[TD] Vad hände med Hollywood?
Fast 1937-versionen innehåller ju sin tids moderna idéer och tolkning av sagan. Så du tycker inte den var okej heller i så fall med den logiken? För den är ju baserade på Bröderna Grimms version från 1800-talet. Som i sin tur är baserad på medeltida sagor. Varenda version som gjorts är en nytolkning. Men nu, flera hundra år senare är det inte ok längre med nytolkningar och förändringar för att "woke". Jisses, vad larviga du/ni är. Släpp YouTube och gå ut i solen (regnet) lite grann.
Du greppar rejält efter halmstrån på Harry Potter remake där du. Dessutom är ju redan en nytolkning på g.
Skillnaden mellan Disneys version från 1937 och bröderna Grimms ursprungliga saga är minimal i förhållande till vad Disney gör med Snövit nu. Nu gör man ju om hela grundstoryn så den helt plötsligt handlar om någonting helt annat och med ett helt nytt budskap. Det säger skådespelaren till och med själv stolt i klippet jag länkade tidigare.
Frångår man källmaterialet för mycket och istället forcerar in sin egna politiska agenda så kommer reaktionerna bli därefter. Jag tvivlar på att du har missat kritiken av The Witcher, Rings of Power etc.
Sen så stämmer det inte att varenda version som gjorts är en nytolkning som ska spegla sin samtid. Det är ett helt nytt fenomen som kommit de senaste 7-8 åren.
Dessutom så är det värt att tänka på att ca hälften av befolkningen i USA, men även här i Sverige, inte kan relatera till de här "moderna idéerna" och istället motsätter sig dem. Så har det definitivt inte varit tidigare. Och det är ett ypperligt bevis på att det samhälle som Disney tror sig spegla inte alls är en objektiv beskrivning av samhället, utan snarare en ideologidriven utopi.
Visst kan det tyckas bra att "Snövit" anpassas efter nutiden, men då ska det ju göras på ett kreativt och vettigt sätt. Och det återstår väl att se om så är fallet här.
I den "nya" Snövit har Disney tydligen castat en latino-skådespelare i huvudrollen, och det är ju progressivt då latinos (till skillnad från vita och svarta skådespelare) är underrepresenterade i film och TV, både framför och bakom kameran. Drottningen är från Israel, jägaren är britt med afrikanskt ursprung, de har med någon som är väldigt kort, och "dvärgarna" är ersatta av "cirkusartister"/skojare (i brist på bättre ord) - en tradition som finns i europeiska Snövitvarianter. Lite variation alltså.
Det som jag ser som mest problematiskt gällande Snövit är att hon enligt sagorna ska anses ha ljus hud och mörkt hår, samt rosiga kinder. Dvs, ljusare hud än de flesta, mörkare hår än de flesta, och rödare kinder än de flesta. Den nya Snövit är, i mina ögon, inte träffsäkert castad gällande utseendet. Däremot har jag i diskussioner förstått det som att hon anses vara en "white latina" och därmed kan anses lämplig, även om det för nordeuropéer ter sig märkligt.
Jag försöker skilja på å ena sidan progressiv och representativ, och å andra sidan "woke"; jag anser att man kan göra en sådan distinktion även om ibland kan vara svårt att definiera hur. "Woke" i betydelsen "vaken" är f.ö ett för mig problematiskt uttryck, då det implicerar att vissa personer är vakna och ser sanningen, medan andra (dumbommar) antingen blundar eller sover. Uttrycket har speciellt förr använts även av fascister, då som eftersträvansvärt "vakna!" "erwache!", vilket är lätt hänt när man delar upp världen i "vi och dom".
Vad är då "woke"? Det kan man nog diskutera annorstädes, men för mig innebär det att en karaktär definieras av hudfärg, etnicitet, sexualitet, kön, etc till väldigt stor del - till större del än mer typiska karaktärer. Vilket gör att karaktären blir en stereotyp. Etc. O-progressivt eller rentav anti-progressivt.
Castingen är antagligen det minsta problemet här.
Skillnaden mellan Disneys version från 1937 och bröderna Grimms ursprungliga saga är minimal i förhållande till vad Disney gör med Snövit nu. Nu gör man ju om hela grundstoryn så den helt plötsligt handlar om någonting helt annat och med ett helt nytt budskap. Det säger skådespelaren till och med själv stolt i klippet jag länkade tidigare.
Frångår man källmaterialet för mycket och istället forcerar in sin egna politiska agenda så kommer reaktionerna bli därefter. Jag tvivlar på att du har missat kritiken av The Witcher, Rings of Power etc.
Sen så stämmer det inte att varenda version som gjorts är en nytolkning som ska spegla hur samhället såg ut på den tiden som nytolkningen skapades. Det är ett helt nytt fenomen som kommit de senaste 7-8 åren. Dessutom så är det värt att tänka på att ca hälften av befolkningen i USA, men även här i Sverige, inte kan relatera till de här "moderna idéerna" och istället motsätter sig dem. Så har det definitivt inte varit tidigare, och det är ett ypperligt bevis på att det samhälle som Disney tror sig spegla inte alls är en objektiv beskrivning av samhället, utan snarare en ideologidriven utopi.
Så du tror att grupper i samhället som historiskt förtryckts och/eller blivit missgynnade i förhållande till deras demografiska del varit helt okej med det? Oooookej.
Det är för övrigt självklart att alla kulturella verk genom historien på något sätt speglat sin samtid (samtidigt som den paradoxalt nog är en del av den och dess utveckling - se texten, skriven av överintendenten för Nationalmuseum, för hur den interaktionen kan tolkas och se ut), att påstå att det är något som kommit "de senaste 7-8 åren" är så vansinnigt att det inte finns ord för det.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Så du tror att grupper i samhället som historiskt förtryckts och/eller blivit missgynnade i förhållande till deras demografiska del varit helt okej med det? Oooookej.
Det är för övrigt självklart att alla kulturella verk genom historien på något sätt speglat sin samtid (samtidigt som den paradoxalt nog är en del av den - se texten för hur den interaktionen kan tolkas och se ut), att påstå att det är något som kommit "de senaste 7-8 åren" är så vansinnigt att det inte finns ord för det.
Förstår inte hur den där frågan har någonting med mitt inlägg att göra. Svarade du fel?
EDIT: Kan svara på det andra dock. Nej. Alla kulturella verk behöver verkligen inte spegla sin samtid. Det vore mindre lyckat att trycka in dagens "moderna idéer" (kan ju lika gärna kalla de för vad de är istället dvs progressiv vänsterpolitik) i tex Band of brothers, random fantasy-serie eller historien om Cleopatra.
Förstår inte hur den där frågan har någonting med mitt inlägg att göra. Svarade du fel?
Förstår du inte det (kopplingen finns i en del termer du slänger dig med upprepade gånger, men du kanske inte vet vad ESG är?) är det inte så mycket idé att diskutera. Men det är helt okej att inte förstå saker ibland.
EDIT: Kan svara på det andra dock. Nej. Alla kulturella verk behöver verkligen inte spegla sin samtid. Det vore mindre lyckat att trycka in dagens "moderna idéer" (kan ju lika gärna kalla de för vad de är istället dvs progressiv vänsterpolitik) i tex Band of brothers, random fantasy-serie eller historien om Cleopatra.
Samtida tolkningar av historia är fortfarande samtida. I någon mån återspeglar verken sin samtid även om historiska händelser avbildas. Om du tror att det är så svart och vitt som du uttrycker vidhåller jag att meningen att diskutera vidare är nästintill noll.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Förstår du inte det (kopplingen finns i en del termer du slänger dig med upprepade gånger, men du kanske inte vet vad ESG är?) är det inte så mycket idé att diskutera. Men det är helt okej att inte förstå saker ibland.
Jaha, jag förstod inte varför du svarade mig i ett inlägg där jag avhandlar Snövit med en harang om diverse minoriteters förtryck.
Jaha, jag förstod inte varför du svarade mig i ett inlägg där jag avhandlar Snövit med en harang om diverse minoriteters förtryck.
Helt rätt, jag borde ha inkluderat något av alla dina "ESG"-citat också. Men det var ju några stycken att välja på, så jag kände att det inte behövdes.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Förstår du inte det (kopplingen finns i en del termer du slänger dig med upprepade gånger, men du kanske inte vet vad ESG är?) är det inte så mycket idé att diskutera. Men det är helt okej att inte förstå saker ibland.
Samtida tolkningar av historia är fortfarande samtida. I någon mån återspeglar verken sin samtid även om historiska händelser avbildas. Om du tror att det är så svart och vitt som du uttrycker vidhåller jag att meningen att diskutera vidare är nästintill noll.
Då får vi helt enkelt agree to disagree.
Sociala medier upptas och belönar sådana här människor, och det är en målgrupp som kan prickas med vilken typ av djupare handling?
I dagsläget produceras en del bra filmer, men jag saknar de naturliga men ibland bra såpor med exempelvis jänken som spexar med sitt krigsarsenal. Bidragande faktor kan vara avsaknaden på den ryska antagonisten då Sovjetunionen och det kalla kriget upphörde 1991. Typ meme-rullarna med Stallone. När man ändå nämner en biff, så måste man nämna Arnolds random utbud på såsom Conan the Barbarian (1982), Predator (1987) och Total Recall (1990). Sedan och gammalt tillbaka, släpptes en hel del gangsterfilmer som var underhållande, som The Untouchables (1987) eller Casino (1995).
Å andra sidan kan CGI förstöra filmernas dragkraft och äkthet. Ett gott exempel är nyproduktioner av Indiana Jones med sina larvigt överdrivna scener.
Äh, det finns en del nya och bra filmer, som inte är knutna till de stora satsningarna på fd. mjölkkon Marvel-världen. Jag kommer dock inte ihåg en spontan titel från åren 2020-2023.
Desperado (1995), en perfekt söndagsrulle inför skiftet på måndag.