Recension: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är en remaster av det klassiska actionrollspelet från 2012, och när det släpptes för Nintendo Switch fick det nytt liv i en portabel form. Spelet kombinerar en storslagen fantasyvärld, djup lore och ett beroendeframkallande stridssystem, och har ofta kallats ett "World of Warcraft för single-player". Jag har länge haft en liten önskan att ha ett spel likt World of Warcraft, fast single-player och jag har verkligen njutit av att spela det! Är förvånad att jag har missat det helt.
Min allra första recension av ett spel, så jag hoppas ni finner denna recension som läsvärd och som ger en bra övergripande bild av spelet.
Värld och Atmosfär
Spelets styrka ligger i dess massiva och vackra värld, Amalur, som är designad av fantasyikonen R.A. Salvatore, illustratören Todd McFarlane och speldesignern Ken Rolston (känd från The Elder Scrolls IV: Oblivion). Amalur är färgstark, fylld med frodiga skogar, mörka grottor och pulserande byar. Påminnelsen om World of Warcraft märks tydligt i estetik och miljödesign, med liknande cartoonliknande färger och stil. För de som gillar att utforska stora, öppna världar är Amalur fantastiskt bra.
Dock känns världen ibland lite ytlig. Medan uppdragen ofta har intressanta premisser, lider många av "gå hit, döda det, hämta detta"-syndromet, vilket kan bli repetitivt i längden. Bristen på dynamik i världen, som man hittar i moderna rollspel som The Witcher 3, kan göra att det känns daterat.
Gameplay och Stridssystem
Stridssystemet är utan tvekan spelets starkaste kort. Det är snabbt, responsivt och kombinerar hack-and-slash med RPG-element. Du kan välja mellan olika klasser, som krigare, magiker eller en blandning, och det finns en mängd vapen och magier att experimentera med. Detta är något som många single-player-spel med en MMORPG-känsla missar, men här är det ett rent nöje att slåss mot fiender.
En av de mest unika aspekterna är Fate-mekaniken, där du kan samla kraft och utlösa slow-motion-attacker som känns episka. Det här systemet ger en känsla av progression och makt, vilket stärker spelets "single-player MMORPG"-känsla.
Dock kan gameplay-loopar kännas repetitiva efter ett tag, särskilt om du är van vid moderna spel med fler interaktiva system eller AI-styrda allierade. Om du älskar World of Warcraft men saknar dess sociala aspekter, är Kingdoms of Amalur ett bra substitut, men det känns också som en ensammare resa.
Ljud och Musik
Musiken i Kingdoms of Amalur är stämningsfull och passar perfekt till fantasygenren. Ljudeffekterna är tillfredsställande, från klingande svärd till mullrande magi. Dock märks att röstskådespeleriet och dialogerna är en produkt av sin tid. De kan ibland kännas styltiga och opersonliga, vilket påverkar inlevelsen.
Prestanda på Nintendo Switch, som jag spelat KoA på
Att ha spelet på Switch gör det portabelt, vilket är en enorm fördel för många spelare. Tyvärr lider spelet av tekniska begränsningar. Texturer är suddigare och upplösningen lägre jämfört med andra versioner, men är trots det förvånansvärt charmigt. Bildhastigheten kan också droppa, särskilt i stora strider eller vid intensiv grafik. Om du spelar främst i dockat läge på en stor skärm kan dessa problem bli påtagliga.
Det positiva är att kontrollschemat fungerar väl på Switch, och spelet är fortfarande fullt spelbart och roligt trots dessa kompromisser. Om du föredrar att spela RPG:s på språng, väger bärbarheten upp för många av bristerna.
Sammanfattning och Betyg
Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning är ett riktigt bra spel som lyckas med att erbjuda en "single-player World of Warcraft"-upplevelse. Dess starka stridssystem och stora värld gör det till ett utmärkt val för fans av actionrollspel. Dock är portningen till Switch inte perfekt, och vissa aspekter av spelet känns åldrade.
Om du kan ha överseende med tekniska brister och en del repetition, är detta ett spel som kan bjuda på dussintals timmars underhållning. För de som letar efter ett RPG som går att ta med sig överallt, är det en gedigen rekommendation.
Spelet är inte perfekt, men dess charm, intensiva strider och nostalgiska känsla gör det till en väldigt bra upplevelse, särskilt för Switch-spelare som älskar rpg/fantasy och kanske söker detta MMO-liknande spel och miljöer fast som single-player. Ett spel som jag har missat helt och som jag är glad att jag har upptäckt.
PC | PS5 | Switch
Bra skriven recension. Läsvärd!
Spelade det några år efter att det kom ut på mitt 360, men jag tröttnade av känslan av ett MMO, fast singleplayer ganska snabbt. Vill minnas att jag hade ganska roliga 10-15 timmar med spelet dock.
Tack, kul att höra att den var läsvärd
Förstår dig helt. Det är ett väldigt nischat spel i känslan och inte ett "traditionellt" rpg-spel som gjordes förr, vilket gör det väldigt spännande. MMO-känslan gillar jag starkt, då jag letat efter ett liknande ett bra tag. Men förstår fullt ut att man tröttnar på det om det inte är den känslan i ett spel man söker.
PC | PS5 | Switch
Tack för en bra recension, har varit sugen på att köpa detta ett tag men känner mig inte riktigt motiverad att köpa det. Spelat mest på PC och där är det så mycket annat man vill spela. Men det kanske är på Switchen det ska spelas. Ser ut som ett bra Switch spel.
Rekommenderar det verkligen på Switch. Spelet är inte på rea på Nintendo Store, men på en hel del digitala sidor där man kan köpa cd-keys.
PC | PS5 | Switch
Så, när jag spelade wow så gjorde jag det mer eller mindre som ett Singleplayer, jag spelade själv (om jag inte tvingades in i något, men det var nästan aldrig) ända tills jag kom till en punkt då jag typ inte kunde göra så mycket mer (3 månaders sträckspelande när det kom ut och betor innan).
För jag har alltid velat ha ett sådant spel, ett sådant singleplayer. Jag köpte detta (gamla då) och testade, men fick inte riktigt tillbaka den där känslan som jag fick i wow, men jag har funderat på att testa igen, kanske då denna remaster.
Kan någon förklara vad som är bättre med detta nya än det gamla? Är det stor skillnad, jag skiter i grafiken, fokuserar mera på spelet.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Många tack för en bra recension 👍
Det var väldigt rabalder om detta spel när det behave sig och för några år sen fick jag det på ps plus och jag har spelat wow när lich King kom ut och sa direkt att det var som att komma in i wow igen gillar känslan i spelet och grafiken spelade igenom det ett par gånger och tyckte mycket om det.
Vill minnas att detta spel hade groteskt mycket återanvänt material i form av fiender och grottor osv. Till den grad att jag reagerade på det på många ställen, även DLC var det mycket copy-paste. Man hade även väldigt onödigt mycket "padding" i form av mer fiender och långa grottor. Detta ledde till att jag upplevde hela spelet som för utdraget och stridssystemet blev lidande då skills osv inte hann med att utvecklas i samma takt. Det var som om någon lagt till 30-40% på spelet utan att lägga till något extra på skills/färdigheter. Dessutom så var storyn väldigt opersonlig och för ett single player spel så var man helt osynlig som karaktär, ingen NPC hade något att säga/tycka om dig. Så spelet var väldigt likt ett MMO men inte på ett bra sätt enligt mig.
"Känsla av MMO, fast single-player" hade jag personligen satt som ett minus.
Det förstår jag ändå haha Gillar man dock MMO och vill ha något on-the-go med samma känsla av värld och framför allt character gear development är dock detta spel fantastiskt för en sån replacement. Är man dock inget fan av MMO (framför allt WoW) så skulle jag nog rekommendera att avstå från detta spel, då det är en del mekanik och character development i form av skills och gear som många nog inte hade gillat.
PC | PS5 | Switch
Tack, kul att höra att den var läsvärd
Förstår dig helt. Det är ett väldigt nischat spel i känslan och inte ett "traditionellt" rpg-spel som gjordes förr, vilket gör det väldigt spännande. MMO-känslan gillar jag starkt, då jag letat efter ett liknande ett bra tag. Men förstår fullt ut att man tröttnar på det om det inte är den känslan i ett spel man söker.
Kul läsning!
Att spelet känns som ett MMO har en anledning då faktiskt började som ett MMO i grunden och senare blev ett singleplayerspel.
Tyckte också spelet kändes lite ytligt, men världen är intressant och välskriven och det är synd vi inte fick uppföljare (vilket var tanken).
"Writer and Fighter"
Kul läsning!
Att spelet känns som ett MMO har en anledning då faktiskt började som ett MMO i grunden och senare blev ett singleplayerspel.
Tyckte också spelet kändes lite ytligt, men världen är intressant och välskriven och det är synd vi inte fick uppföljare (vilket var tanken).
Kul att du gillade recensionen Det visste jag inte, spännande info! Tack för att du delade.
PC | PS5 | Switch
Jag köpte det till PC när det begav sig och blev glatt överraskad.
Jag gillade spelet från början till slut men har knappt inget minne kvar av det,
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch
Jag köpte det till PC när det begav sig och blev glatt överraskad.
Jag gillade spelet från början till slut men har knappt inget minne kvar av det,
Hur längesen var detta? Rekommenderar att köra om det för att fräscha upp minnet om det var ett tag sedan
PC | PS5 | Switch
Det enda negativa jag fann med spelet var UI och menyerna som är väldigt sega och gjorda för spelkonsolerna och som inte åldrats väl.
Detta håller jag verkligen med om. Det hade behövts en uppdatering, men som ovan skrevs det av en att spelet utvecklades primärt som ett MMO innan det blir ett singel player. Något som för mig förklarade väldigt mycket för min del varför deras UI blev som det blev.
PC | PS5 | Switch
Hur längesen var detta? Rekommenderar att köra om det för att fräscha upp minnet om det var ett tag sedan
Beställningsdatum: 2012-02-04, 00:51.
Skickad: 2012-02-08, 09:20.
Gissningsvis runt den tiden. =P
Jag trodde faktiskt att jag hade köpt remastern men sådant var visst inte fallet.
Det var antagligen den redan för stora backloggen som hindrade mig...
EDIT: Kostade för övrigt 429 kr på Webhallen vid release. =P
Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x
C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch