Diskutera – Hur långt i förväg bör ett spel utannonseras?
Runt 2 år tror jag låter rimligt. Folk ska ha tid att planera inför spelsläpp (budget, semester, you name it), samt tänka på om det är ett spel som verkligen är värt det.
Annonseras det för kort tid innan release så finns risken att många impulsköper spelet, medan om det annonseras för tidigt så finns risken att hypen och intresset för spelet hinner dö ut innan spelet släpps.
Sen har vi "monster-titlar" där det inte spelar någon roll. Exempel är GTA, Elder's Scroll, Final Fantasy osv. Där kommer hypen leva även om de annonserar spelen 5 år i förväg. Men personligen tycker jag att 2 år är bra tid att göra reveal eller informera om att X-titel är under utveckling och har varit under utveckling ett par år redan (så man vet att sannolikheten att spelet skrotas är minimal).
Jag stämmer in i kören med max ett år, helst 6 månader. Jag har personligen ingen nytta av att veta flera år i förväg om att ett specifikt spel är under utveckling.
Sedan har vi nästa steg med Early access och "fullversion". När jag säger max ett år så är det till fullversionen släpps. Så eventuell Early access får rymmas i det tidsspannet.
Ett år,
Men uppskattar verkligen de gånger som det gjorts överaskningssläpp som råkar träffa intressesfären vilket har hänt några gånger.
Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.
Har faktiskt pc gamer tidningen kvar från 1997 där det står "spel som är på väg"...."kommer snart". Japp... alla vet hur det gick med den saken.
Jag skulle säga att prio 1 är att sr och lära av andras misstag.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |
Jag är nog mer åt hållet att inte annonsera releasedatum för tidigt än spelet i sig. Däremot vill jag gärna veta hur det går med spelet under utvecklingen. Det är så många spel som annonseras, sen får vi inte höra ett ljud på flera år om det. Så lite mer transparens där. Även om utvecklingen startas om så är jag gärna med och får höra hur det går, se bilder etc. Hade en studio kört en "embedded"-blog varje vecka under en utvecklingsfas av att större spel hade jag följt detta slaviskt.
"Writer and Fighter"
När dom är klara, inte massa gissningslekar i förväg, men, man måste ha en deadline att sträva mot, men den behöver inte konsumenten vara del av. Släpp när det är klart och man har försäkrat sig om att det finns minimalt med buggar.
Jag tycker inte det spelar så stor roll hur lång tid det är kvar till släppet.
Jag ser dock helst att man kan visa upp något som kan representera den färdiga produkten. Det är för många spel som utannonseras med en CGI-trailer och sedan får man inte se något "riktigt" på väldigt länge.
Sedan kan såklart olika typer av utannonseringar fungera olika bra för olika spel beroende på om det är en uppföljare, vilka som utvecklar och så vidare. Ibland fungerar det bra med en liten teaser som knappt visar något och ibland blir det bra med en lång gameplay-sekvens.
Tänkte spontant ett halvår till ett år, men det här är ju en vettig inställning. Skulle säkert bidra till mer realistiska förväntningar, och samtidigt ge människorna bakom spelet en röst
Ja och jag tror det även skulle hjälpa om förseningar kommer, då kan spelarna se varför direkt om de fått ta del av hela utvecklingsprocessen. Hade Cyberpunk suttit i samma sits t.ex. om CDPR varit mer transparenta? De hade nog kanske förlorat köpare som inser att spelet inte för dem, men samtidigt hade inte köparna som faktiskt köpte spelet blivit lika missnöjda. Tycker även detta skulle funka bra utifrån klimatet som råder nu med kickstarters och liknande där köparna involveras i processen.
Största problemet folk egentligen verkar irritera sig på är ju att korten inte läggs på bordet.
"Writer and Fighter"
Ja och jag tror det även skulle hjälpa om förseningar kommer, då kan spelarna se varför direkt om de fått ta del av hela utvecklingsprocessen. Hade Cyberpunk suttit i samma sits t.ex. om CDPR varit mer transparenta? De hade nog kanske förlorat köpare som inser att spelet inte för dem, men samtidigt hade inte köparna som faktiskt köpte spelet blivit lika missnöjda. Tycker även detta skulle funka bra utifrån klimatet som råder nu med kickstarters och liknande där köparna involveras i processen.
Största problemet folk egentligen verkar irritera sig på är ju att korten inte läggs på bordet.
Ja jag vågade aldrig köpa cyberpunk direkt när det kom. Dels pga alla klagomål och för att jag hade en PS4. Men köpte det nyligen till min PS5 och är rätt så nöjd med genomspelningen. Inga buggar värda att nämna så dom verkar ha fixat till det bra.
PS5 och inget annat.