Geforce RTX 5000-serien avtäckt – toppkortet kostar 28 000 kr
Läser lite kommentarer på SweC och facepalmar hårt åt sådana som tycker det här är en rimlig prisnivå.
xx80-kort för över 14-papp ska inte vara normalt. När 3080 släpptes låg det på under 8000kr, något som motsvarar 10 000kr idag med inflation. Och lägg där till att nVidia i vanlig ordning snålar med VRAM och gömmer sig bakom hur otroligt fantastiskt DLSS minsann är, snart kommer vi inte behöva något VRAM alls!
Nej, nVidia måste tryckas tillbaka framöver, hoppas innerligt Intel och/eller AMD kan slå tillbaka ordentligt på GPU-sidan även om det inte känns sannolikt just nu. Alternativt att de börjar göra sina lineups rimligare vad gäller specifikationer och/eller pris, men det känns ännu mindre sannolikt när de kan mjölka sina "trogna konsumenter" som de gör, och hur de behandlar partners är ju inte alltid särskilt fräscht heller, EVGA sitter fortfarande färskt i minnet.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Man måste givetvis se till användning. Ett 5090 kostar och är till för 5% av entusiasterna. 5070 ska prestera som ett 4090 för referens. Ett 5090 kommer i princip ha dubbla 5080 prestandan och vara extremt prisvärt för dom som vill maxa 4k de nästkommande 5-10 åren. Men för 95% så är inte 5090 något att ha. Det är därför betydligt billigare modeller finns. Det kommer alltid kosta ligga på topp.
Ett 5070TI med 16gb minne kommer vara bättre än 4090 för typ halva priset om man vill maxa 1440p i all framtid men även spela i 4k i 60fps för nuet. Det kommer vara mer än tillräckligt för de flesta. Så blir ganska orelevant att kolla på priset på 5090 och bli förbannad utan att veta vad man kollar på.
5070 ska prestera som ett 4090 för referens. Ett 5090 kommer i princip ha dubbla 5080 prestandan och vara extremt prisvärt för dom som vill maxa 4k de nästkommande 5-10 åren.
Ett 5070TI med 16gb minne kommer vara bättre än 4090 för typ halva priset om man vill maxa 1440p i all framtid.
Säkert. Visst. Verkligen. /s
Jämförelsesiffrorna är nVidias egna med allt påslaget vad gäller framegen, ta dem med en lastbil salt. Och att tro att spelkraven skulle stå still eller åtminstone inte springa iväg mer på 10 år... visst får man tro det, men det känns fantastiskt skrattretande naivt.
Samtliga de där påståendena brukar liksom komma med tämligen jämna mellanrum - hur otroligt fantastisk *just* den här generationen av GPU:er och/eller grafikkort är, hur otroligt mycket bättre de presterar och för all framtid kommer prestera. Än så länge har det inte stämt egentligen någon gång alls. Och även sådana generationer där en tillverkare verkligen får in en fullträff (Pascal/1080Ti kommer på tanke - det höll bra förhållandevis länge) står sig absolut inte för evigt.
5070 kommer inte vara i närheten av ett 4090
5070 utan TI kommer ha ungefär samma prestanda som 4090
Säkert. Visst. Verkligen. /s
Jämförelsesiffrorna är nVidias egna med allt påslaget vad gäller framegen, ta dem med en lastbil salt. Och att tro att spelkraven skulle stå still eller åtminstone inte springa iväg mer på 10 år... visst får man tro det, men det känns fantastiskt skrattretande naivt.
Samtliga de där påståendena brukar liksom komma med tämligen jämna mellanrum - hur otroligt fantastisk *just* den här generationen av GPU:er och/eller grafikkort är, hur otroligt mycket bättre de presterar och för all framtid kommer prestera. Än så länge har det inte stämt egentligen någon gång alls. Och även sådana generationer där en tillverkare verkligen får in en fullträff (1080Ti kommer på tanke - det höll bra förhållandevis länge) står sig absolut inte för evigt.
GDDR7 är 50% snabbare än GDDR6x som sitter i 4090. 1440p är fully solved för länge sen. Dessa kort kommer maxa 1440p i all framtid.
Vi kommer snart börja blicka mot 8k upplösning.
GDDR7 är 50% snabbare än GDDR6x som sitter i 4090. 1440p är fully solved för länge sen. Dessa kort kommer maxa 1440p i all framtid.
Vi kommer snart börja blicka mot 8k upplösning.
Men snälla någon, nu får du väl sluta sprida smörja?
Minnesbandbredden på ett 4090 är 1008GB/s, medan 5070 har en på 672GB/s.
Du kan liksom inte trolla till det på något sätt att ett 5070 slår ett 4090 i minnesbandbredd. Överhuvudtaget. Hur häftigt nVidia (eller du, eller vem som helst) än vill få GDDR7 att verka.
...och då går vi inte ens in på det där att ökad minnesbandbredd inte i sig påverkar hur mycket VRAM som används...
Ursäkta vad? 30k för ett grafikkort? Nej nu får ni allt ta och kamma er nVidia... Jag fattar att det inte är för oss vanliga svenssons men vafan. Jag skulle nog aldrig köpa ett grafikkort för över 4-5k typ, där tycker jag gränsen ligger och då har jag ändå gått upp lite mot vad jag tyckte det var värt att lägga för några år sedan.
1# FZ Troll
Men snälla någon, nu får du väl sluta sprida smörja?
Minnesbandbredden på ett 4090 är 1008GB/s, medan 5070 har en på 672GB/s.
Du kan liksom inte trolla till det på något sätt att ett 5070 slår ett 4090 i minnesbandbredd. Överhuvudtaget. Hur häftigt nVidia än vill få GDDR7 att verka.
...och då går vi inte ens in på det där att ökad minnesbandbredd inte i sig påverkar hur mycket VRAM som används...
Men vi bland annat GDDR7, 5 generationens tensor core, DLSS 4.0 och Reflex 2.0 med 5070 som inte 4090 har. Det tar 5070 upp till 4090 nivå med hjälp av AI i spel
Detta är drf jag tycker konsol är smidigare, billigare hårdvara samt inte massa krångel man kan få.
30 lök för GPU? Nej tack
Ursäkta vad? 30k för ett grafikkort? Nej nu får ni allt ta och kamma er nVidia... Jag fattar att det inte är för oss vanliga svenssons men vafan. Jag skulle nog aldrig köpa ett grafikkort för över 4-5k typ, där tycker jag gränsen ligger och då har jag ändå gått upp lite mot vad jag tyckte det var värt att lägga för några år sedan.
Känns ju som att de borde återanvänt "Titan"-namnet på ett sådant kort. Det har liksom inte i en konsumentlineup att göra egentligen. 575W TBP är ju också... bra. "Lite" över 4090s 450W.
Och innan det kommer några undervoltning-argument: ja för konsumenten ska ju själv behöva sänka specifikationerna på sitt kort för att det ska bli vettigt. Eller inte. Sen att många kan få full eller nästan full prestanda med en undervoltning på ej försumbara procent... visst, men det är precis som med överklockning, kisellotteriet styr en hel del.
Man måste givetvis se till användning. Ett 5090 kostar och är till för 5% av entusiasterna. 5070 ska prestera som ett 4090 för referens. Ett 5090 kommer i princip ha dubbla 5080 prestandan och vara extremt prisvärt för dom som vill maxa 4k de nästkommande 5-10 åren. Men för 95% så är inte 5090 något att ha. Det är därför betydligt billigare modeller finns. Det kommer alltid kosta ligga på topp.
Ett 5070TI med 16gb minne kommer vara bättre än 4090 för typ halva priset om man vill maxa 1440p i all framtid men även spela i 4k i 60fps för nuet. Det kommer vara mer än tillräckligt för de flesta. Så blir ganska orelevant att kolla på priset på 5090 och bli förbannad utan att veta vad man kollar på.
Dumheter.
Fortfarande ett helt orimligt pris, även för "5% av entusiasterna". 5090 har nu lanseringspris som är dubbelt så hög som det ursprunliga Titan-kortets, som dessutom var ämnad att vara en brygga mellan GeForce och Quadro serien, vilket x090-serien inte är.
Dumheter.
Fortfarande ett helt orimligt pris, även för "5% av entusiasterna". 5090 har nu lanseringspris som är dubbelt så hög som det ursprunliga Titan-kortets, som dessutom var ämnad att vara en brygga mellan GeForce och Quadro serien, vilket x090-serien inte är.
Ursprungliga GTX Titan kom ut 2013. Räknar man med inflation så är det ungefär detsamma.
15000 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.1 x 1.05 x 1.02 och sen räknar med att dollarn stärkts 40% mot kronan på 10 år. x1.4 = 28000 kr
Lönerna har legat där runt 3% löneökning per år, En lön på 29000 år 2013 ligger på 40.000 idag med 3% per år i 10 år. Men skatterna är också mycket lägre med jobbskatteavdrag.
Jag skulle säga att ett GTX Titan var ungefär samma pris som RTX5090 när man justerar mot lön och inflation. Men det är klart man kan säga att en mjölk kostade 1kr på 70 talet utan att ta hänsyn till 50 löneökningar och inflation och säga det är dyrare idag.
Men vi bland annat GDDR7, 5 generationens tensor core, DLSS 4.0 och Reflex 2.0 med 5070 som inte 4090 har. Det tar 5070 upp till 4090 nivå med hjälp av AI i spel
Har du betalt av nVidia för att sprida deras avf... marknadsföring, eller är du bara en fanb... "entusiastisk konsument"?
Än så länge är det bara nVidias propag... marknadsföring och från-priser vi sett.
Och det borde räcka för att kritisera dem, segmenteringen och lineupen är vansinnig. Igen.
Men att hylla dem? På vilka grunder då? Nej, vänta på lite oberoende tester så får vi se - korten kan säkert vara helt okej, men det är så mycket med nVidias beteende på marknaden som är rent jäkla vansinnigt att de förtjänar rejält med kritik däremellan.
Folk visade sig vara öppna till denna prisbild efter 2020 eller varför inte nu senast när PS5 Pro gick hem för 12 000kr, är inte det minsta förvånad. Konsumenterna sitter uppenbarligen på mängder med pengar.
Köpte Pro, ska bygga nya burkar till mig och tanten med 5080s och 9800X3Ds. Priset är för högt, det håller jag med om men vad ska man göra åt saken? Sluta spela eller bita ihop och betala. Vi är inga höginkomsttagare så vetskapen att sparkontot kommer se väldigt annorlunda ut om någon månad svider som f*n!
Ursprungliga GTX Titan kom ut 2013. Räknar man med inflation så är det ungefär detsamma.
15000 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.02 x 1.1 x 1.05 x 1.02 och sen räknar med att dollarn stärkts 40% mot kronan på 10 år. x1.4 = 28000 kr
Lönerna har legat där runt 3% löneökning per år, En lön på 29000 år 2013 ligger på 40.000 idag med 3% per år i 10 år. Men skatterna är också mycket lägre med jobbskatteavdrag.
Jag skulle säga att ett GTX Titan var ungefär samma pris som RTX5090 när man justerar mot lön och inflation. Men det är klart man kan säga att en mjölk kostade 1kr på 70 talet utan att ta hänsyn till 50 löneökningar och inflation och säga det är dyrare idag.
Återigen svamlar du och kommer med en jäkla massa märkliga siffror utan grund, alternativt blandar ihop äpplen och cyklar.
GTX Titan släpptes för $999 år 2013. Det motsvarar $1352 idag. Källa: US Bureau of Labor Statistics. Det är konsumentprisindex som avses.
Återigen svamlar du och kommer med en jäkla massa märkliga siffror utan grund.
GTX Titan släpptes för $999 år 2013. Det motsvarar $1352 idag. Källa: US Bureau of Labor Statistics. Det är konsumentprisindex som avses.
RTX5090 ligger då på 1999 dollar. om Titan låg på 999 dollar. Man kan inte räkna ena med moms och andra utan.
Sen får du räkna med att vi har skattesänkningar och reallöneökningar mot inflationen nästan alla år och får det bättre och bättre ställt. Sen är RTX5090 med AI mer revolutionerande än Titan och kommer hålla fler år när det kommer till att spela det senaste i hög FPS på högsta inställningar.
Bara jag som undviker DLSS som pesten? Tycker det gör bilden sjukt blurrig och blir bara irriterande och distraherande att använda. Önskar skiten aldrig uppfanns så utvecklare faktiskt la lite tid på optimera sina spel istället för förlita sig på DLSS.
Visst hade det varit trevligt med mer optimerade spel men tycker det är bra att valmöjligheten till DLSS finns i spel.
Spelar på en 4K-TV så native är oftast inte att tänka på. DLSS Quality läget i 4K brukar oftast se bra ut.
RTX5090 ligger då på 1999 dollar. om Titan låg på 999 dollar. Man kan inte räkna ena med moms och andra utan.
Sen får du räkna med att vi har skattesänkningar och reallöneökningar mot inflationen nästan alla år och får det bättre och bättre ställt. Sen är RTX5090 med AI mer revolutionerande än Titan
Exakt, och om vi jämför äpplen med äpplen har de således ökat priset med nästan exakt 100% ($999->$1999) på en produkt som ligger på samma plats i lineupen, och där kan vi dessutom argumentera för att xx90 historiskt varit under Titan, och således blir priset än mer bisarrt.
Medan KPI i så väl USA som här har ökat ungefär 30%. (Se tidigare källa.) Att då börja blanda in massa annan statistik (växelkurser o.s.v.) är inte relevant för jämförelsen. KPI är f.ö. tämligen knuten till skattetryck och reallönenivåer (se länken till SCBs utförliga information om KPI), då det är ett uttryck för köpkraft. Du kan se lite mer statistik här. (Och så kan du ju se hur fin reallöneutvecklingen 2022-2023 ser ut också.)
Ska du fortsätta trolla så tänker jag inte lägga mer tid på att svara dig.
Köpte Pro, ska bygga nya burkar till mig och tanten med 5080s och 9800X3Ds. Priset är för högt, det håller jag med om men vad ska man göra åt saken? Sluta spela eller bita ihop och betala. Vi är inga höginkomsttagare så vetskapen att sparkontot kommer se väldigt annorlunda ut om någon månad svider som f*n!
Vad man ska göra åt saken? Köpa ett lite äldre kort som fortfarande duger gott till dagens spel. Vilket spel är det som kräver ett 5080 som inte flyter godkänt eller t.o.m bra på 30XX eller 40XX-serien?
Hur mycket bättre blir raytracingen med ett sånt kort?
Den blir strålande. (Förlåt, kunde inte låta bli - vaknat kraftigt på fel sida idag.) 😅
Så den "billigaste" kommer gå på 7750kr? Inte konstigt att PC-gaming är så dött nu.
Eh? Det har väl aldrig varit så stort som det är nu?