Watch Dogs 2 kostar ca 900 kr med season pass
Vore nice om man fick prova på spelet först innan man valde att slänga ut 900kr.
Lite som att köpa en dammsugare utan att få prova den i butiken först, den kanske suger bra, men den kanske suger dåligt också. Och är du inte nöjd så får du inte lämna tillbaka den.
Nä, 300kr för ett spel som suger kan jag leva med, men för 900kr så vill jag ha vissa garantier att spelet kan leva upp till det den lovar.
Fascinerande hur spelbranschens stora företag har lyckats cementera en affärsmodell där man bara säljer delar av en produkt till fullt pris!
Alla som klagar på förhandsbokningar och dlc/season passes, men samtidigt köper och bokar dessa, är lite som de som klagar på den förda politiken men sen ligger kvar på sofflocket på valdagen.
exemplet med WD 2 i artikeln är detsamma som att Ubisoft egentligen fastställer att priset på spel framöver kraftigt kommer att höjas. Det du får, för vad som tidigare var normalpriset för ett helt spel, är numera en halvfärdig produkt som bara ska ut på marknaden så fort som möjligt, med en eller ett par day one patcher helst.
Enda sätten att förhålla sig till den här skiten är en total bojkott, alternativt att ladda ned det kompletta spelet något år senare.
Fascinerande hur spelbranschens stora företag har lyckats cementera en affärsmodell där man bara säljer delar av en produkt till fullt pris!
Alla som klagar på förhandsbokningar och dlc/season passes, men samtidigt köper och bokar dessa, är lite som de som klagar på den förda politiken men sen ligger kvar på sofflocket på valdagen.
exemplet med WD 2 i artikeln är detsamma som att Ubisoft egentligen fastställer att priset på spel framöver kraftigt kommer att höjas. Det du får, för vad som tidigare var normalpriset för ett helt spel, är numera en halvfärdig produkt som bara ska ut på marknaden så fort som möjligt, med en eller ett par day one patcher helst.
Enda sätten att förhålla sig till den här skiten är en total bojkott, alternativt att ladda ned det kompletta spelet något år senare.
Det här är priset man betalar för att ett pc-spel i dag kostar ungefär lika mycket som för 20 år sedan. Vill man ha allt får man betala för det, men det gjorde man ofta även förr i form av större men färre och dyrare expansioner.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Fascinerande hur spelbranschens stora företag har lyckats cementera en affärsmodell där man bara säljer delar av en produkt till fullt pris!
Alla som klagar på förhandsbokningar och dlc/season passes, men samtidigt köper och bokar dessa, är lite som de som klagar på den förda politiken men sen ligger kvar på sofflocket på valdagen.
exemplet med WD 2 i artikeln är detsamma som att Ubisoft egentligen fastställer att priset på spel framöver kraftigt kommer att höjas. Det du får, för vad som tidigare var normalpriset för ett helt spel, är numera en halvfärdig produkt som bara ska ut på marknaden så fort som möjligt, med en eller ett par day one patcher helst.
Enda sätten att förhålla sig till den här skiten är en total bojkott, alternativt att ladda ned det kompletta spelet något år senare.
Det här är priset man betalar för att ett pc-spel i dag kostar ungefär lika mycket som för 20 år sedan. Vill man ha allt får man betala för det, men det gjorde man ofta även förr i form av större men färre och dyrare expansioner.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Nu när du säger det så slog det mig att det faktiskt var så. En aaa-titel pc gick ju på 399-499r. Kommer mycket väl ihåg när jag köpte Baldurs Gate 2 vid release för 500kr prick. Kommer samtidigt ihåg att jag betalade ca 280-290 för Diablo 2 LoD vid release. På sikt landade man på 700-1000kr utan problem.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Att ta ett ovanligt buggigt spel som exempel för att försöka få till en poäng är inget vidare bra.
Spel var generellt sett mindre buggiga förr, på grund av att de var mindre komplexa än dagens spel. Ju längre bakåt i tiden, desto mer sant blir det påståendet.
Nu när du säger det så slog det mig att det faktiskt var så. En aaa-titel pc gick ju på 399-499r. Kommer mycket väl ihåg när jag köpte Baldurs Gate 2 vid release för 500kr prick. Kommer samtidigt ihåg att jag betalade ca 280-290 för Diablo 2 LoD vid release. På sikt landade man på 700-1000kr utan problem.
Spontant kommer jag att tänka på Sims + 11 expansioner... Undrar hur dyrt det blev egentligen...
Här skulle det vara skrivet något vettigt, men jag har egentligen inget vettigt att säga, så det blev ingenting...
Fascinerande hur spelbranschens stora företag har lyckats cementera en affärsmodell där man bara säljer delar av en produkt till fullt pris!
Alla som klagar på förhandsbokningar och dlc/season passes, men samtidigt köper och bokar dessa, är lite som de som klagar på den förda politiken men sen ligger kvar på sofflocket på valdagen.
exemplet med WD 2 i artikeln är detsamma som att Ubisoft egentligen fastställer att priset på spel framöver kraftigt kommer att höjas. Det du får, för vad som tidigare var normalpriset för ett helt spel, är numera en halvfärdig produkt som bara ska ut på marknaden så fort som möjligt, med en eller ett par day one patcher helst.
Enda sätten att förhålla sig till den här skiten är en total bojkott, alternativt att ladda ned det kompletta spelet något år senare.
Det här är priset man betalar för att ett pc-spel i dag kostar ungefär lika mycket som för 20 år sedan. Vill man ha allt får man betala för det, men det gjorde man ofta även förr i form av större men färre och dyrare expansioner.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Nu när du säger det så slog det mig att det faktiskt var så. En aaa-titel pc gick ju på 399-499r. Kommer mycket väl ihåg när jag köpte Baldurs Gate 2 vid release för 500kr prick. Kommer samtidigt ihåg att jag betalade ca 280-290 för Diablo 2 LoD vid release. På sikt landade man på 700-1000kr utan problem.
...fast ändå inte. Visst, Diablo 2 kostade 450kr tror jag när jag stod och köade när det var midnatssläpp. Sen kom som sagt var LoD men det var en regelrätt expansion med massa innehåll.
Flera DLC idag är "en ny karta" eller "några vapen" eller "en game mode" vilket är saker som lika gärna kunde vart med i spelet från början. Samtidigt förstår jag att gränsen är hårfin.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Att ta ett ovanligt buggigt spel som exempel för att försöka få till en poäng är inget vidare bra.
Spel var generellt sett mindre buggiga förr, på grund av att de var mindre komplexa än dagens spel. Ju längre bakåt i tiden, desto mer sant blir det påståendet.
Poängen var att understryka att allt inte var buggfritt förr, och ett hyllat spel med svinfeta buggar fick illustrera det.
Fascinerande hur spelbranschens stora företag har lyckats cementera en affärsmodell där man bara säljer delar av en produkt till fullt pris!
Alla som klagar på förhandsbokningar och dlc/season passes, men samtidigt köper och bokar dessa, är lite som de som klagar på den förda politiken men sen ligger kvar på sofflocket på valdagen.
exemplet med WD 2 i artikeln är detsamma som att Ubisoft egentligen fastställer att priset på spel framöver kraftigt kommer att höjas. Det du får, för vad som tidigare var normalpriset för ett helt spel, är numera en halvfärdig produkt som bara ska ut på marknaden så fort som möjligt, med en eller ett par day one patcher helst.
Enda sätten att förhålla sig till den här skiten är en total bojkott, alternativt att ladda ned det kompletta spelet något år senare.
Det här är priset man betalar för att ett pc-spel i dag kostar ungefär lika mycket som för 20 år sedan. Vill man ha allt får man betala för det, men det gjorde man ofta även förr i form av större men färre och dyrare expansioner.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Nu när du säger det så slog det mig att det faktiskt var så. En aaa-titel pc gick ju på 399-499r. Kommer mycket väl ihåg när jag köpte Baldurs Gate 2 vid release för 500kr prick. Kommer samtidigt ihåg att jag betalade ca 280-290 för Diablo 2 LoD vid release. På sikt landade man på 700-1000kr utan problem.
...fast ändå inte. Visst, Diablo 2 kostade 450kr tror jag när jag stod och köade när det var midnatssläpp. Sen kom som sagt var LoD men det var en regelrätt expansion med massa innehåll.
Flera DLC idag är "en ny karta" eller "några vapen" eller "en game mode" vilket är saker som lika gärna kunde vart med i spelet från början. Samtidigt förstår jag att gränsen är hårfin.
Man ska inte förväxla DLC och expansion. DLC är just mindre grejer som en ny karta osv.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Att ta ett ovanligt buggigt spel som exempel för att försöka få till en poäng är inget vidare bra.
Spel var generellt sett mindre buggiga förr, på grund av att de var mindre komplexa än dagens spel. Ju längre bakåt i tiden, desto mer sant blir det påståendet.
Poängen var att understryka att allt inte var buggfritt förr, och ett hyllat spel med svinfeta buggar fick illustrera det.
Men slutsatsen är ändå att spel var mindre buggiga förr. Utliggare finns det alltid.
Fascinerande hur spelbranschens stora företag har lyckats cementera en affärsmodell där man bara säljer delar av en produkt till fullt pris!
Alla som klagar på förhandsbokningar och dlc/season passes, men samtidigt köper och bokar dessa, är lite som de som klagar på den förda politiken men sen ligger kvar på sofflocket på valdagen.
exemplet med WD 2 i artikeln är detsamma som att Ubisoft egentligen fastställer att priset på spel framöver kraftigt kommer att höjas. Det du får, för vad som tidigare var normalpriset för ett helt spel, är numera en halvfärdig produkt som bara ska ut på marknaden så fort som möjligt, med en eller ett par day one patcher helst.
Enda sätten att förhålla sig till den här skiten är en total bojkott, alternativt att ladda ned det kompletta spelet något år senare.
Det här är priset man betalar för att ett pc-spel i dag kostar ungefär lika mycket som för 20 år sedan. Vill man ha allt får man betala för det, men det gjorde man ofta även förr i form av större men färre och dyrare expansioner.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Nja, prisutvecklingen köper jag inte. 400kr 1996 är ca 500kr idag. Går vi tio år tillbaka till 2006 så är skillnaden ännu mindre, 400kr då är ca 450kr idag.
Några 900kr för hela spelet är inte i paritet med den utvecklingen.
http://www.sverigeisiffror.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-s...
Sen så vet ju vi gamlingar att en expansion för en 10-15 år sedan ofta nästan var i nivå med ett helt nytt spel,
Jämför t ex CoD:UO med innehållet i de dlc som CoD nu har? Då ska naturligtvis innehåll vs kostnad mätas.
Utan att ha forskat i det så ser jag hela utvecklingen med dlc, season pass mm som en del i att spelindustrin det senaste decenniet har utvecklats mot en mer mainstreammarknad, med ett fåtal stora aktörer/bolag som nästan har hela AAA marknaden. Mycket likt film- och musikbranschen helt enkelt.
Sådan var inte spelbranschen förr, åtminstone inte sen jag har följt den sedan tidigt 80-tal. Någonstans runt mitten av förra decenniet, troligen i samband med PS3, Xbox360 och Wiis lanseringar, så började en påtaglig förändring att ske.
Spelindustrin började att handla om så pass mycket pengar att spelutvecklare inte längre hade samma kontroll över sina skapelser. Som i alla branscher som har en stark finansiell utveckling så tar ekonomi och marknadsföring över.
Hela den här ängslan med förhandsbokningar och att man redan innan släppet annonserar kommande dlc (där season pass helt enkelt är en förhandsbokning av DET innehållet) handlar om att man vill maximera direkt, så att fokus snabbt kan flyttas till nästa års uppföljare. Löpande bandet....
Förr styrde spelutvecklarna på ett helt annat sätt, visst fanns det buggar, men det fanns en stolthet över sin skapelse som är helt frånvarande i de flesta av dagens spelsläpp, dewt är nu ersatt av ihålig marknadsjargong.
Det tydligaste exemplet är CD Projekt, de hanterar sina spel och och alla processer runtomkring dem på samma sätt som var standard förr. Det är därför det blir en så skarp kontrast mellan dem och EA, Ubisoft, Activision mm.
En tråkig utveckling helt enkelt....
Fascinerande hur spelbranschens stora företag har lyckats cementera en affärsmodell där man bara säljer delar av en produkt till fullt pris!
Alla som klagar på förhandsbokningar och dlc/season passes, men samtidigt köper och bokar dessa, är lite som de som klagar på den förda politiken men sen ligger kvar på sofflocket på valdagen.
exemplet med WD 2 i artikeln är detsamma som att Ubisoft egentligen fastställer att priset på spel framöver kraftigt kommer att höjas. Det du får, för vad som tidigare var normalpriset för ett helt spel, är numera en halvfärdig produkt som bara ska ut på marknaden så fort som möjligt, med en eller ett par day one patcher helst.
Enda sätten att förhålla sig till den här skiten är en total bojkott, alternativt att ladda ned det kompletta spelet något år senare.
Det är inte förhandsbokningarna som är problemet - det är DLC's. Om folk förbokar spelet, men avböjer att köpa några DLC's ska du se att DLC affärsmodellen hade förändrats/försvunnit.
Nu när du säger det så slog det mig att det faktiskt var så. En aaa-titel pc gick ju på 399-499r. Kommer mycket väl ihåg när jag köpte Baldurs Gate 2 vid release för 500kr prick. Kommer samtidigt ihåg att jag betalade ca 280-290 för Diablo 2 LoD vid release. På sikt landade man på 700-1000kr utan problem.
Spontant kommer jag att tänka på Sims + 11 expansioner... Undrar hur dyrt det blev egentligen...
Slår nog inte Train Simulator i alla fall. Har för mig att det ligger på ca: 40 000 kr
Fascinerande hur spelbranschens stora företag har lyckats cementera en affärsmodell där man bara säljer delar av en produkt till fullt pris!
Alla som klagar på förhandsbokningar och dlc/season passes, men samtidigt köper och bokar dessa, är lite som de som klagar på den förda politiken men sen ligger kvar på sofflocket på valdagen.
exemplet med WD 2 i artikeln är detsamma som att Ubisoft egentligen fastställer att priset på spel framöver kraftigt kommer att höjas. Det du får, för vad som tidigare var normalpriset för ett helt spel, är numera en halvfärdig produkt som bara ska ut på marknaden så fort som möjligt, med en eller ett par day one patcher helst.
Enda sätten att förhålla sig till den här skiten är en total bojkott, alternativt att ladda ned det kompletta spelet något år senare.
Det här är priset man betalar för att ett pc-spel i dag kostar ungefär lika mycket som för 20 år sedan. Vill man ha allt får man betala för det, men det gjorde man ofta även förr i form av större men färre och dyrare expansioner.
Sen bör man vara försiktig med slutsatser som att spel var mindre buggiga förr (ta t.ex. Operation Flashpoint). Likaså att de har mindre innehåll eller kortare speltid: det kan vara så, men det kan också vara tvärtom.
Ser ofta det argumentet men vad som då glöms bort är att det var att marknaden var avsevärt mycket mindre. Det är just antalet som lett till att Steam kan ha reor varje år.
Idag så ser man även genom fingrar på ett helt annat sätt än man gjorde innan spel blev patchat via Internet. Falcon 4 sågades av många skribenter trots att det i grunden var ett väldigt bra spel, hade det släppts idag så tvivlar jag på att någon recencent gett samma betyg som när det lanserades.
Sen är det mer intresssant med bra expansioner eller DLC än det är att ett spel har dessa bara för att. Förr var expansioner i klass med originalet och idag hade de säkerligen klassats som uppföljare. Jag köpte Brood War när den lanserades och ångrade inte det för en sekund. Idag är det sällan jag ser DLC eller expansioner som är lika bra.
Det som är komiskt är att DLC idag som kostar pengar ofta var gratis förr. Minns när Epic släppte gratis material till UT 2004, idag hade de garanterat tagit betalt för samma "DLC".
Jag köper alla min UbiSoft spel på reor. Har aldrig betalat mer än 100:-. Man behöver inte köpa dem dag 1.