Svenska PS5 Pro-priset – 10 500 kr
Alltså. Skräddaren säger nej. Detta är...
Med denna prislapp kan man lika gärna köpa en gaming PC som kommer ge betydligt bättre resultat än en konsol.
För första gången i mitt liv måste jag nog instämma med denna kommentaren!
Tycker personligen att jämförelse mellan att köpa en dator eller PS5 Pro är lite skev. Man köper ju ex. en PS5 Pro för att:
- Spela Playstation exklusiva spel med högsta möjliga FPS och bästa grafiken på en konsol.
- Spela PS4 och PS5-spel med förbättringar som bara finns på PS5 Pro.
- Utnyttjande av handkontrollens funktioner i de flesta spel som släpps.
- Inga virus eller datorrelaterade problem. Slippa uppdatera drivrutiner och bara spela spel utan att bry sig om.
- En affär för spel och demos med en inloggning.(För det mesta åtminstone).
- Inbyggd interaktiv spelhjälp i många stora titlar (Jag uppskattar detta).
Beror på vad man är ute efter helt enkelt! Tror dessutom många här vill ha båda!
En speldator köper man för att den är extremt mångsidig och kan uppdateras eftersom. Mängder av indie-spel som bara finns på PC. Som arbetsredskap. Men kräver långt mer kunskap och jobb att hålla i bra kondition, hotbild med virus och annat kul. Delar från olika tillverkare med olika garanti och servicenivåer.
Men måste sägas, då jag själv förköpte en, att basvarianten av anniversary edition är riktigt sleek. Tänk vad lite klassisk playstationgrå kan göra för en maskin, klart snyggare än nuvarande luftavfuktare. Eller är det mina nostalgibrillor som förvränger verkligheten kanske?🤔
Tycker personligen att jämförelse mellan att köpa en dator eller PS5 Pro är lite skev. Man köper ju ex. en PS5 Pro för att:
- Spela Playstation exklusiva spel med högsta möjliga FPS och bästa grafiken på en konsol.
- Spela PS4 och PS5-spel med förbättringar som bara finns på PS5 Pro.
- Utnyttjande av handkontrollens funktioner i de flesta spel som släpps.
- Inga virus eller datorrelaterade problem. Slippa uppdatera drivrutiner och bara spela spel utan att bry sig om.
- En affär för spel och demos med en inloggning.(För det mesta åtminstone).
- Inbyggd interaktiv spelhjälp i många stora titlar (Jag uppskattar detta).
Beror på vad man är ute efter helt enkelt! Tror dessutom många här vill ha båda!
En speldator köper man för att den är extremt mångsidig och kan uppdateras eftersom. Mängder av indie-spel som bara finns på PC. Som arbetsredskap. Men kräver långt mer kunskap och jobb att hålla i bra kondition, hotbild med virus och annat kul. Delar från olika tillverkare med olika garanti och servicenivåer.
Största anledningen att jag väljer konsol före PC ät att jag kan sitta i soffan och spela med mitt hemmabiosystem inkopplat. Vill inte sitta på en kontorsstol med hörlurar när jag spelar.
Många i tråden är fan lite fulla typ... har man missat alla diskussioner fram tills nu?
Nej det går inte att ordna en likvärdig dator för samma pris
Nej dom tar inte extra betalt pga concord dom går inte ens med vinst på konsollen för komponenter idag är svindyrt.
Jag märker att vissa butiker börjat få slut på några versioner redan, så alla konsoller kommer gå åt som smör.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Största anledningen att jag väljer konsol före PC ät att jag kan sitta i soffan och spela med mitt hemmabiosystem inkopplat. Vill inte sitta på en kontorsstol med hörlurar när jag spelar.
Gammalt argument då du kan koppla in en dualsense i din dator.
i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5
Gissade på 10490:-
Så om man vill ha skivläsaren + stativet så går detta loss på 12 328:-?
Jag var sugen på en pro, men inte för detta pris, lägger dessa pengar i spargrisen för ett Nvidia 5000 kort istället : )
Förlåt till alla här som köper detta, men jag tycker att ni alla är grundlurade. 12,3k för en konsol om man räknar in alla tillbehör som borde ha följt med. Hemskt dåligt.
Å andra sidan så köper ju folk saker som t ex Rog Ally X för 11000…
En bärbar enhet som kan köra nästintill hela ditt Steam-bibliotek värderar jag galet mycket högre än en stationär konsol med inte lika stort spelutbud. Glöm inte heller att du kan göra rätt jäkla mycket mer på en Ally eller Steam Deck än du kan på en PS5 med för den delen. Kopplar du till lite tillbehör har du en fullt fungerande dator.
Jag har inte sagt något om det? Jag pratar om ockerpriset och hur man gör en artikel med en stensäker titel innan man vet priset och jämför det med en PC, sen lyckas den ändå bli dyrare. Det är kul.
Ja ockerpriser, därav min kommentar
Men måste sägas, då jag själv förköpte en, att basvarianten av anniversary edition är riktigt sleek. Tänk vad lite klassisk playstationgrå kan göra för en maskin, klart snyggare än nuvarande luftavfuktare. Eller är det mina nostalgibrillor som förvränger verkligheten kanske?🤔
https://cdn.verk.net/kuvastin/w:1632/h:1020/rt:fit/q:80/sh:0....
Luftavfuktare! Det är ju det den liknar! Äntligen, det har stört mig ända sen den släpptes att jag inte kunnat komma på det, tack! Men den grå är faktiskt snygg, bra val👍
Sett denna kommentaren innan också.
Jag Sitter i soffan med en Xbox trådlös kontroll, samt har jag trådlös mus och tangentbord. Detta på min Samsung 65" Oled,
PC: i sign.
Ljud: Marantz SR6015 med SVS 7:1 system
Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB
Riktpris på 700usd/800eur blir alltså 10495kr med Sonys räkneapparat. Känns ju som ett smartare alternativ att köpa för 800eur istället (ca:9000kr) från valfritt EU-land. Gör lite ont att vi får betala 1495 extra bara för att vi är ”dumma svenskar”. (Och ja, ps5 pro blev fullbokad på webhallen direkt)