Omröstning: DEI i spel
Märkte att du skrev ungefär samma sak som jag. Jag skulle säga att dåligt manus är det som absolut får saker att kännas extremt onaturliga i spel som gör att man hakar upp sig på saker.
Sen att det finns en högljudd minoritet som blir kränkta över att Dead Space-remaken hade könsneutrala toaletter är bara skrattretande.
Det roligaste jag varit med om på senaste år var när apex legends kom ut, det var superpopulärt och typ alla spelade det. Sen gick respawn ut med att gibraltar var gay (inget du vet eller märker om du inte läst hans backstory) och internet började brinna lite 😁
Det var underhållande att följa, minst sagt
När det är påtvingat och skitnödigt likt Dragon Age: Failguard så har det ingenting i spel att göra och förtjänar all skit de får.
När det är valfritt och väl implementerat utan att det känns som att du blir uppläxad inom identitetspolitik likt Baldur’s Gate 3 så har jag inga som helst problem med det.
100% dåligt, skulle kunna skriva en avhandling på ämnet.
Men kort och gott, det är inte autentiskt och saknar ofta trovärdighet.
Sedan resulterar det ofta i spel som är tråkiga och ointressanta eftersom de skapas med en mentalitet att alla ska med eller representeras, vilket är som att koka en soppa och slänga i alla ingredienserna man har i köket, istället för att koka ihop de som kompletterar varandra.
Jag tycker aldrig om när något känns påklistrat, varken diversitet eller trumpism.
En bra story kan innehålla karaktärer av alla läggningar, former och färger. En bra story kan också innehålla enbart medelålders vita heteromän. Eller enbart gröna transkvinnor. Om kön, läggning m.m. skohornas in på bekostnad av storyn väljer jag emellertid bort det.
Tror starkt att all form av skohornande av olika ideologier motverkar sitt syfte. Oavsett om det politik, religion eller något annat som förstör mina spel kommer jag automatiskt att få en aversion för den idén, eller i varje fall dess förespråkare.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Men kort och gott, det är inte autentiskt och saknar ofta trovärdighet.
Har du något exempel förutom Dragon Age Veilgard och Concord där det inte känns autentiskt och på vilket sätt?
Och när är en persons sexualitet eller hudfärg "trovärdig"?
Vad anser du själv är en autentisk och trovärdig karaktär som är LGBTQ-kodad?
Jag är emot det när man ändrar etablerade spel. T.ex. om man ändrar DOOM till att man spelar som kvinna är jag extremt emot. Det vore som att ändra Lara Croft till James Croft i Tomb Raider. För nya spel har jag inte något problem med det, det kan leda till mer kreativitet och intressant berättelser.
Lorem ipsum dolor sit amet
Har du något exempel förutom Dragon Age Veilgard och Concord där det inte känns autentiskt och på vilket sätt?
Och när är en persons sexualitet eller hudfärg "trovärdig"?
Vad anser du själv är en autentisk och trovärdig karaktär som är LGBTQ-kodad?
Jag har sagt vad jag ville säga.
Märkte att du skrev ungefär samma sak som jag. Jag skulle säga att dåligt manus är det som absolut får saker att kännas extremt onaturliga i spel som gör att man hakar upp sig på saker.
Sen att det finns en högljudd minoritet som blir kränkta över att Dead Space-remaken hade könsneutrala toaletter är bara skrattretande.
Haha, hade de alltså verkligen ändrat till könsneutrala toaletter? Skulle nog säga att det snarare var att en sådan ändring ens gjordes som i såna fall var skrattretande, om det nu inte var menat som ett humoristiskt inslag i ett skräckspel. Annars förstår jag inte hur det ens är "inkluderande"?? Finns det alltså gamers som känner obehag av att gå in på vanliga könsuppdelade toaletter i ett tv-spel?
Annars förstår jag inte hur det ens är "inkluderande"?? Finns det alltså gamers som känner obehag av att gå in på vanliga könsuppdelade toaletter i ett tv-spel?
Tolkar det mer som en framtidsvision, att när spelet utspelas (typ 500 år i framtiden eller något) så har vi utvecklats så mycket som civilisation att det in längre finns behov för uppdelade toaletter.
Tror inte det har med några ”obehag” att göra men alla tolkar det ju olika
Men finns det ingen person i ett spel som du tycker visar ett exempel på en välskriven HBTQ-person?
Men finns det ingen person i ett spel som du tycker visar ett exempel på en välskriven HBTQ-person?
Han har ju sagt sitt sa han. Men man får också tänka på att det finns typ 1 biljon spel, det är inte omöjligt att en stor del av ALLA som spelar aldrig har stött på detta fenomen. Jag kan inte komma på att jag själv har gjort det nämligen...
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Tolkar det mer som en framtidsvision, att när spelet utspelas (typ 500 år i framtiden eller något) så har vi utvecklats så mycket som civilisation att det in längre finns behov för uppdelade toaletter.
Tror inte det har med några ”obehag” att göra men alla tolkar det ju olika
Dom tänker sig alltså att människan då kommit så långt att karlar inte slår en drill i handfatet eller över brinken på könsneutrala toaletter. Annars tycker jag synd om framtidens kvinnor, dasset är ju deras fredade plats ute i samhället. 😊
Han har ju sagt sitt sa han. Men man får också tänka på att det finns typ 1 biljon spel, det är inte omöjligt att en stor del av ALLA som spelar aldrig har stött på detta fenomen. Jag kan inte komma på att jag själv har gjort det nämligen...
Det har han och då kan man egentligen inte begära mer. Dock är det något han gör till och från, att säga att saker är "si och så", och när folk ber om exempel så får man det inte. Känns inte som man är riktigt sugen på att diskutera något utan bara säga sitt och inget mer. Inte så seriöst.
Dom tänker sig alltså att människan då kommit så långt att karlar inte slår en drill i handfatet eller över brinken på könsneutrala toaletter. Annars tycker jag synd om framtidens kvinnor, dasset är ju deras fredade plats ute i samhället. 😊
Dead Space är ett skräckspel och det är faktiskt lite läskigare om kvinnor inte får ha några egna toaletter. Dom har på så viss gjort Remastern snäppet läskigare.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Det har han och då kan man egentligen inte begära mer. Dock är det något han gör till och från, att säga att saker är "si och så", och när folk ber om exempel så får man det inte. Känns inte som man är riktigt sugen på att diskutera något utan bara säga sitt och inget mer. Inte så seriöst.
Handlar snarare om att jag försöker indentifiera och avlägsna mig själv från situationer som inte kommer att resultera i någon fortsatt produktiv diskussion. (Vilket inte alltid lyckas, medger jag.)
I det här fallet har Saroto redan fällt ett antal spydiga kommentarer mot folk i den här tråden, och jag upplever därför att en fortsatt diskussion inte kommer leda någon vart. Visst, jag kunde ta tjuren vid hornen och påpeka detta, men jag kände hellre för att dra mig tillbaka än att eskalera. Särskilt när eskalering tenderar att resultera i sidospår, borttagna inlägg och bortslösad tid.
Fråga på det?
Jag tycker bara att det är alldeles för lätt att klaga på det som är dåligt men för att kunna komma vidare måste man ändå förtydliga vad som kan tänkas vara bra.
Ta Vamp i Metal Gear Solid 2 som exempel som är bisexuell. Det är inget som nämns förutom i en enskild dialog med Pliskin som går att missa men han är det. Är det något som folk är "okej" med som exempel?
Att bli uppretad på könsneutrala toaletter i ett sci-fi-spel som handlar om monster i rymden om nu någon blev det känns lite som att leta efter saker att peka på.
Tvivlar på att det är på grund av någon slags tanke på att spelet ska vara inkluderande. Jag tycker det passar bättre med sci-fi estetiken än om det skulle vara uppdelat, då sci-fi draman ofta är könsneutrala i olika roller.
Att bli uppretad på könsneutrala toaletter i ett sci-fi-spel som handlar om monster i rymden om nu någon blev det känns lite som att leta efter saker att peka på.
Tvivlar på att det är på grund av någon slags tanke på att spelet ska vara inkluderande. Jag tycker det passar bättre med sci-fi estetiken än om det skulle vara uppdelat, då sci-fi draman ofta är könsneutrala i olika roller.
Precis. Som att omklädningsrummen i Robocop eller Starship Troopers också är könsneutrala där alla byter om tillsammans. Känns snarare som något man stöter på ofta i Sci-Fi-genren i regel.
Det bevisar i så fall att DEI trots allt är viktigare än vad man tror då folk uppenbarligen inte ens kan ge exempel på välskrivna
eller positiva HBTQ-personer.
Kanske folk bara är okej med spelkaraktärer som inte är öppet homosexuella eller trans för om de är det så blir spelet "politiskt" eller "har en agenda"?
Se bara på hur amerikaner blev chockad över att Ellie var lesbisk trots att det var en bit som var presenterat redan i ettan.
Trodde åtminstone Bridget i Guilty Gear skulle tas upp:
Jag tänker lite så här kring det hela.
Vet vi verkligen karaktärens läggning på många av de välskrivna karaktärerna? Är de inte en HBTQ-karaktär om de inte markeras som sådan i spelet?
Sam Fisher t.ex. Han har haft en fru och har en dotter. Är han hetero? Kan kan vara bi... Jag vet inte, aldrig hört eller sett någonting i hans bio om hans sexuella läggning. Så han kan vara en HBTQ-karaktär egentligen, men det antas att han är en hetero man då han har haft en fru och inget annat har nämnts.
Personligen så bryr jag mig inte om deras läggning om det inte spelar någon roll i spelet. T.ex romantisk subplot eller att vissa grupper i spelet inte gillar personer av en viss läggning.
Kan jag nämna en bra skriven karaktär som jag vet är HBTQ från ett spel. Inte på rak arm, betyder det att det inte finns några, att de inte är minnesvärda eller att det faktum att de är HBTQ inte är viktigt för mig och de är bara en annan karaktär som jag gillar?
Jag är för att skapa karaktärer och spel som välkomnar fler.
För att ändra lite på ett meme: I hate bad writing, not strong HBTQ-characters.
Det är ju också "skapligt" mer rimligt/realistiskt när man tänker efter - lite vansinne att slösa extra plats och resurser på att ha könssegregerade toaletter i en miljö där man i regel försöker spara plats, volym och massa. (Undantaget Warhammer 40k möjligtvis, Empire go brrrr - helfvete vad bisarrt stora skepp det universumet har.)
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Handlar snarare om att jag försöker indentifiera och avlägsna mig själv från situationer som inte kommer att resultera i någon fortsatt produktiv diskussion. (Vilket inte alltid lyckas, medger jag.)
I det här fallet har Saroto redan fällt ett antal spydiga kommentarer mot folk i den här tråden, och jag upplever därför att en fortsatt diskussion inte kommer leda någon vart. Visst, jag kunde ta tjuren vid hornen och påpeka detta, men jag kände hellre för att dra mig tillbaka än att eskalera. Särskilt när eskalering tenderar att resultera i sidospår, borttagna inlägg och bortslösad tid.
Fråga på det?
Nä. Även om det finns belägg för att inte gå djupare in på det just i den här tråden, så är det ändå en trend, precis som jag skrev. Förhoppningsvis har du möjlighet (och lust) att vara mer delaktig nästa gång.
Jag tänker lite så här kring det hela.
Vet vi verkligen karaktärens läggning på många av de välskrivna karaktärerna? Är de inte en HBTQ-karaktär om de inte markeras som sådan i spelet?
Sam Fisher t.ex. Han har haft en fru och har en dotter. Är han hetero? Kan kan vara bi... Jag vet inte, aldrig hört eller sett någonting i hans bio om hans sexuella läggning. Så han kan vara en HBTQ-karaktär egentligen, men det antas att han är en hetero man då han har haft en fru och inget annat har nämnts.
Personligen så bryr jag mig inte om deras läggning om det inte spelar någon roll i spelet. T.ex romantisk subplot eller att vissa grupper i spelet inte gillar personer av en viss läggning.
Kan jag nämna en bra skriven karaktär som jag vet är HBTQ från ett spel. Inte på rak arm, betyder det att det inte finns några, att de inte är minnesvärda eller att det faktum att de är HBTQ inte är viktigt för mig och de är bara en annan karaktär som jag gillar?
Jag är för att skapa karaktärer och spel som välkomnar fler.
För att ändra lite på ett meme: I hate bad writing, not strong HBTQ-characters.
Faktiskt en riktigt bra poäng. Oftast så vet vi inte karaktärers sexualitet i allmänhet såvida man inte läser djupare biografier eller lyssnar på utvecklarna som själva berättar det.
Det tror jag till stor del handlar om självcensur också så att de ska slippa behöva klippa i spel för att kunna sälja det även i länder där homosexualitet är förbjudet.
Tracer i Overwatch är ett bra exempel på det.
Och precis som du skriver så är det oftast usel dialog folk stör sig på snarare än representation i spel.
Jag är glad att se att så många ha en aversion mot DEI i spel. Det visar på att folk är smarta och kan se förbi fasaden.
Vilken fasad?
Problemet är oftast snarare att spel idag är så överbudgeterade samtidigt som de ironiskt nog även är extremt framstressade och ska vara fyllda med live service-dynga som är det stora problemet.
Dålig företagskultur och helikopterchefer är problemet, inte DEI.
Jag är glad att se att så många ha en aversion mot DEI i spel. Det visar på att folk är smarta och kan se förbi fasaden.
Om något så visar väl tråden att man inte har en aversion mot DEI utan mot dåligt skrivna spel
Jag kan inte ens erinra mig om att jag stött på ett spel varit påtagligt DEI. Köper inte heller att allt som inte är "den vite heterosexuella mannen räddar världen", som någon beskrev det, automatiskt skulle bli DEI. Vederbörande kan ju omöjligen ha spelat rollspel i så fall.
Är det ens ett så stort problem? Eller är det som vanligt, att det kanske släpps ett eller ett par spel per år som innehåller dessa element, inte ens nödvändigtvis storsäljare, men så fort det sker så reagerar internetträsket med full kraft och skriker så högljutt att man får intrycket av att det skulle vara vanligt? Halmdockor hör ju inte till ovanligheterna i "diskussionerna".
Hur många av, säg topp 10-spelen 2024, var DEI? Hur många ser ut att bli det 2025? Det är fan ingen stor grej, sitt ner i båten...
Dead Space är ett skräckspel och det är faktiskt lite läskigare om kvinnor inte får ha några egna toaletter. Dom har på så viss gjort Remastern snäppet läskigare.
Du har inte fel där, med tanke på reaktionerna mot vågen av känsneutrala dass i USA så verkar det ju vara lite survival horror med både tafs, blottande och gulprickiga toastolar. Man har ju nästan själv funderat på att göra som cartman o svida om könet bara för att få gå på fräscha dass på stan 😊
Jag kan inte ens erinra mig om att jag stött på ett spel varit påtagligt DEI. Köper inte heller att allt som inte är "den vite heterosexuella mannen räddar världen", som någon beskrev det, automatiskt skulle bli DEI. Vederbörande kan ju omöjligen ha spelat rollspel i så fall.
Är det ens ett så stort problem? Eller är det som vanligt, att det kanske släpps ett eller ett par spel per år som innehåller dessa element, inte ens nödvändigtvis storsäljare, men så fort det sker så reagerar internetträsket med full kraft och skriker så högljutt att man får intrycket av att det skulle vara vanligt? Halmdockor hör ju inte till ovanligheterna i "diskussionerna".
Hur många av, säg topp 10-spelen 2024, var DEI? Hur många ser ut att bli det 2025? Det är fan ingen stor grej, sitt ner i båten...
Kan tänkas att spelen inte når topp-10 pga. DEI. Tänker t.ex. Dragon age var ju en väldigt högprofilerad spelserie innan Veilguard dök upp och förstörde hela varumärket. Stå upp i båten och var inte rädd säga din åsikt.
Om något så visar väl tråden att man inte har en aversion mot DEI utan mot dåligt skrivna spel
DEI i spel är dåligt skrivna spel. Jättedåligt t.o.m.
DEI existerar i både Undertale, Disco Elysium och Baldurs Gate 3.
De blir inte automatiskt dåligt skrivna för det.
Inte alls, det finns massor av bra spel med DEI i. Förutom exemplens du redan fått slänger jag in hades/hades 2, life is strange, cyberpunk 2077, god of war ragnarök, spiderman 2 m.fl.