Doom: The Dark Ages helvetiska systemkrav är här
Ajaj betydligt högre än 2016 och Eternal krävde då.. Aldrig sett det kravet på SSD förut, spelet verkar behöva 100GB ledigt utrymme men dom skriver även att total storlek på hela disken 512GB eller större.
nog för att 512 diskar är snabbare och förmodligen nyare. Gamla ssd diskar hade mindre utrymme och var segare än dagens
Så de skrev nog så för att generellt ta bort alla "slöa" ssd som kan orsaka problem
Inte förvånad då det är samma motor som Indiana Jones kör. Men lär ha bytt ut mitt 2070 tills dess
Minns att Doom (2016) eller Doom Eternal var oerhört väloptimerade, flöt hur bra som helst även på mellanbra hårdvara. Hoppas det är samma här.
Är det ngt de kan på Id så är det att de kan sina grejer 😁
Om några år kanske RT är standard i de flesta spel.
Ja blir nog när nästa generations konsoler släpps så kommer de flesta ha det som bas
nog för att 512 diskar är snabbare och förmodligen nyare. Gamla ssd diskar hade mindre utrymme och var segare än dagens
Så de skrev nog så för att generellt ta bort alla "slöa" ssd som kan orsaka problem
Där sa du något! Ofta man glömmer att skillnad mellan gammal slö och nyare snabb SSD kan vara som natt och dag
Det är ju inte höga systemkrav. Samma motor som Indiana Jones som också fick folk att höja på ögonbrynen innan det släpptes. Det ser väldigt snarlikt ut här.
Tänker anta att det är väldigt lättdrivet spel så länge man har tillräckligt med VRAM
När budget segment kort de senaste 2-3 åren inte klarar recommended tycker jag nog att kraven sprungit iväg en del. Tänker på kort som 6750 och 4060 exempelvis.
För i tiden höll budget korten upp till recommended rätt länge. Men tror det kanske mer har att göra med att recommended har gått från 1080 till 1440
Fyfan, är säkert med fsr /dlss
borde vara native, så man kmr säkert kunna välja att skruva upp några inställningar eller bara välja lite extra frames med hjälp av det
Minns att Doom (2016) eller Doom Eternal var oerhört väloptimerade, flöt hur bra som helst även på mellanbra hårdvara. Hoppas det är samma här.
De lyckades ju tom porta spelen till Switch, ganska häftigt att det ens var möjligt.
Verkar som att Dark Ages blir betydligt mer krävande dock. Skulle gissa på att de mer öppna miljöerna tillsammans med högre andel npc gör det svårare att optimera på samma vis som de tidigare spelen.
Åh andra sidan gick ju Serious Sam spela på en medelbra dator när det släpptes, med grafik som på den tiden ansågs vara snygg och då med avsevärt fler antal fiender än de flesta spel har idag. Visst de använde en hel del trick och genvägar men det borde man väl kunna göra idag också kan man tycka.
Så ibland undrar man ju vad fasen utvecklare håller på med nu för tiden. Behöver verkligen varje zombie ha miljoner polygoner, detaljer, avancerad ljus och skuggning som 99% av spelarna aldrig märker av ändå...
Tänkte säga att detta hade aldrig hänt under Carmacks tid men så kom jag ihåg hur krävande Doom 3 var när det släpptes.
Ultra Nightmare Spec: Ray Tracing (2160p / 60 FPS / Ultra-Nightmare Settings) OR (1440p / 120 FPS / Ultra-Nightmare Settings)
64-bit Windows 10
Intel Core i9-9900K or better, or AMD Ryzen 7 3700X or better
32GB System RAM
NVIDIA GeForce RTX 3090, RTX 3080Ti, or AMD Radeon RX 6900XT (2160p / 60 FPS / Ultra-Nightmare Settings) OR
All NVIDIA GeForce RTX Series cards with 11GB or more of VRAM, or AMD Radeon RX 6800XT (1440p / 120 FPS / Ultra-Nightmare Settings)
80 GB hard drive space
DLSS support is also available as an option in the Video Settings menu for NVIDIA RTX 20-series and RTX 30-series GPUs
Så man kan få lite dryga 120 fps med ett 12GB 3080 i Eternal. Och ~60 i Dark Ages?
ID hade oerhört flexibla inställningar i både Doom 2016 och Eternal, hoppas den trenden fortsätter! Vill inte spela ett Doom med mindre än 120. Visst, Dark Ages ska vara långsammare än Eternal så finns hopp om att det fungerar bra i lägre fps, kanske?
Detta bevisar för mig hur spel utväcklas och kommer bara bli mer krävande i framtiden. Alltså har ett rtx 5080 bara 6gb vram tillgodo om vi pratar rena krav. Detta bevisar att 16gb på ett 5080 är lite väl på gränsen tycker jag och borde ligga på mins 20-24gb vram 2025. Sitter man på ett 4090 så ligger man ju bättre till på den än att skaffa ett 5080 idag......Djävligt snålt Nvidia måste jag säga. Annars så ser jag fram emot att få spela detta underverk. ID motorn brukar vara djävligt bra optimerad mot vad resten utav motorerna brukar vara. Rent grafiskt verkar det bli 10p utav 10p
Datorn jag har idag funkar bra och den jag håller på att bygga kommer funka bättre, men jag har ändå inte siktet inställt på Ultra i 4k. RTX3080 kommer vara i underkant för det, och jag är fortfarande osäker på ifall jag kommer uppgradera till 5080...kommer det vara värt det tro?
Såvida det inte är en sjujäkla prestanda vinst mellan 3080 och 5080 så kan jag lika gärna ta språnget till 4K till nästa gen GPU.
Börjar närma sig att pensionera sig med sin 3770k med RTX 2080 Super från framtidens spel, den har klarat sig länge nog, senaste Doom Eternal gick ändå spela men det kändes som man plågade datorn in i det sista.
Dagens priser motiverar inte längre att skaffa ny dator samtidigt som man tvingas på Co-pilot, TPM, MS windows moderna UI med reklam och kontrollerande uppdateringar, listan bygger bara på mer å mer mindre frihet och mer kontroll och övervakning av pc användaren.
Man kanske har blivit gammal och grinig, men det finns många andra bra äldre spel man inte hunnit spela igenom än.
Kanske kommer det en bra linux distr i framtiden som klarar Kernel Anti-cheat osv.
Kan inte bara vara jag som tappat lusten på vad som sker i pc världen fö.