Grand Ages: Rome
Efter två halvdana försök är svårstavade spelstudion Haemimont tillbaka med ett nytt stadsbyggarspel med det majestätiska gamla Rom som utgångspunkt. Föregångarna hade sannerligen många brister och Grand Ages: Rome lyckas rätta till åtminstone ett par av dessa.
#glory-of-the-roman-empire, #imperium-romanum, #creative-assembly
Jag har provat det här också och jag håller med, spelet är förvisso vackert men det är dessvärre allt det är.
+1
Nej tacka vet jag #CivCity: Rome, det är fortfarande stadsbyggarkungen i min bok!
/ LordDaimos
Tycker det är ett skitkul spel hittills, fast har bara spelat fyra timmar iofs. Men jag förstår fortfarande inte, Geforce 6600/ATI 9600? Är det 90-talet eller? Är sjukt snyggt på högre grafikinställningar, ni missar nåt.
Hah, man undrar ju!
Jag kan ju dock säga att jag inte alls vart imponerad, även fast jag körde på maxxade inställningar.
Du vet, grafiken är inte allt. Jag kan fortfarande njuta av klassikern Farao.
Det absolut sämsta med spelet är att staden brinner hela tiden och det finns inget att göra åt det förutom att bygga "pretor någonting" som ser till att du får några vatten kastande gossar som inte hinner släcka något ifallall.
Det som också är sjukt i spelet är att när du blir så stor att det börjar bli väldigt hög belastning på resurserna och du kanske missar att bygga en wheat farm eller whatever så kommer följderna på en sekund...
alltså sjukt irriterande spel som gör att man vill slänga ut burken genom fönstret... KÖP INTE!
Har spelat några dagar nu och tycker att det är ett riktigt kul spel. Håller inte alls med om att det skulle vara för enkelt. Tycker att det innehåller tillräckligt med nya infallsvinklar jämfört med Caesar och andra spel i gengren.
Att det finns en del som inte klarar av bränderna i staden visar ju att det håller en viss svårighetsgrad också.;)
Nu har jag spelat i tre veckor och jag måste säga att jag har haft svårt att slita mig från datorn. Jag tycker att Caesar 4 känns som en gäspning jämfört med det här spelet. När jag spelade Caesar 4 letade jag febrilt efter stora kartor. Det visade sig att det fanns en enda stor karta men den var reserverad för de som köpt en viss version av spelet. I Grand Ages Rome finns det mängder av stora kartor, för det mesta fulla med resurser. Räcker resurserna ändå inte till så kan man köpa från andra städer. På de här stora kartorna kan man bygga, strida och lägga under dig fiendebyar och inte minst bygga sina drömmars stad. Man riskerar ingen platsbrist eftersom de flesta kartorna är rejält stora.
Sebastian, som recenserat spelet, tycker inte om striderna och vill tydligen att de ska vara som striderna i Total War. Men vem vill egentligen har strider i stil med Total War i ett stadsbyggnadsspel? Jag vill i alla fall inte ha det. Alternativet enligt Sebastian skulle vara att inte har några strider alls. Det tycker jag vore ett ännu sämre alternativ eftersom det skulle göra kampanjen väldigt enformig.
Visst kan jag hålla med om att själva striderna inte är särskilt intressanta, för det mesta är de inte det i den här typen av spel. Det är istället vägen till striderna som är intressant. Det gäller att ha tillgång till rätt soldater vid rätt tillfälle och det kräver tankeförmåga, planering och strategiskt tänkande. Det som gör striderna lite extra intressanta i Grand Ages Rome är att det finns Barbarian Villages på många av kartorna. De här byarna kan man lägga under sig och på så sätt få tillgång till extra resurser. Man kan också välja att rasera dem och ta befolkningen som slavar. Slavarna kan man sedan använda som billig arbetskraft eller sälja till någon annan stad och få bra betalt.
Forskning och något som kallas för City States gör att det här spelet sticker ut lite extra. Med forskningen kan man t ex få ut betydligt mer ur gruvor och bondgårdar, man kan forska fram starkare soldater och mycket annat. City States kan man väl bäst beskriva som ett tillstånd som råder i staden. Popular t ex uppnår man när populariteten hos folket är över 90 %. Effekten är att truppernas moral ökar. Sjunker populariteten till 80 % upphör effekten. Det finns mängder av såna här City States och det gör att det finns plats för lite mer strategiskt tänkande än i många andra stadsbyggnadsspel.
Intressant är också att kartorna baseras på hur det verkligen ser ut på platsen för staden. Jag spelar just nu en karta över den engelska staden Dover med en relativt smal strandremsa och med de gigantiska Doverklipporna i bakgrunden. På strandremsan finns begränsat med resurser. På andra sidan berget finns det betydligt mer, men där finns också ett par starka fiendebyar och det är svårt att få tillgång till de här resurserna i början av spelet. Det gör att man måste prioritera handel och forskning för att få tillgång till de resurser och de soldater som behövs för att kunna lägga under sig resten av kartan.
Det är en del som inte tycker om grafiken i spelet. Själv köpte jag en ny dator för några veckor sedan och har kunnat köra spelet på maxade inställningar och jag kan garantera att grafiken är bra på den nivån. Däremot är det mer dämpade färgskalor jämfört med Caesar 4 och det gör att man inte kan bygga en lika praktfull stad i det här spelet.
Användargränssnittet är bland det bästa jag har sett i ett stadsbyggnadsspel. Det enda som irriterar mig är att man måste zooma ut till högsta nivån för att kunna snurra på kartan.
Om du har läst ända hit så är det väl ingen överraskning om jag säger att jag verkligen rekommenderar det här spelet.
Nyss testat detta spel och tycker det är riktigt skoj.
Tar sin tid o lära sig men när man börjar kunna vad alla byggnader är till för så är det riktigt skoj. Striderna kanske inte varit dom bästa hitills men har inte kört så långt än.
Men jag ger detta spel 4/5.
Väldigt snyggt och svårt gör att det håller rätt länge.