Snabbkollen – grafik eller framerate?
För min del är detta omöjligt att svara på, beror helt på vad för spel vi pratar om, citys skyline kördes på max och strunta helt i fps så länge den låg över 40.
I eft så är 100 fps ett önskemål men tyvärr omöjligt att få konstant oavsätt inställningar.
I spel så som squad så är 60 fps 1% minimum krav sen efter det grafik så högt som möjligt
Medans spel så som cyberpunk så sket jag fullständigt i grafiken och körde minst 100 fps för att det skulle bli spelbart.
Tvingas jag välja är det fps som gäller. Tycker det är dumt att vi ska tvingas välja. En vacker dag kanske vi slipper, men där är vi definitivt inte ännu.
Jag är inte helt svartvit. FFVII Rebirth kör jag med grafikläget på, men så har det också vissa, ehum, underligheter för sig i fps-läget.
En Bamseponny av folket
Beror på spel. Avstod från att rösta.
Jag väljer båda, därför väljer jag PC 🤘
Låter dyrt, men najs att spela de senaste mest krävande spelen på allra högsta inställningar med raytracing!
Med moddar kan man ju ta det steget längre med.
Är egentligen superkänslig för FPS imo.
Men låst 30 FPS spelandes på större monitor/TV går inte.
Har fortfarande rysningar efter upplevelsen med The Witcher 3 på xbox one
Låter dyrt, men najs att spela de senaste mest krävande spelen på allra högsta inställningar med raytracing!
Indeed, svider rejält att vara kräsen.
Varför inte båda?
Tror inte alla dels föredrar PC men heller inte är beredd att lägga så mycket pengar för ultra extra allt på den. Då sänker de hellre upplösningen till 1440p eller lägre och stänger av raytracing med mer för att nå 60 fps tex. Eller högre/mindre än så.
Båda. På datorn försöker jag nå 90-100FPS i spelen sen kan jag tumma på vissa saker men om jag behöver köra på low för att nå dit så är inte spelet värt det. i RPG och långsammare spel kan 60 FPS vara OK.
På konsol är det 60FPS som gäller
R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 2x27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!
När det kommer till singleplayer-spel krämar jag på med ögongodiset, dock aldrig till graden att jag faller under stabila 60 FPS – oftast är det skuggor och volymetriska effekter som är först att träffas av fallbilan.
När det kommer till multiplayer flyttas målstolpen framåt, här vill jag gärna ligga norr om 90 FPS i största möjliga utsträckning. För mer "esportiga" titlar är det 120 FPS minimum som gäller, om så spelet ska se ut som Minecraft innan det är klart.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >