Atari hoppas kunna minska begagnathandeln
Nu köper jag iofs aldrig spel begagnat men vilka jävla svin dom är, gör bara så piratkopiering blir mer lockande om man inte kommer kunna gå in på t.ex. Blocket för att köpa ett spel lite billigare, speciellt nu när vi befinner oss i lågkonjunktur.
Tycker det är bullshit, andrahandsförsäljning är väl lika illa för alla branscher, man köper en vara och när man inte vill ha den längre så har man väl all rätt att sälja den vidare (finns ju undantag men orkar inte diskutera det), det är det som är skit med spel man köper via t.ex. Steam eller Direct 2 Drive, spelet blir knappt något man äger, man har ingen skiva och egentligen så äger man knappt spelet, man får bara en inloggning man kan använda det med. Att det sedan är mycket dyrare att köpa spel online är fan sjukt, om något borde det vara billigare.
Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed
Tycker det är bullshit, andrahandsförsäljning är väl lika illa för alla branscher, man köper en vara och när man inte vill ha den längre så har man väl all rätt att sälja den vidare (finns ju undantag men orkar inte diskutera det), det är det som är skit med spel man köper via t.ex. Steam eller Direct 2 Drive, spelet blir knappt något man äger, man har ingen skiva och egentligen så äger man knappt spelet, man får bara en inloggning man kan använda det med. Att det sedan är mycket dyrare att köpa spel online är fan sjukt, om något borde det vara billigare.
Dyrt blir det ju via steam för att man betalar i USD som är rätt bra hög valuta nu...
Jag förstår inte riktigt vad han vill komma med begagnat handeln. De har ju redan fått betalt för produkten en gång? vill de ha procent av begagnat handeln eller vad? Haha!
Ja jag vet att jag är bäst!
Dyrt blir det ju via steam för att man betalar i USD som är rätt bra hög valuta nu...
Jag förstår inte riktigt vad han vill komma med begagnat handeln. De har ju redan fått betalt för produkten en gång? vill de ha procent av begagnat handeln eller vad? Haha!
Begagnat markanden är enorm i USA. Det har varit rätt mycket debatt om det "over there" det senaste året. De flesta stora drakar anser att begagnat marknaden kannibaliserar på deras försäljning. 1 vecka efter att ett spel släpps kan man hitta det i begagnat hyllorna för ½-priset.
Bra blogginlägg om detta:
http://dubiousquality.blogspot.com/2008/11/sticky-situation.h...
Fortfarande väldigt mycket dyrare även när dollarn var billig. Kom ihåg när bioshock kom ut, då var dollarn rätt låg ( kommer ej ihåg exakt hur låg). Skulle jag köpa över steam skulle det kosta mig runt 100kr mer än i butik något jag anser riktigt svinigt. Det slutade med att jag köpte det på direc2drive vilket gjorde att spelet blev ungefär 100kr billigare än i butik däremot så tog det ju över ett dygn att ladda ner från den skitsidan.
Gamespot i USA köper begagnade spel för några dollar och säljer dem för nästan full pris. De låter även bli att ta in nya kopior för att folk ska köpa de begagnade istället.
Om jag inte minns fel så kommer mer än 50% av Gamespots inkomst från detta. Detta är helt klart värre än piratkopiering för utvecklarna.
vem FAN har råd med ett spel för 600kr? Okej om man har en lön på 25 - 30k i månaden, men studenter har ju inte en chans. Jag köper alltid via tradera om det inte är ett spel som man längtat efter i flera år, då kanske man förbokar någonstans. Priserna är vansinniga, enda spel som är prisvärda är ju fan jrpg som håller i 40+ timmar. Kul att köpa ett spel för 600kr, klara det på 6h och sen aldrig mer spela det (om man inte är achivment jagare).... mmmmm snacka om att kasta pengarna i sjön.
Tycker också att begagnat-priserna är för höga på Game och Gamestop, jag brukade köpa spel begagnat förr men nu tar det verkligen emot när ett spel som är mer än ett år gammalt och dessutom oftast i dåligt yttre skick kostar typ 400kr.
Det är därför som man hellre ska kolla på Blocket eller Tradera, då slipper man en mellanhand som vill göra en god vinst. Som någon sa tidigare i tråden så är det enklast att få tag på lite äldre spel men även nyare går att hitta lite billigare än i butik (sålde Spore Collectors Edition och Fallout 3 när jag spelat genom dem så de spelupplevelserna kostade mig lite drygt 50:- styck ).
/ LordDaimos
Tanken är väl inte att de ska vara svårt att sälja vidare, utan att istället lägga till nya uppdateringar och innehåll regelbundet för att gamers inte ska sälja vidare spelen.
Frågan är ju bara hur många som kommer välja att hålla kvar i spelet för det när man sen måste punga ut en hundring för varje content patch när man börjat lessna på spelet.
Vad blir nästa steg?
Klaga pa dom som hyr ut spel? Dom som lanar ut sitt spel?
Dom som köper ett ex till en annan person i present, men köper inget själv?
Visst, det bästa sättet är att se till att folk far nytt innehall genom kostnadsfria uppdateringar eller expansioner eller annat, som är billigare än orginalet.
Tycker det verkar bli överdrivet gnälligt från speltillverkarna. Först är allt piratkopieringens fel och när det argumentet inte verkar gå hem längre så är det begagnat. Skulle inte förvåna mig om nåt företag kommer göra så att ett spel bara går att äga för en person.
Alla dom där jättarna borde gå tillbaka till att vara garageföretag som är drivna av entusiasm och som släpper spel som dom själva tycker är roliga och som dom känner nån stolthet för.
Precis som med musik skulle jag vilja betala direkt till de som verkligen gjort spelet/musiken och sen ladda ner det genom bittorrent.
Jag har flera program där jag gjort så, framförallt mirc.
once there was a time when games had soul, games had character.
it wasn't all about graphics, it wasn't all about capitalism.
Tycker det verkar bli överdrivet gnälligt från speltillverkarna. Först är allt piratkopieringens fel och när det argumentet inte verkar gå hem längre så är det begagnat. Skulle inte förvåna mig om nåt företag kommer göra så att ett spel bara går att äga för en person.
Alla dom där jättarna borde gå tillbaka till att vara garageföretag som är drivna av entusiasm och som släpper spel som dom själva tycker är roliga och som dom känner nån stolthet för.
Precis som med musik skulle jag vilja betala direkt till de som verkligen gjort spelet/musiken och sen ladda ner det genom bittorrent.
Jag har flera program där jag gjort så, framförallt mirc.
Hur ska dom kunna betala skådespelarna har du tänkt dig? eller ska vi gå tillbaka då PCn kom fram som spelmaskin utan ljudkort? bara en massa äckliga pipljud från PCns internhögtalare
CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz Mobo: Asus Crosshair V Formula-Z GFX: Zotac GF560Ti 448 Core RAM: 8GB RAM HD: 1 x WD Black 500GB + 1 x WD Green 1TB
Detta låter ju bra förstår inte varför andrar klagar. Låt oss se vad dem kan skapa för att få oss att behålla spelen. Själv sälger jag aldrig mina spel då jag samlar på dem. Har en del gamla godingar som idag har samlar värde.
Iaf skall bli kul och se vad dem kan skapa för att få oss samla mer på spelen istället för att byta in. Välkommen tanke tycker iaf jag.