Uppgift: Ingen gräns för vilka Xbox-spel som kan släppas till Playstation

Robot
Uppgift: Ingen gräns för vilka Xbox-spel som kan släppas till Playstation
Medlem

Gamla xbox spel ser jag inget problem mee att dom släpper... Men börjar dom släppa helt nya spel blir det nog problem. Samtidigt är exklusiviteter ett måste för att sälja konsoler.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Känslan av att Xbox Series X var ett dåligt köp växer sig allt starkare...

Medlem
Skrivet av robbis:

Gamla xbox spel ser jag inget problem mee att dom släpper... Men börjar dom släppa helt nya spel blir det nog problem. Samtidigt är exklusiviteter ett måste för att sälja konsoler.

Drömde jag eller läste jag för några månader sedan att MS ändrat formuleringarna om vilka format en del kommande spel kommer till? Spel som Avowed listades tidigare med någonting i stil med "Xbox, PC, Cloud" och hade ändrats till "Console, PC, Cloud"

Det börjar vara många tecken som tyder på att MS/Xbox i stort sett blir en tredjepartsutgivare.

Flakmonkey

Är väl det naturliga steget för dem? Microsoft har alltid varit ett mjukvaru/tjänsteföretag i första hand och hårdvaran har som högst kommit andra hand. Visst är det trevligt att sälja hårdvara, men med tanke på hur det gått sedan Xbox 360 så tror jag nog att de på toppen inte har något emot att kapa de kostnaderna för att istället fokusera på att sälja spel och prenumerationer. Skulle vara en förlust helt klart efter konkurrens är något bra och en förutsättning för utveckling, men ibland måste även företag som Microsoft cut their losses.

Medlem

Mycket intressant. Jag tror många " good will points" kan mycket väl resultera till fler köpare. Kolla bara steam.

Om xbox gör allt rätt och även tar bort betal kostnader för att köra online spel så tror jag folk kommer se på dom med nya ögon

Medlem
Skrivet av Margy:

Drömde jag eller läste jag för några månader sedan att MS ändrat formuleringarna om vilka format en del kommande spel kommer till? Spel som Avowed listades tidigare med någonting i stil med "Xbox, PC, Cloud" och hade ändrats till "Console, PC, Cloud"

Det börjar vara många tecken som tyder på att MS/Xbox i stort sett blir en tredjepartsutgivare.

Ja vem vet, dom planerar ju en handheld, men den kanske blir enbart för xCloud o andra strömningstjänster likt logitechs och ingen mer stationär xbox.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Margy:

Drömde jag eller läste jag för några månader sedan att MS ändrat formuleringarna om vilka format en del kommande spel kommer till? Spel som Avowed listades tidigare med någonting i stil med "Xbox, PC, Cloud" och hade ändrats till "Console, PC, Cloud"

Det börjar vara många tecken som tyder på att MS/Xbox i stort sett blir en tredjepartsutgivare.

Det va inte om hur det kommer på gamepass då? Där har de ju just de benämningarna kring hur ett spel på gamepass kan spelas. Konsol, pc, cloud. Alltså att det släpps till gamepass dag 1 för konsol, pc, cloud.

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja vem vet, dom planerar ju en handheld, men den kanske blir enbart för xCloud o andra strömningstjänster likt logitechs och ingen mer stationär xbox.

Det är väl troligare att det blir en bärbar PC?

Phil Spencer har ju talat om att han kan tänka sig andra butiker på Xbox. Jag tror att det är mer sannolikt att Xbox blir en PC än att man på något sätt gör att andra butiker och spel börjar fungera på Xbox?

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är väl troligare att det blir en bärbar PC?

Phil Spencer har ju talat om att han kan tänka sig andra butiker på Xbox. Jag tror att det är mer sannolikt att Xbox blir en PC än att man på något sätt gör att andra butiker och spel börjar fungera på Xbox?

Ja det blir intressant att se vad dom hittar på. Hade ju gärna sett en utveckling av surface duo men sån tur har man väl inte


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Ja det blir intressant att se vad dom hittar på. Hade ju gärna sett en utveckling av surface duo men sån tur har man väl inte

Jag tror det kom rapporter om att MS upplöst det team som designat Xbox-hårdvara och satt Surface-teamet på att göra nästa "Xbox".

Medlem
Skrivet av Gaara:

Känslan av att Xbox Series X var ett dåligt köp växer sig allt starkare...

Det är ju ändå lite knäppt att vi VILL HA exklusiva spel.

Tänk om man kunde köpa en Xbox eller PS5 och spela samma spel, men med andra USP:ar än att MS eller Sony slängt pengar på en utvecklare som lett till en splash screen och ett spel låst till sin hårdvara?

Medlem
Skrivet av superapan:

Det är ju ändå lite knäppt att vi VILL HA exklusiva spel.

Tänk om man kunde köpa en Xbox eller PS5 och spela samma spel, men med andra USP:ar än att MS eller Sony slängt pengar på en utvecklare som lett till en splash screen och ett spel låst till sin hårdvara?

Well, det finns ju otroliga mängder tredjepartsspel som är spelbara på flesta konsoler men har en investerat i en konsol för flera tusen är det såklart trevligt om det finns någonting som inte finns på andra format. Alternativet vore väl att det bara finns en konsol, eller flera tillverkare som tillverkar en "öppen box" dit alla spel fungerar (tänk VHS/DVD/Blu-ray-spelare där alla kassetter och skivor fungerar oavsett tillverkare) och alla spel måste vara spelbara på alla boxar för annars är nuvarande modell fortfarande bäst.

Ambassadör
Xbox

Ett intressant sätt att försöka döda sin konsol på är det ju.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av superapan:

Det är ju ändå lite knäppt att vi VILL HA exklusiva spel.

Tänk om man kunde köpa en Xbox eller PS5 och spela samma spel, men med andra USP:ar än att MS eller Sony slängt pengar på en utvecklare som lett till en splash screen och ett spel låst till sin hårdvara?

Jo visst är det knäppt, men känns som det hela beror på att MS har ändrat strategi mitt i generationen EFTER man köpt XBoxen. Hade man vetat innan hade man inte brytt sig.

Alla tecken tyder ju på att Xbox som konsol är på väg att fasas ut och att man blir en tredjepartsutvecklare. Bådar inte alls gott om det blir så att Sony blir ensam kvar på konsolsidan då det behövs konkurrens. Visst Nintendo finns, men dom kör ju sitt race i ett parallellt universum så att säga.

Medlem

Den galna hetsen på nästa kvartal kommer sänka Xboxen helt och hållet. Kommer snarare bli en ex-box… :/

It's not a lake, it's an ocean

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ja hur ska detta sluta.
Team xbox kan inte vara nöjda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jo visst är det knäppt, men känns som det hela beror på att MS har ändrat strategi mitt i generationen EFTER man köpt XBoxen. Hade man vetat innan hade man inte brytt sig.

Exakt. Första gången någonsin jag köpte en Xbox, först en XSS, för att ett halvår senare uppgradera mig till XSX (har spenderat mer på Xbox hårdvaran, än PlayStation 😂) för att jag inte ville missa några exklusiva, speciellt spel från Bethesda, och så är detta på väg att hända, så typiskt och ironiskt. Får trösta mig med att spelen kommer till gamepass åtminstone och att jag inte behöver betala fullpris.

Medlem

Kanske börjar svida i plånboken att släppa allt på game pass.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ett intressant sätt att försöka döda sin konsol på är det ju.

Ja, det börjar gå mer och mer åt att Microsoft blir ett nytt Sega och släpper spel till "allt och alla" och slutar med konsoler. Men kanske förblir en spelapp eller max en USB-sticka du kan köra in i en TV/monitor och sen spela GamePass från den om den inte redan stödjer det genom smart strömmande till att börja med.

Medlem

Nästa Xbox görs på licens av Samsung och blir sprängfylld med appar du inte vill ha och inte kan radera. Den kommer också sluta att uppdateras efter 12 månader då de släpper en ny vikbar version.
Såhär kommer det fortsätta i några år tills Xbox ligger död och bortglömd på spelhistoriens soptipp. Tyvärr.
Men ur askan reser sig kanske något nytt. (Sega förfan vad gör ni? Ta chansen nu, alla väntar)

Medlem

Bryr mig inte om traditionella Xbox-spel, men vill att spel från Bethesda ska fortsätta vara multiplattform, så detta är goda nyheter.

Medlem

Varför går Microsoft hela tiden på dem dära krattorna? Som Sideshow Bob? Så fort det bara kom en fjärt om det hära skulle de vara på alla siter och podcasts och twitter, Facebook, tiktok (så länge det är lagligt) med "det här stämmer inte" poäng. Nu stämmer säkert det här. Så tolkar jag det. De vill bli hel 3de part.

Skrivet av GustavA:

Nästa Xbox görs på licens av Samsung och blir sprängfylld med appar du inte vill ha och inte kan radera. Den kommer också sluta att uppdateras efter 12 månader då de släpper en ny vikbar version.
Såhär kommer det fortsätta i några år tills Xbox ligger död och bortglömd på spelhistoriens soptipp. Tyvärr.
Men ur askan reser sig kanske något nytt. (Sega förfan vad gör ni? Ta chansen nu, alla väntar)

Sega har inte ens i närheten av de resurser eller uppbyggd infrastruktur som krävs för att vara en konkurrent på konsolmarknaden idag. Samsung kanske, men med tanke på de enorma investeringar som krävs för att ens bli competitive så är det nog få företag som är intresserade av den långa startsträckan. Om vi kanske mer och mer går mot en framtid där man kommer strömma sina spel till valfri strömningsbox så blir det än mindre attraktivt att hosta upp de pengar som krävs för att slå sig in på en konsolmarknad som kanske kommer se helt annorlunda ut om nån generation eller så.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Ja hur ska detta sluta.
Team xbox kan inte vara nöjda.

Deras strategier har inte fungerat samtidigt som de har bett bolaget att öppna pengakranen. Föga förvånande vill nu cheferna upstairs se pengar in.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gertzy:

Ja, det börjar gå mer och mer åt att Microsoft blir ett nytt Sega och släpper spel till "allt och alla" och slutar med konsoler. Men kanske förblir en spelapp eller max en USB-sticka du kan köra in i en TV/monitor och sen spela GamePass från den om den inte redan stödjer det genom smart strömmande till att börja med.

Jämförelsen med Sega haltar ju något. De drog sig ur för att de höll på att köra företaget i botten ekonomiskt. Det var en överlevnadsfråga. Microsoft har inte riktigt det bekymret. De är primärt ett tjänsteföretag, och gaming är en tjänst som de vill erbjuda. Konsolen var ett steg in på den marknaden, men nu anser nog Nadella et al att spelkonsolens tid är förbi. Samtidigt har de hunnit bli branschens kanske största utgivare så Microsoft Gaming kommer vara sannolikt en mycket stor spelare under decennier framåt. Bara inte som konsoltillverkare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Sega har inte ens i närheten av de resurser eller uppbyggd infrastruktur som krävs för att vara en konkurrent på konsolmarknaden idag. Samsung kanske, men med tanke på de enorma investeringar som krävs för att ens bli competitive så är det nog få företag som är intresserade av den långa startsträckan. Om vi kanske mer och mer går mot en framtid där man kommer strömma sina spel till valfri strömningsbox så blir det än mindre attraktivt att hosta upp de pengar som krävs för att slå sig in på en konsolmarknad som kanske kommer se helt annorlunda ut om nån generation eller så.

Samsung var bara ett exempel. Jag tror Xbox kommer att finnas på en mängd plattformar om 3-4 år. Inte bara Samsung såklart. Och Sega? Det är bara en dröm det. Det vore dock väldigt tråkigt med bara Nintendo och Sony.

Skrivet av GustavA:

Samsung var bara ett exempel. Jag tror Xbox kommer att finnas på en mängd plattformar om 3-4 år. Inte bara Samsung såklart. Och Sega? Det är bara en dröm det. Det vore dock väldigt tråkigt med bara Nintendo och Sony.

Absolut, håller med. Alltid roligare med fler hårdvarutillverkare och alternativ! Men jag tror att inom två generationer eller så är nog den traditionella spelkonsolen som vi känner dem idag borta. Även Sony har ju börjat släppa en del av deras exklusiviteter till pc, så även om det tar tid blir det nog en standardbox för all gaming förr eller senare. Kommer vara lite tråkigt om så blir fallet, men samtidigt jäkligt smidigt.

12
Skriv svar