Snabbkollen – köper du nytt eller begagnat grafikkort?
Visa om/hur dina köp påverkas av priserna.
#amd, #geforce, #grafikkort, #nvidia, #radeon, #rtx-5000, #snabbkollen
Köper alltid nytt. Jag har ju Ingen aning om vad den tidigare ägaren har gjort med sin hårdvara.
Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance
köpte helt ny burk I februari för snart ett år sedan. burken gick på nästan 60 tusen utan skärm eller nått så ja, jag köper nytt =D
Betalade du 60000 för bara chassit?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Förhoppningsvis var det något i också
Nytt men aldrig värstingmodellerna, känns som att det extra ögongodis man får är värt investeringen helt enkelt. Då lägger jag hellre de pengarna på något annat till bostaden, en resa, etc
ÄLSKAR begagnat, har inte under hela mitt liv haft någon dålig erfarenhet av begagnadhet vad jag kan minnas
Samma här, har nog (på senare år iaf) köpt typ lika mycket begagnade grafikkort som nya, så avstår att svara i omröstningen för jag vet faktiskt inte vilket som är mest. Senast blev det dock nytt för priset var helt okej.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Blir nog helt ny burk för min del, kommer kosta. Men så mycket som jag använder den i jobb och nöje så känns det inte så hårt.
Gamla har kostat typ 30 om dan nu och det är mindre än vad mitt snusande gick på innan jag slutade. (Fem år sen för allt utom gfx som är fyra år sen nu)
Tror jag har köpt nytt de flesta gånger, men jag köpte ett begagnat GTX 1070 för en flock år sen. Funkar felfritt än, och sitter nu i en dator som mina barns kusin fick på sin 10-årsdag häromdagen. Funkar utmärkt att köra Fortnite i 1080p med.
Både nytt och begagnat. Har på begagnatväg uppgraderat mig från 2060 Super till 3080 Ti. Köpte dock 4080 Super nytt, främst eftersom att det börjar handla om så höga nuffror och många nollor att det är skönt att ha kvitton i eget namn, garanti utan oklarheter och att jag har koll på kortets väg från butik till min dator.
Gillar att köpa och sälja begagnat. Oftast är det trevliga människor man faktiskt gör affär med. Sen är det alltid en upplevelse att sälja någonting eftertraktat - särskilt på Blocket. Har sålt en handfull grafikkort där och det är alltid lika underhållande förfrågningar och prutförsök.
Samma här, har nog (på senare år iaf) köpt typ lika mycket begagnade grafikkort som nya, så avstår att svara i omröstningen för jag vet faktiskt inte vilket som är mest. Senast blev det dock nytt för priset var helt okej.
Jag har inte PC-game:at så länge, köpte ett begagnat 970 år 2017 för 1000 kr, ett kundreturs-5700XT för 3750 kr år 2020 som jag haft sen dess. Ett begagnat 590 för 750 kr för ett par år sedan som extern GPU till laptopen. Det är inte mycket pengar utslaget per år som gått till en klanderfri gamingupplevelse i begagnadhetens gyllene tecken <3
nä asså burken = allt nytt I "burken". helt ny PC kan man säga fast utan allt runtom. så helt enkelt burken =D
lite snabbt var det i7 14900
4090
64gig
2 st 4 tb m2 diskar
m.m
asså bara fläkten till CPU'n kostade lika mycket som CPUn typ
Jag köper intel nästa gång.
Tänkte samma sak. Vill man stödja konkurrensen får man ju rösta med plånboken. 249$ är bra med tanke på prestandan. Förhoppningsvis släpper de starkare kort framöver.
”Behöver” byta, så kommer hålla ögonen öppna för vad som sker i 5-7000kr spannet. Vill ha minst 16GB minne så det lutar nog åt begagnat. Har köpt begagnat förr och det har alltid gått bra, men det är roligare att ha något nytt ur senaste generationen såklart. Men det är ju bra för planeten och min plånbok att köpa begagnat så det kan jag försöka glädja mig åt.