Svenska PS5 Pro-priset – 10 500 kr
Med denna prislapp kan man lika gärna köpa en gaming PC som kommer ge betydligt bättre resultat än en konsol.
Kan jag spela mitt spelbibliotek från PS4 och PS5 på den med samma prestanda?
PSN: OAKTHYR
Jag är 100 % säker och har fler skäl att vara det än butikernas förbokningspriser.
Edit: har redigerat inlägget ovan som du citerar.
Så du har en bättre källa än den du hänvisar till i texten? Märkligt journalistisk arbetsgång.
Du kan tycka vad du vill om mig och triggas av det jag skriver. Men det kvarstår som faktum att min poäng är relevant för er att ta till er om ni vill bli bättre på ert jobb.
Luftavfuktare! Det är ju det den liknar! Äntligen, det har stört mig ända sen den släpptes att jag inte kunnat komma på det, tack! Men den grå är faktiskt snygg, bra val👍
Om det är färgen det hänger på, rekommenderar jag ett betydligt billigare alternativ.
Undrar hur Sony tänker egentligen för förr eller senare så kommer ju en PS6. Ska den vara ännu dyrare då eller? 12-13000? Var går smärtgränsen för konsumenterna?
Vi kan nog lugnt räkna med att 'bas-utgåvan' kommer att få en märkbar höjning eftersom att de kan ta vad de vill för Pro-varianten. Räkna med ett par tusen i vanlig ordning plus ett eller två extra beroende på hur den här säljer.
Playstation Pro 6 lär säkert hamna runt 15-16 000, men då kanske man i vilket fall får med skivläsare?..
Det här är bara jag som spekulerar lite i mörkret, men Sony skulle behöva lite vettig konkurrens snart.
Glöm inte heller att du kan göra rätt jäkla mycket mer på en Ally eller Steam Deck än du kan på en PS5 med för den delen. Kopplar du till lite tillbehör har du en fullt fungerande dator.
Det där får du gärna utveckla. En Ally eller Steam Deck har verkligen inte prestandan att driva spel med motsvarande upplösning som en modern konsol eller för den delen en dator med säg samma prestanda som en PS5 pro.
Bärbara konsoler har sitt syfte och jag älskar min Ally, men det enda sättet att få motsvarande grafik och upplösning på en större skärm/TV är att köra exempelvis Geforce Now Ultimate eller streama från en PC lokalt. För Ally kan du köpa ett externt grafikkort men det kostar över 20000. Så motsvarande prestanda kostar bra mycket mer med en handheld. Oavsett om du jämför med en PS5 Pro eller en standard PC med motsvarande prestanda.
Jag syftade inte på prestandan med detta, utan snarare funktioner. Då du har tillgång till Windows/Linux på dessa maskinerna så kan du koppla in mus, tangentbord och skärm och vips så har du en stationär dator. Du kan alltså jobba, spela, köra emulatorer och en jäkla massa andra program på en sådan maskin, något du inte kan göra på en PS som mer eller mindre är en renodlad spelmaskin. Med andra ord får du ut galet mycket mer funktionalitet från en av de bärbara maskinerna, vilket inte har något med själva prestandan att göra. Faktumet att du öht kan köra Geforce Now eller streama är också bra exempel på saker du inte riktigt kan göra på en PS5.
Riktpris på 700usd/800eur blir alltså 10495kr med Sonys räkneapparat. Känns ju som ett smartare alternativ att köpa för 800eur istället (ca:9000kr) från valfritt EU-land. Gör lite ont att vi får betala 1495 extra bara för att vi är ”dumma svenskar”. (Och ja, ps5 pro blev fullbokad på webhallen direkt)
800 euro blir ca 9 050 - 9 200 kr med dagens valutakurs. Lägg på kemskatt (ca 530 kr har jag för mig) och privatkopieringsersättning (75 kr) så är butikens påslag ca 600-900 kr. Från det måste de dra kostnader (löner, hyra m.m.) innan de kan räkna hem nån vinst. Som inte lär vara särskilt stor per såld konsol.
Precis som Tomas skrev. ca 530kr maxtak eller 174kr/kg och en PS5 väger väl runt 4,5kg? (kemskatt)
Sen har vi svag krona och inflation utöver detta. I jämförelse kostade PS4 Pro 400 dollar vid lansering nov 2016. Justerat för inflation 2024 är det ca 517 dollar = ca 5250 kr
The Cold is my teacher! ❄
Så köper ju folk saker som t ex Rog Ally X för 11000…
En portabel mini PC där du kan spela tusentals spel vart som helst... Dessutom inte tvingade till en butik där ockerpriser är standard.
Folk köper bilar för mycket mer än vad ps5 pro kostar.. Lika relevant.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Haha ja, det var faktiskt min första tanke!
För samma prestanda så kommer du undan billigare med en PC. Sweclockers jämförbara PC kostade 12170. Någon hundralapp mindre än PS5 pro med skivläsare.
Visst men vill du bara matcha kortet hos PS5 pro så verkar det räcka med ett 4060 eller 7700XT.
Och dem kan du nog få tag i för 4-6000? Men vill man matcha prestandan med dem övriga förbättringarna som gjorts kanske man får köra på ett 4070 för 7000 och uppåt
Visst visst, rent teoretiskt går det att få samma prestanda vid liknande pris.
Men det är ju sällan det rent praktiskt översätts till samma upplevelse från ps5 till pc då ps5 versionen brukar vara bättre optimerat pga unifierad hårdvara och lite annat fluff
🖥 i5 9600k || RTX 2080 || Z390 || 16GB DDR4 || ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 || LG 55" CX
Så du har en bättre källa än den du hänvisar till i texten? Märkligt journalistisk arbetsgång.
Du kan tycka vad du vill om mig och triggas av det jag skriver. Men det kvarstår som faktum att min poäng är relevant för er att ta till er om ni vill bli bättre på ert jobb.
Butikernas öppet redovisade förbokningspriser är trovärdiga källor för denna nyhet, så jag har inte sett nåt skäl att behöva stärka argumenten för att nyheten stämmer. Men ja, källor har sagt exakt samma sak, därför är jag säker. Om priset ändras innan släppet kommer vi naturligtvis göra en nyhet om det. Men här och nu pekar ingenting på det.
Aneveristy edition är ännu dyrare.
Fick ett mail nu att ps5pro är fullbokad och nya chanser kommer, från webhallen
Fick samma men min order är kvar! Samma för dig? 🤔
800 euro blir ca 9 050 - 9 200 kr med dagens valutakurs. Lägg på kemskatt (ca 530 kr har jag för mig) och privatkopieringsersättning (75 kr) så är butikens påslag ca 600-900 kr. Från det måste de dra kostnader (löner, hyra m.m.) innan de kan räkna hem nån vinst. Som inte lär vara särskilt stor per såld konsol.
Fast påslag för butikens kostnater räknar du väl aldrig in i ett riktpris? Det får du väl i så fall lägga ovanpå? Men hoppas att du har rätt, för vi bör då snart se priser närmare 9500kr (där vi borde hamnat)
What the heck
These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.
Jag syftade inte på prestandan med detta, utan snarare funktioner. Då du har tillgång till Windows/Linux på dessa maskinerna så kan du koppla in mus, tangentbord och skärm och vips så har du en stationär dator. Du kan alltså jobba, spela, köra emulatorer och en jäkla massa andra program på en sådan maskin, något du inte kan göra på en PS som mer eller mindre är en renodlad spelmaskin. Med andra ord får du ut galet mycket mer funktionalitet från en av de bärbara maskinerna, vilket inte har något med själva prestandan att göra. Faktumet att du öht kan köra Geforce Now eller streama är också bra exempel på saker du inte riktigt kan göra på en PS5.
Fast alla vill inte köra PC när de spelar av flera olika anledningar och diskussionen handlade väl om prissättningen? Jag vet att man även kan köra Word på en handheld men man får även ett bloated operativsystem på köpet. Finns för och nackdelar med allt och jag förstår inte varför man måste försöka påverka andra hur de ska spela spel och vad de gör med sina pengar. Gaming är dyrt oavsett format och de som köper en PS5 pro vill säkerligen ha prestandan (som en handheld inte kan erbjuda) och endast använda den för spel och nöje. Samt slippa just Windows/Linux miljön...
Det är väl rätt vanligt att ha källor man inte kan yppa inom journalistiken. Det viktigaste är ju att utgivaren är säker på att det som skrivs är rätt.
Just det. Och det är ju vad journalistik handlar om, att vara ganska säker på informationen man sprider.
Någon som blev ledsen i ögat av priset här ser jag.
Har jobbat inom branschen i många år, detta är korrekt pris. Placeholder, som vid tidigare släpp, är aldrig så exakt utan en hittepåsumma. På Gamestop tex så var förbokningspriset 99 999:- på ps4 och webbhallen hade då 10000:-.
Givietvis trodde ingen på den tiden att någon skulle vara så osund att den betalar över 10k för en låst konsol.
Pratade med en kompis som jobbar på netonnet, han sa att priset är satt, de sysslar inte med placeholders, på sin höjd att de sänker någon hundring för att få vara lägst på prisjakt men inte heller det är troligt. Så plz lägg ner.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Precis som Tomas skrev. ca 530kr maxtak eller 174kr/kg och en PS5 väger väl runt 4,5kg? (kemskatt)
Sen har vi svag krona och inflation utöver detta. I jämförelse kostade PS4 Pro 400 dollar vid lansering nov 2016. Justerat för inflation 2024 är det ca 517 dollar = ca 5250 kr
En svag krona har vi förvisso, den ligger idag på 11.31kr för en euro. 11.31kr * 800 euro = 9048kr med vår svaga krona. Varken mer eller mindre. Inflation påverkar priset på 800euro precis lika mycket som det påverkar det svenska priset. Så det får ses som "inräknat".
Tycker det ändå låter lite dyrt då de flesta återförsäljare häri Finland kör på 849€ inkl. moms, försäljarens marginaler etc. etc. Översätts ju till endast ca 9600 kr med dagens kronkurs. Verkar som om återförsäljarna i Sverige har mycket högre overhead än de i Finland isf. 😅
Fast alla vill inte köra PC när de spelar av flera olika anledningar och diskussionen handlade väl om prissättningen? Jag vet att man även kan köra Word på en handheld men man får även ett bloated operativsystem på köpet. Finns för och nackdelar med allt och jag förstår inte varför man måste försöka påverka andra hur de ska spela spel och vad de gör med sina pengar. Gaming är dyrt oavsett format
Ja och mitt argument gällde fortfarande att man har mer funktionalitet än bara spel.
Du kan installera den renaste formen av Windows på en Steam Deck t.ex. utan problem, så du har helt fria tyglar när det gäller sånt.
Hur har jag försökt att påverka någon? Det var inte ens jag som drog upp Allyn jag bara svarade på det. Jag har inte försökt att övertala någon till att göra varken det ena eller andra, jag lägger fram och diskuterar både mina och andras åsikter.
Jo vi diskuterade priset och därför jämför folk vad man har för andra alternativ för samma pengar, vad är det konstiga i det?
Det känns som att du antingen inte har läst eller förstått mitt inlägg riktigt.
Förmodligen inte många som gör det, speciellt inte jämfört med potentiella Playstationköpare. Äpplen och orangutanger.
Ja och mitt argument gällde fortfarande att man har mer funktionalitet än bara spel.
Du kan installera den renaste formen av Windows på en Steam Deck t.ex. utan problem, så du har helt fria tyglar när det gäller sånt.
Hur har jag försökt att påverka någon? Det var inte ens jag som drog upp Allyn jag bara svarade på det.
Det känns som att du antingen inte har läst eller förstått mitt inlägg riktigt.
Det är lugnt, jag förstår. Jag har en Ally, är jättenöjd men skulle aldrig jämföra upplevelsen med en konsol eller stationär gaming PC. Jag vet att man kan installera olika operativsystem på handhelds men jag menar att alla kanske inte vill ha en allt-i-ett maskin. Slutsumman blir=dyr oavsett vad man väljer hur man vill spela. Det jag reagerade på att du skrev att alla som köper PS5 Pro är lurade och sen jämför du med en produkt som ligger i samma prisklass med har långt sämre prestanda. Folk gör sina val baserat på sina egna personliga preferenser.
Om jag missförstod dig så ber jag om ursäkt.