Du kan inte längre köpa Meta Quest Pro

Robot
Du kan inte längre köpa Meta Quest Pro

Meta rekommenderar istället Quest 3.

#meta-quest, #meta-quest-pro

Medlem

Både Apple och Meta verkar fatta att det inte finns en markand för ett VR-headset för 20-lax.

Vilken jävla överasskning.

signatur

P.L.U.R

Medlem

VR-nyheter ger lite trist smak i munnen sedan @Molotov blev permanent avstängd.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Kyraal:

Oh fan. Det måste ha varit något grovt?

signatur

Jump in.

Medlem

Köpte Quest 3.
Pro var aldrig ens ett alternativ då det nästan bara var en "överprisad" Quest 2 med Eye-tracking.
Nästan allt annat är sämre än Quest 3.
Pro kontrollerna kan man fortfarande köpa på deras hemsida.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Skrivet av Mortaigne:

Oh fan. Det måste ha varit något grovt?

Ja vad hände där? Han brukar väl vara hövlig.

Skrivet av powerbuoy:

Jag såg Molotov svara någon på SweC om detta att det var något tjafs om Baby Inc eller vad de heter och Molo blev avstängd.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem
Skrivet av SorbP:

Både Apple och Meta verkar fatta att det inte finns en markand för ett VR-headset för 20-lax.

Jag tror nog det kan finnas en sån marknad, men då ska de inte rikta sig till konsumenter utan snarare tillämpningar för företag och institutioner. Det där verkade Meta lite grann ha förstått med Quest Pro, men de sköt ju ned sin egen produkt när konsumentheadsetet Quest 3 var mycket bättre än Pro på så många punkter.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Den tråden var inte hövlig någonstans och bara spårade mer mer från flera håll och känslorna kom till ytan lite extra ibland. Ett typ exempel på vad som är svårt att diskutera sakligt på ett forum.

On topic igen questen känns fortfarande som om vr headset är en kul grej men all prylar är inte riktigt på plats än för att det skall vara värt det speciellt inte för 20 lax, så pro modellerna känns som om de riktar in sig på en väldigt begränsad skara användare.

Medlem

Quest pro rusades ut för att kunna släppas innan Apples headset, detta visade sig vara ett riktigt dumt drag då Apple försenade sin. Vilket resulterade i att Meta hade rusat ut ett headset med alldeles för klen prestanda, Som de själva gav upp på inom månader.

Jag hade lätt betalat för en Q3 Pro med miniled eller oled panel, Nuvarande ger noll inlevelse i mörka områden tyvärr pga bakgrundsbelysningen som dödar alla detaljer.
Och färgåtergivningen är heller ingen massiv höjdare i Q3an, Jag älskar den men den har verkligen noterbara kompromisser rörande panel vs pris.

Medlem
Skrivet av powerbuoy:

Verkar ha funnits folk som haft nån vendetta mot honom och anmält honom kors och tvärs för allting och till slut fick de väl rätt.

Medlem
Skrivet av Monki Rauklund:

Jag såg Molotov svara någon på SweC om detta att det var något tjafs om Baby Inc eller vad de heter och Molo blev avstängd.

Skrivet av Sur Apan:

Den tråden var inte hövlig någonstans och bara spårade mer mer från flera håll och känslorna kom till ytan lite extra ibland. Ett typ exempel på vad som är svårt att diskutera sakligt på ett forum.

On topic igen questen känns fortfarande som om vr headset är en kul grej men all prylar är inte riktigt på plats än för att det skall vara värt det speciellt inte för 20 lax, så pro modellerna känns som om de riktar in sig på en väldigt begränsad skara användare.

Skrivet av Arcadia:

Verkar ha funnits folk som haft nån vendetta mot honom och anmält honom kors och tvärs för allting och till slut fick de väl rätt.

Hmm ok. Tack för svar.

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Inte för att jag tvivlar på att så kan vara fallet, men var har du fått den informationen från?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Inte för att jag tvivlar på att så kan vara fallet, men var har du fått den informationen från?

Molotov själv.

Medlem

Bannas man på swec så bannas man här med eller? Vad är det om? Tycker inte han gjort så mycket saker här som skulle vara värt en avstängning alls faktiskt.

Synd att han är borta. När vi andra vill gå vidare så driver han den här VRsaken till sin spets.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Redaktör
Skrivet av Monki Rauklund:

Skrivet av Arcadia:

Skrivet av Arcadia:

Molotov själv.

Det har varken med Sweet Baby Inc eller vendettor att göra. Avstängningen beror på upprepade brott mot forumreglerna, trots tillsägelser, varningar och temporära avstängningar.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det har varken med Sweet Baby Inc eller vendettor att göra. Avstängningen beror på upprepade brott mot forumreglerna, trots tillsägelser, varningar och temporära avstängningar.

Ok, regler är regler och ska levas upp till, det repekterar jag. Min egen uppfattning om Molotov är dock att han är hjälpsam och insatt i VR-världen som få andra. Alla inlägg jag läst (främst på swec) har varit positiva och informativa.

Kanske kan omvandlas till ett tidsbestämt straff? Lite som doping...

Medlem
Skrivet av Xerx:

Jag hade lätt betalat för en Q3 Pro med miniled eller oled panel, Nuvarande ger noll inlevelse i mörka områden tyvärr pga bakgrundsbelysningen som dödar alla detaljer.
Och färgåtergivningen är heller ingen massiv höjdare i Q3an, Jag älskar den men den har verkligen noterbara kompromisser rörande panel vs pris.

Ja, kvaliteten i mörka områden är kass. Det blir en jämngrå smet, speciellt som pupillen anpassar sig efter mörkret och förvärrar det hela ytterligare. En LED-tv i ett rum hjälps ju lite av omgivande ljus så pupillen öppnar inte lika mycket då. Man kan förbättra detta lite genom att i inställningarna dra ner ljusstyrkan överlag om man ska spela typ ett mörkt skräckspel e.dyl.
OLED vore ju najs i sammanhanget om de kan få till en med motsvarande spec som nuvarande. Det hade varit min Q3 Pro också. Kunde lätt ha betalat nån extra tusenlapp för det.

Redaktör
Skrivet av Barsk66:

Ok, regler är regler och ska levas upp till, det repekterar jag. Min egen uppfattning om Molotov är dock att han är hjälpsam och insatt i VR-världen som få andra. Alla inlägg jag läst (främst på swec) har varit positiva och informativa.

Ja, han är kunnig och bidrar med bra saker - det är en sida. En annan är det jag skrev ovan. Han har redan fått fler chanser än de flesta.

signatur
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Lite som doping?

Citat:

Vid en första förseelse sträcker sig straffskalan från tillrättavisning till livstids avstängning. Lägst tillrättavisning och högst två års avstängning kan utdelas när en idrottsutövare kan styrka att bruket av en enligt dopinglistan specificerad substans inte var avsedd att höja prestationen. Om bruket avsåg att höja prestationsförmågan kan 4 års avstängning bli påföljden.

Citat:

Från ett till fyra års avstängning, beroende på graden av fel och försummelse, kan utdelas då analysen visar bruk av icke specificerade substanser som t ex anabola steroider, bloddoping eller då någon vägrar lämna prov eller smiter från provtagning. Blir man fälld för doping en andra gång blir påföljden avsevärt strängare och vid en tredje förseelse blir påföljden livstids avstängning.

Precis, lite som doping.

Källa: https://fragor.antidoping.se/guide/vad-ar-det-for-pafoljder-f...

Medlem
Skrivet av Barsk66:

Ja, kvaliteten i mörka områden är kass. Det blir en jämngrå smet, speciellt som pupillen anpassar sig efter mörkret och förvärrar det hela ytterligare. En LED-tv i ett rum hjälps ju lite av omgivande ljus så pupillen öppnar inte lika mycket då. Man kan förbättra detta lite genom att i inställningarna dra ner ljusstyrkan överlag om man ska spela typ ett mörkt skräckspel e.dyl.
OLED vore ju najs i sammanhanget om de kan få till en med motsvarande spec som nuvarande. Det hade varit min Q3 Pro också. Kunde lätt ha betalat nån extra tusenlapp för det.

OLED ALT Mini/nanoled samt med HDR 400 True Black är vad jag innerligen hoppas att Deckard kommer ha.
Kommer den med vanlig backlit så lär det nog bli att hoppa över oavsett hur bra den är :<

Medlem
Skrivet av filbunke:

Nja, menade inte så bokstavligt med doping. Mer att även livstidsdomar kan omvandlas till tidsbestämda straff och att det
Min erfarenhet av honom i swec, där vi för övrigt hade en diskussion för bara några dagar sedan är att han är trevlig och hjälpsam för VR-communityt och det finns inte så många av hans kaliber av kunskap. Därav att det kan vara en vinst för alla att ha honom med på tåget. Men, jag är inte insatt i vad Molotov gjort här ska sägas.

Medlem
Skrivet av Barsk66:

Nja, menade inte så bokstavligt med doping. Mer att även livstidsdomar kan omvandlas till tidsbestämda straff och att det
Min erfarenhet av honom i swec, där vi för övrigt hade en diskussion för bara några dagar sedan är att han är trevlig och hjälpsam för VR-communityt och det finns inte så många av hans kaliber av kunskap. Därav att det kan vara en vinst för alla att ha honom med på tåget. Men, jag är inte insatt i vad Molotov gjort här ska sägas.

Tycker personligen att reglerna skall gälla för alla oberoende av hur hjälpsam man än må vara, och orsakerna till avstängningen har redan givits.

Medlem
Skrivet av Barsk66:

Vi får komma ihåg att de värsta överträdelserna missar vi eftersom de ofta blir borttagna innan vi ser dem.

Jag kommer sakna Molotov, men i slutändan får vi alla ta konsekvenserna för våra handlingar.

Medlem

Jag kommer också sakna honom. Det blir tomt i VRtrådarna och nu finns det egentligen ingen som helst anledning för mig att skriva i trådar om VR, vilket är synd så klart.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Barsk66:

Man blir nog inte permanent avstängd här på forumet utan varningar och korta avstängningar först. Och har man inte visat att man kan skärpa sig så får man ta ”straffet”.
Vissa har svårt att ändra problematiska beteenden helt enkelt.
Men samtidigt är det inte särskilt svårt att skapa ett nytt konto och låtsas vara en annan person typ Votolom, och är han skötsam på det kontot lär ingen reagera negativt?

1
Skriv svar