Tomb Raider-serien har nu officiellt sålt 100 miljoner spel
Det är märkligt, eftersom det gått så lång tid, men jag kan fortfarande minnas den pirriga känslan i magen när jag spelade det första spelet på min Saturn. Det vimlade inte av stora tredjepartsspel till konsolen, men här fick vi Sega-spelare dessutom spelet före PlayStation-spelarna. Magisk spelupplevelse, men oj vad jag föll. Och dog.
Jag missade de följande spelen som endast kom till PlayStation, och sedan kom vi ifrån varandra, Lara och jag. Den senaste rebooten återupplivade mitt intresse för serien, och jag köpte Xbox One primärt för att spela Rise of the Tomb Raider, som jag fortfarande gillar skarpt.
Det ska bli spännande att spela remaster-samlingen. Jag väntade in den fysiska utgåvan som kommer i posten till veckan.
När jag var liten kollade jag på när brorsan spelade originalen på Playstation. Själv har jag bara spelat den senaste trilogin på PC som jag gillade. Jag har velat spela de tidigare spelen, men jag är osäker på hur utdaterade de kan kännas med t.ex styrningen.
Känner inte igen Lara på artikelbilden, är det en cosplayer?
Det är väl en tidig konceptbild från nästa spel om jag minns rätt.
Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB
Första spelet jag riktigt spelat igenom så hon är legendarisk för mig Lara Croft. Var typ bara 8 år gammal så det var en utmaning. När jag hör meny låten blir jag så otrolig nostalgisk!
Men måste säga att det jag minns mest från spelen är nog tigrarna från andra spelet. Var så sjukt läskiga.
Ett ställe jag inte kunde ta mig förbi var också i tvåan när man skulle köra båt genom minfyllda kanaler i Venedig. Fick ringa en kompis som fick hjälpa mig klara det. En tjej kompis/flickvän btw
Första spelet jag riktigt spelat igenom så hon är legendarisk för mig Lara Croft. Var typ bara 8 år gammal så det var en utmaning. När jag hör meny låten blir jag så otrolig nostalgisk!
Men måste säga att det jag minns mest från spelen är nog tigrarna från andra spelet. Var så sjukt läskiga.
Ett ställe jag inte kunde ta mig förbi var också i tvåan när man skulle köra båt genom minfyllda kanaler i Venedig. Fick ringa en kompis som fick hjälpa mig klara det. En tjej kompis/flickvän btw
En flickvän som kan guida igenom minfyllda kanaler i Venedig via telefon -- låter som en keeper!
Låt oss säga att det var över ett decennium efter dess släpp som jag spelade igenom första i serien till Saturn. Hade spelat det tidigare, men inte speciellt långt eller ingående. Placerade sig rätt omgående som en av de mäktigaste spelupplevelser jag haft, där den tekniskt haltande grafiken spelade noll roll då den tänkta estetiken sken igenom allt ändå. Grym nivådesign, perfekt kontroll för spelets kubiska design och det fångar verkligen känslan av att ensam utforska platser ingen besökt på evigheter. Anser än idag att det är ett av de absolut bästa spel jag vet, och har spelat igenom det många gånger nu... blir lika engagerad varenda gång.
En flickvän som kan guida igenom minfyllda kanaler i Venedig via telefon -- låter som en keeper!
Eller hur hon kom faktiskt över och spelade åt mig. Tyvärr helt förlorat kontakten med henne idag.
När jag tänker efter spelade jag faktiskt till och med Tomb Raider på min N-Gage. Och ja, det såg förvånansvärt bra ut. Men kontrollen var ett ännu större helsike på Nokias stående skärmlösning.