen ibland lite ytlig. Medan uppdragen ofta har intressanta premisser, lider många av "gå hit, döda det, hämta detta"-syndromet, vilket kan bli repetitivt i längden. Bristen på dynamik i världen, som man hittar i moderna rollspel som The Witcher 3, kan göra att det känns daterat.

Gameplay och Stridssystem
Stridssystemet är utan tvekan spelets starkaste kort. Det är snabbt, responsivt och kombinerar hack-and-slash med RPG-element. Du kan välja mellan olika klasser, som krigare, magiker eller en blandning, och det finns en mängd vapen och magier att experimentera med. Detta är något som många single-player-spel med en MMORPG-känsla missar, men här är det ett rent nöje att slåss mot fiender.

En av de mest unika aspekterna är Fate-mekaniken, där du kan samla kraft och utlösa slow-motion-attacker som känns episka. Det här systemet ger en känsla av progression och makt, vilket stärker spelets "single-player MMORPG"-känsla.

Dock kan gameplay-loopar kännas repetitiva efter ett tag, särskilt om du är van vid moderna spel med fler interaktiva system eller AI-styrda allierade. Om du älskar World of Warcraft men saknar dess sociala aspekter, är Kingdoms of Amalur ett bra substitut, men det känns också som en ensammare resa.

Ljud och Musik
Musiken i Kingdoms of Amalur är stämningsfull och passar perfekt till fantasygenren. Ljudeffekterna är tillfredsställande, från klingande svärd till mullrande magi. Dock märks att röstskådespeleriet och dialogerna är en produkt av sin tid. De kan ibland kännas styltiga och opersonliga, vilket påverkar inlevelsen.

Prestanda på Nintendo Switch, som jag spelat KoA på
Att ha spelet på Switch gör det portabelt, vilket är en enorm fördel för många spelare. Tyvärr lider spelet av tekniska begränsningar. Texturer är suddigare och upplösningen lägre jämfört med andra versioner, men är trots det förvånansvärt charmigt. Bildhastigheten kan också droppa, särskilt i stora strider eller vid intensiv grafik. Om du spelar främst i dockat läge på en stor skärm kan dessa problem bli påtagliga.

Det positiva är att kontrollschemat fungerar väl på Switch, och spelet är fortfarande fullt spelbart och roligt trots dessa kompromisser. Om du föredrar att spela RPG:s på språng, väger bärbarheten upp för många av bristerna.

Sammanfattning och Betyg
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är ett älskvärt spel som lyckas med att erbjuda en "single-player World of Warcraft"-upplevelse. Dess starka stridssystem och stora värld gör det till ett utmärkt val för fans av actionrollspel. Dock är portningen till Switch inte perfekt, och vissa aspekter av spelet känns åldrade.

Om du kan ha överseende med tekniska brister och en del repetition, är detta ett spel som kan bjuda på dussintals timmars underhållning. För de som letar efter ett RPG som går att ta med sig överallt, är det en gedigen rekommendation.

Spelet är inte perfekt, men dess charm, intensiva strider och nostalgiska känsla gör det till en väldigt bra upplevelse, särskilt för Switch-spelare som älskar fantasy och kanske söker detta MMO-liknande spel och miljöer fast som single-player. Ett spel som jag har missat helt sedan tidigare och som jag tror många andra gjort också.

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
4
Mycket bra
+
Otroligt charmigt
+
Stridssystemet
+
Världen och spelmiljön
+
Timmar av RPG-underhållning
+