Nu är det rea på Bertils Vilda västernspel till Switch
Är du trött, glad eller HNNNGHH? Befinner du dig just nu mellan två AAA-titlar? Äger du en Switch? Då har jag lösningen för dig! Det är något alldeles speciellt att spela svenska indie-spel på Nintendo, inte sant?
Just nu (och i några dagar till) kan du köpa Bertil Hörbergs ganska schyssta actionplattformare Gunman Clive HD Collection för 20 spänn eller så! Det handlar om två Mega Man-inspirerade plattformare med västerntema och en unik, skissartad grafisk framtoning.
För ca 349 år sedan intervjuade jag Bertil inför att Gunman Clive skulle släppas till 3DS och då lät det bland annat så här:
"Med 16 banor och fyra bossar tar det en timme eller två att köra igenom och liknar därmed gammaldags actionspel till konsol på mer än ett sätt. Utvecklingen började som en Mega Man-klon som med tiden förvandlades till något mer säreget. Andra klassiker som tjänat som inspiration är bland annat Super Mario Bros., Contra och Castlevania.
– Från början var det inte så mycket till idé, utan jag ville mest göra en generisk Mega Man-klon och fokusera på hantverket utan att bekymra mig allt för mycket om speldesign. Sedan dess har ambitionsnivån kanske ökat lite, men det är fortfarande i grunden ett väldigt traditionellt plattformsspel utan några gimmicks, säger Bertil Hörberg till FZ."
Såå... Tips! Tips! Värt att kolla in!
Ett annat svenskt indie-spel på Switch är ju "Next of Kin", som jag köpt men faktiskt inte hunnit testa än. Men det verkar lovande!
Vilka fler bra svenska indie-spel på Switch kan du tipsa om? Tipsa, tipsa!
Jag jobbade på samma kontor som Bertil för 1000 år sedan. Jag tyckte det var så konstigt när jag såg hans mail att det stod horberg, så jag sa det högt. Då var det en brevid mig som rättade mig och sa att det betyder hörberg.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Jag jobbade på samma kontor som Bertil för 1000 år sedan. Jag tyckte det var så konstigt när jag såg hans mail att det stod horberg, så jag sa det högt. Då var det en brevid mig som rättade mig och sa att det betyder hörberg.
Haha, jag har faktiskt också noterat det... Något olyckliga efternamnet. 🙈
Det var ungefär samma reaktion jag hade när jag första gången fick ett mail från en person på Hörby kommun på jobbet