Gaming A-Z en utmaning för 2025 (och längre?)
Broken Sword - Shadow of the Templars: Reforged avklarat. Var länge sedan jag lirade ett peka och klicka-äventyr så kändes bra att ta sig an en klassiker i ny skrud. Skulle väl sammafatta upplevelsen som så att spelet har exakt de toppar som ofta finns i genren dvs en roliga och bra story med underhållande pussel som det alltid är kul när man löser mer eller mindre direkt, när det klickar. På samma sätt så finns dalarna där också med vad som iaf jag för stunden tyckte var tämligen ologiska pussel där jag ofta fastnade på att jag inte pratade med en person för åttioelfte gången. Måste dock säga att jag verkligen uppskattade hjälpsystemet som jag antar inte fanns med i originalet där man med en viss cooldown fick vettiga tips om hur man ska ta sig vidare utan att lösningen skrevs ut ordagrant. Hade sånt här funnits på 90-talets under genrens glansdagar så hade iaf jag tagit mig igenom fler än vad jag gjorde
Nästa spel till rakning blir Celeste. Har haft det på radarn länge då det ska vara en annorlunda kombination av känslor och bra plattformande
Hej!
Aldrig deltagit i något community-orienterat här på FZ förut men tänkte att det var dags.
Jag började igår 13/1-25 med spelet Antenna. Visade sig att det var ett kort 25-30min spel.. Är för närvarande på bokstav B med spelet Brütal Legend!
utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)
Hej!
Aldrig deltagit i något community-orienterat här på FZ förut men tänkte att det var dags.
Jag började igår 13/1-25 med spelet Antenna. Visade sig att det var ett kort 25-30min spel.. Är för närvarande på bokstav B med spelet Brütal Legend!
Härligt! Välkommen!
Kom ihåg att nämna utgivningsår, plattform och betyg framöver
Snokade upp alla offentliga uppgifter, men återkoppla med vad för betyg jag ska peta in i din tabell. Skapade din i samma inlägg som Erixon, så ligger du med i sammanställningen i inlägg 2 också.
Efter 1029 deaths har jag nu tagit mig igenom Celeste. Kan nog ses som en plåga för många och handkontrollen var nära att flyga iväg några gånger, men spelet är underbart. Inte bara sett till hur det är som en ren plattformare som kräver timing och precision utan framförallt hur det använder spelmekaniken för att förhöja berättelsen som handlar om huvudpersonens psykiska ohälsa. Om tvivel, ångest, panik, hur det är att slåss mot sig själv för att hålla en god min trots att man knappt håller sig över ytan. Fascinerande hur ett spel som på ser så enkelt ut kan locka fram såna känslor när andra titlar med visuellt godis i överflöd inte är i närheten, trots att de vill.
Det var ingen lång upplevelse direkt, tog mig drygt 5 timmar, men det var några av de bästa (och mest frustrerande) timmarna med ett spel som jag har haft på väldigt länge.
@Shadee
Hur ska man tolka regel §5? Jag brukar spela fler spel "samtidigt". Säg att jag spelar både B & C om vartannat. Är det slutdatumet som avgör om det är ett "hopp" eller ej?
Hmm, vet inte.
Vill ju inte ha alltför "slappa regler" så det blir en "meningslös" utmaning, men samtidigt är det ju en dålig utmaning om det "hindrar" någon från att spela det man vill spela.
Vad säger ni andra som deltar om hur man ska tolka det?
Efter 1029 deaths har jag nu tagit mig igenom Celeste. Kan nog ses som en plåga för många och handkontrollen var nära att flyga iväg några gånger, men spelet är underbart. Inte bara sett till hur det är som en ren plattformare som kräver timing och precision utan framförallt hur det använder spelmekaniken för att förhöja berättelsen som handlar om huvudpersonens psykiska ohälsa. Om tvivel, ångest, panik, hur det är att slåss mot sig själv för att hålla en god min trots att man knappt håller sig över ytan. Fascinerande hur ett spel som på ser så enkelt ut kan locka fram såna känslor när andra titlar med visuellt godis i överflöd inte är i närheten, trots att de vill.
Det var ingen lång upplevelse direkt, tog mig drygt 5 timmar, men det var några av de bästa (och mest frustrerande) timmarna med ett spel som jag har haft på väldigt länge.
Celeste är grymt. Har många timmar i det (40h). Nu när du är klar så är det ju bara börja samla jordgubbar och gå på B- och C-sidorna för äkta svårighetsgrad Jordgubbarna tog jag och de flesta B-sidor, men på C-sidorna gav jag upp. Där måste man typ kunna de där specialmovsen som alla speedrunners gör. (Om jag kommer ihåg rätt).
Tips kan vara att lägga vantarna på "Will you Snail" som spel på W Se till att gå in helt blint dock, för bästa upplevelsen. Det är en orättvis och frustrerande precisionsplattformare med udda story, som växer fram allt eftersom samt ändå en del djupare filosofiska funderingar.
edit: Och för er som inte sett en speedrun på Celeste, så gör det. Helt sinnessjukt.
Inte en komplett run, men en som går igenom alla sjuka grejer som händer under en speedrun.
@Shadee
Hur ska man tolka regel §5? Jag brukar spela fler spel "samtidigt". Säg att jag spelar både B & C om vartannat. Är det slutdatumet som avgör om det är ett "hopp" eller ej?
Hmm, vet inte.
Vill ju inte ha alltför "slappa regler" så det blir en "meningslös" utmaning, men samtidigt är det ju en dålig utmaning om det "hindrar" någon från att spela det man vill spela.
Vad säger ni andra som deltar om hur man ska tolka det?
E fan inte lätt, jag är delad på vilken lösning som e bäst här. Själv gillar jag regler i utmaningar för utan blir det ju inte en. När jag inte spelar sp blir det mp med vänner (eller randoms) vilket hjälper när jag behöver en break från sp. Å andra sidan e vi ju olika här och mp kanske inte är nästa persons grej. Då är det mer hinder att inte ha nått att växla fokus/energi på.
Jag är egentligen inte helt på att ändra regel §5, fast detta är mitt förslag om vi släpper något på regel §5 med en spoiler att redan nu har mitt förslag problem som jag beskriver mer om nedan.
Förslag:
Med en tydlig begränsning ska det bara vara möjligt att ha två spel igång samtidigt och de ska följa varandra i bokstavsordning (A&B - B&C - C&D osv.).
Påbörjar man med ett tredje samtidigt spel utifrån den ändringen så är det ett hopp i alfabetets ordning, oavsett om det är så att spelet följer efter bokstavskombinationen du nu är på (A&B&*C eller B&C&*D osv.). Tredje samtidiga spelet blir alltid ett hopp och då förbrukar du ett hopp av tre totalt.
Det är ju rätt självklart att man blir klar med ett spel före det andra. Här är jag kluven. Är det bäst att vara konsekvent och kräva att bägge spelen i din bokstavskombo blir avklarade innan du påbörjar nästa spel i turordningen (och är vi inte då på ruta ett igen, att inte ha ett annat spel att växla mellan) eller ska man kunna starta upp nästa spel som följer direkt efter nuvarande bokstavskombo (så länge man följer två spel i taget). Risken med sistnämna, som jag ser, är att ett spel kan komma att eftersläpa och något som liknar detta händer. Startar med kombo A&B. B klaras av först och man startar med C, A&(B)&C. C klaras av och man börjar med D, A&(B)&(C)&D. Hoppas min poäng kommer tillräckligt tydligt fram. A blir ett eftersläp och skapar problem. För är det verkligen i bokstavsordning i A-Z utmaningens anda om A blir klar sist efter alla andra spel i alfabetets ordning blir klar före A? Och det är nog detta som får mig att motsätta mig till mitt egna förslag och en regel ändring överlag.
Är mer keen att hålla i nuvarande regler men denna kompromiss kanske kan funka om den förbättras, om det är ens möjligt? Alternativet är ju att spela i ordningen och välja ett annat spel som redan är diskvalificerat från denna utmaning från första början. Återvända till en gammal sparfil från ett spel med över 20% avklarat redan, varva ett redan avklarat spel, eller för att ge ett dålig? förslag, spela upp till 20% på ditt tänkta nästa spel. Eller helt enkelt offra ett spel som du inte har klarat av sen innan för att ha två igång samtidigt. Thoughts?
E fan inte lätt, jag är delad på vilken lösning som e bäst här. Själv gillar jag regler i utmaningar för utan blir det ju inte en. När jag inte spelar sp blir det mp med vänner (eller randoms) vilket hjälper när jag behöver en break från sp. Å andra sidan e vi ju olika här och mp kanske inte är nästa persons grej. Då är det mer hinder att inte ha nått att växla fokus/energi på.
Jag är egentligen inte helt på att ändra regel §5, fast detta är mitt förslag om vi släpper något på regel §5 med en spoiler att redan nu har mitt förslag problem som jag beskriver mer om nedan.
Förslag:
Med en tydlig begränsning ska det bara vara möjligt att ha två spel igång samtidigt och de ska följa varandra i bokstavsordning (A&B - B&C - C&D osv.).
Påbörjar man med ett tredje samtidigt spel utifrån den ändringen så är det ett hopp i alfabetets ordning, oavsett om det är så att spelet följer efter bokstavskombinationen du nu är på (A&B&*C eller B&C&*D osv.). Tredje samtidiga spelet blir alltid ett hopp och då förbrukar du ett hopp av tre totalt.
Det är ju rätt självklart att man blir klar med ett spel före det andra. Här är jag kluven. Är det bäst att vara konsekvent och kräva att bägge spelen i din bokstavskombo blir avklarade innan du påbörjar nästa spel i turordningen (och är vi inte då på ruta ett igen, att inte ha ett annat spel att växla mellan) eller ska man kunna starta upp nästa spel som följer direkt efter nuvarande bokstavskombo (så länge man följer två spel i taget). Risken med sistnämna, som jag ser, är att ett spel kan komma att eftersläpa och något som liknar detta händer. Startar med kombo A&B. B klaras av först och man startar med C, A&(B)&C. C klaras av och man börjar med D, A&(B)&(C)&D. Hoppas min poäng kommer tillräckligt tydligt fram. A blir ett eftersläp och skapar problem. För är det verkligen i bokstavsordning i A-Z utmaningens anda om A blir klar sist efter alla andra spel i alfabetets ordning blir klar före A? Och det är nog detta som får mig att motsätta mig till mitt egna förslag och en regel ändring överlag.
Är mer keen att hålla i nuvarande regler men denna kompromiss kanske kan funka om den förbättras, om det är ens möjligt? Alternativet är ju att spela i ordningen och välja ett annat spel som redan är diskvalificerat från denna utmaning från första början. Återvända till en gammal sparfil från ett spel med över 20% avklarat redan, varva ett redan avklarat spel, eller för att ge ett dålig? förslag, spela upp till 20% på ditt tänkta nästa spel. Eller helt enkelt offra ett spel som du inte har klarat av sen innan för att ha två igång samtidigt. Thoughts?
Jag tycker ditt resonemang är bra (kanske för att det passar mig). Men vi behöver inte ens skriva om regeln om vi bara kommer överens om att det är slutdatum som skapar hopp. Dvs man måste klara ut dem i ordning. Sedan finns det ju andra regler som säger att man inte ska köra spel som man kört innan, 20%, osv.
Jag spelar redan flera andra spel. Som jag väljer att inte ha med i utmaningen för att inte skapa hopp.
Härligt! Välkommen!
Kom ihåg att nämna utgivningsår, plattform och betyg framöver
Snokade upp alla offentliga uppgifter, men återkoppla med vad för betyg jag ska peta in i din tabell. Skapade din i samma inlägg som Erixon, så ligger du med i sammanställningen i inlägg 2 också.
Ahh, sorry'! Ska komma ihåg till nästa gång
Tackar!
Kul grej! Jag är så jäkla dålig på att avsluta spel (bra egenskap ibland, mindre bra ibland) så jag går med delvis för att utmana mig själv. Eftersom jag alldeles nyss påbörjade spelet Above Snakes känns det nästan som.. ödet.
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Recension |
---|---|---|---|---|---|---|
PC | 2023 | 2025-01-16 | 2025-01-25 | 3/5 | ||
PC | 2022 | 2025-01-26 | 2025-02-01 | 3/5 | ... | |
PC | 2022 | 2025-02-01 | 2025-02-02 | 3/5 | ... | |
D | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
E | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
F | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
Har ju ändå 360 orörda spel på Epic Games Store, så det borde finnas lite att rensa för mig. Samt att jag på sista tiden spelat mycket evighetsspel så spel med ett slut blir skön omväxling. Jätteroligt initiativ.
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Ev länk till recension |
PC | 2019 | 2025-01-19 | ... | ... | ... | |
B | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
C | ... | ... | ... | ... | ... | ... |
Skoj idé! Som många andra har jag också en massiv backlog från bundles och reor, att haka på här kanske kan ge en knuff. Jag börjar lite rebelliskt dock och hoppar i ordningen direkt - satte nyligen igång med Octopath och har spelat ca. 8 h, vill inte gärna lägga det på hyllan tills jag kommer till O för då kommer det aldrig bli spelat.
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg |
---|---|---|---|---|---|
A | … | … | … | … | … |
B | … | … | … | … | … |
… | … | … | … | … | … |
PC | 2019 | 2025-01-04 | … | … |
Kul idé! Man har ju säkert ett par grymma spel i sin kollektion som man inte hade spelat annars.
Drar igång med A Plague Tale: Requiem som jag har runt 2 timmar i sedan tidigare. Hade inte jättemycket att välja på för A, mycket var redan genomspelat. Ser fram emot en skön blandning av kända/okända och mer/mindre bra spel under året. Ska försöka att inte skippa någonting för denna lista och spela allt annat jag vill separat, får se hur det går. Men som sagt, riktigt rolig idé. Nu kör vi!
Edit: Kommer ihåg varför jag inte lirade klart A Plague Tale: Requiem... Crashar stup i kvarten, alldeles för styltigt/janky. Inte alls lika bra helhet som det första spelet. Byter ut mot Abzu istället, som klarades ut på strax över timmen. Fint spel, underbar musik. Inte mycket mer att säga.
Nu blir det att testa på The Bookwalker: Thief of Tales
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg | Speltid |
PC | 2016 | 2025-01-19 | 2015-01-19 | 3/5 | 1h | |
PC | 2023 | 2025-01-19 | 2025-01-25 | 3/5 | 5,8h | |
PC | 2022 | 2025-01-25 | ... | ... | ... | |
Mer tabeller åt folket!
Inlägg 2 är igen uppdaterat, nu med tabell över deltagare, länk till respektive tabell, startdatum för utmaning samt aktiv bokstav. Definitivt fler än jag trodde som är med, kul! Hade ju bara tänkt köra ett excelblad själv som sagt.
Jag tycker jag har kollat och dubbelkollat, men är det några trasiga länkar eller felaktiva uppgifter så hojta med ett @shadee bara så ser jag till att lösa det.
Ahh, sorry'! Ska komma ihåg till nästa gång
Tackar!
Nemas problemas! Många bokstäver kvar att kämpa dig igenom Fast föresten. Vad blev det för betyg på Antenn?
Kul grej! Jag är så jäkla dålig på att avsluta spel (bra egenskap ibland, mindre bra ibland) så jag går med delvis för att utmana mig själv. Eftersom jag alldeles nyss påbörjade spelet Above Snakes känns det nästan som.. ödet.
Välkommen!
Exakt samma för mig, så det är huvudanledningen till att jag drog igång det här.
Har ju ändå 360 orörda spel på Epic Games Store, så det borde finnas lite att rensa för mig. Samt att jag på sista tiden spelat mycket evighetsspel så spel med ett slut blir skön omväxling. Jätteroligt initiativ.
Välkommen!
Haha, den där Epic Games backloggen är inte att leka med! Evighetsspel här också, så nu blir det att varva med "vanliga" spel.
Skoj idé! Som många andra har jag också en massiv backlog från bundles och reor, att haka på här kanske kan ge en knuff. Jag börjar lite rebelliskt dock och hoppar i ordningen direkt - satte nyligen igång med Octopath och har spelat ca. 8 h, vill inte gärna lägga det på hyllan tills jag kommer till O för då kommer det aldrig bli spelat.
Välkommen!
Bra beslut.
Kul idé! Man har ju säkert ett par grymma spel i sin kollektion som man inte hade spelat annars.
Drar igång med A Plague Tale: Requiem som jag har runt 2 timmar i sedan tidigare. Hade inte jättemycket att välja på för A, mycket var redan genomspelat. Ser fram emot en skön blandning av kända/okända och mer/mindre bra spel under året. Ska försöka att inte skippa någonting för denna lista och spela allt annat jag vill separat, får se hur det går. Men som sagt, riktigt rolig idé. Nu kör vi!
Edit: Kommer ihåg varför jag inte lirade klart A Plague Tale: Requiem... Crashar stup i kvarten, alldeles för styltigt/janky. Inte alls lika bra helhet som det första spelet. Byter ut mot Abzu istället, som klarades ut på strax över timmen. Fint spel, underbar musik. Inte mycket mer att säga.
Nu blir det att testa på The Bookwalker: Thief of Tales
Välkommen!
Helt rätt att byta spel. Det ska vara kul att spela, inte frustrerande (om man inte spelar CS då )
Såja! Bidde en liten medlemsrecension av Apollo Justice.
En Bamseponny av folket
Nemas problemas! Många bokstäver kvar att kämpa dig igenom Fast föresten. Vad blev det för betyg på Antenn?
En stabil 2:a
edit: Det var inte många rätt för mig i mitt första inlägg, haha
Sjukt kul idé! Inte för sent att hoppa på? Kan ej garantera att jag blir kalr 2025 för finns ju annat att spela också och tyvärr jobb samt andra intressen x) Men man kan göra sitt bästa! Vill följa bokstavordningen isåfall tänkte jag!
Aldrig för sent att hoppa på!
Kör du ett eget inlägg med tabell?
En stabil 2:a
edit: Det var inte många rätt för mig i mitt första inlägg, haha
Haha, det är många bokstäver kvar att göra rätt på
Vilken kul idé! Som många av er andra har jag en alldeles för stor mängd spel som det aldrig blev av att man satte igång med. Tänkte passa på att beta av en hel del av dem och börjar med Another Code: Two memories. Men känner jag mig själv rätt så lär tabellen nedan vara komplett runt 2035.
Spel | Plattform | Utgivningsår | Startdatum | Slutdatum | Betyg |
---|---|---|---|---|---|
Nintendo DS | 2005 | 2025-01-22 | 2025-01-23 | 2/5 | |
PC | 1997 | 2025-01-23 | ... | ... |
Aldrig för sent att hoppa på!
Kör du ett eget inlägg med tabell?
Haha, det är många bokstäver kvar att göra rätt på
Om jag hade vetat hur jag gjorde så x) Kommer börja första spelet i veckans om kommer. Kommit för långt in i Astro Bot sen innan för att räkna det så ska spela ut det först bara ;d
Men för mig lär detta definitivt bli mer än ett år, slutar ju inte spela annat haha!
The Bookwalker avslutad. Kul idé, men lite halvdant utförande bitvis. Tror det behövs en uppföljare för att nå upp till potentialen av världen som byggs upp. Hade mått bra av fullständigt röstskådespel och lite djupare karaktärer. Men ändå spelvärt de cirka 6h man la på det mellan cs matcherna
Efter att ha läst lite om tankarna kring Citizen Sleeper i Game Pass tråden så blir ettan nästa spel att testa på!
Above Snakes avklarat, medlemsrecension här! Då ska jag försöka hitta något på bokstaven B...
Om jag hade vetat hur jag gjorde så x) Kommer börja första spelet i veckans om kommer. Kommit för långt in i Astro Bot sen innan för att räkna det så ska spela ut det först bara ;d
Men för mig lär detta definitivt bli mer än ett år, slutar ju inte spela annat haha!
Nice! Välkommen.
Häng på med Astro Bot om du vill. Antar du började spelet typ runt slutet på -24 eller början på -25 som jag gjorde?
Jag är på. Börjar med Ace Combat 6.
Nice! Välkommen.
Till er båda så skriv info med spelen enligt första inlägget och tagga mig med @shadee så kan jag fixa inlägg med tabell.
Vi börjar bli fler än vad jag trodde om jag ska vara ärlig, så det är ju jävligt kul! Däremot uppkommer en del andra problem. Jag har ju inte tid att sitta och uppdatera inlägg två med dagsfärsk info, så framöver kommer jag se över cirka en gång i veckan och uppdatera dels från era egna tabeller om ni har avancerat på någon bokstav och dels för er som jag har lovat att hålla koll på tabellerna.
Jag kommer inte heller ha tid att jaga info eller fråga dubbelt för er som jag sköter tabeller åt så jag kommer fylla i den informationen ni lägger med i inlägget där ni väljer spel. Så får det bli som det blir helt enkelt Vill ni ta över och sköta tabellerna själv så citera inlägget med er tabell, så ser ni hur den är uppbyggd och kan pröva er fram hur det fungerar genom att använda "förhandsgranska" inlägget.