Machinarium
Jag blir så glad när jag ser att någon fortfarande vill sätta ihop ett spel som Machinarium! Grafiken är handritad och saknar alla moderniteter som senaste DirectX kan erbjuda, men den är samtidigt alldeles underbar och får mig att känna att jag går omkring i en barnbok lika mycket som ett spel. Inte för att den senaste tekniken är ointressant på något sätt, men ibland känns enkelheten och det genuina handarbetet så mycket mer intressant än 3D-motorer. Underbart!
Och det är också underbart (för mig i alla fall) att någon vill tillverka ett gammalmodigt äventyrsspel för att sedan släppa vid sidan av visuellt avancerade Dragon Age och Modern Warfare. Förhoppningsvis finns det plats för båda sorterna.
Till och med svårigheten i spelet tilltalar mig. Inte för att jag tycker om att köra fast, men när det är för svårt för spelaren så betyder det också att det inte gjorts utvärderingar av spelet i förväg för att se hur väl det faller ut hos publiken. Det förfarandet är ett otyg, och gör bara att allt blir tråkigt lagom i slutändan. Machinarium må vara för svårt på sina ställen, men det är åtminstone inte reducerat till minsta möjliga nöjesnivå och avsett att sälja mer än att utmana.
Last one to heaven is a loser!