"Heavy Rain är inget tv-spel"
Inget spel jag tänker köpa förren det kostar mindre än 150:-
Som ovan. Hatar quicktime event. Jag tyckte början av Indigo profecy var bra. Men efter 1/3 av spelet är det endast massa quicktime events som sög. Heavy Rain är endast quicktime events.... Och man går framåt genom att hålla R2??? wtf! (analog spakarna lediga för massa QTE)
Hoppas spelet floppar totalt så dom ser att folk inte vill ha sånna här spel.
Den som vet vet.
Sluta liipa gnäll spikar!
Tror detta spel kommer att bli grymt ända tills motsatsen har bevisats!
Jag älskar spel med bra story och kan fölåta mycket för det och story verkar ju spelet ha så det räcker till!
God Jul hälsningar åt er alla från Finland!
Min negativa KDR är din positiva KDR!
FZ egna kriktiker har talat: Spelet får ett -F i betyg.
Pga: Quiktime events och att man går på R2, sedan är de tok för dyrt också å borde kosta ungefär 70kr som ett tillägg i PSN
Spelet saknar: Analog walk, massa köttande, stora feta vapen, stora starka karlar å ingen handling
God jul alla!
Debatten kring Heavy Rain är intressant på många sätt. Primärt så visar det på ett problem med det rådande "TV-spelsparadigmet", dvs hur TV-spel (i den termen inkluderar jag även dataspel och allt annat som vi i vardagstermer inkluderar i TV/Dataspel) ska vara konstruerade, presenterade och spelbara.
Problemet, skulle jag påstå, uppstår främst i och med att det existerar en påtaglig diskrepans mellan mediets självbild, den sociala bild som konstrueras runt mediet och verkligheten. De senaste åren så har demografin för marknaden och nyttjandet av TV-spel förändrats på ett grundläggande sätt. Det är inte längre så att den typiske spelaren är en tonårig kille eller pojke som primärt lever ut ritualiserade våldsfantasier. Nuförtiden så är den typiske spelaren en 25+ kvinna med högskoleutbildning.
Denna demografiska utveckling har inte till någon större grad följts av en liknande utveckling inom TV-spelsindustrin. Tvärtom, industrins självbild och socialt konstruerade image är fortfarande den av den tonårige grabben som spelar Halo. (Detta håller dock på att förändras, sakta men säkert. Det är takten som är problemet.) Lägg till ovanstående med det faktum att TV-spel i mångt och mycket är ett oerhört ungt medium, och du får en situation där "vuxet" betyder våld och mörka färger, där "moget" betyder sex (vare sig det är berättigat av storyn eller ej) och exponerade bröst. Ett ungt medium målar i få, starka färger.
Ett annat problem med paradigmet är den snäva konstruktion av spel som det tillåter. Mediet är kraftig genreiserat, med klara väggar mellan FPS, RPG, Racers, Plattformare osv. Att det är så kan man klarast illustrera med den upphetsning som följer när ett spel korsar gränserna. Men även denna distinktion håller på att försvinna, sakta men säkert, när mediet åldras och blir mer komplext. Dock lever distinktionerna och de snäva ramarna kvar i det allmänna medvetandet. Spel som inte lätt kan placeras inom dessa tenderas att ses på med misstänksamhet från många spelare.
Vad jag ser i Heavy Rain är ett beundransvärt försök att kliva utanför ramarna. FMV-spel, sa någon. Det kanske är en något klumpig liknelse, men jag kan hålla med om att de två på något sätt har samma mål. Att skapa en brygga mellan spel och det vi vagt kan kalla "digital underhållning". Inte riktigt spel, inte riktigt film. FMV-spelen led inte bara av begränsad teknologi, utan också av usla manus, besatta av det då rådande "vuxen-paradigmet" av våld och sex.
Cage må vara en skrythals av kaliber, men jag önskar honom väl. Heavy Rain kan mycket väl bli det spel som skapar en länk mellan TV-spel och resten av medievärlden som ju är genomlusad av andra mediekorsningar. Heavy Rain kan också mycket väl misslyckas, och endast bli ihågkommen som en enorm flopp, medans TV-spelsmediet harvar vidare i uppkörda hjulspår.
Men att hoppas att han misslyckas, att håna innovatören utan att ha sett hans vision, det är barnsligt och kontraproduktivt.
Jag vågar inte hoppas för mycket, men kan inte hjälpa att jag längtar till att få ta mig an karaktärerna.
"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/
Detta kommer att bli underbart. Jag tror kanske att majoriteten av spelarna har för mycket adhd för att uppskatta ett sånt här spel dessvärre.
Blir i alla fall ett givet köp för egen del.
Precis, det här spelet lär inte bli ett storspel just pga att Halokidsen inte köper det. Men vi som kommer köpa det kommer nog få ett kanonspel.
The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.
Erenthal: Bra skrivet, ja det är nog det som är problemet, att man har en viss uppfattning om hur ett spel ska vara och spel som bryter mot detta tenderar att floppa. Finns många exempel på spel som försöker kombinera olika genrer och som sålt dåligt. Ett bolag som mer eller mindre är förknippade med unika spel är Shiney Entertaiment som utvecklade många spel som fick bra kritik av recensenter men sålde tyvärr relativt dåligt, mycket tack vare att spelen inte var som andra spel.
On topic:
Heavy Rain kommer vara ett spel man antingen hatar eller älskar. Kan inte vänta tills de första recensionerna av spelet finns att läsa på nätet, kommer lusläsa var enda en. Jag tror att det här spelet kommer tilltala mig mer än Alan Wake (som också verkar bli ett annorlunda spel tack vare berättarrösten) däremot tror jag tyvärr att det kommer floppa rent försäljningsmässigt. Vilket vore väldigt tråkigt för det är den här typen av utvecklare jag som spelare vill ha, de som vågar satsa på nytt när andra fortsätter med uppföljare på uppföljare.
Det är ju sån här bullshit som förekom till Fahrenheit också. Det är långt ifrån banbrytande, det är ett spel bara där det i varje scen finns ett par events. Fahrenheit var bra ja, det var riktigt bra om man gillar storyn, men det var inte banbrytande. Det är ett vanligt spel och det han säger är bara liknande Molyneux-snack...
Det är långt ifrån banbrytande
Han låg väl under en sten början/mitten av 90-talet och missade FMV-spel och hur det totalfloppade av den enkla anledningen att folk köper spel för att _spela_, inte för att titta på en halvlinjär b-film där man ska trycka på en knapp i rätt ögonblick.. På den tiden funkade det en stund, för att "grafiken" var bättre än de fåtal 3D-spel som fanns då och folk var impade att de låg på 10 CD's..
Vad försöker spelet ens konkuerara med? Film? Nej tack, då ser jag hellre på riktiga skådisar, ser hellre riktiga miljöer, ser helst inte på B-film heller. Spel? Nja, då tar jag hellre ett spel där man faktiskt spelar.
Problemet, skulle jag påstå, uppstår främst i och med att det existerar en påtaglig diskrepans mellan mediets självbild, den sociala bild som konstrueras runt mediet och verkligheten. De senaste åren så har demografin för marknaden och nyttjandet av TV-spel förändrats på ett grundläggande sätt. Det är inte längre så att den typiske spelaren är en tonårig kille eller pojke som primärt lever ut ritualiserade våldsfantasier. Nuförtiden så är den typiske spelaren en 25+ kvinna med högskoleutbildning
Du snackar otroligt mycket goja. "Paradigmet" för ju tankarna till förstapersonpangare och så vidare. Varför är denna typ av spel så dominant på marknaden? Jo, det är lätt att skapa "minute to minute"-gameplay och det säljer. Komplexa sociala situationer är ju ett helvete att scripta. Finns en anledning till att MW2 är största mediesläppet i historien.
Den typiske datorspelaren kan, möjligtvis, vara det som du beskriver även fast jag har svårt att tro det. Men då handlar det om alla former av "spel" som online-bingo och farmville på Facebook. Och hur köpstarka är sådana konsumenter på boxade aaa-titlar? Nä just ja.
Du skrev med vettig svenska men hela inlägget föll samman när du missade det där med att föra ett vettigt resonemang. Se till att dina tankar är väl underbyggda innan du fuldekorerar svenskan...
peace
Jag håller med om att detta inte kan kallas för "spel". Man har för lite frihet helt enkelt.
Spelutvecklaren: Så, nu är spelet klart, fan va alla kommer älska detta!!
Hans kollega:Men.. man kan ju inte styra?
Spelutvecklaren: Vi lägger in lite låtsasstyrning (a.k.a. QTE)
Det finns faktiskt spel som ger en "filmisk känsla" utan att kompromissa med kontrollen. Det är det som gör en spelutvecklare bättre än en annan.
Ico
Shadow Of The Colossus
Jak & Dexter
Grand Theft Auto (3, VC, SA, 4)
Half Life (1/2)
Riddic
Uncharted (1an och 2an)
och många fler
Han låg väl under en sten början/mitten av 90-talet och missade FMV-spel och hur det totalfloppade av den enkla anledningen att folk köper spel för att _spela_, inte för att titta på en halvlinjär b-film där man ska trycka på en knapp i rätt ögonblick.. På den tiden funkade det en stund, för att "grafiken" var bättre än de fåtal 3D-spel som fanns då och folk var impade att de låg på 10 CD's..
Vad försöker spelet ens konkuerara med? Film? Nej tack, då ser jag hellre på riktiga skådisar, ser hellre riktiga miljöer, ser helst inte på B-film heller. Spel? Nja, då tar jag hellre ett spel där man faktiskt spelar.
Håller inte med, detta verkar inte alls vara ett Phantasmagoria eller ett 7Th Guest. Kan hålla med om att det har mer gemensamt med till exempel Space Ace som också använde sig av snabba reaktioner men inte i närheten lika svårt som Dragons Lair, som krävde exakta knapptryckningar. Jag tror det här spelet kommer bli ett spel som inget annat och kommer därför sälja bra eller floppa. Det här spelet kommer tilltala de som är ute efter en spännande story där man har ett stort inflytande på vad som händer, något som ytterst få spel i liknande genrer har.